Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det stemmer... For sendinger som ikke går i HD så brukes NTSC-standarden i USA og PAL i Europa. For HD så trodde jeg det skulle fungere, men da jeg forsøkte å spille av opptak fra et Europeisk HD-videokamera på en amerikansk TV så fungerte det ikke. Jeg trodde HDMI-kablene ble benyttet til et eller annet felles nytt fancy standard signal men ikke F! Det er antall bilder pr sekund som er hovedforskjellen mellom signalene.

Men... du får convertere for både strøm og TV-signaler og enkelte converters tar begge deler i samme koloss.

Hvor stor TV skal du ha?

En kamerat bestilte 1500W 220-110-220V transformer og med den får han nok av kapasitet til samtidig å drifte alle de elektriske varene på flyttelasset fra USA :)

Skrevet

Kan ikke tenke meg at det ikke ska gå. En LCD-TV er bygd på en helt annen måte enn en bilderør-TV. Hvis jeg switcher innstilling på PS3en eller mediasenteret mitt til NTSC vil TVen tilpasse seg denne standarden, og alle LCD-TVer burde kunne vise både 25p, 30p og 50i og 60i. I det store og hele er det avspillingsenheten som avgjør framerate og tilpasser signalet som går ut.

Det at kameraten din ikke fikk spilt av igjen kan kanskje ha noe med koding eller kryptering av signalet han prøvde å ta opp. Hørtes egentlig litt merkelig ut, men vet HDMI har en beskyttelse som heter HDCP, som gjør at man ikke skal kunne kjøre opptak av alt man vil. Jeg kan f.eks. ikke koble PS3 til Macen og gjøre opptak mens den spiller en film dersom den har noe som trigger HDCP-greiene.

Skrevet

I den nye teknologien trudde jeg også att det ikke spilte noen rolle. Det er vel ikke PAL og NTSC format som benyttes i digitale TV vel?

En annen ting å huske på når det gjelder å konvertere fra 110 til 220 volt er att EL-motorer brenner opp etterhvert når en tar dem med hit.

Dette gjelder selvsagt ikke TV men ville bare ha nevnt det.

Skrevet

Nei DE nye formatene er ikke PAL/NTSC. Men det er ikke den samme standarden likevel selv om man har begynt med noe nytt og fancy.

Da jeg forsøkte å plugge inn europeisk kamera til HDTV'en så oppfattet TVen at det var en gyldig HDMI-kilde, men da jeg valgte dette som inn-kilde så prøvde den å ta inn signalet en stund før "ugyldig signal"-meldingen kom opp...

Det er forskjell på de digitale signalene også dessverre - ska man tro Wiki :-)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...