Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har automatisk håndbrekk på vår Renault, ikke at det er så mye i bruk, bortsett fra når jeg parkerer, men for min mor som ikke er så veldig glad i noen av de bratte bakkestartene i Stavanger så er det veldig hendig. Bilen lar håndbrekket være på til du har sluppet ut clutchen så mye, og gikk nok gass til at det ikke er noen sjangs for at bilen beveger seg bakover, så slipper den brekket.

 

Veldig, veldig hendig faktisk.

  • Svar 133
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Skrevet

Kjører selv også Audi A4 på trafikkskolen med elektronisk håndbrekk. Forresten meget god bil, og den drar som juling... Dog kan jeg ikke teste selvsagt. Hehe...

 

Slik som Merce'n til onkel har Audien slike fancy varslingssystemer som varsler om alt som må gjøres av service, vedlikehold og hva som fungerer og ikke. På sist kjøring varslet Audien at det måtte fylles mer bremseveske, meget fascinerende med andre ord.

 

Hadde også et varsel på Merce'n sist om at bremselyset var hadde tatt kveld, må si jeg ble imponert da gitt.. Hehe :grin:

 

Men nei, jeg synes det var alt for dårlig da jeg skulle lære bakkestart og bilen har elektronisk håndbrekk som går av selv når jeg hadde nok turtall til å dra bila framover(wtf? :crazy: ).. Rett og slett meningsløs opplæring.. Tror de jeg skal ut i trafikken med førstegangsbil som er utstyrt med elektronisk håndbrekk? idioti spør du meg.. :mad:

Skrevet
Det dere skulle ha fått inkludert i kjøre erfaringen deres, er 2 dager på vålerbanen med skikkelig innføring i deres egne begrensinger, bilens og ikke minst opplæring i Understearing og overstearing. det slippes så mange kyllinger ut i trafikken som i beste fall har erfaring i fra filmer, og tror man er supermann.

 

Geir, statistisk sett, så er det ikke de nye førerene som vraker bilen på glatta, men heller de eldre, og de som har kjørt over lengre perioder. Hvorfor? Jo fordi de mener at de har så god kontroll, og vet hva de skal gjøre. Frem til de er i en bakke uten grep, i for høy hastighet, og plutselig sa det pang.

 

Nye førere har OFTE (skal ikke dra alle under en kam, fordi det finnes mange untak) lavere hastighet på glatta, slik at farlige situasjoner ikke oppstår, eller det er lettere å redde seg.

 

Kenneth: Nei, fordi du trenger ikke håndbrekk i en bakkestart. Jeg kan med 99% sikkerhet, starte i hvilken som helst oppoverbakke, fra stillestående til fremover uten å skli bakover, uten i det heletatt å RØRE håndbrekket. "Du måste bare hitta rätta knycken!"

Skrevet

Først, helt sant som Karl Mathias sier her. Og skal føye til en ting, hadde alle 18-åringer kjørt slik som de har lært på trafikkskolen hadde det ikke vært mange ulykker på veiene med 18-åringer innblandet. Men dessverre er det noen idioter på idiottoppen som skal teste/tøffe seg, dessverre ender det en sjelden gang galt. Siste jeg vet av var i helga, ikke at det skjedde noe, men en kompis testa bilen til mora til kjæresten(Om du henger med? :grin: ) og var opp i 170 km/h! Og han er 18, da har du faen ikke kontroll. Det værste av alt er da at han hadde med seg flere i bilen, totalt 4 stk. kjæresten og 2 kompiser, 1 av de kjenner jeg svært godt. Går det ann å bli så hjernedød?! Skal jeg noengang teste skal jeg iallefall ikke ha noen andre i bilen, og jeg skal teste på bane. Det er en ting som er viktig å tenke på og det er at du ikke bare utsetter de som sitter i samme bil som deg for fare, men også medtrafikanter.

 

 

Og så Karl Mathias: Jo jeg vet det, det gjør jeg også nå. Men opplæringen var vel relativt meningsløs når man ikke trenger håndbrekk for bakkestart og når det i tillegg er elektronisk slik at det løser ut når motoren drar/holder bilen i bakken ved egenkraft?

