Lars B. Frostad Skrevet 6. august 2010 Skrevet 6. august 2010 Legger denne trip-report her i Snackbaren, nettopp fordi jeg har fått en del tilbakemeldinger - om jeg har sluttet med mine trip-reports. De ligger altså i Foto-delen her i forumet, men tror en del ikke er innom der - så får heller moderator flytte denne fra Snackbaren til Foto-delen dersom ønskelig: Juli 2010: Reise i tre Suiter: "M/S Silja Galaxy" fra Stockholm til Åbo i Finland, så Terrace Suite på Radisson Blu: Royal Park Hotel St.holm, og til sist "M/S Birka Paradise" med Birka Suite fra Stockholm til Åland, Mariehamn. Jo da, jo da! Jeg har reist med disse skipene før (og i samme type lugarer) - dog har jeg denne gangen hatt en litt anderledes Suite ombord hos TallinkSilja med "M/S Silja Galaxy". Forrige gang hadde vi hjørnesuite, nå hadde vi en av de i "midten" - og dermed bedre utsikt pga. to store skråvinduer. Har derfor fokusert på bildene, og ikke så mye tekst i denne trip-report. Samt prøvd å få litt andre "vinkler" og motiv, enn jeg har tatt fra disse to skip i en tidligere trip-report. Reisen starter altså med TallinkSilja, og skipet: "M/S Silja Galaxy" - som går på ruten: Stockholm - Åbo, Finland. Skipet ble levert opprinnelig til Tallink i 2006 - og seilte da på linjen mellom Tallinn og Helsingfors. I slutten av Juli 2008, ble skipet innlemmet i Silja Line-delen av TallinkSilja, og omdøpt til "M/S Silja Galaxy". Skipet er dermed ca. fire år gammelt, hun er 212 meter i lengde, 29 meter i bredden. Har en pax-kapasitet på ca. 2700 (sengeplasser for ca. 2200). (Noen bilder er litt skjeve, og visse påvirkes av motlys - så er de mest pirkete allerede advart!) (Bildet ovenfor, er ett av to bilder i denne serien - jeg ikke har tatt selv. Dette bildet er copyright © TallinkSilja, og for fri pressebruk / ikke-kommersiell bruk. Avreise St.holm, kl: 19:30 Ankomst Åbo, Finland, kl: 07:00 neste dag (lokal finsk tid) Avreise Åbo, Finland, kl: 08:00 Ankomst St.holm, kl: 18:15 Velkommen inn i lugar: 9102, Suite på Dekk: 9. Suite-lugarene ligger helt forut på Dekk: 8 og Dekk: 9, og disse i midten har to store panorama-skråvinduer forut (hjørnesuitene har kun ett). Ellers er det inkl. "special frukost" når man reiser med disse Suitene. Alt hva man forventer av en slik type lugar, to lcd-tv'er, fri minibar (inkl. 0.75 flaske m/ cava/musserende), fruktfat, soffagruppe, separat soverom, m.m. Over: utsikten forut fra disse Suitene, er det ingenting å si på! Så over til noen få interiørbilder fra resten av skipet: Over: lugargang forut på Dekk: 9, adskillt gang med kun Suiter. Over: lugargang på Dekk: 9, døren som leder inn til adskillt lugargang for Suitene sees lenger fram. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 6. august 2010 Forfatter Skrevet 6. august 2010 Her er noen av fartøyene vi passerte underveis: "Octopus" er verdens 9. største superyacht (tredje største, dersom man regner kun yachter som er eid av privatpersoner). Denne enorme yachten er eid av Paul Allen, som var med på å grunnlegge Microsoft. Skipet ble levert nytt i 2003, og er ikke mindre enn 126 meter i lengde. Det største helikopteret sees på bildet ovenfor (yachten skal visstnok ha to stk.). Over: Flotte "M/S Silja Europa" tar seg godt ut, til tross for sine 17 år. Over: avseiling fra Mariehamn, Åland m/ totalt fire fartøy i nær omkrets. Rett bak oss sees "M/S Silja