Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Angående uproffesjonelle lastebilsjåfører: Da jeg kjørte E6 nordover mot Trondheim og Værnes natt til i går kom det en lastebil som kjørte godt over fartsgrensen og tok igjen meg. Den la seg bare noen få meter bak, så tett at hvis jeg hadde bråbremset ville han ikke en gang ha reagert før han hadde truffet. Var ingen reaksjon når jeg blinket med bremselysene. Da jeg brukte hornet noen sekunder trakk han seg litt tilbake, men kom fort opp igjen, men da stoppet jeg på en bussholdeplass for å slippe ham forbi. Burde kanskje heller ringt politiet, men de får vel neppe gjort så mye.

 

Hadde en tilsvarende en i Helltunellen for en stund siden, han lå så tett at jeg ikke så frontruten hans i speilet mitt og reagerte verken på at jeg blinket med bremselysene eller da jeg tutet med hornet lenge og vel. Siden det er umulig å kjøre forbi i Helltunellen måtte jeg slakke av til ganfart for så å kjøre fra ham. Da han tok meg ingen (noe han må ha kjørt godt over fartsgrensen for å klare) kom han like tett på og jeg måtte gjenta prosedyren.

 

Noen har tydeligvis ingenrespekt for andres liv. Dette gjelder selvsagt ikke alle lastebilsjåfører, mange er flinke, men der er de uprofesjonelle man legger merke til.

  • Svar 133
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Skrevet
Paul-André Tilrem

Litt OT Andrew?

Tråden her har gått fra om å spørre om øvelseskjøring med automatgir til å forbanne syklister.

Men jeg håper du sier dette med glimt i øyet og hyggelig tone. Eller har du glemt at han kanskje bare svarer på ditt innlegg litt lenger opp, det som kun omhandlet syklister... ;) :grin:

 

Men OT eller ei, jeg er enig i at lastebilsjåførene som gruppe er flinke, og selv gjør jeg et poeng av å være hjelpsom tilbake når jeg kjører bil/motorsykkel. Det finnes selvsagt råtne epler blandt dem også. Det jeg syns det syndes mest/oftes med er nok for kort avstand til bilen foran, og litt for høy fart på vinterføre. Men syns nok oftere jeg ser biler behandle lastebiler dårlig, enn omvendt. Stygge forbikjøringer, kaste seg inn foran nesen på dem, ikke slippe de inn så de må bremse i enden av krabbefelt, osv...

 

Andrew T:

Men la oss gå tilbake til øvelseskjøring. Jeg hadde et fint glattjøringskurs, som jeg lærte mye av. Jeg kan ikke huske om vi den gang kom inn på ABS. Det var nok noe jeg bare "fikk" på min bil senere. I den sammenheng, synes jeg myndighetene kunne tilby oss nye kurs, ettersom nye ting kommer på bilen. Selv, når jeg fikk ABS, testet jeg det, sommer og vinter, for å bli kjent med det.

Det er svært sannsynlig at du ikke lærte noe om ABS ja. Prinsippet med blokkeringsfri bremser er gammelt og kommer faktisk fra flybransjen, men frem til noe rundt starten/midten av 90 tallet var det vel stort sett bare og finne på de mest lukseriøse bilene "Premium-klassen".

 

 

Det du sier om kurs kan jeg si meg enig i. Når det gjelder ABS så er noe av problemet som forklart i forrige innlegg at man plutselig skal begynne å gjøre helt motsatt av hva man gjorde og lærte for noen år siden. Du lærte sikkert pumpebremsing, bremsing helt på grensen til låste hjul, men aldri over, og unnamanøver var "brems- slipp opp - styr unna- brems igjen". I dag er det "brems-styr dit du vil". Det er ikke intuitivt for dem som har kjørt uten ABS i alle år. :whistle:

 

Og siden folk rett som det er skylder på stabilitetskontroll /ESP for å havne i grøfta, er jeg desto mer overbevist om at kursing og gjerne som Geir F nevner på en bane, kan være nyttig. Jeg mener da både med og uten elektronikken på. Det beste ESP-systemene er jo helt rå, det føles nesten som det opphever fysiske lover og jeg syns det er veldig imponerende, spesielt ifht understyring.

