Knut Einar Sylte Skrevet 31. august 2002 Skrevet 31. august 2002 heisann! Har sittet å studert Norwegian sine RPL ruter som gjelder fram til 26/10-02. Der kommer det fram at på alle sine ruter med B733, så flyr de ikke Høyere enn FL280. Grunnen til dette er at flyene ikke er RVSM utstyrt. Kan vel ikke være særlig økonomisk i lengden å fly ENGM-ENTC i FL280? Siter
Gjest Skrevet 31. august 2002 Skrevet 31. august 2002 RVSM=Reduced Vertical Separation Minimum Officiella sidan: http://www.eur-rvsm.com/ Det ställs krav till div. nav och höjdemåler utstyr för att få godkänning för RVSM. Sedan undrar jag om operatören måste vara JAR godkänd också. I alla fall så måste operatören godkännas av Eurocontrol. Det ska bl.a. ses på vedlikeholds rutiner och träning för de kan godkänna en operatör. Tror nog det bara är en tidsfråga innan Norwegian är godkända för RVSM. /Jörgen [ 31.08.2002, 19:58: Endret av: Jörgen Toll ] Siter
Roald Hansen Skrevet 31. august 2002 Skrevet 31. august 2002 Interessante opplysninger, Knut Einar! Jeg har gjort noen små beregninger, basert på en 50 tonns 737 idealhøyde 36000 fot og begrensningen i FL280 på distansen Tromsø-Gardermoen. Grovt regnet vil merforbruket være: For hver 13.-14. flyving i FL280 brukes ekstra drivstoff tilsvarende en tur i ideell høyde. Som du Jørgen sier, det er sikkert bare et tidsspørsmål før Norwegian får RVSM-godkjenning. Hilsen Roald [ 31.08.2002, 20:14: Endret av: Roald Hansen ] Siter
Morten Hvaal Stenberg Skrevet 31. august 2002 Skrevet 31. august 2002 er litt ny når det gjelder fly!! hva er FL280?? Siter
Premium Medlem Dahloy Skrevet 31. august 2002 Premium Medlem Skrevet 31. august 2002 FL280 er det samme som 28000 fot. Fra og med en viss høyde (husker ikke akkurat hvor), opererer man med FL (Flight Level) som er høyde i fot delt på 100 (22000 fot = FL220, osv). Greit å vite også om du skal fly IFR i FS2002, da ATC her også bruker Flight Level når de kommuniserer med deg. Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 31. august 2002 Skrevet 31. august 2002 FL brukes OVER TA som er Transition Altitude. Ut ifra flyplassen stiger man med høydemåleren justert til lokalt luftrykk inntil man når TA (TA står på kartene for den aktuelle flyplassen), når man flyr gjennom TA setter man høydemåleren til STD (standard trykk, dvs 1013hPa) og da utrykkes høyden i FL. Når man går ned igjen flyr man på STD helt til TL (Transition Level), da settes høydemåleren igjen til lokalt lufttrykk. TL og QNH får man oppgitt i ATIS for den aktuelle flyplass eller av tårnet. Siter
Knut Einar Sylte Skrevet 1. september 2002 Forfatter Skrevet 1. september 2002 Ja, det er sikkert bare en tidsspørsmål før Norwegian får RVSM, men det er ikke å legge skjul på at det koster ganske mange kroner for å få dette i boks. Utstyret er jo en ting, men pilotene skal jo også gjennom simulatortrening for å få RVSM godkjenning. Helt i starten så var det også ganske mange østeuropeiske selakap som hadde problemer med å henge med. Det samme problemet hadde man også med 8,33khz separasjonen da den vart innført. Der var det også mange selskap som hang etter. Siter
Arne Sundsbø Skrevet 1. september 2002 Skrevet 1. september 2002 Husk at FL280 tilsvarer 28000 fot kun når trykket er 1013,25hpa på stedet hvor flyet er, FL280 kan like gjerne bety at du er på 28560 fot eller 27610 fot, etc, avhengig av lokale QNH. Det glupe er jo at separasjonene stemmer når alle bruker FL. Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 1. september 2002 Skrevet 1. september 2002 Sant nok, men FL280 vil alltid være noenlunde samme trykkhøyde, dvs at flyets performance er noenlunde lik i FL280 uansett trykk. Ergo det går like mye drivstoff i FL280 enten flyet virkelig er 27000 fot over bakken eller 29500 fot f.eks. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.