Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bryr meg pent lite, er jo synd og kjedelig og alt det der selvsagt. Men kan ikke gå rundt å være redd for det, skjer det så skjer det, skjer det ikke så skjer det ikke. :) .

Dog må jeg tilføye at jeg håper hard dom venter de, hvis ting er slik de ser ut nå.

Og skal jeg prøve å trøste deg PK, så har jeg mine tvil om at det er Bodø de hadde planlagt å gå løs på :) .

Samtidig sier Storberet. -Det Norske folk var aldri i fare. Hmm, det kan vel ikke han egentlig si noe om eller? Dog kan det jo tenkes at PST har hadd øya på de en stund og bare venta til rett øyeblikk...

Er vel kanskje på tide å slutte og ta inn så mange å endre innvandringspolitikken. Var ikke lenge siden sist noen av de viste at de ikke har noe i Norge å gjøre. Dog skal man samtidig være human og vise medmenneskelighet for de har det nok ikke lett de som kommer hit. Viktig å huske på det og.

Gjest Aleksander Milde
Skrevet
De tre skal ha planlagt å utføre angrepet med kraftige flytende aceton peroksid-bomber.

Bombene er av samme type som ble brukt under terrorangrepene i London 7. juli 2005' date=' skriver AP.[/quote']

Ja.. Hva skal man si? Med den innvandringspolitikken vi har idag blir det ihvertfall ikke mindre av slike saker.

Skrevet

Dette er takken for at de fikk komme til Norge, de fikk bo her, de fikk penger, mat, de fikk alt de trengte så er dette takken vi får tilbake!

Jeg blir kvalm når jeg tenker på det, håper virkelig disse blir utlevert og må fengsles i et annet land enn Norge, så får de kanskje skjønne..

Hørte at strafferammen i Norge var 12årr på dette, det er jo lite, når man påfører mange mennekser frykt, og har tenkt å ta liv, mange liv.

Nei, jeg håper disse blir utlevert til USA, og får lange fengselsstraffer der.

Skrevet

Da må du nok skru hodet ditt "litt" bedre på plass, spør du meg.

Om man ikke preventivt kan arrestere personer som sitter å lager bombeplaner, tror du at de hadde tenkt til å lage peroksid-bomber til eget bruk ?!?. Så da er altså alternativet å prøve å ta dem etterpå, hallo....... etterpå....; etter at de har drept, lemlestet og splittet familier fra hverandre for resten av livet...jeg må bare si at sånne kommentarer som dette får meg til å lure på om folk har noe vett i det hele tatt.

Skrevet

Sammenlign antall drepte av terrorister med antall døde i trafikken. Terror er en mediaskapt greie som vi ikke trenger nazi-lovgivning for å stoppe.

De få terroristene som faktisk finnes går det an å ta med pre-9/11 metoder. Spaning og så vente til de faktisk slår til. På samme måte som med bankran, narkotikasmugling etc (btw; det er langt flere som dør av narkotika enn av terror).

Dropp også den idiotiske kontrollen på flyplasser, den er mye mer til bryderi enn nytte.

Skrevet

Glimrende forslag, og når terroristene til slutt får tak i en skitten bombe, eller en riktig en på en tonn eller to, så forsvinner, London eller en annen vestlig by i et lysglimt, og da kan jo bare slike som deg bare si, ups, jeg tok vist feil.

lurer på hvor enkelte av dere tar ting fra....du sammenligner ulykker i trafikken, med drap.

Skrevet

Nå er det ikke lov for private noe sted i verden å besitte en a-bombe, enten den er skitten eller rein. Jeg håper de regjeringer som besitter slike bomber er nøye med vareopptellinga. Antagelig er de det for det går lite av denslags på e-bukta.

Er det forøvrig værre å bli drept av en terrorist enn av en alkoholpåvirka tulling i trafikken ?

Ponget er;

Det tillates å arrestere/dømme folk på bakgrunn av noe de planlegger. Altså ikke noe de besitter (f.eks a-bombe) eller noe de har gjort (sprengt seg i lufta).

Prinsippielt sett kan du da få flere år i fengsel for å tenke en tanke.

Veien er rimelig kort for maktsyke til å benytte dette middelet for å kvitte seg med f.eks. politiske motstandere.

Selv om politikere og media gjerne vil ha deg til å tro det så utgjør faktisk ikke terrorisme noen stor fare for liv og helse. Bare sjekk statistikkene.

