Audun Braastad Skrevet 7. juli 2010 Skrevet 7. juli 2010 Hva mener folk om dette? http://www.dagbladet.no/2010/07/07/nyheter/asylpolitikk/innenriks/innvandring/udi/12461047/ (Dagbladet): Flere beboere på Lier ventemottak forklarte Dagbladet tidligere i dag at en av hovedårsakene bak opprøret på Lier ventemottak var det beboerne omfattet som dårlig mat. Afrikanere og folk fra Midtøsten fikk ikke tilbud om halalmat, sa beboerne. De mente de var blitt servert eksempelvis pizza med kjøttbiter uten å få vite hva slags kjøtt dette var. Selv synes jeg det meste på menyen så ganske godt ut. Skjønner jo at det kan skape problemer når man pga religion ikke kan spise normalt kjøtt, men det er da tross alt Norge vi befinner oss i. Siter
Emil Topstad Skrevet 7. juli 2010 Skrevet 7. juli 2010 De skal være glad de får mat, tipper de ikke kunne velge mellom så mye der de kom fra.. Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 7. juli 2010 Skrevet 7. juli 2010 Jeg mener at det er bare fralandsvind og en lekter som fungerer her........ Siter
Kenneth Rønning Skrevet 7. juli 2010 Skrevet 7. juli 2010 Stakkars, vi har vel ikke invitert de på halalmåltid, har vi? Vi har tilbudt dem og komme hit for å få et bedre liv om de får sin gjennomslag på sin søknad. De beviser iallefall at vi ikke kan stole på de med dette, synd at de ødelegger for seg selv.. Men, men. Håper Norge kanskje lærer av dette da, for det koster staten penger at de gjør sånn. Er ikke rasist, men jeg har heller ikke noe til overs for de som ikke klarer å oppføre seg. Siter
Even Moe Egenes Skrevet 7. juli 2010 Skrevet 7. juli 2010 Selvfølgelig har de ingenting å gjøre her nå lenger. Men se på det fra en annen side også, hva hvis du var allergisk mot kjøtt, og du får gryterett hver dag.. Blir noe lunde det samme. Men herregud, prøver ikke å forsvare det de gjorde. Blir for dumt. Siter
Øyvind Schou Johnslien Skrevet 7. juli 2010 Skrevet 7. juli 2010 Jeg mener at det er bare fralandsvind og en lekter som fungerer her........ Ha ha. Dagens... :grin: Siter
Vidar Martinsen Skrevet 7. juli 2010 Skrevet 7. juli 2010 Hadde jeg sittet i ett fengsel/internerings leir i ett muslimsk land tviler jeg på at jeg kunne bedt om kjøttkaker i brunsaus eller mølje for den saks skyld. Hadde jeg gjort hva disse rabbagastene har gjort nå, tja, da ville vel handlingen min blitt straffet forholdsvis hardt kontra hva disse karene har i vente i norsk rettsvesen. Siter
per berge Skrevet 7. juli 2010 Skrevet 7. juli 2010 Even, her bommer du totalt. Å ikke spise mat en er Allergisk mot er en rasjonell handling basert på noe realistisk. å nekte mat som ikke er hallal er enn irrasjonelt handling gitt sitt irrasjonelle religiøse utgangspunkt. Men nå ble de ikke pålagt å spise svinekjøtt bare så det er nevnt, men derimot betaler vi (skattebetalerne) ikke ekstra for importert hallal mat. Siter
AMO Skrevet 7. juli 2010 Skrevet 7. juli 2010 Man må huske på at mange av disse personene er i en desperat situasjon, hvor alle muligheter for å bli i landet er avslått, og hvor situasjonen i hjemlandet gjør at man ikke vet hva man skal gjøre, fordi levevilkårene i hjemlandet er meget dårlige, og i mange tilfeller farlige. Det er garantert ikke bare mangel på halalkjøtt som har provosert frem denne episoden, det er mange flere aspekter enn som så som må taes med i bildet. Det er ikke dermed sagt at man kan forsvare det som skjedde, men det er viktig å utvise en noenlunde forståelse samtidig som man retter kritikk. Når det er sagt, så ble det uttalt i media tidligere i dag at dette tilbudet er et frivillig tilbud, det er ingen som MÅ bo på disse mottakene. Derfor er det likevel meget