Europa", og til høyre har vi Viking Line med "M/S Amorella", og litt lenger foran: "M/S Isabella" fra samme rederi. Disse to sistnevnte skip utgjør sammen med "M/S Gabriella" hos Viking Line, de tre søsterskip til "M/S Crown of Scandinavia" hos DFDS Seaways. Over: "M/S Silja Festival" som nå opererer under Tallink-delen av TallinkSilja, på ruten mellom Stockholm og Riga (sammen med "M/S Romantika i motfase), dette er også forøvrig søsterskipet til tidl. "M/S Color Festival" - som Color Line nå ikke lenger har i flåten (gikk på ruten: Oslo-Hirtshals). Over: "M/S Silja Symphony" er alltid imponerende å se ute på sjøen, sammen med sitt søsterfartøy ("M/S Silja Serenade") seiler disse på ruten Stockholm-Helsingfors for Silja Line-delen av TallinkSilja. Begge skip er ca. 20 år gamle, og selv om de fortsatt tar seg godt eksteriørt - synes jeg personlig at bl.a. luksuslugarene ombord trenger en kraftig facelift/full modernisering. Over: "M/S Victoria I" på vei fra Stockholm til Tallinn, som seiler under Tallink i TallinkSilja (søsterskipet "M/S Romantika" seiler på ruten fra St.holm til Riga). Over: underveis til Mariehamn, Åland - passerer man mye flott skjærgård, øyer, og natur. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 6. august 2010 Forfatter Skrevet 6. august 2010 (Bildet ovenfor er det andre og siste, som ikke jeg selv har tatt. Bildet er copyright © Radisson Blu) Så tar vi en liten pause fra det maritime, og sjekker inn på Radisson Blu: Royal Park Hotel i Stockholm (ved Haga Parken). Over: velkommen til rom: 709, "Terrace Suite" på 30 kvm med privat terasse med sjøutsikt ut over Brunnsviken vatten. Bodde forrige gang på dette hotellet, da jeg gikk på CC-kurs i Novair - i ca. 4.5 uke, gode minner herfra! Radisson Blu: Royal Park Hotel har totalt fem suiter (tre vanlige, og to juniorsuiter). "Terrace Suite" er på 30 kvm, og har som navnet tilsier sin private terrasse, frokost er inkl., i tillegg til filmer, avis, badekåpe/ tøfler, Nespresso-maskin, trådløst internett m.m. Mer info kan leses her, for de som er interessert: Siter
Lars B. Frostad Skrevet 6. august 2010 Forfatter Skrevet 6. august 2010 Så over til siste del av turen, med Birka Cruises og flotte "M/S Birka Paradise" - som er et rent "cruisefartøy" da skipet ikke har bildekk. "M/S Birka Paradise" seiler på ruten mellom Stockholm, og Åland: Mariehamn. Skipet ble levert November 2004 til rederiet som nybygg, og er dermed knappe seks år gammelt. Skipet er som sagt klassifisert som cruiseskip, da dette ikke er en cruiseferge (ikke bildekk). "M/S Birka Paradise" har kapasitet til ca. 1800 pax, og bildene nedenfor viser reisen som ble foretatt i en av de flotte: "Birka Suite" ombord. Avreise St.holm, kl: 18:00 Ankomst Mariehamn, Åland, kl: 01:00 Avreise Mariehamn, Åland, kl: 09:00 Ankomst St.holm, kl: 15:45 Pax-antallet på vår seiling, var forøvrig 1699 ut fra St.holm - og 1715 tilbake fra Mariehamn til St.holm påfølgende dag. Over: velkommen inn i lugar: 8202 - Birka Suite forut på Dekk: 8. Totalt finnes det åtte stk. "Birka Suite" ombord, hhv. på Dekk: 7 og Dekk: 8. Vi reiste også denne gangen i en av de flotte hjørnesuitene, som bl.a. har ett stort vindu ekstra (i forhold til suitene i midten). Men alle er meget eksklusive, og holder høy standard. Birka Suite lugarene er på 25 kvm (for de i midten), og hjørnesuitene er på ca. 30 