Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff og huff.

De som har Mac VET at Mac er best.

De som har PC VET at PC er best.

I min mening, så kan Mac mye som PC ikke kan, og omvendt. Men Macen min har så mange fikse løsninger at det nesten kompenserer for at jeg ikke kan spille BF2 eller FS9..

Skrevet

PC er for de som ikke gidder å sløse vekk en hel bøtte med penger på noe som bare ser bra ut..

Og når det gjelder bildebehandling, vel der har PC tatt over mye av markedet innen grafisk, så da gjenstår vel bare video..

Men igjen pc er for de som ikke gidder å sløse vekk penger.

Skrevet

Mac er for hvem som helst

PC er for hvem som helst

Smaken er som baken - den er delt. Jeg har brukt PC før, og bruker det nå bare på jobb. Jeg har kjøpt min siste PC selv om jeg ikke er fan av det ene eller det andre. Begge deler er et pengesluk.

Men jeg har ikke hatt problemer med programmer som henger siden jeg brukte PC

Mac er dyrt, men skal du ha en PC som er like rask så koster de vel noe ala det samme. Men PC'en må du formattere oftere tipper jeg.

Skrevet

Da jeg købte Mac for tre år siden, blev jeg overrasket over hvor velfungerende, intuitivt og gennemført Mac OSX er. Selve styresystemet er tusindvis af kilometer foran Windows i mine øjne.

Jeg bruger min MacBook af ren lyst og kærlighed, hvorimod PC'en min kun bruges til "nød", dvs. når der skal spilles FSX og andet.

Skrevet

Jeg byttet til Mac etter 10 år med "hard" PC bruk... Bygde alltid PC'er selv osv osv.

Etter byttet til Mac, har jeg aldri lengtet tilbake og er storfornøyd også etter å ha "nedgradert" fra Mac Pro til iMac.

Men det er en fri verden! Min erfaring er dog at de PC-brukerene som har sterkest meninger om Mac faktisk aldri har prøvd en... jeg har overtalt mange til å bytte, og aldri hørt noen klage.

Jeg byttet selv etter å ha prøvd en Mac, og var sikker på at den var rett for meg...

Hilsen T

Skrevet

Jeg hadde min første erfaring med Mac da jeg gikk på Folkehøyskole og hadde lyd og musikkproduksjon som fag.

Men enda da var jeg fast bestemt på at jeg skulle ha meg PC når jeg skulle begynne med lyd og musikk hjemme.

Jeg invisterte omtrent 27k på en PC (over lengre tid og med alt tilbehør medregnet) for å få en kraftplugg som kunne brukes over tid uten å måtte skifte ut med en gang det kom ny programvare på markedet.

Det jeg møtte var, feilmeldinger, program som krasjer, programvaresynther som ikke spillte av den informasjonen som ble spillt inn osv.

Til slutt ble jeg så lei at jeg slengte hele driten ut på finn.no, fikk solgt den kort tid etter og kjøpte meg en Mac Pro. Det var som å komme over i en helt annen verden. Jeg har hatt ca 90% mindre feilmeldinger og problemer med musikkprogrammet og andre musikkplug-ins.

Så i min mening er OSX-grensesnittet mye bedre utviklet med tanke på musikkproduskjon enn det jeg har opplevd at Windows er. Også er operativsystemet mye bedre laget for arbeidsflyt enn det jeg opplever med Windows.

For all del, jeg har installert Windows på begge mine Macer for å kunne fyre i gang FS innimellom og for å bruke programmer som ikke er tilgjengelig på Mac. Windows 7 ble en ganske positiv opplevelse i forhold Vista, som er operativsystemet vi brukte det siste året på skolen til Lyd og musikkproduksjon.

Skrevet
Mac er dyrt, men skal du ha en PC som er like rask så koster de vel noe ala det samme. Men PC'en må du formattere oftere tipper jeg.

Må du formatere maskinen med Windows 7 så er det brukerfeil eller så er du en ivrig flightsimmer. Bruker du PC som du ville ha gjort med en helt vanlig arbeidsstasjon så trenger du ikke å formatere pcen.

Min erfaring er dog at de PC-brukerene som har sterkest meninger om Mac faktisk aldri har prøvd en...

Litt int. det du sier her og mulig det stemte for 5-10 år siden, jeg personlig har både eid og fått mac opp igjennom årene, faktisk så langt tilbake som på begynnelse av 90 tallet. Husker fremdeles at Prince of Persia var yndlingspillet på macen (dog i skikkelig plattform 2d view)

Min far jobber på 07.no som har primært benyttet mac siden jeg kan huske, nå er majoriteten går sakte men sikkert over til pc.. Og da husker jeg kriteriene for bruk av MAC var den enorme arbeidskapasiteten på bildebehandling, noe som ironisk nok nå er overtatt av pc, vel i alle fall på det firma.