kritikkverdig at beborere går frem på denne måten, ikke minst fordi det i allefall ikke gjør situasjonen bedre for dem. Søknaden for oppholdstillatelse blir ikke mer attraktiv ved slike episoder. Dessuten, jo mer inventar og fasiliteter som må restaureres eller i verste fall bygges på nytt, jo mindre penger blir det til mat for beboerne. Man øker ikke budsjettet bare fordi noen ødelegger for resten. Jeg synes likevel det blir for dumt å sitte å antyde at man burde sende disse på lektere og hvem vet hva, selv om jeg så humoren i den kommentaren og måtte humre litt. Men vi må huske på at det er veldig lett å kritisere når man sitter i sin egen stue med flatskjerm-tv og bærbar gaming-pc, etter å ha vært på jobb hvor du skal jobbe hardt for å få sparken, i tillegg til at du betaler skatt og får velferd i form av helsetjenester, pensjon og andre goder som du har brukt innsats på å oppnå. Det er ikke alle som har disse privilegiene, og det er iallefall ikke alle som har mulighet til å skaffe seg dem. Forståelse er en god egenskap. Siter
Enok Liknes Skrevet 7. juli 2010 Skrevet 7. juli 2010 Man viser ikke forståelse for slik dumskap og blindt hærverk som dette. Å frata dem dem ansvaret for handlingene sine fordi de angivelig har det kummerlig er så dumt at jeg får skjelvinger langt oppe i neseroten. Håper inderlig det blir statuert noen eksempler her som gir preventiv virking. Siter
AMO Skrevet 7. juli 2010 Skrevet 7. juli 2010 Man viser ikke forståelse for handlingene, man viser forståelse for situasjonen som fører til slike irrasjonelle vurderinger og dertil handlinger. At du mener det er å frata dem ansvaret for handlingene sine sier jo litt om hvor snevert syn du har på viktigheten av forståelse. Men det er klart, folk som er glade i å putte ord i munnen på folk er som oftest de som ikke reflekterer langt nok over alle sider ved en sak. Deg om det, ikke mitt problem. Siter
Enok Liknes Skrevet 7. juli 2010 Skrevet 7. juli 2010 Men det finnes ingen forståelse for det. Hvorfor skal vi ha forståelse for det? Situasjonen deres er at de er voksne nok til å vite hva som er rett og galt. Og vær så snill. Hold deg for god til personangrep. Siter
AMO Skrevet 7. juli 2010 Skrevet 7. juli 2010 For det første, personangrep kan i tilfeller være like ille som å tilegne andre utsagn de aldri har kommet med, hvilket du gjorde. Så spar deg for den "good guy vs. bad guy"-gråten. Når det er sagt, så var det ikke ment som personangrep, selv om jeg ser poenget ditt. Beklager for det. Som sagt, det finnes forståelse for andre menneskers livssituasjon. At disse dermed tenker og handler irrasjonelt er ofte konsekvenser av livssituasjonen deres, og skal man komme noen vei med menneskene det gjelder, er forståelse en viktig faktor. Uten forståelse vil du som oftest ikke nå frem til disse personene med dine budskap, uansett hva de skulle være. De vil forsøke å forstå deg om du forsøker å forstå dem. Situasjonen deres er mye mer kompleks enn at "de er voksne nok til vite hva som er rett og galt." Mange asylsøkere har aldri opplevd annet enn krig og elendighet, mener du da at de skal vite bedre? Det viser isåfall bare hvor lite forståelse du egentlig har. Å vite forskjell på rett og galt er i mange tilfeller vanskelig, spesielt i et fremmed land med et språk du ikke forstår, religioner du ikke har hørt om, lover og regler du mest sannsynlig ikke finner like godt definert hjemme som i dette landet, og du forstår iallefall ikke alle utallige normer vi har i samfunnet vårt, som er MEGET annerledes enn samfunn disse asylsøkerne kommer fra. Du forstår ikke kulturen her, du skjønner ikke hva problemet er som gjør at du ikke får