Gå til innhold

Snakk om overformynderi

Anbefalte innlegg

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Hei, nå har regjeringen satt begrensinger på kort bruk i utlandet, dvs du får ikke brukt kortet ditt enkelte steder rundt i verden. Dette blir jeg så forbannet på. Hva synes dere? er dette det denne rettning at sammfundet skal gå?

Link til VG

Skrevet

Er enig med deg. De alle fleste av oss klarer seg utmerked med null sperre på kortene når vi er utenlands.

Men på en annen side er dette gjort for å begrense skadene for dem som lider av spillegalskap. Men her må det da være mulig og sette inn andre tiltak, som gjør at ikke alle i norge som har et Visakort, eller annet internationalt betalingskort skal bli skadelidene for den Norske stats desperate forsøk på å få bukt med spillegalskapen.

Her burde det være et lagt et større ansvar over på bankene, slik at dem kan gå inn og sette sperre vist man overskrider et vist beløp på spilltjenetser. Dette burde vel egentlig la seg gjøre 100%automatisk i det man runder spilling som beløper seg til mer en fastsatt verdi uavhengig av om det tar 2 timer eller en dag før man når grensa.

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Norske myndigheter har da f ikke meg noe med hva lovlydige borgere gjør på andre siden av jorda, så lenge det er lovlig. Nei hos meg får de ikke en cm i denne saken.

Skrevet

Nok et eksempel på folk med

en trang til å styre massen med tvungen "solidaritet".

Roger Remme Solberg mener at det ikke er mulig å gjøre denne loven 100% vanntett slik at den rammer folk som ikke har intensjon til å spille. Da er det egentlig bare en ting for Solberg å gjøre, nemelig å fjerne dette da det ikke rammer de det var intensjonen for å ramme.

Dog skulle uansett ikke frøken Solberg ha noen ting med hva den enkelte borger gjør med sine penger om vedkommende ville spille bort lønna si på kronesautomat eller ikke...

Men som man sår høster man. Og etter neste Stortingsvalg er vi i samme myra fremdeles. Folk lærer aldri....

• Premium Medlem
Skrevet

De rødgrønne makter ikke å gjennomføre politiske løsninger. Man styrer folks adferd gjennom avgifter og forbud, og det er mer en form for administrering.

I stedefor å se på bedre løsninger angående folk med spille problemer, setter man bare restriksjoner på hele sammfunnet.

At staten detaljstyrer alt ifra du blir født til du pakker kofferten kalles kommunisme.

Ragnar

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Jeg fikk denne saken på pungen selv i juni, jeg er en del i Las Vegas og jobber, og i juni hadde jeg med et par kunder. Jeg måtte ta ut en haug med tusen us dollars, for kortet kunne du jo ikke bruke overalt, selv når du skulle betale for hotell rom, middag etc.

Nå går jeg bare og venter på at Statsministeren ringer meg og forteller at nå i høst må du nesten komme hjemm litt tidligere, skal vi si kl 10?

Skrevet

Utenlandske spillesteder som f.eks. Full Tilt, Poker Stars, Unibet osv. osv. bare ler seg godt av norske myndigheters forbud mot å bruke norsk VISA og MasterCard på slike spille sider. Tidl. før forbudet kom, så gikk det f.eks. ikke an å bruke MasterCard og krediten på Visa på disse spillesidene. Men idag så har man f.eks. "EntroPay VISA" og "EntroPay Mastercard" som man betaler inn et beløp på, for deretter videreformidle dette beløpet over på spillesidene. Så, så langt kom myndighetene til livs de utenlandske spille sidene ved å forby norske bankkort. De har etter mitt syn, gjort hverdagen vanskligere for de som ikke er på disse spillesidene, men har faktisk gjort hverdagen mye enklere for de som faktisk er på disse spillesidene.

Skrevet

Norge er et skap-kommunistland. Blir mer og mer overrasket over alt det dumme politkerne styrer med...

Se bare på det ene forslaget de hadde nylig, nemlig at private barnehager ikke skulle få ta ut utbytte. Det skulle ikke være mulig å tjene penger på å drive barnehage. Uten de private barnehagene hadde det ikke vært en sjanse i lopphavet til å ha nok plasser til alle...

Nei som sagt, Norge har til tider noen likhetstrekk med kommunistiske land. Måte på hva politikerene skal styre.

Hvorfor kan ikke folk få bruke pengene sine slik de vil? Er jo helt banalt..

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Det verste av alt er at jeg ikke gambler i Las Vegas en gang, men disse forbannede nissene gjør det bare vanskelig og være Norsk.

