Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

 

Vet at dette ikke akkurat er noe bilforum, men jeg spør nå uansett :) .

 

Er det noen som vet om det er lov å øvelseskjøre med Mercedes-Benz C-klasse automat?

 

Prøvd å sjekke på nettet, men er da umulig å finne ut :sick: . Hvis ikke jeg er dårlig til å lete da? :crazy:

 

PS. Ikke at jeg har behov for å kjøre automat altså, men man sier jo heller ikke nei takk fordi den drar relativt godt. Slår det meste, er en liten ulv i fåreklær :grin:

  • Svar 133
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Skrevet

Leste meg fram til at i Danmark var det totalforbud for å øvelseskjøre med foreldre. Dvs, du må ta kjøretimer. I Finland må den du kjører med ha ekstra pedaler. Og i Sverige så må den man kjører med ha kurs.

 

Noen som vet om hvordan det er i Polen?

Skrevet

Kriteriene for å kunne øvelseskjøre personbil (Klasse B) privat:

 

- "Ledsager" må være over 25 år og hatt førerkortet for klasse B sammenhengende i 5 år.

- Bilen skal være utstyrt med ekstra speil for utsikt bakover (for ledsager).

- Bilen skal ha rødt "L" merke bak.

- Bilen skal ha håndbrems i midtkonsollen lett tilgjengelig for ledsager.

- Bilen skal være EU godkjennt.

- Elev må ha tatt traffikalt grunnkurs.

 

Dette er hva jeg kom på i farta... Min far driver kjøreskole, så er ganske oppdatert når det gjelder trafikkregler generellt :P

 

Edit:

 

Det er ikke lov å øvelseskjøre med henger...

Fra vegvesnet: Les side 7

Skrevet

Du har lov til å øvelseskjøre med en hvilken som helst personbil i klasse B og som er under 3,5 tonn. Det er derimot ikke å anbefale å øvelseskjøre med automatgir, fordi girskifte er noe som tar lenger tid å mestre for mange enn man skulle tro. Jeg snakker ikke bare om på flatmark. Bakkestart er noe mange sliter med. Med automatgir er det jo ikke noe problem, såklart.

 

Øv og venn deg til å kjøre med manuelt gir. Noe av det kjedeligste som kan skje under en oppkjøring, er at man kveler motoren fordi man ikke bruker clutchen riktig. Etter at du har fått lappen må du gjerne kjøre så mye automatgir som du bare vil, men hvis du ikke får øvd nok på manuell giring nå så kan det gi utslag på regnskapet senere, dersom du stryker på kjøretimer og oppkjøringer pga. giring.

 

Ang. Mercedesen så bør du være forsiktig med den gasspedalen. Du har ikke lappen, kjenner ikke bilen godt og det er lett å miste kontrollen på en sportsbil, selv på tørr asfalt. Det var senest i juni at en person her i bygda ga full pinne på ei rett strekning, og den turen endte i autovernet.

Skrevet

Vær litt forsiktig med den Mercen tror jeg ;)

Min kjørelærer sier faktisk litt tvert motsatt av noen her. Han sier at jeg bør øvelseskjøre mye på automat det første halvåret eller noe i den duren, for så å gå over til manuell. Dette for å bli vant med å kjøre bil først, før man også begynner å blande inn giring.

 

Skal selv øvelseskjøre på en Audi A6 2.7TDI Sportline med automat.

Kan begynne om ett par uker, blir rimelig digg ;)

Skrevet

Ved øvelseskjøring med henger gjelder to regler som begge skal være oppfylt:

 

-Hengerens tillatte totaltvekt skal ikke overstige 750kg.

-Tillat totaltvekt for hele vogntogen (bil + henger) samlet skal ikke overstige 3500kg.

 

I tillegg skal du ha kommet langt i kjøreopplæringen, og øvelseskjøringen skal være forsvarlig før du kan øve med henger.

 

Kilde: http://www.vegvesen.no/Forerkort/Tjenester/Sporsmal+og+svar/Ovingskjoring

Skrevet

Den kjørelæreren er jeg på ingen måte enig i, Sindre. Dersom man kjører med automat i et halvt år, og venner seg til det, så kan det bli problematisk å venne seg til manuelt gir. Man er vant til å bare gasse og bremse, men så må man plutselig gire i tillegg også begynner man å stresse.

 

Min anbefaling (som selvsagt er bedre enn alle andres) er at du øvelseskjører utenfor tettbygde strøk til du mestrer manuelt gir, også i bakker. Så bør du begynne å tenke på å ta teorieksamen før du begynner med bykjøring. Det har med sikkerhet å gjøre. Det lureste du gjør er å kunne reglene før du kaster deg uti det. Da har du en viss forståelse for hva det er du ser på veien rundt deg, og du trenger kanskje ikke så mange kjøretimer.

Skrevet

Vi har 3 biler. Den tredje er min (automat :cry:). Kjørte den mest en periode. Så var det ene gangen da jeg nettopp hadde vært på en lengre tur med automatbilen min. Da jeg kom hjem hoppa jeg rett over i X-trailen vår (som er manuel) for å kjøpe mat på kebaben. Når jeg skulle stopp bilen på kebaben GLEMTE jeg ut at jeg hadde clutch. Ikke lite flaut å gå inn på kebaben etterpå..