bli i landet. Det er klart det er en svært vanskelig situasjon for vedkommende, og det er nok mange som ikke takler slike situasjoner, og dermed tenker og handler irrasjonelt og i mange tilfeller galt/ulovlig. Det er ikke dermed sagt at det er greit, og disse personene må selvsagt stå til ansvar for og bøte for sine handlinger, men skal du få hjulpet dem videre etterpå med kritikk, integrering og andre virkemåter, så må du i så godt som alle tilfeller utvise forståelse for deres situasjon. Som sagt, det er på ingen måte noen form for forsvar for handlingene som er begått, de er kritikkverdige og som du sier, gale/ulovlige. Personene må stilles til ansvar for det, og det regner jeg også med at de blir. Siter
Enok Liknes Skrevet 7. juli 2010 Skrevet 7. juli 2010 For det første, personangrep kan i tilfeller være like ille som å tilegne andre utsagn de aldri har kommet med, hvilket du gjorde. Så spar deg for den "good guy vs. bad guy"-gråten.Når det er sagt, så var det ikke ment som personangrep, selv om jeg ser poenget ditt. Beklager for det. "good guy vs. bad guy"-gråten.??? Nå får du gi deg! At mennesker handler irrasjonelt pga av deres bakgrunn og hva de har opplevd er ingen grun til å vise forståelse for handlinger som dette. Det blir som da man var barn og truet med det ene og andre viss man ikke fikk lov til ditt og datt. Og siden du ser ut til å ha så lyst til å diskutere hvorvidt jeg er i besittlese av forståelse så kan jeg si deg følgende. Jeg har forståelse for at folk kan ha det vanskelig, ja har forståelse for hvorfor de har det vanskelig osv. men forståelsen for irrasjonelle kriminelle handlinger som følge av livssituasjon her i Norge har jeg ingen forståelse for. Du kan snu og vende på det så mye du vil, men til syvende og sist så er det fortsatt voksne folk som er voksne nok til å ta egne avgjørelser og de trenger ingen forståsegpåere til å forstå at de gjør som de gjør, fordi det er ingenting å forstå i slike kriminelle handlinger som dette. Men må skal jeg bort å tenne på noen bygninger siden du ikke ser ut til å forstå meg. Håper du har fortåelse for det.. Siter
AMO Skrevet 7. juli 2010 Skrevet 7. juli 2010 Det er jo ikke forståelse for handlingene det er snakk om! Hva er det du ikke forstår ved forskjellen på "forståelse for livssituasjonen som kan føre til irrasjonelle vurderinger og handlinger" og "forståelse for irrasjonelle vurderinger og handlinger"? Det er to vidt forskjellige ting! At mennesker handler irrasjonelt pga deres bakgrunn og hva de har opplevd er ingen grunn til å vise forståelse for handlinger som dette, det er vi enig i. Men det er grunn til å vise forståelse for at de ikke vet bedre, og at man dermed må lære dem at verden utenfor deres perspektiv er en helt annen, og at det finnes andre måter å gå frem og å si fra på. Det er ikke dermed sagt at de derfor ikke skal måtte stå til ansvar og ta konsekvensene av sine handlinger i dette tilfellet, men det er viktig å gjøre noe mer enn bare å "slenge dem på flyet hjem" eller å la dem seile sin egen sjø på en lekter, for å sette det på spissen. Og igjen, det er ikke snakk om forståelse for handlingene i denne saken. Jeg håper ikke jeg må gjenta det hver eneste gang jeg må svare for mine meninger. Les ovenstående avsnitt. Ja, til syvende og sist er det voksne folk som er voksne nok til å ta egne avgjørelser og vurderinger, men evnen til å gjøre det varierer i svært stor grad alt etter hvilken livssituasjon man har og har hatt. Forståsegpåere som forstår at de begår slike handlinger er det ingen av her, og hvis det er meg du sikter til, så bare viser du at du ikke forstår denne diskusjonen. Da bør du heller la være å svare. Prøv i det minste å lese innleggene som de står, og ikke som du vil at de skal være. Flott, du er like god som meg til å komme med små tåpelige drypp i blant. Det er godt jeg ikke er alene. Siter
