Jack J Jackson Skrevet 14. juni 2010 Skrevet 14. juni 2010 Hei Skal akkurat begynne med å bygge min hjemmekino og lurer på hvis noen har gode tips. Jeg ønsker IKKE en flatt TV uten en projektor med et lærret(?) heter det så? Har bygget et rum i kjelleren på 40 kvm hvor jeg også tenker ha en bar og rummet skal også bruker for å lytt til musikk. ALLE tips tar jeg takknemelig(?) i mot Har lest timesvis på nettet men blir ikke klokere. Jack Siter
Mathias Næss Skrevet 14. juni 2010 Skrevet 14. juni 2010 Sett/spurt her? http://www.diskusjon.no/index.php?showforum=397 Siter
Roger Skjæveland Skrevet 14. juni 2010 Skrevet 14. juni 2010 Det beste tipset mitt er å holde deg unna butikker som el-kjøp, lefdal expert osv om du vil ha noe skikkelig. Ville reist innom hifi-klubben eller soundgarden om du har det i ditt området der har di demo rom for lyd å bilde. Siter
Andrew Thomsen Skrevet 14. juni 2010 Skrevet 14. juni 2010 Elkjøp er helt ålreit om du på forhånd vet hva du vil ha. Vet du ikke, så ikke gå dit :grin: Men jeg skal si til Elkjøp sitt forsvar at Elgiganten (Elkjøp i Sverige; spesifikt: Karlstad) hadde en betjening som var imponerende. Elkjøp her jeg bor er også bra. For der er folk som drev andre butikker lenge før noen visste hva "Elkjøp" var for noe. HiFi Klubben har jeg hatt god erfaring med siden den spede starten i Oslo. De har rare åpningstider, men betjening som kan litt (såfremt du får tak i de, avhengig av spesifikk butikk). Jeg gikk faktisk til det uvanlige skritt å kjøpe min nyeste HiFi fra HiFi Klubben i Grimstad. Et sted jeg varmt kan anbefale. Har drevet med tung HiFi siden 1988, og burde se ut som Arnold Schwarzenegger etter bæring av tungt utstyr. Det er snakk om å sjaue utstyr som veier minst over 35 kg. Jeg kom endelig i havn i Grimstad. Bort med forsterkere som bruker 500W i tomgang og veier 40kg. Inn med Lyngdorf, digital romkorreksjon og Bowers & Wilkins høyttalere. De sa dette passet sammen. Og gjett om det gjør :smile: Siter
Anders Henriksen Skrevet 14. juni 2010 Skrevet 14. juni 2010 Jeg har selv kinorom hjemme, har et 131" rammespent lerret og full HD prosjektor i taket bak sofaen og 5.1 surround anlegg, går ikke på kino lenger for å si det sånn Skal du gå for prosjektor og lerret så MÅ du kjøpe rammespent og ikke nedtrekk, med en mørk vegg bak så får du 100% fokus på "skjermen" og ikke masse dilldall rundt som med nedrekk da får du ikke skikkelig kinofølelsen... Med nedrekk får du også ofte bølger i lerrete noe som du unngår når duken er spent i ramme. Fotball VM i HD kvalitet på 130 tommer kan varmt anbefales :) Bestilte mitt på NetOnNet for litt over et år siden, samme lerret som under og nesten identisk prosjektor og anlegg, de var blandt de billigste og leverte lynraskt! Hold deg unna elkjøp, expert osv, mye billigere på nettet (skal du ha prosjektor må du uansett på nett) http://www.netonnet.no/art/tv-og-bilde/projektor_og_lerret/projektorlerret/projektorlerret-169/kingpinscreens-vfs300-169/118394.4267/ http://www.netonnet.no/art/tv-og-bilde/projektor_og_lerret/hjemmekinoprojektor/Epson-EH-TW2900/125084.3122/ http://www.netonnet.no/art/lyd-og-musikk/hjemmekino/51-hjemmekinosystem/med-blu-ray/samsung-ht-c5550xee/128348.4949/ Siter