Skrevet

Jeg mener at man absolutt burde starte med manuelt gir. Finn en forlatt parkeringsplass og tren på start-stopp, revers og kanskje opp til andre gir. Når dette sitter så finner man en lite trafikkert bakke for å øve på bakkestart. Så jobber man seg oppover fra lite trafikkerte veier til bykjøring til av og på motorveien. Sørg for å kunne teorien før man begir seg ut i verste rushen. Om du kjører mye privat så ta en kjøretime her og der for å bli kvitt uvaner du har fått av foreldre.

 

Kan avslutte med å sitere pappa: "Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør" :grin:

 

Og helt tilslutt, det er kjedelig å kjøre automat!

Skrevet
Min kjørelærer sier faktisk litt tvert motsatt av noen her. Han sier at jeg bør øvelseskjøre mye på automat det første halvåret eller noe i den duren, for så å gå over til manuell. Dette for å bli vant med å kjøre bil først, før man også begynner å blande inn giring.

 

Og hvorfor gjør han det? Jo fordi han vil ha deg i ett halvt år til, hvor man må lære vekk alle sine dårlige uvaner slik at han kan tjene mer penger.

Skrevet
Vær litt forsiktig med den Mercen tror jeg wink

 

Er forsiktig, er min onkel sin :/ , kan liksom ikke gi alt den klarer, dog tester jeg selvsagt litt... Men ettersom det er onkel sin går det roligere enn om det hadde vært pappa sin :grin:

 

Tror jaggu du skal væra forsiktig selv Sindre ;)

 

 

Som dere sier er det best og begynne med manuelt giret bil. Det tror jeg også det er best, men nå har jo jeg kjørt bil med manuell gir siden jeg ble 16 år, og nå er det igjen 1,5 måneded til jeg fyller 18 år. Så nå er det bare å krysse fingrene for at ting går bra på oppkjøring. Det er først nå jeg har kjørt automat(5 dager elns. siden), har ikke hatt mulighet før ettersom dette er eneste bil i familien med automat etter hva jeg kommer på.

 

Må L'en festes bak på hengeren da eller?

 

Må bare innrømme en synd, og det er at L er noe tull som faller av før du har kjørt ut ifra bensinstasjonen der du kjøpte den...Har kjøpt 2 stk. men alle har forsvunnet :confused: . Og i ruta er det ikke lov...

Skrevet

På grunn av kald vinter endte jeg opp med å kjøre automatgir de to første månedene etter 16-årsdagen. Bare gode erfaringer med dette. Personlig mener jeg at det mest utfordrerne i trafikken er bykjøring, og ikke minst smidighet i trafikken. Med automatgir kan en som fersking konsentrere seg 100% om dette. Dermed var trafikkforståelsen allerede god da jeg gikk over til å kjøre manuelt, og konsentrasjonen måtte fordeles til gir og clutch.

 

Nå er vi jo alle forskjellige, men jeg har ingen problemer med å anbefale folk å prøve med automatgir først.

Skrevet
På grunn av kald vinter endte jeg opp med å kjøre automatgir de to første månedene etter 16-årsdagen. Bare gode erfaringer med dette. Personlig mener jeg at det mest utfordrerne i trafikken er bykjøring, og ikke minst smidighet i trafikken. Med automatgir kan en som fersking konsentrere seg 100% om dette. Dermed var trafikkforståelsen allerede god da jeg gikk over til å kjøre manuelt, og konsentrasjonen måtte fordeles til gir og clutch

 

Whooa, vent nå litt. Man får ikke god trafikkforståelse etter et par mnd'er, men gjerne etter noen år (8-10 av de ca)

Har selv kjørt bil i snart 14 år, og forstår fortsatt ikke enkelte i trafikken.

Jeg var der selv også som ung 16 åring under øvelseskjøring, hormonellt ustabil og verdensmester, så jeg skjønner innlegget ditt til den grad, men tiden har lært meg andre ting.

 

Når det gjelder øvelseskjøring med henger, så skulle jeg da mene at reglene der er det samme som ellers med klasse B.

 

  • Hengerens tillatte totalvekt skal ikke overstige bilens egenvekt + fører 75kg
  • Samlet tillatt totalvekt for bil og henger skal ikke overstige 3500kg.
  • Har dog bil tillatt totalvekt 3500kg, kan man trekke henger med tillatt totalvekt 750kg slik at samlet vogntogvekt er 4250kg

Man kan trekke henger tyngre enn 750kg, bare man følger reglene som gjelder for henger. Skal man utover dette må man kjøre opp på BE, men må erverve klasse B først.

Men anbefaler sterkt at dere kjører opp først før dere begynner å øvelseskjøre med henger i tillegg.

Unngå automat, for med tiden så går giringen automatisk læll.

