Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

www.dittvalg.no har en del å velge i. Selv har jeg denne og er veldig fornøyd med den. De medfølgende AA batteriene lades i scanneren ved bruk av en 12v adapter. Varer i ca 1,5 time på fullt volum. Bruker du øreplugger kan du sikkert høre på i mange timer. Ulempen med denne scanneren er at du får med et digert headsett som man aldri får bruk for.

Om du skal bruke den utenfor flyplassområdet må du nok kjøpe eller bygge deg en større antenne. De fleste scannere har en nokså enkel antenne.

EDIT

Det viktigste er at scanneren du kjøper kan få inn frekvensene fra 108MHz til 136.975 MHz! Hvis ikke er det liten vits å ha den med på flyplassen

Skrevet

Har sett på Icom R6, RX7 og Uniden 230 og XLT 3500. Prisen varierer fra 1500 og opp til ca 2500. Har sett på Permo og Dittvalg sine sider. Hvilken får en mest for pengene. Kansje det er andre scannere som er bedre.

Kjell

Skrevet

Hvor mye du vil legge i scanneren kommer an på hvilke funksjoner du vil ha. Jeg synes det er greit å ha et nokså oversiktlig tastatur hvor man kan plotte frekvensen man vil høre på, rett inn. Et bredt frekvensområde er også kjekt å ha om du får lyst til å høre på annet enn fly (astronauter, amatørradio, kringkastningsradio, og masse masse annet rart). Også greit å ha en scanner med strømadapter for stikkontakt, slik at du slipper å bytte masse batterier når du skal lytte hjemmefra. En scanner med innebygget lader for oppladbare batterier er også kjekt å ha.

Ellers tror jeg alle scannere som dekker flybåndet er omtrent like gode når det kommer til å lytte på frekvenser. Men noe som gjelder for alle scannere er at de bør spanderes på en bedre antenne. Om du vurderer å kjøpe en baseantenne etter hvert, så bør du heller se her for litt info om å bygge din egen flybånd antenne :)

Skrevet

Da jeg kjøpte scanner falt valget på en ICOM IC-R5. Fantastisk scanner, dekker alt fra 150khz til 1300Mhz; Det aller meste, mao. Da jeg kjøpte den kostet den vel en 2400kr. God lyd, god mottaker. Pisken som følger med sliter i dårlige mottagerforhold, så kjøp en ekstra antenne, men det er noe som gjelder de fleste scannere. Dog har den ikke tastatur, noe som passer meg helt fint. En veldig god test av scanneren finnes her: http://www.arcticpeak.com/radiotester/test_av_icom_ic-r5.htm

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...