Anders Henriksen Skrevet 17. august 2010 Forfatter Skrevet 17. august 2010 Nå har tråden dreid seg veldig off topic (som de som oftest gjør på fs.no) og vi setter en strek over diskusjonen om vaccsca er flinke nok for dette (som enkelte som ikke kontrollerer engang i Norge startet). Siter
Espen Sæther Skrevet 17. august 2010 Skrevet 17. august 2010 altså hvorfor skal ikke en S2 kunne sitte GND/DEL? han kan jo være like flink som en C1. har i mine øyne ingen ting med hvilken rating en har så lenge en kan sakene sine. jeg for min del ser ikke helt hva som er galt å la andre med lavere rating ta twr/gnd/del, er sikkert mange som har lyst. Siter
Kai Dreyer Skrevet 17. august 2010 Skrevet 17. august 2010 altså hvorfor skal ikke en S2 kunne sitte GND/DEL? han kan jo være like flink som en C1. Tvilsomt... Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 17. august 2010 Skrevet 17. august 2010 altså hvorfor skal ikke en S2 kunne sitte GND/DEL?han kan jo være like flink som en C1. har i mine øyne ingen ting med hvilken rating en har så lenge en kan sakene sine. Nå kommer jeg sikkert til å bli oppfattet som noe arrogant (ja, jeg har C1 rating), men la gå; Grunnen til at det er ønskelig med flere C1/C+ ATC-er på CTP og færre S2 ATC-er henger nettopp der; erfaring og evne til å ta unna trafikk/priorotere trafikk. De som har slik erfaring går gjerne videre opp i systemet av S2, S3(SS), C1, osv... Resultatet er at det er ytterst sjeldent at en S2 er i nærheten av samme nivå som en med C1 med tanke på å kunne opprettholde en jevn trafikkflyt både på bakken og i luften. Og CTP bringer også et unormalt høyt trafikktall i forhold til selv en "vanlig" OTS på Gardemoen. Faktum er; statistisk er det en ganske god sammenheng mellom rating og kvalitet på tjenesten. Ja, unntak finnes, men det er ofte folk med virkerlig erfaring som står for de unntakene. Nettopp det å få de beste på plass under CTP kan bli viktig, både for VACCSCA's renomé på VATSIM generelt, men også for muligheten til igjen å få ha deltagende flyplasser på CTP. Glemm alt dere har sett på Gardemoen Overload, CTP er i en helt annen liga! Til VACCSCA vil jeg bare si følgende; sørg for at ukulturen med "alt for siste liten handoff" er eliminert før CTP dersom det ikke allerede er gjort, og vær nøye med hvordan handoff til Director blir gjennomført. Akkurat det har jeg nemlig dårlige erfaringer med... Siter
Daniel Klepp Skrevet 17. august 2010 Skrevet 17. august 2010 sørg for at ukulturen med "alt for siste liten handoff" er eliminert før CTP dersom det ikke allerede er gjort, og vær nøye med hvordan handoff til Director blir gjennomført Helt rett Gunnar, trenger man ikke trafikken lenger, send avgårde! Og rutinen mellom app og director må avtales og planlegges! Siter
Magnus F. Meese Skrevet 19. august 2010 Skrevet 19. august 2010 altså hvorfor skal ikke en S2 kunne sitte GND/DEL?han kan jo være like flink som en C1. Generelt sett, nei. En S2 har ofest alt for liten fartstid (les: Erfaring) på VATSIM for en slik trafikkmengde, ikke minst i forhold til C1+. Utsjekken på TWR er litt som sertifikatet på bil; Du er fremdeles under opplæring, bare at du nå sitter alene, if you catch my drift Innen man har erfaring nok til å kunne takle en såpass massiv trafikkmengde, har man som regel klatret høyere i gradene. Det finnes jo selvfølgelig unntak fra denne regelen, men som Gunnar sa, så er dette som oftest folk med erfaring fra virkeligheten, evt. nedsatt rating. Jeg er enig i at det burde velges de med mest erfaring til et evt CTP på Gardermoen, slik at vi får flest mulig med høyest mulig rating. S3+ eller C1+. Siter
Paulo Fernandes Skrevet 19. august 2010 Skrevet 19. august 2010 Jeg er helt enig. Jeg har selv S-2 men føler ikke jeg kunne sittet som TWR på flyplass under et så stort event som CTP. Fløy selv CTP i fjor og det var nok stress med å være pilot under eventet. Hadde vært utrolig gøy om eventet kunne ende på ENGM da, hadde vært minnesverdig Siter
Anders Merch Grønmyr Skrevet 21. august 2010 Skrevet 21. august 2010 Siste innspurt på voting nå! Ikke glem denne folkens om dere ikke har stemt Oslo enda, ingen grunn til å la det vente da kan det være forsent! Jeg har selv bedt alle deltagere på SVA-Vaccsca Meeting i Malmø/København å vote for ENGM! Siter