 

Men det må læres det også, akkurat som de gamle teknikkene, og siden det så radikalt forandrer bilens karakteristikk og kjøreegenskaper kan det utvilsomt fort bli problemer hvis man forventer oppførselen fra ESP, men ikke har det, eller omvendt.

Skrevet
Den la seg bare noen få meter bak, så tett at hvis jeg hadde bråbremset ville han ikke en gang ha reagert før han hadde truffet. Var ingen reaksjon når jeg blinket med bremselysene.

Si meg, hvorfor svinger du ikke inn på en lomme og bare slipper folk forbi ?

 

Folk som legger seg tett på deg har gjerne større fart, men omstendighetene tillater ikke forbikjøring. Du kan hjelpe dem ved å sakne farten mye (om det er tilrådelig) eller rett og slett svinge av på en trefikklomme. Jeg her sjelden folk tett oppi mer enn et minutt for de er kommert sikkert forbi. Trygt og praktisk for begge parter.

 

Skrevet

Frank, det må legges til at på en vei med ett felt i hver retning og et heftig autovern i midten er det ikke så alt for lett å slippe forbi folk, når det heller ikke finnes noen lommer å stoppe på.

 

Når det gleder dette med sikkerhetssystemer på bil, har jo flere produsenter med en mulighet til å skru av disse. Når jeg kjørte på glattkjøringen spurte jeg pent om det var mulig å få av disse systemene noen runder slik at jeg fikk oppleve hvordan bilen oppførte seg, og dette var ikke noe problem. Fordel for meg som kjører veteranbil hvor det mest high-tech'e utstyret er varmetråder i bakruta....

Skrevet
ett felt i hver retning og et heftig autovern i midten er det ikke så alt for lett å slippe forbi folk, når det heller ikke finnes noen lommer å stoppe på.

Aha... det er bare i Norge man finner sånne løsninger fornuftige å lage, herremin. Hva gjør man om ambulansen kommer bak ?

Skrevet

Holder samme hastighet som vanlig til du kommer til et sted du kan svinge av og slippe forbi. Det er forbudt å sette opp hastigheten selv om det er en ambulanse som ligger bak deg evt. med en livstruende skadd person som må på sykehus fort som F...

 

Det samme gjelder når det er politi på utrykning. De må pent vente til de har en mulighet til å kjøre forbi.

Skrevet

Hehe, det er i alle fall en god test i å se om man lar seg presse eller ikke. :whistle:

 

Tror faktisk jeg hadde slitt litt med å forsatt ligge å putre i 70 hvis jeg hadde feks en brannbil og en sykebil 1 meter bak, mens de febrilsk spillte på alle horn og lys. :grin:

Skrevet

Man blir sikkert stoppet av den politibilen man prøver å hjelpe også. "Jasså gitt? Gikk litt fort her?" :grin:

Jeg ble forresten forbikjørt av en politibil på motorveien. Det var tre trailere forran meg i høyre felt, og det var ikke lenge til avkjøringen, så jeg holdt meg bak de. Litt kjedelig å måtte ligge i 80 der, men bedre enn å risikere å misse avkjøringen. Politibilen bak flashet plutselig med blålyset og la seg i venstre felt og raste forbi meg og trailerne. Gjett hvem jeg så i rundkjøringen etter avkjøringen UTEN blålys? :P

Skrevet
Angående uproffesjonelle lastebilsjåfører: Da jeg kjørte E6 nordover mot Trondheim og Værnes natt til i går kom det en lastebil som kjørte godt over fartsgrensen og tok igjen meg. Den la seg bare noen få meter bak, så tett at hvis jeg hadde bråbremset ville han ikke en gang ha reagert før han hadde truffet. Var ingen reaksjon når jeg blinket med bremselysene. Da jeg brukte hornet noen sekunder trakk han seg litt tilbake, men kom fort opp igjen, men da stoppet jeg på en bussholdeplass for å slippe ham forbi. Burde kanskje heller ringt politiet, men de får vel neppe gjort så mye.