 

Du får mene hva du vil, og man skal ha kjørt en stund/kjenne bilen godt før man vet akkurat hvor clutch'n tar/ikke tar før man kan ta bakkestart ved og la motoren holde bilen i bakken. Foreløpig må jeg iallefall bruke lengre tid på clutch-start enn brekk-start men det kommer seg vel etterhvert. Dog må det sies at jeg normalt kjører en Peugeot 307 til vanlig, som ikke akkurat kan sies å være nevneverdig sprek. Du skal være meget fin på clutch, for avstanden mellom å kveles og dra er ikke veldig stor, mener det er 78 hk(?) eller noe sånn i den. Men sikker, nei det er jeg ikke.

 

 

Skrevet
Kenneth Rønning

Men nei, jeg synes det var alt for dårlig da jeg skulle lære bakkestart og bilen har elektronisk håndbrekk som går av selv når jeg hadde nok turtall til å dra bila framover(wtf? ).. Rett og slett meningsløs opplæring.. Tror de jeg skal ut i trafikken med førstegangsbil som er utstyrt med elektronisk håndbrekk? idioti spør du meg..

Hmm, betyr det altså at du ikke får lov å slå av auto-hold, eller prøve å sette i gang uten å bruke brekk?

 

Forøvrig er det jo sant som du sier at svært mange unge vil starte sin karriere med biler som mangler "drive by wire" systemene mange av de nye har, enten det er ABS bremser, auto-hold, mer eller mindre aktiv stabilitetskontroll/ Active Steering, eller systemer som aktivt manipulerer bremsetrykk, osv, osv. Kjøreskolene er glad i å bruke nye og "premium-klasse" biler, med mye sånt snacks, så overgangen vil for mange bli stor...

 

 

Karl Mathias Moberg

Geir, statistisk sett, så er det ikke de nye førerene som vraker bilen på glatta, men heller de eldre, og de som har kjørt over lengre perioder. Hvorfor? Jo fordi de mener at de har så god kontroll, og vet hva de skal gjøre. Frem til de er i en bakke uten grep, i for høy hastighet, og plutselig sa det pang.

Nja, jeg tror nok at det du sier medfører riktighet som en forklaring på årsak-sammenhenger i en god del av ulykkene der den eldre garde er involvert, eller har skyld i. Men jeg kan ikke se at statistikken sier det du sier at den gjør, så dette må du utdype.

 

Hvis vi ser på tallene for skadde og drepte i trafikken for 2009, så ser jeg at det i aldersgruppen 16-24 år var 2807 personer, mens for 25-34 år var det 1600. (og alderen 35-44år 1553) Selv bare gruppen 18-24 var 2200 personer. (Tall fra SSB -statistisk sentralbyrå

 

Nå er det mange måte å lese statistikk, og jeg har feks ikke tatt hensyn til hvor mange personer det finnes i hver gruppe, og 16-24 år er altså ett år mindre enn 25-34 og 35-44 gruppene. Men likefullt trenger jeg en forklaring før jeg kan akseptere at det du sier medfører riktighet. Statistikken jeg viser til gjelder bare skadde og drepte, uhell og utforkjøring eller kollisjon uten personskade er ikke med. Men prisen på forsikring burde være en grei indikasjon for situasjonen på det området (hvor går utbetalingene), og det er jo de unge som utmerker seg der, og du får ingen rabatt dersom du nekter pappa å kjøre bilen, for å si det sånn... :grin:

 

 

 

 

Skrevet
Nja, jeg tror nok at det du sier medfører riktighet som en forklaring på årsak-sammenhenger i en god del av ulykkene der den eldre garde er involvert, eller har skyld i. Men jeg kan ikke se at statistikken sier det du sier at den gjør, så dette må du utdype.

 

Hvis vi ser på tallene for skadde og drepte i trafikken for 2009, så ser jeg at det i aldersgruppen 16-24 år var 2807 personer, mens for 25-34 år var det 1600. (og alderen 35-44år 1553) Selv bare gruppen 18-24 var 2200 personer. (Tall fra SSB -statistisk sentralbyrå

 

Missforstå meg rett. :] Når det gjelder antall drepte og hardt skadede i trafikken, så er ferske sjåfører absolutt på topp! MEN! Hvis du ser på de første dagene etter det glir glatt på vinteren, så er det flere eldre som mister kontroll ofte pga fart, eller rett og slett fordi "dette har jeg gjort før, og jeg vet hva jeg gjør". Ofte så er det ikke alvorlige ulyker, men det er lettere skader på biler osv.