Jeg tror Mac i dag er mer status en råskinn, satt sammen en mac med mine preferanser, la til litt nødvendig software som f.eks aperture 3

Det hele ville kostet meg 15070 kroner og da kan man si at dette er ferdig utregnet med 20% i studentrabatt hos Apple Store

Her er den da fantastiske specen

# 3.60GHz Intel Core i5

# 4GB 1333MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB

# 1TB Serial ATA Drive

# ATI Radeon HD 5670 512MB GDDR3 SDRAM

# 8x double-layer SuperDrive

# Apple Wireless Keyboard (Norsk) & Brukerhåndbok (Norsk)

# Magic Mouse

Ikke akkurat en wow faktor dette

Satte for moroskyld opp et lite scenario for pc tilsvarende lik pris og kom frem til dette

Cooler Master HAF 932 Big Tower Sort

Vifter: 1x 230mm Front, 1x 230mm Topp, 1x 230mm Side, 1x 140mm Bak, Rød LEDs

Corsair TX 850W PSU

ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard, 4x 6+2-pin PCIe, 8x SATA, 140mm Vifte

ASUS Rampage III Extreme, X58

Socket-1366, DDR3, ATX, SATA 6Gb's, USB 3.0, 4xPCI-Ex(2.0)x16

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-930

Quad Core, 2.8Ghz, Socket 1366, 8MB, 130W, Boxed w/fan

Sapphire Radeon HD 5870 1GB GDDR5

PCI-Express 2.0,"VAPOR-X", 2xDVI-I, HDMI, DisplayPort, 875MHz, Full-Retail

LG 23" LCD W2363D-PF

1920x1080, 70000:1, 3ms, 120hz, DVI/2xHDMI

Seagate Barracuda 7200.11 1,5TB,

SATA, 7200RPM, 32MB

Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7240S

DVDRW 24x, DL, RAM, SATA, Bulk, Black

Totalt:

15.131,00

Ikke noe wow faktor, men helt klart langt mer for pengene.

Så jeg faller i allefall tilbake til påstanden om at mac kun er et lite status og trend symbol.

Skrevet

Så, så.. Alle har hver sine behov. Noen liker iPhone, andre foretrekker Nokia..

PCen har alltid vært i mitt eie, og kommer nok ikke til å forsvinne. Men det er forbeholdt spilling og evt. utvikling for X-Plane.

Macen er derimot en solid arbeidsplattform som aldri slår feil hos meg. Joda, det kan krasje det óg - men opplever sjeldnere krasj under Mac OS vs. Windows. Det kan være enkelte programmer eller systemet i generelt.

En annen ting er, som mange simmere, at programvaren man benytter seg av eller ønsker å bruke, kun finnes for den ene eller andre plattformen. Eksempelvis Microsoft Flight Simulator, eller for min del, Final Cut Studio og DaVinci Resolve.

Så har man enkelte programmer som er 'cross-platform'. X-Plane. Photoshop. LightWave. Nuke. osv..

Jeg tror man må være fleksibel til å bruke flere plattformer om man skal være fleksibel i forhold til jobb, men også i hjemmet og i forhold til underholdning. :)

Skrevet

Har noen funnet en PC-laptop med like god touchpad som på Macbook?

Jeg har prøvd mange laptoper, men ingen av touchpadene har vært i nærheten av så enkel å bruke som den på min Macbook Pro. Både når det gjelder responsen og multitouch-mulighetene. Jeg sluttet helt å bruke mus når jeg redigerte bilder, det går jo like lett med touchpaden.

En annen grunn til at jeg bruker Mac er fordi bilderedigeringsprogrammet Aperture ikke finnes til PC. Har prøvd Lightroom, men liker det ikke.

At Macbooken er tynn, bygget av aluminium og har bakbelyst tastatur er også ting jeg liker godt. Hvilken PC-laptop har disse egenskapene?

(Men jeg skulle gjerne hatt en god PC til spillbruk!)

Skrevet

Er software'en som ble avgjørende for mitt valg... Ble bare lei av at Windows fikk mer og mer sand i maskineriet over tid, og var ubrukelig etter 6-9 måneder. Ellers er jeg godt fornøyd med funksjonalitetene de tilbyr... Jeg liker "alt-fra-samme-plassen" mentaliteten der. Kommer ikke på noe jeg ikke kan bedre på Mac'en enn jeg kunne på PC'en.

Men designet som Apple kommer med er jo heller ingen ulempe da...

Hilsen T

Skrevet

Selv var jeg ingen stor apple-fan, helt til deg en dag tilfeldig spaserte forbi eplehuset og fant ut jeg skulle ta turen innom for å SE hva Mac egentlig var. Litt skeptisk i starten, slik som dere "HateBoys" her i tråden er, men etterhvert skjønte jeg at det ikke var noe drit likevel. Har hatt min MacBook Pro i godt over ett år nå, og har ALDRI hatt et større problem som har ført til noe mer enn en reboot.