A L Skrevet 7. juli 2010 Skrevet 7. juli 2010 De kan starte i det små og vise at dem klarer og oppføre seg synes nå jeg... Siter
Emil Topstad Skrevet 7. juli 2010 Skrevet 7. juli 2010 I og med at dette var folk som hadde fåt vite at de ikke lenger fikk opphold seg i Norge, og var på dette "ventemottaket" for å bli sendt ut av landet. Og om de skal holde på å rasere og brenne ned sitt midlertidlige hjem for det er helt.. jeg har ikke ord for det, men jeg blir sinna når jeg tenker på det. Nå håper jeg de som sitter å bestemmer ser litt hva som skjer rundt om kring, for det er ikke bare mottaket det gikk utover, alle naboene var livredde etter at det gikk helt fullstendig ut av kontroll i går kveld også. Etter min mening bør det fra nå av innføres mottak, der de som skal sendes ut av landet låses inne før avreise, om de ikke oppfører seg, og uansett burde de hvertfall hvert inngjærdet!! Også de som kommer burde vært på et motttak med gjærder, da slipper vi de som ikke vil følge reglene, prøver å stikke av og bare selger dop, gjør kriminalitet og all den driten der. For de som faktisk har grunn og lyst til å starte et nytt liv i Norge med arbeid, kunne språket osv. De har da ikke noe i mot og sitte på et mottak med gjærder rundt, mens de venter på svar. Blir jo akkurat samme mottaket, bare at de ikke kan forlate det som de vil. Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 7. juli 2010 Skrevet 7. juli 2010 Aleksander, du er bare uenig uansett du. :grin: Om jeg mener de burde vært satt på en lekter, så mener jeg det. Trenger ikke noe belæring av deg på det gitt...om du synes så synd på dem, får du stelle deg opp som brannvakt da vet du. Siter
per berge Skrevet 7. juli 2010 Skrevet 7. juli 2010 Jeg lurer på når folk verda over skal greie å innrømme den feite, åpenbare lett iøynefallende røde tråden som kan trekkes mellom alle slike hendelser verda over. Fattige verda over bedriver ikke den slags menings og adferdsterror som disse jeg har i tanka mine. Jeg er gansdke enkelt drittlei av alle disse "unskyldningene" og bortforklaringene slik att det virkelige problemet ikke skal nevnes. Fortell meg når du opplevde Vietnamesiske flyktninger endevendte Europeiske byer, satte dem i brann, stengte bevegelsehemmede inne på bussen før de tente på mens ektemannen måtte stå utenfor å se sin elskede brenne ihjel, rana eldre som har bodd hele sitt liv i bydelen bare for å fortrenge de fastboende, massevoldtat sine hatede fiender og unskyldt seg med att det var krig og fattigdom "hjemme". Nei, denne poltisk korekte naivismen er jeg ganske enkelt drittlei av å knuse med klare eksempler fra virkeligheta gang på gang. Det er ikke plass til femtekolonister hverken her eller noe anna sted. det har det forøvrig aldri vært noe sted. Enige og tro inntil Dovre faller. Velferden og det gode samfunnet vi hadde "i går" falt pokker meg ikke i fanget på våre forfedre sjøl om vi forvalter vår arv i den trua. Må minne om att noen åpna dørene på vidt gap uten att folket ble innformert med anna enn svada og løgner. Asylinstituttet har knapt flere ekte eksempler enn de fleste av oss har fingrer å telle med. Folket ble holdt for narr og når noen innså falskneriet og begynte advare ble de stempla som rasister og idiotforklart. Men sannheta biter nå de politisk korekte hyklerne i rævva så de veit ikke hvor de skal snu seg lengre. Ja vi har alltid hatt bruk for arbeidsinnvandring, så hvorfor pokker legges da Somaliske banditter