kvm. Hovedbadet har både dusj, og boblebadekar - i gangen (i tilknytning til oppholdsrommet) finnes også et gjestetoalett. Fri minibar, inkl. helflaske med ekte champagne (Joseph Perrier), roomservice, lcd-tv, fruktfat, separat soverom, samt spesialfrokost. Denne kan enten spises i a-la-carte restauranten, evt. en tropisk utgave oppe på Dekk: 10 (Paradise Beach) - eller som vi alltid gjør ombord på dette skipet: får den servert på lugaren (da kommer den enorme frokosten på trillebord, bedre blir det ikke!). Over: innfellt i bordplaten, finnes dette "skjulte" oppbevaringsrommet - som har en rekke glass og en liten vask. Over: utsikten fra "Birka Suite"-lugarene er meget flott. Over: gjestetoalettet som finnes til venstre, med en gang man kommer inn i lugaren. Hovedbadet er i direkte tilknytning til soverommet (se bildet litt lenger opp). Over: velger man å få servert frokosten på lugaren, så kan man velge å få både eggerøre, egg og bacon, i tillegg til en masse pålegg, brød, juice, kaker, kaffe, frukt, frokostblandinger, melk, osv osv. Trolig den beste frokosten man kan få servert på lugaren, av alle cruiseferger jeg reiser med. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 6. august 2010 Forfatter Skrevet 6. august 2010 Så over til noen eksteriøre bilder av skipet: Ett par interiørbilder: Over: glassheisene gir fin utsikt ut over havet, når man tar heisen fra Dekk: 10 og nedover. Over: lugargang på Dekk: 8 , døren inn til adskillt lugargang for Suitene sees lenger frem som er åpen. Så over til noen av fartøyene vi møtte underveis på turen: Over: Viking Line med flotte "M/S Amorella" (søsterfartøy til Isabella/Gabriella i samme rederi, samt Crown i DFDS Seaways). Over: RCCL med "Jewel of the Seas", som ikke har "M/S foran seg - men egentlig betegnelsen "GTS" da Jewel drives av to stk. General Electric: gassturbiner. "Jewel of the Seas" ble levert til Royal Caribbean Cruises som nybygg fra verftet i Tyskland: April 2004 - og er dermed litt over seks år gammelt. Med sine 293 meter i lengde, har hun kapasitet til ca. 2100 pax - men kan ta så mye som 2500 om ønskelig. Over: Viking Line med "M/S Mariella", en eldre med velholdt traver fra 1985 - hun har dermed blitt 25 år og trafikkerer linjen mellom Stockholm og Helsingfors (i motfase til "M/S Gabriella). Over: Viking Line med "M/S Viking Cinderella", opprinnelig levert til SF-Line som nybygg fra verftet i Finland: November 1989. Cinderella nærmer seg dermed snart 21 år, noe som ikke er merkbart verken interørt eller eksteriørt. Tidløs design eksteriørt, samt nylig facelifts interiørt - gjør at man tror dette skipet er mange år yngre etter min mening. Cinderella trafikkerer linjen mellom Stockholm, og Mariehamn, Åland. Med sine 191 meter, har hun en kapasitet til hele 2700 pax, samt 480 biler. Over: så er vi klar til å legge inntil Stadsgårdsterminalen, i bildet sees også Viking Line med både: "M/S Mariella" og "M/S Cinderella" (nærmest) - og lengst fra RCCL-cruiseskipet: "Jewel of the Seas". Til sist et lite bonusbilde, fra innseilingen til Stockholm: . Så gjenstår det bare for meg, og takke så mye for turen - dersom du har klart å bla deg igjennom denne (litt for) lange trip-report. Alle bilder er tatt med et kompaktkamera, Canon Digital IXUS990is - som har spec. på 12.1 megapixler og 5x zoom. Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.