Skrevet
Hvis du ser på de første dagene etter det glir glatt på vinteren' date=' så er det flere eldre som mister kontroll ofte pga fart, eller rett og slett fordi "dette har jeg gjort før, og jeg vet hva jeg gjør".[/quote']

Nei.

De forventer at det er saltet og like godt grep som på sommeren.

Er derfor folk klager på at det var føret som var grunnen til hendelsen. Folk kan ikke lenger kjøre på glatta med alt det saltet. (Ja, jeg er motstander av saltet veg, det gjør bare vondt værre)

Samtidig har kjøreskolene i dag biler med ABS, SRT og hele alfabetet og jeg vet ikke hva.

 

Diskuterte dette med en kjørelærer angående nye sjåfører og at de lærer å kjøre biler med alt av sikkerhet. De kjøper jo ikke siste skrik når de har brukt x antall lapper på å få sertifikatet.

Da sa hu at de fleste biler de kjøper er såpass nye at de har slikt som standard.

Hu ble lettere sjokkert over mitt svar:

"Jeg har en 2002 mod Skoda Octavia med kun ABS, den har ikke antispinn eller ESP. Og i min forrige jobb hadde jeg en 2005 mod Citroen Berlingo. Den hadde ikke ABS engang, så det der med nybil og sikkerhetsutstyr som standard er heller tvilsomt."

 

Hu var stille i flere sekunder mens hu lot det synke inn :grin:

 

Min personlige mening er at slike systemer er "falsk trygghet" og som gjør at folk stoler på at elektronikken skal redde deg.

Når den griper inn har du allerede kjørt for fort eller gjort feil.

Opplevde dette selv engang. Etter Berlingoen fikk jeg en Hyundai Santa Fe med hele spetakkelet. Der opplevde jeg faktisk under litt aktiv på kjøring på vinteren at ESP systemet sendte meg over i motgående kjørefelt.

Etter den hendelsen ble vanlig prosedyre å slå av ESP hver gang jeg startet bila. Stolte ikke på systemet. Og på vinter hadde jeg hele tiden låst bila til 4X4. Ville ikke ha et system som kobla inn bakhjulene ved behov. Jeg vil vite hva bila trekker på.

Nå har jeg en Toyota Hiace 4X4 som arbeidsbil, kun ABS og 40/60 deling på systemet. Herlig vinterbil og en drøm å kjøre med på glatta.

 

ABS er det forholdsvis greit at biler har, da vet man når det er på tide å lette litt på bremsa og justere inn maksimal bremseeffekt.

Man stopper fortere om man får til å bremse uten at den står og hamrer. Man lærer optimal slipp på glattkjøringsbane, og det er bevist at biler med ABS har lengre bremsestrekning ved full brems og aktivering enn om man bremser med optimal slipp.

Bare prøv dette på en tom parkeringsplass om vinteren, så skal dere få se.

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Det er ikke på glatta jeg er mest bekymret....det er heller på godt føre, med lavprofil dekk, effektpotte i kromm, og en eller annen kebabtralle med sota ruter, og en hormon bombe som er blitt passe varm i trøya. Det at det hevdes at det er de gamle på glatta etc, er vell for at de fleste her representerer den gruppen som jeg mener trenger erfaring. Og ikke skjønner jeg at det ikke hadde hvert bra og la dere få teste deres begrensinger på bane? Skal gi et eksempel, min stesønn lærte jeg i L tiden og sette opp en bil i overstearing og understearing. Når han komm på glattkjøringa, var personellet fra seg av begeistring på at han kjørte som en proff i forhold til røkla...det gjorde at han fikk mere ut av kurset, for det han kunne mere teknisk....

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Så problemet er bekymring for småbulker isteden for drepte?

Skrevet

Da jeg tok glattkjøring prøvde jeg både med og uten alt av hjelpemidler. Litt ekkel opplevelse når du gjør akkurat det samme som før, bortsett fra at du denne gange stoppa med nesa i den retningen du kom fra, etter å ha snurret halvannen gang rundt.