 

Opplevde det samme for noen år siden, på E39 fra Kristiansand til Stavanger. På den strekningen, er det lange perioder hvor det ikke er mulig å kjøre forbi forsvarlig. Lastebilen lå bak oss med 2-3 meters avstand, og her sitter vi, en hel familie påvei hjem fra påskeferie på glatt føre. I en 80-sone med en lastebil som kjørte i godt over 100 før han kom frem til oss... Det er faktisk veldig, veldig lite kjekt, rettere sagt, dritskummelt å ha en 50-tonns lastebil 2-3 meter bak deg når det er ikke en sjangse for å slippe forbi. Endte opp med at lastebilen kjørte forbi i en sving, over en heltrukken linje... Så at alle lastebilsjåfører er de mest voksne? Ikke alle, for å si det sånn.

Skrevet

Ja, at det finnes langt flere idioter i bil er opplagt, og selv velger jeg som nevnt også å tro det er en prosentvis større andel dårlige trafikanter i personbil-gruppen.

 

Men det kan se ut som det med avstand og glatt føre er noe som går igjen? Hva sier du til det Pål?

 

Når det gjelder avstand så er det jo også noe med det at jeg finner det mer skummelt å ha et vogntog klint oppi hekken vel vitende om at han vil treffe meg med rundt 50 kmt hvis vi bråbremser fra 80, enn om det var en bil med ca samme stopplengde...

Skrevet

Har mange eksempler, både fra da jeg kjørte moped - og nå som jeg kjører bil.

 

Har skjedd mange ganger at trailere har kjørt forbi meg på scooter, på steder jeg ikke hadde mulighet til å svinge til side og slippe forbi. Den ene gangen måtte jeg kjøre rett i grøfta, var det eneste alternativet jeg hadde.

 

Men nå når jeg kjører bil, synes jeg trailersjåfører som regel er veldig greie å ha med å gjøre. De slipper vanligvis køen forbi når jeg kjører av ferja, og sakker farten og blinker deg forbi dersom du er interessert i å kjøre fortere enn de gjør.

 

Det fins mange idioter, og det fins mange utrolig hyggelige hensynsfulle sjåfører.

 

Når vi diskuterer trafikk, kan jeg jo nevne en episode som fikk meg utrolig forbanna nå i helga. Jeg kjører hjem fra Haugesund i 1 tiden natt til søndag, nesten ikke en bil på veien. Når jeg nærmer meg en rundkjøring, kommer det akkuratt en buss som skal ut fra høyre, og da jeg kommer fra venstre skal han vel stoppe for meg? Men neida, han durer på. Hadde det vært en bil, så hadde det gått helt fint, men han bussjåføren her glemte at han hadde en del meter med kjøretøy bak seg også. Dette ender i at jeg må bremse, og jeg gir et lite "tut" på fløyta sånn helt av refleks. Dette ender med at han bråbremser, og jeg hogger enda litt til på bremsa. Våt asfalt resulterer i at jeg stopper ca 40 cm fra bussen. Da har han akkuratt begynt å kjøre igjen, og jeg "tuter" det tuta kan levere. Da bråbremser tullingen nok en gang. Synes det var utrolig dårlig gjort, hva om jeg hadde hatt unger i bilen.

 

Skal sies at jeg ikke hadde noe spesielt høy fart, det er en ganske liten rundkjøring som tåler fartsgrensen. Tipper jeg hadde rett under 50 km/t et sted.

 

Har mest lyst til å ringe busselskapet, for dette kunne gått verre enn det gikk

Skrevet
Skal sies at jeg ikke hadde noe spesielt høy fart, det er en ganske liten rundkjøring som tåler fartsgrensen. Tipper jeg hadde rett under 50 km/t et sted.

Tror ikke sensor ved oppkjøring hadde delt det synet om å "tåle farten" men...

