Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jøss, det var jaggu enkelte yrkessjåfører her på forumet som ble tause når diskusjonen om lastebilsjåfører startet for alvor :grin: . Det er da ikke noe kjekt eller gøy det da :cry: :confused:

Så Ivar, skal vi ta det fra en annen side så er det ikke alle som kan noe for at de ikke får fulgt fartsgrensa da Ivar. SKAL DE HOLDE SEG AV VEIEN DE DA ELLER?! Min mening er at det hadde vært like greit(Om ikke farten heves, vel og merke), men nå er det nå en gang slik at politikerne bestemmer. Og de prøver jo ikke noe i praksis, de sitter bare vedtar ting som høres bra ut. Kan ikke dere som synes det går for sakte med mopedister ta det opp med politikerne da?

Både jeg og du vet at ikke alle kan holde fartsgrensa, og med tanke på det faktum viser lastebilsjåfører overhode ingen mer respekt for mopedister. Så her har dere ingen unnskyldning, men ikke bare syting nå, for en ting skal sies, dere er jævelsk flinke til å si ifra om noe er galt.

Forresten så skal kose meg gløgg ihjel den dagen jeg ikke trenger føle meg i veien for andre, spesielt gjelder det lastebiler. Og også slipper redsel for å bli ihjelkjørt bakfra, selv om du også kan bli det i bil pga. alle yrkeshalvhjernene som er på (spesielt norske) veier.

Så sier du noe her, Ivar:

En trailersjåfør kan kjøre 9 timer per dag. På ren motorvegkjøring så er 1 mil mer per time, 9 mil mere per dag, 45 mil mere per uke.... Så på årsbasis er det vanvittige pengesummer og snakke om. Men trafikksikkerhet er selvsagt viktigst, og det er ikke alle klare over.....

Noe av den aggressive kjøringen en ser i Norge kan vel ha noe med press fra arbeidsgiver, og at det innad er om og gjøre å kjøre lengst mulig? Tid er penger, spesielt i Norge kanskje. For mye konkurranse?

• Svar 133
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Skrevet
On topic: endelig gammel nok til å øvelseskjøre :D

Ehh, vennligst forhold deg til trådens innhold!

Her diskuterer vi blandt annet [size:8pt](dog ikke begrenset til):[/size] fotobokser, lastebilsjåførers udugelighet, strutsens anatomi, syklister, ABS/ESP/glattkjøring, og saktegående mopeder... :grin:

Hehe, nei, gratulerer med lovlig øvelseskjøring unge mann. Nyt og nytt tiden godt. ;)

Kenneth Rønning

SKAL DE HOLDE SEG AV VEIEN DE DA ELLER?! Min mening er at det hadde vært like greit(Om ikke farten heves, vel og merke), men nå er det nå en gang slik at politikerne bestemmer. Og de prøver jo ikke noe i praksis, de sitter bare vedtar ting som høres bra ut. Kan ikke dere som synes det går for sakte med mopedister ta det opp med politikerne da?

Jeg har ofte lurt på hvilke erfaringer man egentlig har gjort nå som det har gått noen år siden moped-farten ble satt ned fra 50 til 40 kmt. Personlig syns jeg det virker helt bak mål og har ikke helt troen på noen reell sikkerhetsgevinst totalt sett. Så er enig, den burde heller settes opp.

På den annen side, hvis man virkelig er genuint opptatt av dette og eget ve og vel i trafikken, så kan man fortsatt (som jeg selv gjorde) heller ta lett motorsykkel lappen. Mye bedre kjøretøy, mye bedre opplæring, samt mye lettere overgang til både bil og motorsykkel senere. Saken er vel at de fleste føler at det koster mer enn det smaker, ikke er interessert nok, og/eller rett og slett ikke har mulighet. :)

Skrevet
Her diskuterer vi blandt annet (...) strutsens anatomi
Dude, I'm telling you, it's a lama!

Men fra spøk til revoler. Personlig har jeg aldri sett vitsen med disse mopedene. Jeg kan forstå at motor og motorsykkelentusiaster skaffer det, men ellers er det vel bare latskap, en sykkel gjør samme nytten. Fantastisk hvor mye penger jeg kunne kaste bort andre plasser enn på en moped da jeg var 16 år. Dessuten har jeg i ettertid skjønt hvor teit disse farkostene faktisk er. Scooterne er i seg selv latterlige, mens mopedene er wannabe-motorsykler med strikkmotor.

Skrevet
Personlig har jeg aldri sett vitsen med disse mopedene. (...) en sykkel gjør samme nytten.

Joda, men det er ikke alle som bor midt i en by vet du :)

Tar ca 40 minutter for meg å sykkle til skolen, og 7-10 minutter å kjøre..

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

I dag har jeg øvelseskjørt med Audi r8, men ble litt over farsgrensen gitt, fya meg...:-)

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Her har dere noen eksempler denne helgen på liv som kansje kunne hvert spart om erfaringen hadde kommet fra noe annet medie en en DVD og flatskjerm, for eksempel litt bane erfaring.

Når bessevissere begynner og kjøre fort uten og ha noen erfaring , ja da går det desverre ofte tragisk galt.

Link til Tv2

Skrevet

Kenneth....

Siden du ikke klarer å kjøre fortere enn 40 km/t med mopeden din, og alle trailersjåfører er noen idioter som prøver å presse deg av veien..... Kan det ha noe med å gjøre at du synes det er tøft å ha dem liggendes bak deg? Det er mange klovner i trafikken som ikke liker å slippe forbi andre. Men bevisste prøver å holde trafikken bak seg. Det gjelder både traktorførere, campingvognsjåfører, mopedister, syklister!!! og den vanlige mannen i gata ute på tur. Du som kjører moped ligger kanskje også på kvit-stripa, sterkt fremoverbøyd for å minske luftmotstanden, slik at de 2,45 HK du råder over jobber lettest mulig? Ser du speilene dine i det hele tatt? Eller blir du kanskje overasket hver gang en "tosk som kjører trailer" sniker seg forbi med marginal avstand?

Det å ta hensyn i trafikken gjelder også for de som er bak deg..... Det er mullt lovlig å kjøre til sides og slippe forbi trafikk som kjører fortere. Og husk at en trailer trenger litt tid på å komme seg forbi. Stort sett er det til fordel både for mopedisten og trailersjåføren at han slipper forbi....

De fleste moped-sjåfører har et godt forhold til trailersjåfører tror jeg. Men det forutsetter gjensidig respekt for hverandre. Det går faktisk an.

Når det gjelder kjørepress osv fra norske arbeidsgivere. Ja, det er et kjempeproblem. Snakker av erfaring. Men det er ikke derfor de "presser deg av veien". Det er fordi du ikke er villig til å slippe de forbi....

;)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...