Skrevet

Jeg hadde glattkjøring (og øvrig kjøreopplæring) i fjr høst, og der gjorde læreren det så enkelt som å lene seg over og skru av motoren slik at bare tenninga sto på. Slik fikk vi prøve hvordan det var med en bil uten elektroniske hjelpemidler. Under opplæringa var de veldig bevisst på at mange ungdommer får biler med få eller ingen elektroniske hjelpemidler.

 

Familiebilen er forøvrig en Caravelle fra midten av 90-tallet. Gammel og treg, javel, men den går som ei klokke, har kjempegod plass (det er pokker meg sjeldent vi har trengt henger, selv på ikea-besøk) og er meget behagelig å kjøre. Det mest teknologiske på den må vel være radioen, den har ikke engang ABS. Fullt mulig å kjøre, har ikke hatt noen hendelser med den i løpet av de tre årene jeg har kjørt den.

 

Tillegg

Du skal være meget fin på clutch' date=' for avstanden mellom å kveles og dra er ikke veldig stor, mener det er 78 hk(?) eller noe sånn i den. Men sikker, nei det er jeg ikke.[/quote']Caravella vår veier 1800kg og har 85hk, clutchen er like seig som smelta marshmallows, du skal være god for å kvele den bilen der ved et uhell! Kompisens Audi med 180(?) dermimot, den har en clutch som ikke takler noe press. Hvorvidt en bil kveles lett har temmelig lite med hestekreft å gjøre :)
Skrevet

Hehe, stemmer bra det Marius.

Kjørte opp på henger (Klasse BE) for ikke så lenge siden.

Bilen jeg brukte da var en splitter nye Subaru Forester med 150 dieselhester.

Clutchpedal hadde vel ca 12-15cm vandring og tok på 0,5cm av de.

Har kjørt bil i 13 år før det, men du dæven kor mange ganger jeg klarte å kvele den bila på flatmark. Den var rett og slett pyton.

Skrevet
Det dere skulle ha fått inkludert i kjøre erfaringen deres, er 2 dager på vålerbanen med skikkelig innføring i deres egne begrensinger, bilens og ikke minst opplæring i Understearing og overstearing. det slippes så mange kyllinger ut i trafikken som i beste fall har erfaring i fra filmer, og tror man er supermann.

 

Automat eller manuell, spiller ingen rolle, ikke det som påvirker sikkerheten, det er hormoner og supermann holdninger basert på at man ikke vet.....tror nå jeg.

 

Samt at myndighetene burde legge til rette for at man kan kjøre bajas i kontrolerte former i riktig element, på bane. :-)

 

Kunne ikke vært mer enig her :D

 

Min mening er at det er altfor mange 18 åringer og ikke minst 40 åringer som burde ha opplevd hvordan man oppfører seg rundt et vogntog også! Oppfrisknings kurs hver tiende år hadde vært på sin riktige plass. Selv kjører jeg 120.000 km pr. år og tilbringer ca. 9-10 timer effektiv kjøring bak rattet hver eneste virkedag. Summen blir ca. 2130 timer i trafikken pr. år og da opplever man også mye rart som ikke bør foregå i trafikken da spesielt oppførsel rundt et vogntog f.eks.

 

Men uansett. Man kan øvelsekjøre med personbil inntil 3.500 kg. inkl. henger. Men man må ha egen oppkjøring med kun bil før man tar oppkjøring til kl. E. Biltilsynet har også en sær regel om at oppkjørings kjøretøyet skal ha manuell girkasse. Dette er en regel som nå skal prøves på nytt, grunnet EØS/EU. Ledsaker skal ha være fylt 25 år, hatt førerkort i samme klasse i minst 5 år. Kjøretøyet skal være merket med "L" bak og at øvelsekjøringen skjer innen Norge. Med forbehold om at reglene har endret seg i det siste året. :)

Skrevet

Liker ikke den overdådige holdingen din, men jeg skal ikke lage noen personkrig her. Det var ikke poenget :) .