 

Men alle disse mikroskopiske rundkjøringene vi er så glad i her til lands innbyr ikke akkurat til god kjøring. Regelen sier at du har vikeplikt for de som befinner seg inne i rundkjøringen, men i praksis blir det tolket slik du gjorde, det er førstemann til mølla, og den som kjører fortest får forkjørsrett.

 

Slik jeg oppfatter din historie er dette din feil. Kanskje usmidig gjort av bussen, men det høres ikke ut som du allerede var inne i rundkjøringen da han begynte å kjøre?

 

I store rundkjøringer fungerer prinsippet om vikeplikt for dem i rundkjøringen utmerket, og det samme gjør det å blinke seg ut av rundkjøring, slik at andre slipper å vente unødig. I de knøttsmå fungerer ikke dette særlig godt, dessverre.

Skrevet
Tror ikke sensor ved oppkjøring hadde delt det synet om å "tåle farten" men...

 

Hehe, det kan godt være. Men nå er det en gang slik at jeg holdt meg innenfor lovlig hastighet :)

 

Hvis du hadde komt fra høyre, og jeg hadde kjørt deg i siden i en rundkjøring. Hvem hadde fått skylden? Det hadde blitt deg, akkuratt den episoden har jeg vært med på som passasjer :)

 

Jeg var på vei inn i rundkjøringen, og man har vel en viss vikeplikt fra venstre. Hvis man står og skal inn i en rundkjøring, og man ser det kommer bil fra venstre så venter man jo.. Og det var nettopp det bussen ikke gjorde. Det hadde gått helt fint om det var en bil, men her er det en buss det er snakk om. Det kom ingen biler bak meg igjen, så han kunne vel forsåvidt kunne bare ventet, og iallefall ikke bråbremset med vilje. Det sier litt om hvordan han tenker spør du meg. Spesielt når man representerer sin arbeidsgiver.

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Jeg tenkte bare at ja ja, da har jeg hatt et drypp som varte noe enormt lenge...men men.....finner ikke røøøøret mitt...

Skrevet
Jeg var på vei inn i rundkjøringen, og man har vel en viss vikeplikt fra venstre. Hvis man står og skal inn i en rundkjøring, og man ser det kommer bil fra venstre så venter man jo.. Og det var nettopp det bussen ikke gjorde. Det hadde gått helt fint om det var en bil, men her er det en buss det er snakk om. Det kom ingen biler bak meg igjen, så han kunne vel forsåvidt kunne bare ventet, og iallefall ikke bråbremset med vilje. Det sier litt om hvordan han tenker spør du meg. Spesielt når man representerer sin arbeidsgiver.
Du har vikeplikt for de andre bilene som er i rundkjøringen, men du har ikke vikeplikt for bilen som kommer fra armen til venstre for deg FØR han er i rundkjøringen. Så om bussen så deg regnet han sannsynligvis med at du ville sakke farten (i stedenfor å ligge i 50) siden han var først i rundkjøringen. Der hadde du vikeplikt og kunne sluppet gassen litt et stykke før rundkjøringen, så hadde han vært borte før du var i rundkjøringen. Planlegg kjøringen ;)
Gjest Geir-Finstad
Skrevet

er så mye tullinger som ikke har mere erfaringer en en struts som har netopp kommet seg ut av egget...noen av dere skjønner ikke bæret.....

Skrevet

Rundkjøring er en genial ting. Problemet er at folk er helt blanke når det kommer til å bruke dem korrekt. Plassering, signalgiving, vikeplikt og hurtighet er noe som plutselig blir dønn umulig å gjøre noenlunde riktig (som om det ikke var nok billister som trøblet med dette ellers også) for folk, med en gang de kommer til en rundkjøring. Det at folk ikke gidder å blinke ut i en rundkjøring skaper unødvendig nøling og halting i trafikken. Dessuten tror folk at man må kjøre 5km/h gjennom den, selv om de skal rett fram. Jeg blir hakke gæ'ærn av å kjøre rundkjøringer når det er trafikk, fordi for hver bil som bruker den korrekt er det fem dimlinger som trøbler på flere eller alle punkter.