Ubegripelig hvordan folk blir slaver av den gjengse oppfatning. "Tenke sjæl" er vanskelige greier.

Skrevet

Men, men ,og atter men, om vi ikke skal ha lov til å arrestere folk for noe de tenker/planlegger å gjøre, så skal vi altså vente til de utfører ugjerningen, det drepes ikke så veldig mange her i Norge, men i følge deg, om jeg leser deg riktig så skal man altså vente til drapene er gjennomført selv om myndighetene vet de planlegger å drepe.

Og å dra den så langt at man kan bli arestert for å tenke en tanke er vel noe som hører fremtiden til.

I dette tilfellet, av den lille info`n som har kommet frem så gjennomførte minst en av de mistenkte et kjøp av preparater som trengs for å lage bomben som er kallt satans mor; forøvrig den samme bomben som sprengte bussene i London, når mener du at vi skulle ha stanset de angivelige terroristene da?, når de fraktet den ferdige bomben på e-18?.

Det som er enda mer skremmende i denne historien, er at om de lagde en satans mor bombe, så skulle den mest sannsynlig brukes i nærheten av der den ble produsert, det bør få noen og enhver til å tenke en alvorlig tanke.

Nei heldigvis utgjør ikke terror så langt noen reel fare i Norge, men den dagen kommer merk mine ord, men mitt hovedpoeng er at terror er en destruktiv kraft ikke bare i form av at den dreper, men den terror vi nå ser mest av, den muslimske, er en religiøs terror, den er mot vestlige verdier som yttringsfrihet og demokrati, dette er faktisk veldig, veldig farlig, for det er noe som vi har kjempet hardt å lenge for å få til, og de verdiene er de vi sender soldater ut for å dø for.

Forøvrig har det skjedd terroranslag i Norge, angrepet på forlagsjefen Nygaard, var etter min mening et terrorangrep, det var et angrep på yttringsfriheten, vi lever under.

Til info er det en mengde med a-bomber og annet møkk som forsvant, da Sovjetunionen oppløste seg, hvem som har de er det få som vet.

Skrevet

Det er faktisk slik i Norge at planlegging av ting ikke er ulovlig. Man kan planlegge et bankran ned til minste detalj, men dersom man ikke gjennomfører det er man uskyldig.

Det samme gjelder for en hel del andre ting, også drap.

Skrevet

joa enig det men så lenge man går til ervervelse av et ulovlig våpen samt har detaljert planer om hvordan man har tenkt til å bruke våpenet, så er det ulovlig.

Skrevet
joa enig det men så lenge man går til ervervelse av et ulovlig våpen samt har detaljert planer om hvordan man har tenkt til å bruke våpenet, så er det ulovlig.

Nei. En kan dømmes for å besitte våpenet, men ikke for noe annet. Bortsett da fra om forbrytelsen klassifiseres kalles "terror" (det noe usikkert hva som går under dette).

Og å dra den så langt at man kan bli arestert for å tenke en tanke er vel noe som hører fremtiden til.

Om du setter noen tanker ned på papiret så kan du arresteres for å ha "planlagt terror". Forskjellen er ikke veldig stor.

når mener du at vi skulle ha stanset de angivelige terroristene da?, når de fraktet den ferdige bomben på e-18?.

Når det er bevist, uten rimelig tvil, at de mistenke vil sprenge den. Antageligvis vil dette si når de plasserer den.

En må være villig til å risikere noe for å beholde demokrati og frihet, terrorlovene skader begge.

Det som er enda mer skremmende i denne historien, er at om de lagde en satans mor bombe, så skulle den mest sannsynlig brukes i nærheten av der den ble produsert

Du vil ha folk arresetert med bakgrunn i "Mest sannsynlig" ? Temmelig totalitært og ikke så langt unna mange dommer mot jøder under nazi regimet.

Forøvrig har det skjedd terroranslag i Norge, angrepet på forlagsjefen Nygaard, var etter min mening et terrorangrep, det var et angrep på yttringsfriheten, vi lever under.

Du mener at dersom et drapsforsøk har det rette motivet så er det terror. En mann kan dermed bli arrester for å planlegge et politisk motivert drap, men ikke et sjalusidrap på kona ?

Hvorfor er det ene værre enn det andre ?

