Simon Trefjord Skrevet 11. juni 2010 Skrevet 11. juni 2010 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10008625 Jeg synes det er helt kvalmt at noen i det hele tatt tenker på å endre flagget. Flaggdebatten: - Skremmende at tanken i hele tatt reises Jeg tviler på at noen ateister, muslimer, jøder eller andre, på den 17. mai i 1945, gikk rundt å klaget på korset i flagget. Da ble flagget heist til topps for å feire friheten. Og det gjør vi fortsatt. Vi feirer det frie Norge med vårt kjære Norske flagg, fordi vi ikke alltid har vært frie. Tror ikke så mange egentlig er opptatt av opphavet til korset i flagget. Hadde du følt deg knyttet til et helt rødt flagg? ...den europeiske menneskerettsdomstolen har introdusert begrepet «retten til å ikke bli fornærmet». Hvis dette fører til at alt må bli så nøytralt som mulig, vil vi bli nødt til å fjerne begrepet "individ" fra den norske ordboka. Hvor ble det av kulturelt mangfold dersom man ikke en gang får ha en egen kultur? Den norske kulturen er bygget opp på et kristent land, enten vi vil det eller ikke. Hvem går vel rundt å tenker på hva korset i flagget egentlig betyr. Hovedsaken er at flagget står for et kulturelt samhold. Det representerer vår nasjon! Vi burde vel egentlig rive alle kirker, menighetshus, synagoger, moskeer og templer, for å drive de forskjellige religiøse møtene i like betonghus som ikke vil støte noen forbipasserende... :crazy: Siter
Mathias Næss Skrevet 11. juni 2010 Skrevet 11. juni 2010 Hele saken er jo ganske søkt. At en ateistisk mor i Italia ikke tolererer at det er krusifiks i klasserommene plutselig fører til at vi må ha nytt flagg... Men er dette noe vi må føye oss etter siden vi ikke er med i EU? Om det skjer må jo alle de nordiske landene få nytt flagg. Siter
TOS Skrevet 11. juni 2010 Skrevet 11. juni 2010 Hmm... interessant. Eg likar ikkje hundeskit. Eg trur me må forby hund i logoar for bedrifter etc etc.... nei dette blir litt for dumt. Kvifor skal alltid ekstremistane få bestemma? Når dei er i ekstremt mindretal? Siter
Simon Trefjord Skrevet 11. juni 2010 Forfatter Skrevet 11. juni 2010 Som jeg henviste til i det første innlegget vil ikke Norge føye seg etter bestemmelser i EU angående dette. Det er i hvertfall det Per-Willy Amundsen sier: Partikollega Per-Willy Amundsen mener at det er fullstendig uinteressant hva man mener i Strasbourg om utseende på det norske flagget. - Vi vil ikke bry oss det minste om en eventuell dom. Som land definerer vi våre egne lover, sier han. - Hvis noen har så store problemer med å takle det norske flagget, bør man flyttet til et annet sted, mener han. Ja, jeg hadde virkelig begynt å lure hvis vi som land ikke skulle definere egne lover... Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 11. juni 2010 Skrevet 11. juni 2010 Hele saken er håpløs. Jeg ler av tanken på at en bekymret italiensk mor skal være grunnen til at alt av flagg med kors i skal endres på. Vi kunne jo like gjerne kastet alt vi har av symboler på Norge inkl. både stridsøksen og kronen i våpenskjoldet vårt, som begge er symboler på Olav den Hellige (altså noe kristent). Nei, hele saken er bare tull og har ikke noe livsgrunnlag videre. Om Italia fjerner flaggene fra sine skoler pga. korset, så betyr ikke det at vi skal forandre på flagget vårt slik at det absolutt kommer tilbake i de italienske klasserommene. Siter
Even Moe Egenes Skrevet 11. juni 2010 Skrevet 11. juni 2010 Statsreligionen i Norge er kristendommen. Og det gjenspeiler flagget vårt. Flagget vårt er symbolet på Norge. Og vi elsker Norge. Fillesak som bare en filleavis hadde brydd seg om.. Jeg er selv agnostiker. Og har ingen som helst problem med verken statsreligionen vår, eller flagget vårt! Siter