 

Uansett så kan jeg gjøre rette observasjoner på 2 år, (18 om 1,5 måneder) og jeg vet enkelte vogntog ikke bryr seg så hardt om mopeder og motorsykler. Du kan jo ta en tur med mopeden min å se selv? :)

Skrevet

Kan jo fortelle min opplevelse med noen syklister som ikke bryr seg. Var på veg mellom Fauske og Bodø, akkurat i den tiden hvor midnattsolrittet pågikk. Jeg hadde en turbuss, og jeg kjørte uten passasjerer i. Når det var strekning nok til det, kjørte jeg forbi (jeg er av den mening at å presse seg inn mellom en rekke er unødvendig, da venter jeg heller med å kjøre forbi, selv om jeg så privatbilister som klistra seg opp på siden av syklistene for å komme seg forbi). Vel, etter Valnesfjord, på veg opp Nordvikbakkene (svingete og bratt) tok jeg igjen en gruppe som ikke sykla så fort. Jeg kunne ikke kjøre forbi gruppen pga svingene, og vegen er akkurat bred nok til en buss. I en høyresving, hvor jeg lå med fronten på gulstripa og enden på hvitstripa, kommer den noen raskere syklister, og kjører forbi meg på innsiden!!! Jeg ble mildt sagt skremt. Hvem ville fått skylden hvis en av dem veltet? Og som de videoene refererte til, så hadde jeg null kontroll over hvor de var da de kom i dødvinkelen. Jeg slakket opp og slapp de forbi, selv om jeg tok de igjen etter hvert da. Min erfaring har gjort meg sikker på at mange av bilistene, og ikke minst syklistene burde hatt kjøretimer på tungbiler for å se hvor stor dødvinkel vi har. Det er en grunn til at vi unngår å rygge i trafikerte områder.

Skrevet

Det der med at syklister mister all forståelse for trafikkforståelse er en gåte som forskere skulle forsket litt på.

Ser det her i Trondheim og. De gir blanke i trafikkregler, sykler rett ut i fotgjengerfelt uten å se seg for i den tro at biler stopper for de av gammel vane.

Har skremt mang en syklist på vei over gangfelt med horn.

 

Skrevet

Har sett utrolig mange stygge situasjoner mh.t.

syklister ja, visse er flinke - men utrolig mange

som bare totalt gir f... og tydeligvis satser på

at bilføreren får skylden. Og jeg tror det kun

er én pr. 100 stk. (eller deromkring) som faktisk

stopper, går av sykkel - og går over gangfeltet mens

man triller sykkelen ved siden av. Virker som det har

blitt en (stygg) sedvane, at syklister faktisk tror

man kan sykle rett over gangfeltet (og gjerne i

vill fart) slik at bilføreren bare skal hogge inn

bremsene..

Skrevet

Din video Even er en viktig påminner om hvor stor blind-sonen faktisk er. Alltid når jeg kjører i Trondheim så tenker jeg på å unngå å ha kjøretøy på sida av meg på der jeg ligger i blind-sonen. Stort sett bruker jeg kollektivfeltet i Trondheim, men det hender jeg ligger i det andre feltet og fra tid til annen kommer det en buss/lastebil som tar meg igjen i høyre felt. Ofte blir jeg liggende i blind-sonen, og det prøver jeg alltid å unngå men det er ikke lett. For om et tungkjøretøy tar meg igjen har jeg ikke noe mer å gi, og det er litt problematisk synes jeg, for å si det mildt synes jeg det er jævlig. Men før de gir mopedister litt mer å gasse med så lar det seg vanskelig gjøre noe med -uten og slakke av å legge seg bak da selvsagt.

 

Egen erfaring angående syklister på vei hjem fra jobben i dag faktisk!(Torsdag 8.6.10) Her:

 

 

Et annet problem er som dere sier syklister, det var sist i dag på vei hjem fra jobben jeg kunne krølla både en syklist, sykel, moped og meg selv. Hun var 19-26 år, slank og pen, har forsåvidt ikke noe å si. Men iallefall, jeg vet ikke hva hun betrakta seg selv som, kjørende var hun iallefall. Det er det liten tvil om. Men jeg hadde grønt lys(dvs. hun hadde rød mann eller rødt lys)og kjørte som vanlig, og joda plutselig kommer hun susende fra venstre side(Fra bakken bak samfunnet mot sykehuset(over E6), om du er lokalkjent). Jeg registrerte situasjonen tidlig og tok det med ro denne dagen. Derfor slapp jeg gassen sånn halvveis slik at vi skulle unngå store ubehageligheter -Uten at farten ble betydelig redusert. Jeg trodde naturligvis hun så meg. Men nei den gang ei, hun fortsatte rett fram, jeg ble nærmest sjokkert. Naturlig nok grep jeg resolutt håndbremsen(dvs. frambremsen), for deretter og bruke pedalbremsen(bakbremsen, mest effektive bremsemåte med andre ord) i tillegg. Det gikk bra, men var relativt hard oppbremsing. For å si det slik, det var ikke uten grunn at jeg valgte frambremsen. Og heldigvis var det ikke våt asfalt da dette skjedde, en ting er iallefall sikkert. Hadde det vært våt asfalt hadde jeg ødelagt moped, meg selv, ja jeg hadde kanskje til og med revet henne med meg. Hadde jeg ikke sluppet gassen, hadde vi gått rett i hverandre og hadde jeg ikke bremset hadde jeg iallefall tatt bakhjulet hennes. Men det gikk bra, og jeg tror hun skal være glad for at jeg registrerte det såpass tidlig som jeg gjorde. Uten at jeg vet om hun virkelig fikk med seg noe i det hele tatt, i det minste bør noen ha sagt det til henne.