Skrevet

og jeg er like uenig:

Fra Wiki:

"...Straffbarheten av forsøk varierer mellom ulike land. I Norge er lovens hovedregel at «trafbart Forsøg foreligger, naar en Forbrydelse ei er fuldbyrdet, men der er foretaget Handling, hvorved dens Udførelse tilsigtedes påbegynt».[2] I dette ligger bl.a. et krav om at den fullbyrdede lovovertredelse må være av en viss alvorlighet (en forbrytelse), og at utjenlig forsøk er straffbart. Forsøk skal etter norsk rett straffes mildere enn den fullbyrdede overtredelse.[3]......"

Så jeg mener fortsatt at det er grunn til å straffe når intensjonen er å begå en straffbar handling...som når den er utført vil føre til betydelig straff om man blir tatt...

Og jeg håper at terrorforbund også blir tatt med her om de har planlagt dette sammen...

Skrevet

Det du henviser til Kenneth er straffeloven §49, som sier:

"Strafbart Forsøg foreligger, naar en Forbrydelse ei er fuldbyrdet, men der er foretaget Handling, hvorved dens Udførelse tilsigtedes paabegyndt.

Forsøg paa Forseelse er ikke strafbart."

En slik handling som beskrevet i denne loven kan være, for å bruke Mortens eksempel på bankran, at man har foretatt planlegging, anskaffet våpen, skaffet kjøretøy, og satt seg i bilen på vei mot målet. Selv om man da avbryter ranet på vei mot banken, har man da, etter strl §49 begått en straffbar handling, da man har påbegynt handlingen, selv om den straffbare handlingen ikke er fullbyrdet.

Forøvrig synes jeg, helt subjektivt naturligvis, at det er meget spesielt, og utenfor min fatteevne, at noen personer her mener at kriminelle/terrorister skal få lov til å gå så langt i sine handlinger at de faktisk får gjennomført aksjonene sine, eller får plassert ut en sprenglading, før man pågriper dem.

Demokrati, ytringsfrihet o.a. er flott det, men det skal ikke gå på bekostning av sikkerheten eller livet til uskyldige mennesker. Det er min holdning til dette.

Skrevet

Vi får konkludere med at vi er uenige.

Jeg vil aldri være for at noen kan dømmes for ting de ikke har gjort eller arresteres for ting som ikke er til skade for andre.

Her du begynt å jobbe når du er på vei til jobben ? Nei.

På samme måte har du heller ikke påbegynt handlingen "bankran" på vei til banken uansett om du har med deg revolver eller ikke. Det er først når du benytter våpenet i banken at handlingen "bankran" faktisk starter.

Kostnaden for frihet er gjerne livet til uskyldige, et totalitært samfunn har derimot mindre tap av uskyldige liv.

Vi tillater f.eks frihet til alvorlig sinnslidende. Dette koster liv, noe vi forøvrig har sett langt oftere enn terror her til lands. Allikevel kan ikke disse arresteres/tiltales før handlingen er begått, vi har nemlig ingen "sinnslidendelov".

(Note; Det at folk har en eller annen skrudd religiøs overbevisning kan vel forøvrig nesten regnes som en form for sinnsldelse).

Skrevet

Vi får konkludere med at vi er uenige.

Du får heller konkludere med at du og Straffeloven er uenige, for det jeg referer til er ikke mine personlige meninger, men det som skrives i loven, og det som læres bort på Juss-, politi- og andre liknende studier i Norge.

Skrevet

Fungerte sikkert bra på Franklins tid, men nå må man tenke anderledes, da det finnes elementer som faktisk kan ødelegge stater og millioner av liv; med en stor nok bombe!

Jeg gir gjerne opp "litt" frihet for en mer kontrollerende makt vs lite kontroll(idag) og mange terror anslag på norsk jord.

Skrevet

Det er absolutt ikke lite kontroll i dag jmf. PST, CIA, NSA og diverse andre organisasjoner man ikke vet om.

Men det man ikke vet, har man ikke vondt av. Tror det er passelig med kontroll i dag, faktisk :)

Skrevet

Jjo det er en drøss med kontroler idag, men mitt poeng er at om vi skal klarte å få ned kriminaliteten og terroren rundt om i verden så må det faktisk mer kontroll til ala futuristiske tankeganger med dna lesere og slikt på offentlige steder som flyplasser og jernbanestasjoner....dette er selfølgelig skremmende, men så tilbake til mitt poeng, ja jeg er villig til å ofre litt av min frihet for mere kontroll.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...