og analfaneter i den kurven? Og hvorfor sliter Indiske, Kinesiske, Filipinske, Thailandske, Amerikanske, Russiske skolerte med å få arbeids og oppholdstilatelse om de noen gang får det i det hele tatt? Dette pakket som sto bak denne intifadaen og alle andre tilsvarende er pøbel, rein skjær human-waste iflg, normal definering av folk basert på adferd og holdninger, og disse humanwaste er oppvarta på en taperideologi av det mest rabiate og tjuvaktige i historien. Fattige? Krig? kjøss meg en viss plass. Verda er full av fattige fra krigsherja land men kun ei klar gruppe av verdas folok oppfører seg på denna selvforherligende destruktive måten. Ja bortsett fra deres taperkoleger på den politiske ytre-venstrefløy her i Europa. Siter
Halvdan Hellenes Skrevet 7. juli 2010 Skrevet 7. juli 2010 Ikke enig med deg jeg Geir; å tildele mennesker i Norge dødsstraff for å ha utøvet grovt materielt skadeverk, men uten å ha påført noen noen alvorlige menneskelige skader, når knapt nok opp til aller laveste nivå av bananjustis spør du meg.. Siter
AMO Skrevet 7. juli 2010 Skrevet 7. juli 2010 Geir: Det var ikke engang et forsøk på å belære noen. Jeg bare synes det er blodig urettferdig ovenfor den jevne asylsøker i gata at nordmenn generelt er svært fordomsfulle og lite imøtekommende mot de fleste asylsøkere når noen ødelegger for alle. Når det skal være sagt, så er jeg fullstendig enig med deg i at fralandsvind og lekter burde vært løsningen i mange tilfeller. Asylsøkere som kommer og lager kvalm, voldtar norske jenter på vei hjem fra en hyggelig lørdagskveld på byen og som generelt begår kriminelle handlinger fortjener ikke noe annet. Så det er på ingen måte ment som en forsvarende tone på vegne av asylsøkerne, tvert i mot. Men jeg synes de fortjener litt mer imøtekommenhet generelt, for det er virkelig mange asylsøkere som er snille, ordentlige folk, men som trenger litt drahjelp. Det er håp for alle, vet du. Jeg har heller ikke sagt at andre ikke får mene det de vil. Alle har rett til å ha sin mening. Jeg ville iallefall satt veldig pris på å bli møtt med åpent sinn i et helt fremmed land, på tross av at Ari Behn hadde vært på visitt tidligere og ødelagt inntrykket av nordmenn generelt. Siter
per berge Skrevet 7. juli 2010 Skrevet 7. juli 2010 Sitat Andreas: At mennesker handler irrasjonelt pga deres bakgrunn og hva de har opplevd er ingen grunn til å vise forståelse for handlinger som dette, det er vi enig i. Men det er grunn til å vise forståelse for at de ikke vet bedre, og at man dermed må lære dem at verden utenfor deres perspektiv er en helt annen, og at det finnes andre måter å gå frem og å si fra på. Det er ikke dermed sagt at de derfor ikke skal måtte stå til ansvar og ta konsekvensene av sine handlinger i dette tilfellet Andreas, fortel oss nå i klartekst den røde tråden som ligger mitt over denna saken og alle andre tilsvarende verda over. Fattigdom? analfabetisme? krig? en spesifikk idelogi/religion? vel, fortell oss uvitende nå hvor den røde tråden er. :confused: Jeg venter i spenning på å bli beriket med ny og nyttig kunskap slik att jeg kan slå meg til ro med att detta kunne vært hvilket som helst folk blant verdas fattige, krigsherja og analfabeter uavhengig av hvilken meteoritt, stjerne, rettersted, pratmaker eller slavehander dem tilber. Siter