 

Og Marius, det bussregelen er vel i samme bås som gentlemansregelen. Den er ikke offisiell (såvidt jeg vet), men det er vanlig å slippe fram bussen i tettbygd strøk likevel.

Skrevet

Og Marius, det bussregelen er vel i samme bås som gentlemansregelen. Den er ikke offisiell (såvidt jeg vet), men det er vanlig å slippe fram bussen i tettbygd strøk likevel.

 

Joda, dette er en lovfestet regel. Viser til Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler) §7, nr 5 som sier:

 

5. På veg med fartsgrense 60 km i timen eller lavere har kjørende vikeplikt for buss når føreren gir tegn om at bussen skal forlate holdeplass. Bussføreren skal unngå fare.

 

 

Skrevet

Mulig jeg tar feil nå, men er det ikke slik at hvis det er ei busslomme med ei trafikkøy mellom holdeplass og vanlig kjørebane, så har faktisk buss vikeplikt?

For da blir det jo faktisk en form for utkjøring som ikke er en del av normal vei, men en holdeplass.

4. Kjørende som kommer fra parkeringsplass' date=' holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen trafikant.[/quote']
Skrevet
Marius Eide

Hvis du hadde komt fra høyre, og jeg hadde kjørt deg i siden i en rundkjøring. Hvem hadde fått skylden? Det hadde blitt deg, akkuratt den episoden har jeg vært med på som passasjer

Nja, det er i grunn litt det som var poenget mitt, at det kommer an på omstendighetene, som feks akkurat hvor det smeller, hvem som krysset vikepliktlinjen sist, fart, osv. Høy fart, eller eventuelt trege bilister foran, gir oss ikke automatisk påkjørsrett, bare for å sette det litt på spissen. :grin:

 

Nå klarte jo du åpenbart fint å stoppe, så det er sånn sett en ikke-sak, jeg mener bare at dersom du ikke hadde klart det så kunne det lett slå tilbake på deg selv, og det kan stilles spørsmål ved din aktsomhet, fartstilpasning, og igjen kryssing av vikelinjen. Bussen har uansett ikke holdt sin del av dealen om å sørge for god trafikkflyt.

 

Men for all del, jeg var jo ikke der, jeg har ikke sett hverken din eller motpartens skademelding (heldigvis ble det jo ingen), så det kan godt hende du har helt rett. Det var vel noe med at du nevnte at "farten ikke var høyere enn rundkjøringen tåler", samt at hvis bussen ikke hadde vært så lang/treg ville det vært greit, som fikk meg til å se for meg et scenario som kanskje ikke var fullt så "clear cut". :)

 

 

Paul-André Tilrem

Mulig jeg tar feil nå, men er det ikke slik at hvis det er ei busslomme med ei trafikkøy mellom holdeplass og vanlig kjørebane, så har faktisk buss vikeplikt?

For da blir det jo faktisk en form for utkjøring som ikke er en del av normal vei, men en holdeplass.

Nice try! :cool:

 

Jeg har vel tenkt at jeg skal vike dersom fartsgrensen er under 60 og bussen skal ut av lommen sin, selv om den er kapslet inn i en kant. Men det var en artig vri, og jeg tør ikke si noe om hvorvidt en kant eller øy faktisk kan frita. Jeg kaller det en holdeplass selv om det bare er en lomme/utsparing for bussen, så enten er min definisjon av holdeplass feil, eller så er det irrelevant, og reglen du viser til som også inkluderer "holdeplass" bare generell, og den som kommer til anvendelse der holdeplassen/lommen ligger i 60+ fartsgrense.

 

Pass! ;)

 

Skrevet
Geir-Finstad

er så mye tullinger som ikke har mere erfaringer en en struts som har netopp kommet seg ut av egget...noen av dere skjønner ikke bæret.....

Joda, det er meget mulig det. ;)

 

Og som innledning til en lettfattelige velformulert fasit kunne innlegget både vært artig og lærrerikt, men sånn det står nå så tilfører det vel ikke debatten så mye, syns du det?

 

 

 

Jeg spør på vegne av;

 

 

ostrich.jpg

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...