Skrevet

Å, du skal være stolt Geir, vi er jo pioneerer! :D

Skal vi tro Kulturdepartementet så er det kun nå i et kort overgangsfase du blir stående som en idiot og måtte bomme kaffe av forretningsfølget ditt fordi mamma har bestemt at du ikke får handle i kiosken. Snart får visstnok ingen av dere handlet der. :grin:

Nei dette var et tåpelig system. Som et frivillig tilbud og hjelp til selvhjelp for dem som sliter med spilling ville det vært fint, men som noe som prakkes på alle, og som treffer så til de grader utenfor målskiven var det horribelt.

Jeg klarer ikke la vær å lure på hvordan slike tiltak blir gjennomført i praksis. Det er altså Kulturdepartementet som står bak, men hva slags beslutningsprosesser har noe som dette faktisk vært gjennom?

Skrevet

Jaja, da vet jeg i alle fall at det ikke har noen hensikt å beholde mitt Norske bankkort den dagen jeg emigrerer permanent, jeg vil jo ikke få brukt det likevel...

Og den helt store "medfølelsen" for de spillegale klarer jeg heller ikke å se i det de rødgrønne har gjort så lenge "Norsk Tipping" får drive ufortrødent videre, nå også med "snille" spilleautomater.

Hykleri på statsnivå kalles det.... :sleep:

Skrevet

Hmmm... kva skal ein seia? At regjeringa er ein gjeng Jæææævlar, idiotar og drittsekkar osm ikkje gjer seg fortjent til femtendedelen av den latterleg høge løna si? Jepp det trur eg at eg seier. Men pysete som nordmenn er, så skjer det ingenting. Hadde me vore franske, hadde Oslo vore i ruinar og regjeringsbygget sivilokkupert. Men me er nordmenn. Snille og greie. Berre klagar men gjer ikkje ein skit.

JA til aktiv respons!

Skrevet

En beslutning som er helt på jordet, absolutt. Hvis de ikke vil ha noe av all denne spillingen, kan de ikke begynne med å luke ut alle de forbanna spillereklamene som er på norsk TV? Ser ikke helt poenget med å generelt blokkere norske VISA-kort.

Forøvrig så gleder jeg meg til neste valg når vi helt sikkert får en blå regjering, og alle dere ihugga blåe her inne endelig innser at den norske regjeringen ikke får ut fingern uansett om de er røde, blå, rosa eller gul.

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

En ting er ihverfalt sikkert, regjeringa burde ha budsjetert en bursdagskake på en grepa kar som heter Torstein...gratis:-)

Skrevet

Takk for det Geir! Men trur nok at eg hadde vorte kjeppjaga om skattepengane til enkelte her inne gjekk til kake til meg :grin: :grin:

Skrevet

Regjeringen består vel stort sett av folk som aldri har drevet med noe annet enn politikk i hele sitt yrkesaktive liv. Når andre vokste opp til å bli en del av samfunnet, sprang Stoltenberg og andre partiledere rundt på skjørtejakt etter Siv på "Politisk Ungdoms Summer Camp" eller noe i den dur. De eier jo ikke fanaring om hvordan det er å være en vanlig mann i gata. Så sitter de der og skal styre hva vi skal bruke pengene våre på. Helt utrolig.

Er som Torstein sier, hadde dette vært Frankrike hadde vi stormet lokaler og tømt kumøkk på slottsplassen! Noen bønder her?

Skrevet

Jo det stemmer nok ofte det Marius, men her kan i stor grad folket takke seg selv med sine hyklerske grasrot-holdninger som har avlet frem denne kulturen av amatørmessige beslutningstagere.

Vi forventer at det skal rekrutteres fra gruppen "the best and the brightest", og at de skal ta beslutninger som næringslivstopper, men de skal helst leve som sosialklienter og kun være drevet av idealisme. Det er en sabla grining og sutring fra grasrot-koret for hver minste lille ting, buuuhuuu de reiser ikke på absolutt billigste måte som cargo til møter, og fyyy søren nå får de gratis telefon også!

For meg er det noe litt hyklersk over det å klage over udugelige politikere. Som Enok så treffende sa: Som man sår høster man. Når vi absolutt insisterer på å gjødsle så politisk korrekt og misunnelsespreget så må man regne med mye svake og misdannede planter. :)

Skrevet

Det er 50.000 nordmenn som lider av spilleavhengiget (Kilde: Helsedirektoratet). 6,3 millioner VISA kort er utstedt i Norge (Kilde: Dine Penger). Andre kort kommer i tillegg.

Det er jo enkel logikk at lovgivningen må tilpasses disse 0,79% av korteierne :crazy: Ler meg ihjel... Begrunnelse for min ironiske påstand:

Det er Kulturdepartementet (med APs Anniken Huitfeldt i spissen) som har ansvaret for den nye forskriften. Og som de sier selv: "Vi var kjent med at det ville ramme enkelte folk på ferie. Det viktigste for oss var å skape en barriere mot spill i utenlandske spillselskaper på Internett". Videre: "Norge er et pionerland. Dette er et viktig solidaritetstiltak med dem som er spillavhengige". De sier altså rett ut av lovgivningen er mtp spilleavhengige, til tross for 'alle oss andre' som blir skadelidende. Den store ironi er jo at de som spiller på nett lett får pengene sine inn på internasjonale spillesider ved hjelp av tjenester som f.eks. Neteller, EntroPay etc.