AMO Skrevet 7. juli 2010 Skrevet 7. juli 2010 Det er fint at du engasjerer deg Per, men makan til ovenfra-og-ned-holdning har jeg ikke sett på lenge. For det første: Slutt å prakke på folk stempel og karakteristika. Du er skummelt flink til det. Jeg har ikke tenkt å bruke kvelden på å sitte å dra inn flere titalls linker og små tekster som fremmer mitt syn på en sak på en virkelig subjektiv måte, slik du gjør støtt og stadig. Jeg regner med at medlemmene her inne bruker sunn fornuft, og ser på saken slik den er. Jeg formulerte det enkelt i mine innlegg, og det vil jeg fortsette med. Jeg kan ikke og vil ikke belære noen andre, jeg er ingen lærer/herre/overhode/bedrevitende/fagkyndig(kall det hva du vil). Jeg prøver bare å få folk til å innse at det er lov å tenke utenfor tunnelsynet sitt og se ting på en mer objektiv, åpen og ordentlig måte, heller enn å ville sette en hel gruppe i bås og dyrke fordommer basert på enkelttilfeller. Når man heller vil kaste alle andre enn nordmenn ut av landet enn å ta vare på f.eks. utdannede som du nevner, og hjelpe dem til å bli en brikke i velferdsstaten vår, så synes jeg det blir for dumt. Når det skal være sagt. det er mye innvandrere som skulle vært kastet rett ut av landet, det er ikke noe jeg er uenig i, tvert i mot. Men det gjelder ikke alle. Det er ingen hemmelighet at det er mange gode tilfeller i en befolkning, og mange dårlige. Det være seg nordmenn, svensker, amerikanere, afghanere, irakere, kinesere eller spanjoler eller andre nasjonaliteter. Det er mer kriminalitet begått av nordmenn enn innvandrere(uten å ta hensyn til forholdet i antall), men alle dere retorikkere her inne nevner jo ikke nordmenn i en setning engang. Ta Lommemannen, makan til forkastelig kriminell skal man lete lenge etter. Men bryr noen seg? Nei, ikke en dritt. Fordi han er nordmann. Hadde det vært en iransk mann, så hadde det vanket tjære, fjær og hengeløkke i Spikersuppa fort som juling. Ser du poenget mitt? Asylsøkerne som søker asyl her i landet vårt er mennesker de også, de begår feil akkurat som du og jeg. Alvorligheten av det varierer, og de må ta konsekvensene av det samme hva. Det er sånn det må være. Men det er lov å forsøke å hjelpe i tillegg, enten ved forebyggende tiltak før kriminaliteten begås, eller i etterkant i fengsel. Så får man heller vurdere om det kan lønne seg å la vedkommende love bot og bedring og få en sjanse til, eller om han/hun skal sendes hjem på neste fly. Det finnes alternativer. Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 7. juli 2010 Skrevet 7. juli 2010 Jeg er ikke for dødsstraff... de hadde vell havna i eu....eller kansje vi kunne ha montert en pls som styrte roret basert på win location based services, dvs en forhånds definert rute til der de komm fra, og sykler koblet til propellen, som ga 50 % kraft til varme og strøm på lekteren, og 50 % til fremmdrift.....da hadde de kommet seg hjemm uten den store innversteringen...de hadde vell tråkka når det ble kaldt...eller henge halla kjøtt på en stang forran....nå tuller jeg fælt her, men ærlig talt er det noen som har bedt de komme? eller innviter de? de er jo her ulovlig.....eller hur....ugg ugg :grin: Siter
Halvdan Hellenes Skrevet 7. juli 2010 Skrevet 7. juli 2010 Ugg, ugg ja, det der hørtes ikke så heilt halvgæern't ut allikevel det der da syns jeg.. Du Geir, du er jo utvilsomt både nattens og skogens kongle her inne, så en device som dette som i tillegg også i hvertfall planmessig og delvis også vil kunne være tiltenkt å kunne ta vare på og også inkludere en rimelig stor grad ifm. med det service- og praktisk serveringsmessige, bør i hvertfall under mer "vanlige", fredelige og ukompliserte forhold uten tilløp til evt. interne stridigheter, ha potensialet til å kunne forsyne en såpass stor heterograd gruppe mennesker innen nær forventet tidsmessig grenser både effektivt og også trolig "profft" nok til at de religiøse fraksjonene skal føle at de blir tatt på alvor og føle seg respektert. Noe annet tror jeg faktisk ikke