Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når kokken i Sveits (spesifikt: Solothurn) kommer ut med en tralle, hvorpå man kan velge sin spesifikke del av strutsen, så smaker det meget godt når det blir servert :whistle:

I Sveits diskuterte vi også, hva grenser for alkohol var i forbindelse med bilkjøring (med eller uten struts innabords). Det endte opp med at vi lo godt av toleransegrenser i Frankrike, uten at jeg husker de eksakte verdier.

(De som skyter meg nå for OT får bare et vennlig smil tilbake).

• Svar 133
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Skrevet
Dude.. It's a lama!

Hehe, det var da som ****** det da!

Men i debatt med eksperter på struts-unger har jeg ingenting å fare med, så da må jeg bare legge meg flat. :(

Til mitt forsvar så står det "ostrich" på bildet, og jeg trodde det var struts på engelsk... Om ikke annet så syns jeg dens øyne på en god måte utstråler og reflekterer intelligens, klokskap, og et velfundert indre liv ( :whistle: ), og jeg ser ingen grunn til å rakke ned på små-struts slik Geir gjorde. :grin:

Man bør heller veilede, tipse, og hjelpe dem over i voksenlivets utfordringer.

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Og her datt vell proppen av den mobbingen fra erfarne strutse kjennere vekk, eller kansje ikke så erfaren alike vell....he he snakk om magaplask... :grin:

Skrevet

Jøss utrolig hva tråder kan utvikle seg til da gitt... :grin:

Uansett, har nå hadd glattkjøring og opplevd noe helt rått. For det første er det lærerikt, og for det andre kan du faktisk teste det du måtte ønske(nesten). Se fram til det dere som ikke har hatt den, nesten verdt penga tilogmed :grin: .

Men sett bort i fra det er det ikke stor igjen for min del. Imidlertid har jeg snappet opp at det fra 2012 blir krav om fornying av bil sertifikat hvert 10 år, i tillegg til dette skal det også foretaes en liten medisinsk test. Nok en måte å slurpe til seg penger på, imidlertid er det EØS som har bestemt dette. Det begynner vel og bli nok fra EØS nå?...Faen meg på tide Norge kommer seg ut fra alt tullet de finner på. Sier ikke at akkurat dette forslaget er tull, men det er kanskje i andre plan at reglene er drøye nok?

Samme regla er det også for yrkessjåfører som fører buss og lastebil, men her er det fornyelse av sertifikat hvert 5. år, og den medisinske testen er mye mer omfattende.

Neida folkens, jeg synes Norge går helt feil vei. Beholder de som gjør grove lovbrudd, sender hjem de som prøver å få til noe og setter inn nye tullete regler som ikke henger på greip?..Kjenner jeg blir forbanna. Ingen partier som har på dagsorden å få oss ut av EØS-medlemskapet?

Skrevet

En liten legetest vært tiende år høres ut som en fin ting spør du meg, mulig jeg er sær, men mye kan forandre seg med en persons helse iløpet av 10år.

Så lenge prisen på denne "fornyelsen" av førerkortet ikke koster all verden, er jeg positiv:)

Skrevet

Jeg er også postiv til det. Men jeg regner med de klarer å ta seg betalt gitt.... Selv om det egentlig er helt på sin plass. Kan jo hende vi får luka ut de værste da.

Paul-Andre:

Hva du betrakter ting og tang som gir jeg meg f... i.

Det jeg mener med kommentaren er vel heller at ting er dyrt, og at jeg heller skjønner hvorfor dette var så dyrt. Er ikke lett og forstå alt kanskje?....

Mulig du selv betrakta det som lek etter måten du betrakter det jeg skrev på, men det gjorde iallefall ikke jeg. Jeg lærte faktisk noe.

Skrevet

Enig med Lars her. Fornyelse av lappen hvert tiende år ser jeg bare på som positivt, mtp. alle idiotene som faktisk kjører rundt i trafikken. Og så lenge det ikke blir snakk om å betale mange tusenlapper for en slik sjekk, men noe sånt som 500kr hvert tiende år bør alle kunne greie. Egentlig burde det vært oftere for folk under 30 år, men da blir det vel opprør.

EDIT: Ta det rolig med språk og insinuering her nå da...

