Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg bor på den eneste plassen der Tide styrer inn og utfart. Hvis noen ikke vet hvor det er, så er det i Strand kommune i Rogaland.

strand.gif

I fra Tau, så er det ett samband som heter Tausambandet. Det er stort. Veldig stort. Faktisk er det Norges største pendlersamband. Grunnen til det er at uten ferjene til Tide, så er den eneste måten å komme seg til Stavanger, hurtigbåt.

Jovisst går det ann å kjøre andre veier. Men da kommer du enten til Hjelmeland eller Oanes, der du finner en (u)Tide båt.

Grunnen til at jeg skriver dette, er at jeg har fått nok, og jeg må få utløpt for mitt raseri.

Ved årskifte, så byttet Tide ut M/F Stavanger og 2 andre båter med 3 søsterskip. Joda kan man tenke seg. Flott det.

M/F Stavanger var en hurtigferje som brukte vesentlig mindre tid enn de andre ferjene. Men greit det. La oss ta en kikk på det nye matriellet. Den nyeste av de. M/F Bjørnefjord. Het M/F Stavanger da den var ny på '90 tallet. Denne flyttet de heller til Halhjelm (eller noe). Da det ble nye båter i det sambandet, så fant Tide ut at Tausambandet nok en gang skulle få gamle båter.

Pga at Tide vil spare penger, så går ferjene ekstra sakte. Dette medfører at mannskapet får myyye mindre tid på å stue. Og ofte om morgene så står biler igjen, som egentlig kunne vært med hadde mannskapet hatt tid til å stue. Det medfører jo også at sambandet har hatt ekstremt mange driftforstyrrelser. Der motorstopp var ett vanlig syn.

Den M/F Stavanger, hurtigferja, som jeg nevnte (som forresten ligger i opplag til 12 millioner i uka. Som DERE betaler) er ekstraferje i sambandet. Men hva skjer når kaien i Stavanger har 2 plasser å legge til, og en av de gamle ferjene kræsjet inn i den med full fart? Joda. Jeg var med. Høyt smell, og en kompis som falt ned trappen. Tror også det kom noen mindre skader på biler uten at jeg kan bekrefte det. De ødela kaien, som var inne til reprasjon i drøyt 2 uker.

Da denne kaien var den eneste som Stavanger kunne legge til, så måtte de til med ekstraferje nr2. Den tar mange biler. Men har jo ikke salong, og går ekstra treigt!

Det er ca 30 minutter mellom hver båt. Og når jeg på torsdag skulle til Sola, så var jeg ved kaien ca 12 minutter over. Båten skulle gå kvart over. Båten hadde gått ti over. Dog fant jeg ut at dette var båten som skulle gått kvart på! Altså 25 minutter forsinket. Dette gjorde at båtene ikke korrensponderte med busser. Som igjen er vitale for pendlere. Og disse 2 ukene var ett helvette for pendlerne. Selv om det er det til vanlig også.

Alle båter var forsinket. Til og med den første som gikk om morgenen.

Ser Tide sitt slagord er "Gode reiseopplevelser ". Kan godt være at noen har hatt det. Men de bor ikke i min kommune.

Hver måned er det flere driftsforstyrrelser. Båtene er ofte forsinket.

Pendlerforeningen klager så og si hver uke til fylket, og Tide. Virker ikke som at de bryr seg heller.

Gleder meg til ryfast kommer.. Men det blir nok ikke før Sola blir verdens største flyplass - aldri.

Takk for ordene. Setter pris på hvis du har lest dette, og gjerne viser medfølelse i kommentarfeltet nedenfor.

Skrevet

Sier meg enig, hvorfor i alle dager bruker de ikke hurtigferja. Joda, den bruker mye drivstoff osv osv... MEN den har en bra hastighet og greit med bil tar den også :) Skulle heller vært 2 hurtigferjer, isteden for at Tide bare tuller med ferjer i opplagg osv osv. I Stavanger har de jo nesten mer ferjer i opplag enn i bruk xD

Skrevet

Haljem ;)

Vi sliter med Tide hver eneste dag her i Bergen, så jeg tok konsekvensen og flyttet nærmere sentrum. Nå går jeg til skolen hver dag...

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...