Har kjørt biler med automat, men har endt opp med å gire manuellt med de (de var såpass nye at det gikk), for de oppførte seg helt forferdelig. (Les: Hyundai Santa Fe, og C4 Grand Picasso

Skrevet

Tilrem: Hehe, jeg er enig, men jeg føler at det du sier er basert på en dårlig formulering fra min side. Jeg skriver i den forstand at alt er relativt. Progresjonskurven er veldig bratt i starten. En går fra kunnskap kun basert på observasjon av andre, til kunnskap basert på handling. Sistnevnte er "uendelig" mer verdifullt i en presset situasjon.

Jeg er ivertfall ved den tro at en lærer best, og grundigst ved å ta en ting av gangen. Dette ser en jo også i mye av annen strukturert opplæring, f.eks. til flysertifikat.

 

 

Kjørelærerens siste ord til meg, etter bestått oppkjøring var:

"Nå kan du altså øvelseskjøre alene". Gode ord, en blir aldri ferdig utlært. Kritisk sett synes jeg forsatt at det er vanskelig å kjøre bil... ;)

 

PS!

Er en av de som ikke har spesielt store gleder ved å kjøre bil. Hadde egentlig ingen hastverk med å ta sertifikatet, før jeg forstod at det kunne lønne seg å gjøre det mens jeg forsatt bor hjemme. :grin:

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Det dere skulle ha fått inkludert i kjøre erfaringen deres, er 2 dager på vålerbanen med skikkelig innføring i deres egne begrensinger, bilens og ikke minst opplæring i Understearing og overstearing. det slippes så mange kyllinger ut i trafikken som i beste fall har erfaring i fra filmer, og tror man er supermann.

 

Automat eller manuell, spiller ingen rolle, ikke det som påvirker sikkerheten, det er hormoner og supermann holdninger basert på at man ikke vet.....tror nå jeg.

 

Samt at myndighetene burde legge til rette for at man kan kjøre bajas i kontrolerte former i riktig element, på bane. :-)

Skrevet

Støtter den Geir. Og med de kostnadene, både menesklige og økonomiske som spares ved att flere får en direkte innførsel i sine og bilens begrensinger burde det ikke stå på penger hvertfall. Ett anna argument som taler for ett slik tilbud, kan en i det hele tatt måle ett liv i penger? Da må en nok være byråkrat i finansdep, i så fall.

 

Skrevet
Det er derimot ikke å anbefale å øvelseskjøre med automatgir, fordi girskifte er noe som tar lenger tid å mestre for mange enn man skulle tro. Jeg snakker ikke bare om på flatmark. Bakkestart er noe mange sliter med. Med automatgir er det jo ikke noe problem, såklart.

Men dette er samtidig et godt argument for å heller kjøre automatgir. Det er fordeler og ulemper med begge alternativer, men du snakker om sikkerhet, og da kjøper jeg ikke argumenteringen. I alle fall ikke dersom vi snakker om min sikkerhet, som medtrafikant.

 

Jeg ser ikke fordelen med at du som min medtrafikant i et komplekst og krevende trafikkbilde har brukt opp 70% av din kapasitet på å bare rent teknisk greie å kjøre bilen. Du har igjen 30% kapasitet på å behandle og reagere korrekt på utfordringene du møter, noe du i mangel av erfaring er dårlig på selv med 100% kapasitet.

 

At du senere kveler bilen foran alle gutta på Esso'n bekymrer meg mindre.

 

Ok, jeg setter ting litt på spissen her, men prøver bare å belyse at det finnes flere sider av denne saken, og det ene er ikke udelt bedre enn det andre. Selv etter å ha kjørt en del år, når det å kjøre bilen rent teknisk forhåpentligvis har blitt en prosess som går automatisk, kan det være krevende nok å behandle og reagere korrekt på det trafikale, til en hver tid.

 

Dessverre er det ikke alle som noen gang kommer til det stadiet, og som fortsatt bruker opp dyrebare resurser på å håndtere det tekniske. Men da er vi over på et litt annet tema, folk som har lappen, men som ikke burde hatt det. Å kjøre bil er blandt annet en teknisk oppgave, og det er ingen hemmelighet at en god del av befolkningen er fullstendig blottet for teknisk sans. I bil kommer dette oftes best til utrykk på vinteren, hvor den teknisk elendige andelen blir veldig synlig i trafikkbildet. :whistle:

 

Var forresten ikke klar over at regel om "brekk i midten" ikke lenger var der, så det var kjekt å vite. Ettersom det blir mer og mer vanlig med elektrisk "håndbrekk" er forsåvidt kanskje ikke "dra i brekket for å redde situasjonen" en særlig attraktiv løsning uansett, kan fort gjøre vondt verre, dersom det i det hele tatt lar seg aktivere i fart. :grin:

 

Lykke til med øvelseskjøringen.

 

 

 

 

Skrevet

Ja, det er som nevnt mer og mer vanlig, og man finner det blandt annet på BMW, Audi, Range Rover, Jeep, Volkswagen, Mercedes, Renault, Citroen, Subaru, og sikkert mange fler jeg ikke husker.

 

På en del biler, som feks VW Passat sitter bryteren til venstre for fører, og ikke i midtkonsoll. :)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...