 

 

 

En siste ting, som de faktisk har fått med seg er at tungtrafikk ligger for nære kjøretøy foran. Dette gjelder jo forsåvidt alle kjøretøygrupper, biler, lastebiler, busser, you name it.

 

Men det er verre når lastebiler og busser ligger så nærme enn at en vet hva som skjer om man selv bråstoppe for noe(Vet med meg selv at jeg alltid kommer til å bremse det jeg har om noen andres liv står på spill, og slik forblir det uansett om jeg har et kjøretøy i ræva eller ikke. Jeg har også tatt det standpunkt at om jeg en dag kommer opp i en situasjon der jeg må velge, så velger jeg meg selv. Vet ikke hva andre tenker her?...Men jeg klarer ikke leve med å ha drept noen, uansett.) Dog er min naturlige reaksjon på kjøretøy i ræva å redusere fart til rundt 15-20 km/h slik at stopplengde reduseres for kjøretøyet som ligger i ræva. Ingen som har noen oversikt over hva stopplengde er på vogntog, buss, bil med forskjellig vekt, eller vet hvor jeg kan finne dette?

 

Takk, hadde vært meget nyttig iallefall. Slik at jeg vet hvor mye jeg må bremse ned for å ikke få noe kjøretøy i ræva.

Skrevet

ABS er det forholdsvis greit at biler har, da vet man når det er på tide å lette litt på bremsa og justere inn maksimal bremseeffekt.

Man stopper fortere om man får til å bremse uten at den står og hamrer. Man lærer optimal slipp på glattkjøringsbane, og det er bevist at biler med ABS har lengre bremsestrekning ved full brems og aktivering enn om man bremser med optimal slipp.

Bare prøv dette på en tom parkeringsplass om vinteren, så skal dere få se.

Stemmer, men for all praktisk nytte så vil jeg si dette er feil.

 

Først kan det nevnes at ABS ikke er ABS, det finnes forskjellige systemer og som modulerer forskjellig, med forskjellig frekvens, osv, som gir litt forskjellige egenskaper på forskjellige underlag. Som en fellesnevner er det likefullt helt sant at ABS definitivt gir lenger bremselengde på enkelte underlag. Spesielt vanlig er det på underlag der låste hjul kan grave seg ned og/eller bygge opp masse foran seg og øke friksjonen. På andre underlag skal man være ganske god for å gjøre det bedre, men ja, det er mulig.

 

Når jeg likevel sier det for all praktisk nytte er feil, så er det fordi dette bare er tilfelle på et perfekt jevnt, helt flatt underlag, på rett strekning, med lik jevn friksjon, og forutsatt at du klarer å holde deg helt perfekt på maksimal bremseeffekt umiddelbart og helt til stopp. Oddsen for at alt dette er oppfylt i en trafikksituasjon utenfor en testbane eller liknende, og kanskje i en stressende nødsituasjon, er ikke så stor.

 

Når man hører og kjenner ABS begynner å klappre så er det kun ett hjul som har nådd sin grense for friksjon, feks forhjulet i innersving, eller hjulet i det sporet som er litt glattere enn det andre fordi det er vått, osv. Hvis man da skal drive å modulere slik at ABS ikke reagerer går man glipp av en hel masse bremseeffekt på de 3 andre hjulene.

