Gjest Skrevet 27. november 2002 Skrevet 27. november 2002 Hei. Jeg ser at Piper Mirage har 3 propeller i nesen. Piper Meridian har 4 propeller i nesen. Betyr det at Piper Meridian får litt bedre kraft? [ 27.11.2002, 08:07: Endret av: Haavard D. Solberg ] Siter
Thomas Olafsen Skrevet 27. november 2002 Skrevet 27. november 2002 Hei.. Kanskje du mener 4-blads propell? Fordelen med 4 blad framfor 3 er større bakkeklaring, lavere støynivå samt bedre utnyttelse av torque.. Det er sikkert mange eksperter på dette området som kan utdype mere... Mvh, Thomas. Siter
Gjest Skrevet 27. november 2002 Skrevet 27. november 2002 Betyr dette at Meridian har: Kraftigere motor, større bakkeklaring fra propellen til bakken og lavere støynivå? Siter
Øyvind Hansen Skrevet 27. november 2002 Skrevet 27. november 2002 Piper Meridian er jo en turboprop, mens Mirage har stempelmotor, så Meridian får uansett mer kraft. Har forøvrig hørt at en 3-blader gir mer kraft enn en 4-blader, men jeg er på ingen måte noen autoritet på propeller. Siter
Marcus Krogtoft Skrevet 27. november 2002 Skrevet 27. november 2002 Det er i prinsippet 5 forhold som er med på å bestemme hvor mye skyvekraft en propell produserer: - Utformingen - Arealet på bladprofilet - Angrepsvinkelen - Lufttettheten - Hastigheten bladprofilet roterer med Propellen bør gjøre mest mulig av den tilførte effekten om til skyve-/trekkkraft. Derfor ble antallet blader på en propell økt fra 2 til 3 blader og oppover etterhvert som kraftigere motorer ble tatt i bruk. Ved å øke antall blader økes også propellerens totale bladareal, og bladlengden kan dermed reduseres. Dette kan være nødvendig pga. bakkeklaring, klaring til skroget og mellom motorene. En ulempe med flerbladede propeller er at bladinterferensen øker med bladantallet. Med økende bladantall må også propellnavets størrelse øke for å gi plass til alle bladinnfestingene. Antallet blader er derfor vanligvis begrenset til 6. For mer informasjon om propellere, få tak i boken "Propeller" av Jan Aksel Svendsen. Boken er skrevet for VK2 Flytekniske Fag i studieretningsfaget "Propeller" Siter
Marcus Krogtoft Skrevet 28. november 2002 Skrevet 28. november 2002 Sjekk disse linkene da: http://www.skytechinc.com/New_AFS/Mirage/Mirage_Performance.htm og http://www.skytechinc.com/New_AFS/Meridian/Meridian_Performance.htm Så vidt det jeg kan se er både Meridian og Miragen utstyrt med en 3 bladet propell, men det er godt mulig at det er kommet en modifikasjon til Meridianen. Meridianen har jo en PT6 turbin motor, mens Miragen har en stempel motor. Og den PT6 motoren yter ca 50 hk mer enn stempelmotoren på Miragen. Siter
Øyvind Hansen Skrevet 28. november 2002 Skrevet 28. november 2002 På www.newpiper.com går det frem at Meridian har yter 500 hk, mens Mirage yter 360. Siter
Gjest Skrevet 28. november 2002 Skrevet 28. november 2002 quote: På www.newpiper.com går det frem at Meridian har yter 500 hk, mens Mirage yter 360. hehe. Lurer på hvorfor den heter da: Piper PA-46- 500TP Meridian Siter
Marcus Krogtoft Skrevet 28. november 2002 Skrevet 28. november 2002 På www.newpiper.com går det frem at Meridian har yter 500 hk, mens Mirage yter 360. -------------------- - Øyvind Greit min feil..... burde ha sjekket det litt bedre DHC-6 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.