en slik konstruksjonsmessig rel. vannbåren enhet uten rel. omfattende planlegging og en større konstrusjonsmessig påbygg/supplering, evt. først vil være fullt i stand til å kunne yte noe praktisk hjelp før den evt. ser sitt første lys.. Men tanken er faktisk sett ut fra de gitte forholdene god, og med bl.a. dine til tider ganske gode og friske spontantekniske løsninger, nyvinninger samt evne til å noen ganger tenke litt "på siden" av det etablerte, ser jeg positivt i hvertfall noen skritt på vei riktig retning her syns jeg Geir. :grin: Siter
Pål Bernhardsen Skrevet 8. juli 2010 Skrevet 8. juli 2010 Tenk bare hvor effektiv Politiet hadde vært i Lommemann saken hvis det ikke hadde vært for de tusen vis av lovbruddene som skjer av ukjent mann av utenlandsk opprinnelse! Og denne brannen på asylmottaket er dessverre ikke det eneste som har skjedd på asylmottak. Ok. Jeg er helt enig at man ikke skal skjære alle over en kam. For det finnes faktisk ærlige og ordentlige mennesker også blant asylsøkere. Men mitt inntrykk av selv opplevde ting, så har disse stakkars "asyl" menneskene en eller to terskel mindre for å begå kriminalitet som Politiet må bruke "unødvendige" store ressurser på, som f.eks. ta ressurser fra saker som Lommemannen for å løse saker begått av utenlandsk opprinnelse. Men du får gjerne komme med dine linker og gjerne opplyse meg mer om at i disse dager, så begår det mer alvorlig kriminalitet blant etniske nordmenn enn blant utenlandske som kommer hit. Inntil videre, så støtter jeg meg til det Politiet forteller oss i nyhetsbildet med at kriminalitet begås oftere og oftere av utenlandsk opprinnelse Siter
Kenneth Rønning Skrevet 8. juli 2010 Skrevet 8. juli 2010 Ok det ble jo bare rot, men synes enkelte kan bli flinkere på vikeplikt eller og faktisk lære seg hvor lang tid det tar å få bilen på veien og komme opp i fart. Og jeg står fortsatt på mitt om at enkelte bryr seg fint lite om mopedister og hvor og hvordan de foretar forbikjøringen.. Ellers da, så er jeg enig med Aleksander Enok. Og Enok det er du som lager bråk, det må gå an og være litt human/se ting fra flere sider. Dessverre er det dog ikke alle som har den egenskapen, synd men sant. Og Geir, jeg kan godt programmere pls'n uten betaling og med glede, slik at de kommer seg hjem :grin: . Neida, tuller bare nå ja. Hehe :grin: Siter
Pål Bernhardsen Skrevet 8. juli 2010 Skrevet 8. juli 2010 Dummeste jeg har faktisk hørt Kenneth!!!! Hvilke type ressurser er det Politiet bruker på yrkestrafikken??????? Faktisk er det de samme ressursene som brukes på all trafikk inkl. trimmede mopeder, nemlig UP (Utryknings Politiet). I Politiet, så har man egne etterforskere (miljøpatruljen innen UP) som spesielt har utdannet seg for yrkes trafikken pga. det kompliserte regelverket en yrkessjåfør har å forholde seg til. Hadde du f.eks. hatt litt mer kunnskap om det du erter opp til nå mht. yrkestrafikken, så har faktisk yrkestrafikken spart tusenvis av liv opp igjennom årene fordi en eller annen amatør har kommet i feil kjørebane og yrkessjåføren har tydd til grøftekanten istedenfor å smadre en stakkars bilist. Dessuten hva er verst, en yrkessjåfør som bryter kjøre- hviletidene med kun 15 minutter for å komme hjem til sin egen seng med påfølgende bot på 8.000,- kroner eller en mann fra Kongo som voldtar dusinvis av kvinner i Oslo eller som tenner på asylmottak med uskyldige mennesker inne i bygningen? EDIT: Denne diskusjonen kan du gjerne føre videre på PM Kenneth. Så kan jeg sende deg UAG rapporter som beviser at vogntog ikke er så farlige som det du skal gi uttrykk for her i denne tråden Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.