Bortsett fra å storme Stortinget kan vi som borgere (les: sauer) gjøre i alle fall èn ting riktig, og det er å stemme på riktig parti. Jeg mener at de som stemmer AP kun har seg selv å takke i denne saken.

Skrevet

50 000 spilleavhengige i Norge var nå kanskje å ta litt i. Den etterhert livsnødvendige krisetelefonen for spilleGALE mennesker (sauer noen?) mottok på ett halvt år 324 samtaler i 2009. Kan legge til at majoriteten av disse var "avhengig" av hel eller halvstatlige lotteri. Ellers var 70 prosent av innringerne pårørende...

Når helsetilsynet prater skal du ta det helt med ro. Tidligere postordrediplom, stemplet med "Doktorgrad" for forskning på tobakk hadde ett konfidensintervall på 95 prosent. For dere som ikke kjenner til statistikk skal alle godkjente forskningsundersøkelser ha ett konfidensintervall på 5 prosent. I praksis betyr det at det er 5 prosent sannsynliget for at konklusjonen er feil...i motsatt tilfelle ?

Mangel på forskning kanskje. Dog var Norsk helseforskning verdensledende. Tallene ovenfor kommer fra Helskogs intervju av daværende helseminister Schau som forøvrig var høyrepolitiker i Bondevik 1 regjeringen, og meget flau og litt lattermild over AP sin skatteretorikk.

Dere kan lese mer her:

http://www.lotteritilsynet.no/dav/f1cecf2041.pdf

Så takk Giske og resten av mafian i dette landet for alle de spolerte feriene. Ikke bare de i syndens by Las Vegas, men også de på en liten kiosk med lotterikonsesjon i Sverige.

Er virkelig ute og kjører til tider...

Skrevet
Så takk Giske og resten av mafian i dette landet for alle de spolerte feriene. Ikke bare de i syndens by Las Vegas' date=' men også de på en liten kiosk med lotterikonsesjon i Sverige.[/quote']

For ikke å glemme alle de bensinstasjonene i og utenfor Europa som selger spill som tilsvarer det Norsk Tipping selger. Det kan bli en fin bil-ferie, det...

Summa summarum kan vi si at det for de rødgrønne er helt OK at folk spiller bort pengene så lenge de gjør det gjennom statens egen "pengemaskin". Solidaritet med de spillegale anyone?

Hipp hurra for at jeg i alle fall har et kort som ikke er utstedt i Norge, for selv om jeg ikke er en aktiv spiller selv kan dette idiotiske utfallet fra norske myndigheter skape mer enn nok bryderi for meg neste gang jeg er i utlandet...

Men så ligger det vel implissit i den rødgrønne politikken at ingen skal reise til utlandet. "Miljøpolitikk" tror jeg de kaller det...

Skrevet

En ny miljøprofil som innebærer full stopp på autobahn kan jeg like. Tyske myndigheter er sikker begeistret for ett rent idealistisk Norsk inntog. Ikke minst begrenser vi jo kapitalflukt, ikke bare 22 millarder i ren internetgambling, men tenk på alle feriepengene Nordmenn må bruke i Norge. Det heter seg at kapitalflukt er inflasjonsskapende, men nå framover må vi vel forvente resesjon med økt kjøpekraft..kanskje på tide og investere..gjerne i vinmonopolet.

Skrevet
Hmmm... kva skal ein seia? At regjeringa er ein gjeng Jæææævlar, idiotar og drittsekkar osm ikkje gjer seg fortjent til femtendedelen av den latterleg høge løna si? Jepp det trur eg at eg seier. Men pysete som nordmenn er, så skjer det ingenting. Hadde me vore franske, hadde Oslo vore i ruinar og regjeringsbygget sivilokkupert. Men me er nordmenn. Snille og greie. Berre klagar men gjer ikkje ein skit.

JA til aktiv respons!

Vi franskmenn kan lage opprör vi :grin:! OT:Men den dagen det kommer en anti-fildelingslov satt sammen av tullingene i USA som er forbrukerfiendtlig i Norge, ja da skal jeg **** meg lage revolusjon pâ egen hând! Back On topic: Er helt tullete dette, Er enig i Torsteins definisjon av rejeringen og snille nordmenn ;). Ang franskmenn, se pâ den hel****** streiken de lagde nâr Sarkozy kom med pansjonsreform, hadde det skjedd i Norge hadde vi surmult et par timer og gitt opp etter det. Men er glad jeg har skaffet meg fransk bankkort i tilfelle overformynderiet skulle ramme meg i utlandet.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...