Jeg bygde mange pc'er selv før jeg gikk over til Mac, men jeg tror faktisk ikke jeg kunne tenke meg å gått tilbake til PC'ene, ettersom jeg nå vet hvordan Mac og OS X er, hvor knirkefritt alt går.

Jeg benytter så og si kun Mac privat, men på jobb går det i Windows. Helt greit, men jeg lengter ofte hjem når jeg er på jobb.....

Skrevet
som dere "HateBoys" her i tråden er, men etterhvert skjønte jeg at det ikke var noe drit likevel.

Tror neppe noen hater MAC her inne, i så fall er de i undertall. Det som igjen er vesentlig er hva du foretrekker og bruke, hva du liker å bruke og hvilken maskin du synes er best kledelig, så ingen hat elsk forhold uten visse kriterier som bør nevnes, med andre ord, dette er ikke en konkurranse bare en liten diskusjon basert på en avstemning..

Sunn fornuft strekker seg langt :)

Skrevet
Torbjørn Fjeld

Men det er en fri verden! Min erfaring er dog at de PC-brukerene som har sterkest meninger om Mac faktisk aldri har prøvd en...

Det er nok mye riktig i det. Og det er etter mitt syn også ganske utbredt når det gjelder teknologi-produkter, og diskusjon rundt dem.

Overdrevet sterk merketilknytning bunner oftere i mangel på kunnskap enn velfunderte vurderinger, eller fakta. Apple på sin side er jo svært gode på merkevarebygging, og jeg tror vel en del tilhengere på den siden bygger sine holdninger på gamle erfaringer.

Uansett, det går ikke an å si hva som er "best" av slike ting uten å være veldig presis på akkurat hva man snakker om. Etter mitt syn er den største generelle forskjellen at PC/Windows er mye mer fleksibelt, åpent, og utbredt enn MAC. Dette er naturlig nok i seg selv et tveegget sverd, med både fordeler og ulemper. For meg personlig er det nettopp dette som er grunnen til at MAC rett og slett ikke er et aktuelt alternativ, hverken på jobb eller privat. Samtidig Mener jeg at sjansen for at en MAC vil løse oppgaven på en bedre måte enn PC absolutt er tilstede, dersom den dekker behovet/oppgavene man har. Ifht PC er MAC et nisje-produkt.

Selv syns jeg forøvrig Linux er mye mer interessant som alternativ til Windows. Ren teknologi uten forbrukerfiendtlige og kunstige begrensninger, som Apple og Microsoft er spesialister på. Men igjen, selv om dette på mange områder er teknisk overlegent både Windows og OS-X er det ikke gitt at det er best for din bruk.

Skrevet

Datamaskiner er jo bare som annet "verktøy"... man må velge den som passer best. Om det er Bosch vs DeWalt, Stanley vs B&Qs, Airbus vs Boeing, Glock vs Beretta osv osv må jo være opptil brukeren å vurdere hvilken som faller best i smak til sitt bruk.

Kan jo like godt spørre hvilken farge som er best... Selv går jeg for DeWalt, Stanley, Airbus og Glock (har dog tilgode å kombinere de to siste), for å nevne noen, men skulle vel klart "jobben" med alternativene også.

/T

Skrevet
Jeg prioriterer også innhold, Tom, og da tenker jeg også på software. Derfor ble det Mac... (og iPhone).

Respekterer det Torbjørn, har ingen motsetning til dine valg selv om preferansene mine ligger på nåværende tidspunkt ligger nærmes pc, antar mulig en delt løsning i fremtiden når jeg er ferdig å studere.

Selv syns jeg forøvrig Linux er mye mer interessant som alternativ til Windows.

Fullstending enig, kjører selv dual boot på min laptop med ubuntu og w7 og kunne ikke klart meg uten noen av dem.

Skrevet

Jeg har ikke vært noen Apple-fan, men jeg har gradvis funnet min plass ved Apple sine produkter. Jeg har iPhone 3G og MacBook Pro i7, og er storfornøyd med begge dele.

Jeg har prøvd mange slags bærbare PCer, og ingen jeg har prøvd har vært så intuitive og overalt komplette som MacBook Pro'en. Trackpaden overgår alt som kryper og går på markedet, og enten jeg får en HP, Asus, Dell eller Acer i fanget får jeg lyst til kaste den langt vekk når jeg skal browse weben. Jeg har funnet hver eneste trackpad uakseptabel av de jeg har prøvd, mens Apple sin er høyst intuitiv.

Hva OSX og Windows angår, så har jeg begge deler. Dog er funksjonene noe ukomplette på Win 7 via bootcamp på MacBook Pro.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...