 

 

Dette at folk driver å slipper opp bremsen så fort det klapprer litt i ABS, er forøvrig noe enkelte av bilfabrikantene i senere tid har tatt konsekvensen av, og laget systemer for å motvirke. BMW (og noen til) kan vel kalles bilenes Airbus, og det er datamaskiner som manipulerer stort sett alle våre input. Svinger på hjulene selv om ikke du svinger, manipulerer kraft og overstyrer din bestilling fra gasspedal, bremser individuelle hjul, og til poenget; bremser mer enn du bremser i bestemte situasjoner.

 

Dette siste er noe de gjør fordi de visstnok har masse ulykkes-data som har vist at veldig mange ikke har bremset maksimalt, når de burde ha gjort det. Det brukes diverse parametre for å vurdere hvorvidt bilen bremser mer enn du trår på bremsen, bla hvor fort du slipper gassen, hvor fort og hvor mye du bremser, hastighet, osv. Ganske fascinerende systemer, og kanskje litt skremmende også... :whistle:

 

Uansett, det er aldri galt å øve og gjøre seg kjent med bremseeffekt under forskjellige forhold og med forskjellige metoder, men det man bør lagre bak i bakhodet for bruk når du ikke rekker å tenke, er at du trår bremsen i gulvet, og bruker resten av resursene på å styre deg ut av situasjonen, hvis du har ABS. :)

Skrevet

Vil ellers bare nevne i forbifarten at trailersjåførerene er noen av de mest voksne jeg møter. Synes de er mye flinkere enn mange vanlige bilister og syklister. Syklistene bør skjerpe seg litt, spesielt i forhold til gående. Vanlige småbiler gir her jeg bor, bengen i høyreregelen, helt fullstendig, og vrenger ut foran fjeset på meg. Og øker farten i krabbefelt så jeg ikke skal komme forbi. By-bilister er spesielt gode til dette. UP burde slutte å sitte i buskene mht fartsbøter. De hekker jo der helt til man kan finne UP-egg. De bør heller konsentrere seg om de andre tingene jeg nettopp har nevnt.

 

Litt OT, men skitt :smile:

Skrevet

Sant nok, og mange ble vi. Når jeg ser det går litt OT, så henger jeg meg litt på. Synes ikke det er galt det går litt OT, men det er nok også de som ikke liker det, og det er jo også forståelig. For min del forbanner jeg ikke syklister, nevner bare erfaringer.

 

Men la oss gå tilbake til øvelseskjøring. Jeg hadde et fint glattjøringskurs, som jeg lærte mye av. Jeg kan ikke huske om vi den gang kom inn på ABS. Det var nok noe jeg bare "fikk" på min bil senere. I den sammenheng, synes jeg myndighetene kunne tilby oss nye kurs, ettersom nye ting kommer på bilen. Selv, når jeg fikk ABS, testet jeg det, sommer og vinter, for å bli kjent med det.

 

Hva automatgir angår, ja det lærte jeg intet om. Etter min mening en helt annen verden enn manuelt gir, og det burde bli obligatorisk at de som tar lappen første gang, også får prøvd seg på automatgirte biler, sommer og vinter.

Skrevet

Tror ABS hører mest hjemme når man må nødbremse og føreren synes alt annet enn å smelle bremsen i bånn virker ulogisk. Og det tror jeg gjelder ganske mange. Når elgen brått står forran bilen er det ikke sikkert at å pumpe med bremsen er det første man tenker på.

 

Glattkjøringen var moro, men når kjøreskolene skal lokke med så moderne biler at man må kutte motoren for å simulere en bil uten fancy trebokstavsforkortelser, blir det litt feil. Da viser man jo også hvor vanskelig det er å bremse uten bremsekraftforsterker, og det har til og med 240'en min.

Skrevet
Jeg trodde naturligvis hun så meg. Men nei den gang ei' date=' hun fortsatte rett fram, jeg ble nærmest sjokkert[/quote']Der gjorde du feil. Den eneste antagelsen du med trygghet kan ta i trafikken, er at alle andre på veien er rabiate tullinger som i bunn og grunn er ute etter å drepe deg.

 

Forøvrig er jeg enig i behandlingsmetoden av de som ligger å gnurer helt oppi seteryggen på en. Så lenge de ikke har planer om å kjøre forbi, that is. Om de bare vil ligge å gnure i ryggen min, saker jeg ned for å kanskje få vekket fyren litt.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...