Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I barndommen var det mye jeg fikk høre om hvor "kjipe" (ect) foreldrene mine var fordi de satt grenser for hva jeg fikk lov til å gjøre, hvor jeg fikk lov til å være, ect. Men etter den siste tids skriverier i Aftenposten kan det se ut til at foreldrene mine var ganske fornuftige...

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3691088.ece

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3690414.ece

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3690089.ece

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3689810.ece

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3690493.ece

Skrevet

Det ligger vel naturlig i enhver sivilasjon med sukses økonomisk og materielt att hver generasjon blir mer "bortskjemt" enn den forrige. Vi vil jo helst våre egne det aller beste og gjerne litt mer enn hva vi fikk.

Det som kansje bør bekymre mest er att for hver generasjon ser det ut for att de mest elementære kunskaper om livets realiteter forsvinner bit for bit. Dagens unge ser ut til å vite så veldig mye om veldig lite som samtidig er veldig langt unna, mens de mest elementære nære ting i livet knapt kontakt med minnebrikka.

Å sette grenser for de som er unge og uerfarne blir jom sett på nærmest som barnemishandling har jeg inntrykk av. Mens de som faktisk forsømmer sine barn knapt får noen opmerksomhet. Hvertfall ikke den grad de burde.

Men jeg syns det er litt merkelig att det dukker opp nå i både det ene og det andre fora. Er det fordi foreldre generasjonen nå begynner å innse att de vil ha mer kontrol? Vil dette i såfal også ha betydning for andre veivalg forlk tar fremover? Vi vet jo hvilken ideologi som krever alt kontrol fra krybbe til grav så kansje er dette begynnelsen på en oppvåkning hos enkelte.

Desverre vil vi nok også i de nærmeste åra se foreldre sende sine fjortiser på 15. 16år til Ibiza ol, for to ukers flatfyll. Noen lærer jo aldri.

menesket er inteligent, meneskheten derimiot kan en saktens lure ,o)

Skrevet

Jeg ser ikke problemet. 15-16 åringer som blir sendt ned til Syden alene tror jeg ikke stemmer, men at 18-åringer gjør det i stort antall kan jeg vel nesten garantere. Og det har man gjort siden charterturene begynte på 80-tallet. Altså et "gammelt" problem.

I tillegg har denne diskusjonen kommet opp med jevne mellomrom siden Sokrates 400 år f.kr. Han sa ordrett akkurat det samme som artiklene. Altså ingen "ny" diskusjon eller noen nye vinkler på saken. Altså, verden kommer garantert til å gå videre og de unge kommer til å vokse opp og bli voksne. Verden kommer ikke til å ramle sammen bare fordi ungdommer er vanskelige innimellom.

Skrevet

Vil bare legge til at man ikke kun kan legge skylden på foreldre/barn her også. Tror jeg. For vi har jo hatt en enorm utvikling fra at folk var ferdig på skolen når de var 16, og ble sendt ut på sjøen etter konfirmasjonen. Da var konfirmasjonen en bekreftelse på at man var voksen, og ble sendt ut i arbeid.

Nå, er det slik at man blir konfirmert, men fortsetter ungdomstida inn på videregående, og fortsetter skolegangen på universitetet (stort sett), og det betyr at man ikke kommer u i arbeid før tidligst 22-23, om ikke enda lenger tid, 26-årsalderen dersom man har tatt en master. Og da har jeg ikke tatt med andre ting som militærtjeneste og feil studievalg eller lignende. Det betyr at man ikke er ferdig med ungdomstida før man er i midten av 20-årene og begynner i arbeid.

I tillegg får man ikke voksenstatus før man er 18, dvs. at man er voksen når man får drikke alkohol lovlig, og kjøre bil lovlig. Man har ikke lenger noe overgangsrituale til å bli voksen, med unntak av studie/arbeid-skille.

Skrevet

Har det falt dere inn at hun var et problembarn eventuelt at politibetjenten selv har barn som ikke kan oppføre seg? :grin:

Nei, ungdom flest er greie. Grensene er passe hos de fleste er jeg rimelig sikker på.

Jeg hadde iallefall meget strenge foreldre fram til jeg var 14-15 år. De var nok kanskje litt redde for at ting skulle bære i vei i feil retning iog med adhd'en kanskje?...Nei ikke vet jeg men det kan iallefall tenkes. Forresten så tror jeg at jeg var en liten jævel å oppdra, men de ga aldri opp. Det er det som teller og det er utrolig viktig å huske som foreldre.

Husker at vi alltid måtte til kompiser for å spille voldelige spill(spill som GTA kom ikke innafor husets 4 vegger), få være oppe lenge på kvelden, se hva vi ville osv. fordi det skjedde aldri hos meg. Kanskje var det bare en normal oppdragelse med normale grenser, nei ikke vet jeg.

Er nok litt sant i att det finnes noen tullinger, men mange er det nok ikke. Og som regel er problemet foreldrene og de har bare seg selv å takke, om de har unger som gjør som de vil...

Skal jeg være helt ærlig synes jeg folk syter for mye om ungdommer, men hver sin mening...

Skrevet

Jeg tror de aller fleste ungdommer, som Kenneth sier, er greie folk.

Det er viktig med grensesetting fra foreldrene. Det er en gyllen middelvei. Ikke for strengt, ikke for løst. Ikke alltid lett å finne regner jeg med(dog jeg er heldig ;) )

Morten: Men å bli pilot, da kan jeg spasere rett inn i cockpit som 21-åring ;)

Skrevet

Hmm... Men jeg lurer på hvor foreldrene satte grensene når man ser ungdommer i 14-15 års alderen kommer på bussen med en pose øl i handa, der jentene har på seg mer utfordrende klær enn prostituerte, og er rimelig brisen. Da lurer jeg på hva foreldrene egentlig tenker, for de må da vite det på en eller annen måte. Hvor er grensene da? Er foreldre for strenge hvis de ikke tillater at barna deres skal være med på slikt? Blir barna sett på som rare bare fordi foreldrene nekter dem å være med på slik?

Skrevet

Da har dem vel lyst på øl da? La dem for guds skyld heller finne en hjemmefest, enn at dem reker rundt i gatene og bedriver hærverk...

At foreldrene kjøper øl til mindreårige er vel bare fordi de har innsett at dem ikke kan forhindre dem i å drikke, så da prøver de og redusere det ved og kjøpe drikke til dem og sier at dem bare skal drikke det dem får...

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...