Skrevet
Fornyelse av lappen hvert tiende år ser jeg bare på som positivt' date=' mtp. alle idiotene som faktisk kjører rundt i trafikken.[/quote']

Det ville kanskje hjulpet for enkelte trafikanter, men på langt nær alle. Mange av de som begår lovbrudd eller er farlige i trafikken på andre måter er fullt klar over hva de gjør, de bryr seg ikke om reglene eller det å ta hensyn. De kan være svært gode sjåfører og vil bestå førerprøven med glans.

For min del mener jeg at terskelen for å miste lappen og å få den igjen er for lav. Jeg skulle gjerne sett at de som er en fare for andre, både bevisst og ubevisst, ble holdt utenfor trafikkbildet til de viste at de var i stand til å følge lovverket.

Når det kommer til andre momenter som er nevnt her, om syklister og trailersjåfører som ikke tar hensyn. Slike trafikanter finner en i alle trafikantgrupper, fra fotgjengere til mopedister og bilister med campingvogn på slep. Noen er sløve, andre bryr seg fint lite, andre igjen vet bare ikke bedre :/

Skrevet

:grin:

Plages med det her og, både på TV og real-life; at de benytter veien, selv om det er sykkelstier. Akkurat som det ikke er nok med alle traktorene med sandlass i 60-sonen...nå må en viss entrepenør snart begynne å bruke materiell som holder hastigheten. I tillegg disse flotte, nye scooterne, som bare klarer 50, og støyer som gamle-Erik sjøl. Høres ut som et hvepsebol hele bygda, ispedd Harleyer nå og da. Oppsummer de tre tingene jeg har nevnt, og masse farlige forbikjøringer er i gang...nesten hver dag ser jeg folk bli hvitglødende av treg trafikk. +1 til ei jente på scooter, som viker inn i lommene av og til. De andre...tenker bare på seg selv og gir blaffen i flyten. Hva scootere angår, må snart sovende myndigheter våkne opp, og øke hastigheten for slike til 60. Innlegget er ikke for å henge ut noen spesielle, bare den siste tids observasjoner. Politiet...ja de sitter ennå i buskene ved en viss fjord for å hale inn fartsbøter, og for å ruge ut nye UP-egg. Radaren kan sikkert brukes for å varme eggene litt ekstra. Det er tydeligvis mye viktigere å dra fartsbøter, enn at det snart kan smelle i 60 sonen.

Skrevet

Michael: Jojo, men jeg mener at de som begår et lovbrudd i trafikken, og ikke aner det selv, trenger og repetere et par regler. De som begår bevisste lovbrudd, selv om de kan reglene, kan man desverre ikke gjøre så mye med dersom de ikke blir tatt i kontroller. Vi får bare håpe på at UP skrur på de flere hundre fotoboksene som står avslått langs de norske veistrekningene...

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Høøø.-.. det gjør ikke jeg....fotobokser er økonomi....og noe forbannet drit spør du meg.... derimot laser kontroller, det er effektivt....

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Nja vet ikke hvor mye våken du er jeg men, kansje du har fått med deg at Fotobokser er en relativt statisk greie som ikke er det største overaskelses momentet, slik at man kjører som f i mellom boksene, da det er fint lite overaskelses moment i dette. Det er bare rett og slett en melkeku for staten. Det finnes svimer med håndveske, og stokk som blir overaska like mye hver gang, men det er nokk ikke disse som dreper flest i trafikken.

Skrevet

Plasseringen av fotoboksene sier vel sitt om hensikten. Lange åpne strekk der det ikke skjer noe spennendes. Så melkeku er nok rette betegnelsen, for trafikksikkerhetsaspektet kan vel være vanskelig å forklare med plasseringen ihvertfall. Men hadde boksene stått ved skoler, barnehager osv, da hadde de ihvertfall hatt en mer ærlig hensikt.

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Huff Gjennomsnits måling er ikke bra....for meg.... :grin:

Skrevet

Denne "fotoboksen" ble satt opp i en 30-sone for å få bilistene til å sakke farten. Men når politiet ikke tjener penger på den, får den heller ikke stå der.

– Fremmedlegemer som blir plassert på slik måte at de kan forstyrre trafikken, blir fjernet så lenge de står på kommunal grunn. Det gjør denne, sier Per Dagfinn Hansen, enhetsleder teknisk i Rygge kommune.

Men når skal de fjerne de ekte fotoboksene da? De er jo i like stor grad forstyrrende fremmedlegemer.

Artig å tenke på at dette sannsynligvis er den eneste fotoboksen i landet som har gjort noe fornuftig for seg.