Anders Henriksen Skrevet 14. juni 2010 Skrevet 14. juni 2010 Var innom HiFi-klubben også, nesten tilsvarende prosjektor/lerret skulle de ha 5000 mer for... Blodpris, men siden dem er fagfolk så skal de ha betalt de også... De ga meg et tilbud for 5.1 surround også med blueray spiller, måtte opp i minst 16 000 fikk jeg beskjed om for å få noe ok... Hvis ikke man er ekstreeemt opptatt av lyd og må ha det beste så ville jeg absolutt godt for såkalte pakkeløsninger fra sony/samsung og bestille på nett, jeg gjorde det og er veldig fornøyd (må sende nabovarsel når filmen snurres igang, hehe ) Siter
Jack J Jackson Skrevet 14. juni 2010 Forfatter Skrevet 14. juni 2010 TAKK for alle gode innspil så langt. Jeg ønsker bruke kinorommet også til musikkrom, så et godt lydanlegg er et must. Har skjønt at jeg SKAL ha lærret spent på ramme, dette også fordi jeg ønsker å få en "kinofølelse" i rommet. Lærret med en 10 cm sort ramme rundt om er hva jeg tenker ha. Så lurer jeg på hvis jeg skal/kan ha en PC koblet til prosjektorn eller KUN en DVD spiller? Ok jeg kan brenne ut filmer til DVD så egentlig trenger jeg ikke en PC, men hvis jeg ønsker å bruke TV-kort så er det vel lurt å kunne koble PC:en til prosjektorn? Har en rimelig go forsterker (Harman Kardon) så den burte vel være brukbar.... Problemet mitt er at det blir litt dyrt å dra til Norge fra Spania for å kjøpe utstyret så det eneste, utenom spesial butikker, er MediaMarkt. Ha Jack Siter
Anders Henriksen Skrevet 14. juni 2010 Skrevet 14. juni 2010 Alt av blurayspiller, tvtuner, playstation osv kobler du til recievieren og fra recieveren legger du opp en HDMI kabel til prosjektoren. Da styrer du hele sjappa med en fjernkontroll og velger hvilket bilde du vil sende til prosjektoren. Jeg vil absolutt ikke anbefale tvkort når skjermen er så stor, det kan være ok kvalitet på en 22" pcskjerm men på et lerret ser det revva ut. Du snakker også om DVD, kjøper du en HD prosjektor så blir det som å ha 15" dekk med hjulkapsler på en ferrari... Bluray MÅ du skaffe deg, er en helt ny verden med krystallklare bilder. Mange med 32" og 40" flat-tv ser kanskje ikke helt den store forskjellen mellom SD 570p (DVD og vanlig tv kvalitet) og HD 720/1080p (blueray og HDTV) men kan love deg at det merker du når du kommer opp i prosjektor størrelse... Skal du først invistere såpass i kinorom så kjøp blurayspiller og skaff deg en tv leverandør som har HD kanaler. my 2 cents Siter
Øyvind Schou Johnslien Skrevet 15. juni 2010 Skrevet 15. juni 2010 Hei Jack. Kommer med ett lite tips til deg her. En kompis av meg har drevet Mediasolution på Lhmr i mange år nå. Han er meget proff og oppererer med hyggelige priser. Han driver primært med noe større anlegg, men leverer også komplette hjemmekino anlegg som blir sydd isammen etter kundens ønsker. http://www.mediasolution.no/ Her er linken til hans hjemmeside, der finner du kontakt info om du ønsker en liten prat og evt få ett uforpliktende tilbud. PS. Han er Bose proff forhandler. :cool: Hvis du ønsker deg små høytalere med STOOOOOOR lyd. Har selv kjøpt litt nå og da oppigjennom årene og kan nevne: Polk Audio RT2000i Aktive høytalere Harman Kardon AVR255 Receiver NEC Multeos 46" LCD Sony Blu-Ray Spiller - bdp-s560 + div annet småsnacks som alt av kabler og plugger pc høytalere Kan virkelig anbefale dette firmaet. Lykke til. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.