Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.f-b.no/nyheter/erik-var-dod-i-20-minutter-1.5393808

Her har vi altså en person som var død i tyve minutter, for så å bli lagt i koma og våkne igjen etter fire uker. Nå spør jeg, hvordan er det mulig at han ikke fikk varige hjerneskader ettersom hjernen ikke fikk oksygen på såpass lang tid? Finnes det metoder for å tilføre oksygenet når hjertet svikter?

Forøvrig så er jo hele historien helt fantastisk! Utrolig at man kan overleve noe slikt.

Verdensrekorden er det forøvrig en liten gutt som har, etter at han overlevde sinnsyke syv timer uten hjerteslag: http://www.theage.com.au/articles/2004/07/15/1089694486512.html?from=storylhs

Skrevet
Finnes det metoder for å tilføre oksygenet når hjertet svikter?
Yup, hjerte-lunge-redning, eller hjertemassasje og kunstig ånderett som noen sier. Siden musklene i hjertet har stoppet/ikke fungerer riktig, er det i personen som utfører hjertemassasje som sørger for at hjertet likevel pumper blodet ut i kroppen, og det kunstige ånderettet sørger for videre oksygentilførsel. Dette er også grunnen til at man ved en ulykke, om hjertet ikke starter, skal fortsette HLR fram til medisinsk personell ankommer.

Man har også respiratorer som sørger for tilførsel av oksygen og fjerning av CO2 om man har fått hjertet i gang, men pasienten av ulike årsaker er ute av stand til å puste selv.

Det at personen blir lagt i koma gjør at hjernen er "delvis avskrudd", og gjør at man lettere kan redusere sjansen for permanente skader. Jeg har liten/ingen innsikt i nøyaktig hva som blir gjort for å forhindre dette, når pasienten først er lagt i koma.

Tillegg:

Jeg greier ikke å se ut av artikkelen om aktuelle person var på sykehus fra før/sammen med personer som utførte HLR, eller om han først ble funnet etter 20 minutter. For meg virker det mest logisk at det ble utført HLR på ham i disse 20 minuttene, og at de deretter brukte timer på å få hjertet til å fungere normalt og av seg selv, samt å putte ham i koma og kjøle ned kroppen hans. Synes det høres rart ut at hjernen skal kunne være helt uten oksygentilførsel i 20 minutter.

Vil bare understreke at dette er helt og holdent synsing fra min side, jeg er ikke i nærheten av å være noe medisinsk personell.

Skrevet

En person som er bevisstløs som ikke puster normalt, skal behandles som en livløs person, altså å starte med HLR (Hjerte-lunge redning) umiddelbart.

Det skal sies at en person som ligger livløs som ingen gjør noe med begynner å få hjerneskade etter 3-5 minutter uten noen form for sirkulasjon, fordi hjernen ikke får tilført oksygen som ligger knyttet til hemoglobinet i blodcellene.

I nye retningslinjer for Norsk Medisinsk Index, som alle AMK operatører sitter med, sies det nå at personer som får hjertestans med antatt kardiell årsak ikke trenger å få innblåsninger de første 10 minuttene pga oksygenreserver i har i lungene og i blodet. Dette for å fokusere mest på hjertekompresjonene som har så mange fordeler framfor å stoppe for å gjøre et par innblåsninger. Forøvrig gjelder forstatt 30:2 (30 kompresjoner og 2 innblåsninger) som en hovedregel, og skal også gjøres uten unntak når det gjelder barn, drukning, overdose, ufrie luftveier hvor det er stor sannsynlighet for at den utløsende årsaken er hypoksi (for lite tilførsel av luft) og ikke sykdomsrelatert.

En person som har ROSC (Return of spontanious circulation), som er "gjenopplivet" vil i mange tilfeller ikke våkne til med det aller første, og man velger å kjøle ned vedkommende, for å senke forbrenninga i kroppen, metabolismen, og dermed "redde" celler, spesielt hjerneceller, som ikke reproduseres. Man velger da å sedere vedkommende, bruke medikamenter som hemmer pustearbeidet og legger personen i dyp søvn, og bruker en respirator for å kontrollere ventilasjonen med den hensikt å ha kontroll på inn og ulufting av O2 og CO2.

Pittelitt småfakta litt "tidlig" på morran fra en som har vært på helgavakt ;)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...