Skrevet

Det var da svært så negative dere var til fotobokser da :)

Selvsagt har de ikke noe overraskelsesmoment - det står jo skilt 2km før dem at nå kommer det snart noen fotobokser her. Det de gjør i praksis, er å holde farta nede der det trengs.

I Alta er det lange strekk i utkanten av byen som har fått fotobokser. Siden ingen vil bli tatt, så er det da heller ingen som kjører for fort der. Dermed fungerer fotoboksene utmerket!

EDIT: Svimer med håndveske og stokk er absolutt en fare i trafikken, Geir. Hvis du tenker på de samme som jeg, så er de som bl.a. ikke bruker blinkelys, ikke skjønner høyreregelen, ikke forstår hva det vil si å holde flyt i trafikken, ikke kan plassere seg ordentlig på veien osv.

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Ok jeg gir opp, jeg er enig med deg. Faktisk så kommer det mere av dette nå snart, nå er det lagt fremm forslag til at du skal skatte for parkeringen på jobben din. Og jeg får vell snart en bommring mellom soverommet og badet. Hva med co2 avgift på pizza eller bakevarer? blir mye promping. Og så kunne man jo kansje regulert internett trafikken med og bøtelege høye hastigheter der også. Nei jeg er generelt drit lei alt som er skjult skatt og avgift, noe disse boksene er etter min mening.

Skrevet

Drar opp denne igjen jeg, og da spesielt samtalen vi hadde om herlige lastebilsjåfører! :)

Kjørte idag Göteborg-Halden-Göteborg (eller rett utenfor), som endte opp på ca 50 mil, og har både kjørt forbi, forran, og bak en haug av lastebiler. Og må si at det er ikke akkurat mange av disse (vel og merke nesten alle var NORSKE eller tyske), sjåfører som tenker sikkerhet. Lå i kø i nesten en mil i en periode på den ene strekningen som ikke er motorvei enda, og hadde en svær lastebil bak meg, som lå ca 3-4 meter bak meg KONSTANT. Når jeg da i en situasjon bremser fordi det kommer en og driter i forkjørsvei og prøver å presse seg fremfor meg, bremser jo jeg, og lastebilsjåføren LIGGER på hornet og gestigulerer til meg og virker ikke akkurat hyggelig!

Mange av de jeg og kjørte forbi nedover så jeg også lå kun få meter bak bilen forran, slik at dersom bilen hadde måtte bråbremse hadde lastebilen kjørt rett i baken på den!

På den lyse siden dog, var det og mange som hadde veldig god avstand nedover, og tok det helt med ro! :)

En ting til, mens jeg driver å klager her. Er det virkelig veldig smart for en semitrailer å kjøre forbi en annen semitrailer når det:

1. Den som blir forbikjørt allerede kjører i 100.

2. Det går i typisk 120-130 i venstrefilen på svenske motorveien

3. Det er en oppoverbakke...

Fører bare til en enormt lang kø i venstrefilen. Greit nok at du kan kjøre en mil til på en time, men ja...

Skrevet

Ikke for å forsvare trailersjåfører som ligger 3-4 meter bak deg eller andre altså, men...... Enkelte personbilister på motorveg er skikkelig pain in the arse...

På en 4-felts motorveg der fartsgrensen er 100/110/120 eller hva det nå er og trafikken går i 120/130 etter speedometeret, så skjønner ikke jeg vitsen i det hele tatt med å ligge i 88/89/90 eller 91km/t foran en trailer som ikke bryr seg med å prøve å kjøre forbi, da personbilisten sikkert hadde gitt på da alikevel...

Hvis den trailersjåføren som blir forbikjørt ligger i 100, så sier det sannsynligvis mest om misvisningen på ditt speedometer. Trailere har kalibrerte speedometer til maks 90 km/t, og busser til 100 km/t. Men det blir litt småvariasjoner pga ulik rulleomkrets på hjul grunnet noen har slitte dekk, og andre har nye. Noen har fartsbegrenseren sperret på 90, noen 89, noen 88, og ADR tankbiler stort sett 85 km/t.

En trailersjåfør kan kjøre 9 timer per dag. På ren motorvegkjøring så er 1 mil mer per time, 9 mil mere per dag, 45 mil mere per uke.... Så på årsbasis er det vanvittige pengesummer og snakke om. Men trafikksikkerhet er selvsagt viktigst, og det er ikke alle klare over.....

Eneste fornuftige måten og regulere dette på er som i Tyskland der det er forbikjøringsforbud for trailere mellom visse klokkeslett, og strenge bøter for å bryte reglene.

:)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...