Skrevet 13. juli 2010 14 år Är det verkligen ingen som har skrivit något om det här redan?! Bara massa skitprat om SAS hela tiden. Hur som helst... såg inte så ljust ut för Norwegian andra kvartal. Någon som vet varför det blev så?
Skrevet 13. juli 2010 14 år Det største stikkordet er vel aske, deretter et "urealisert" valutta tap hva nå en det måtte bety... Hangar
Skrevet 13. juli 2010 14 år Det holder med to ord for å forklare disse tallene. Aske! Vekterstreik! Om man leser pressemeldingen til Norwegian framkommer dette klart og tydelig.
Skrevet 13. juli 2010 14 år Aske? Det kan da ikke stemme, jeg husker tydelig at Kjos sa de kunne stå på bakken i minst 6 måneder, og at asken bare kostet NAS 10-15 millioner. Hvordan dette plutselig har blitt til et par hundre mill skjønner jeg ikke.
Skrevet 13. juli 2010 14 år ..3 ord Dollarkurs! Norwegian har gjenstående gjeld fra kjøp av nye fly i størrelsesorden 13 milliarder kroner. Disse kontraktene er i dollar, og en stigende dollarkurs som vi har hatt denne våren vil dermed gi en betydlig merkostnad for NAS. Oljeprisen er også sterkt linket til kronekursen så en lav oljepris er heller ikke bra for NAS. NAS er derfor svært utsatt for valuttakurser i disse "finanskrise tider", og en langvarig dollarkurs på kr 6,50+ svir bra og kan bety at NAS må hente inn ny kapital i 2011.. (Eller selge ett par fly..) M
Skrevet 13. juli 2010 14 år Aske? Det kan da ikke stemme' date=' jeg husker tydelig at Kjos sa de kunne stå på bakken i minst 6 måneder, og at asken bare kostet NAS 10-15 millioner. Hvordan dette plutselig har blitt til et par hundre mill skjønner jeg ikke.[/quote'] Da har jeg gleden av å friske opp hukommelsen din som tydeligvis har spilt deg et puss: http://www.grunder.no/naringsliv/20100506/norwegian-tapte-100-mill-pa-asken/ Ja båda askan och dollarkursen kan inte vara hela sanningen Hvorfor det?
Skrevet 13. juli 2010 14 år Mener også å huske 10-15 millioner ble nevt, men det var vel per dag og ikke totalt. Å slippe unna en så lang periode uten flyvninger, og bare tape noen få (det er tross alt flybransjen vi snakker om her) millioner kroner, har jeg vanskelig å tro at noen klarer. Hilsen T
Skrevet 14. juli 2010 14 år 100 mill direkte tap pga aske 100 mill indirekte tap pga lavere salg og og priser etter asken 122 mill tap på valuta = -45 mill drfitsresultat = -188 mill resultat før skatt M
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.