Kenneth Rønning Skrevet 11. juni 2010 Skrevet 11. juni 2010 Skulle akkurat til å poste om dette, men heldigvis så jeg denne tråden først. Om jeg ikke hadde sett den hadde jeg jo blitt fletta huden full, så takk gud for at jeg så den før jeg posta, hadde jo blitt katastrofalt om ikke.... :whistle: Nei, over til saken...Saken er etter min mening latterlig, hvis det er så mye som er så fælt så for hun jaggu ta å gjøre noe drastisk med livet sitt så hun slipper å se Det Norske Flagg daglig. Ingen nekter henne iallefall... Det at flagget har et religiøst symbol i seg har jeg faktisk aldri tenkt på :blush: , hehe. Det er iallefall det fineste flagget i verden, det skal sies. Og før flagget forsvinner skal iallefall Italia av kartet, krast men bare min mening . Nei, hele saken er bare tull og har ikke noe livsgrunnlag videre. Om Italia fjerner flaggene fra sine skoler pga. korset, så betyr ikke det at vi skal forandre på flagget vårt slik at det absolutt kommer tilbake i de italienske klasserommene. Enig, enig! Har de det så fælt med seg selv så er det vel strengt talt de selv som burde forsvinne.... :whistle: Og ikke flagget... Dessuten, er resten av Italia enig kan vi jo bare boikotte de, de faller før oss uansett... Siter
per berge Skrevet 11. juni 2010 Skrevet 11. juni 2010 Syns Per Sandberg sier det bedre enn noen her,,,, Sitat: Hvis den europeiske menneskerettsdomstolen introduserer begrepet «retten til å ikke bli fornærmet», er det et direkte angrep på ytringsfriheten. Hvis man tolker lovverket på denne måten, får vi mye å gjøre, sier Sandberg til VG Nett. For det er det dette isåfall vil kunne tolkes som. Ett angrep mot retten til å si det som enkelte andre kan bli fornærmet av, enten fornærmeslen er irasjonell eller ei. (Som Even er også jeg mer en agnostiker. Jeg kan ikke påberope meg å ha noe fasitsvar angående om det eksisterer noe åndeliges tilstedeværelse eller ei). Siter
per berge Skrevet 11. juni 2010 Skrevet 11. juni 2010 Når det er sagt er mange land i Europa kommet langt i sin fordømmelse av sin egen kultur for å tekkes de nye innbygerne (underforståt, islamske pressgrupper) I UK er feks, flagget forbudt på alle offisiele uniformer. En pins til støtte for landslaget er med andre ord forbudt. drosjer får ikke kjøre rundt med flagg på bilene sine under VM i fotball. Dette med flaggforbudet i UK kom for mange år siden. Mener å huske det var rundt 2003-04. Debatten raste på diverse uavhengige debattforum mens hele Europas media og politiker makter holdt kjeften. Og det kommer mer, mark my words. Siter
AMO Skrevet 11. juni 2010 Skrevet 11. juni 2010 Unnskyld språkbruken, men det er faenmeg helt utrolig. En ting er alle disse tingene man føyer seg etter, det være seg Muhammed-tegninger eller andre ting. Men hvis noen begynner å seriøst vurdere å endre det nasjonale flagget vårt, da er det faenmeg nok. Flagget vårt er flagget vårt, det står hjertet nærmest, og det er hellig, enten man er religiøs eller ateist. Flagget vårt er vår stolthet. Jeg lar meg sjelden provosere, men når jeg stolt kan gå med flagget på armen hver dag i det jeg gjør, og noen begynner å tukle med tanken om å endre på det vi har størst grunn til å være stolt over. Da har det gått for langt, aaaaaltfor langt. Da blir jeg forbanna. Siter
Timmy Brandt Skrevet 13. juni 2010 Skrevet 13. juni 2010 Sluta gråta över det här nu, ni har ju i alla fall tre (3) färger i er flagga. Tänk på oss här i Sverige som måste ta bort det gula korset :grin: :grin: Siter
Even Moe Egenes Skrevet 13. juni 2010 Skrevet 13. juni 2010 Joda. Men vi hadde jo mista den hvite fargen også :grin: Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.