Joakim Hagen Skrevet 22. august 2010 Skrevet 22. august 2010 Da fikk jeg melding av Johan Grauers som er Event Cordinator på vACCSCA. GM er en arrival airport på CTP. http://forums.vatsim.net/viewtopic.php?f=6&t=51103&start=30 Siter
Morten Ruud Skrevet 22. august 2010 Skrevet 22. august 2010 Gratulerer folkens, tror dette kan bli et utrolig morsomt event. Lykke til med planlegging og gjennomføring. Siter
Johan Grauers Skrevet 22. august 2010 Skrevet 22. august 2010 Och för er som är intresserade av ATC, ta en titt på vaccscas forum http://forum.vaccsca.org/index.php?showtopic=26529 Siter
Petter Tandberg Skrevet 22. august 2010 Skrevet 22. august 2010 Å dæven! Skal bli utrolig gøy! :grin: Siter
Anders Henriksen Skrevet 22. august 2010 Forfatter Skrevet 22. august 2010 Najs Gleder meg virkelig Siter
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 22. august 2010 Skrevet 22. august 2010 utrolig!Dette blir bra! Siter
Daniel Klepp Skrevet 22. august 2010 Skrevet 22. august 2010 WOHOO! Dette blir bra Datoen er satt av Siter
Jan Arild Gjemble Skrevet 22. august 2010 Skrevet 22. august 2010 Toppen! Gratulerer til VACCSCA og ikke minst de norske controllerne! Dette skal bli kjempemorro. Nå gjelder det å holde eventet varmt mot 30. oktober, og forsøke å få med så mange norske piloter som mulig på CTP. Kanskje vi til og med skulle lage en egen tråd, der informasjon om NAT, North Antlantic crossing og prosedurer kan informeres og læres. Kanskje vi til og med skulle gjøre en prefligt i forkant av eventet slik at flest mulig føler seg trygge til den store dagen. For dette må vi virkelig markere vi norske piloter! Så sett igang, les og lær om alt du kommer over ang. et slikt event og en North Atlantic crossing Siter
Mathias Kjærstad Skrevet 23. august 2010 Skrevet 23. august 2010 Kanskje vi til og med skulle lage en egen tråd, der informasjon om NAT, North Antlantic crossing og prosedurer kan informeres og læres. Kanskje vi til og med skulle gjøre en prefligt i forkant av eventet slik at flest mulig føler seg trygge til den store dagen. For dette må vi virkelig markere vi norske piloter! Så sett igang, les og lær om alt du kommer over ang. et slikt event og en North Atlantic crossing Kjempe bra tiltak Jan Arild. Helt enig med deg, til og med jeg er rusten når det kommer til NAT Siter
Tommy Hansen Skrevet 23. august 2010 Skrevet 23. august 2010 Perfect! Som allerede nevnt. I'm in for YYZ-OSL!! Siter
K L Skrevet 25. august 2010 Skrevet 25. august 2010 Kjempefint at eventen blir lagt til ENGM, men hadde det ikke vært fint å "lyst" opp hele Sør-Norge med masse flyplasser online også slik at de som f.eks (les meg) ikke orker en tur helt over dammen med NAT. da kunne man fått en drøss med innenriks trafikk også? dette vil jo bli en minneverdi dag! Siter
Joakim Hagen Skrevet 12. september 2010 Skrevet 12. september 2010 Important Information - 10/09/2010 @ 2314zThe countdown to Cross The Pond Eastbound 2010 has started. Bookings open at 0000z on October 1st, stay tuned for more information. Siter
Paulo Fernandes Skrevet 30. september 2010 Skrevet 30. september 2010 Da har jeg søkt perm 30. oktober, event-dagen! Jeg krysser fingrene for at Garden klarer seg fint uten min vaktstøtte denne helgen. Jeg syns også det er en god idé og f.eks ta en group flight, hvor folk som er usikre på hvordan NAT (north atlantic track) gjennomføres, får trening og hjelp av andre. Kunne selv ha godt av en crossing av dammen i nær fremtid. Booking starter i natt, 01. oktober! http://www.vatsim.net/news-details/cross-the-pond-eastbound-2010/43847d0e17/ Siter
Tommy Hansen Skrevet 1. oktober 2010 Skrevet 1. oktober 2010 Godt forslag. Men foreløpig ser det ikke ut til at CTP med destination ENGM har solgt som varmt hvetebrød her inne akkurat. 6 norske har booket så langt bare. Men en gruppe flight over dammen kunne vært interessant før CTP uansett. Jeg tar initiativet til noe i nær framtid. Siter
Eirik Mikal Aronsen Skrevet 1. oktober 2010 Skrevet 1. oktober 2010 Er med på den! Holder på å lese meg fram på fuel planning på 747ern, og for så vidt også prosedyrer på kryssing av hav. Det blir en helt ny erfaring for meg, men samtidig ser jeg at dette kan bli spennende! Bare å si ifra ang tid og sted, så skal jeg se ha jeg har klart å lære til da. Blir nok å prøve offline først, så jeg er sikker på hva jeg gjør for noe. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.