Skrevet 11. juni 2010 14 år Vi har jo sett den 1000 ganger før? Forøvrig: http://www.ntsb.gov/publictn/2010/AAR1003.pdf
Skrevet 11. juni 2010 14 år Hmmm :crazy: SKal følge godt med neste gang Kanskje rappe noe safety card ?
Skrevet 11. juni 2010 14 år Ja det er utrolig som mange pax ikke følger med på dette. Selv om man reiser ofte, er det ofte forskjeller mh.t. nødprosedyrer på ulike flytyper m.m. Har jobbet som CC på flere selskaper, med forskjellige flytyper - og synes pax fulgte bedre med - når man hadde demo via lcd-skjermer ombord. Rapping av safety-card vil jeg ikke anbefale overhodet (selv om mange desverre driver med dette). Disse er en del av flyets sikkerhetsutstyr, selv om man alltid har med seg ekstra ombord - kan det i ytterste konsekvens føre til av flyet blir stående på bakken til hvert sete har et slikt kort. Er nemlig en "no-go", dersom man ikke har til minst hvert sete ombord. Spør heller crewet ombord, om du kan få ett - så kan du evt. få et slitt; eller et nytt dersom de har mange.
Skrevet 11. juni 2010 14 år Dette med rapping av safty card bør du ikke gjøre(gjør du det håper jeg du blir tatt, om du gjør det). Det er faktisk sånn at jeg har vært på flyvninger der det har manglet i min stollomme pga. at det sikkert satt en ikke-langtenkt fjott der på forrige flyvning... Men nok om det. Det jeg ikke skjønner er hvorfor Sas ikke gjør som RyanAir, nemlig limer fast safty card i setet?...Da er man bukt med problemet som nok koster mye for de i året. Og Andreas, hvis du spør får du sikkert et av de. De er kjempegreie å ha med å gjøre, mye bedre å spørre for da har de kontroll på at et forsvinner isteden for at det kanskje står et sete uten etter en klåfingra Andreas har vært der... :whistle: Jeg har flydd såpass mye i 2009/2010 nå mellom TRD-BOO, ikke at jeg akkurat studerer safty demoen lenger, men jeg følger med litt. Det jeg iallefall biter meg merke i er hvor nærmeste NØDUTGANG er og hvordan NØDUTGANGENE åpnes, det er noe absolutt alle burde gjøre. Skulle det skje noe, vet du iallefall noe sålenge du vet hva som er frem og bak
Skrevet 11. juni 2010 14 år Mye bedre å spørre. Jeg spør alltid. Får positivt svar 90% av gangene. Og det hender at man får ett ubrukt eksemplar også.
Skrevet 12. juni 2010 14 år Men hvorfor skal man egentlig ha disse med seg? Ramme inn og henge på veggen?
Skrevet 12. juni 2010 14 år Og de er minner på en (evt) flott ferietur! Har tilogmed en redningsvest. Fra ett SAA fly. Det stod og venta på å bli scrappa i Sør-Amerika, og onkelen min var inni og henta den til meg!
Skrevet 12. juni 2010 14 år Man skal alltid følge med på sikkerhetsdemonstrasjonen som blir gitt, uansett. Så lenge alle andre i flyet kan stole på at du vet hva du skal gjøre når en nødsituasjon oppstår, så kan du dermed regne med at de vet hva de skal gjøre i samme situasjon. Dermed kan alle konsentrere seg om seg selv, slik at det vil gå automatisk. Det er enhver passasjer sin plikt å følge med og lære seg disse rutinene. Dessuten er det ikke alle som faktisk følger med på disse, dessverre. Derfor bør iallefall vi som vet bedre, gå foran og være et godt eksempel. Eksemplets makt er stor.
Skrevet 12. juni 2010 14 år Følger alltid med på demonstrasjonen, selv om jeg stort sett kan den utenatt. Lurer alltid på hvor irriterende det må være for crewet å stå der og se at 80% sitter med hodet vendt en annen vei, når de egentlig skal få med seg en rutine som kan redde dem om det skjer en ulykke.
Skrevet 12. juni 2010 14 år Man bør jo følge med på safety demonstrasjonen av samme grunn som at pilotene går gjennom nødprosedyrer før hver flight. Pilotene har jo trent masse på det, så de vet jo hva de skal gjøre om det skjer, men når man får en repetisjon rett før man eventuelt får bruk for det så vil prosedyren fungere mye bedre. Som passasjer får man jo ikke trent så mye på å sette på masken, trekke den til seg for å starte oksygenproduksjonen, evakuere osv. Derfor er det enda viktigere at man kan nødprosedyrene i hodet og at de er friskt i minne ved å ta en repetisjon like før flighten begynner. Jeg kan jo briefen mer eller mindre utenatt, men jeg gir kabinpersonalet full oppmerksomhet under hver brief uansett.
Skrevet 13. juni 2010 14 år Ved en ren tilfeldighet kom jeg over denne og tenkte med en gang på denne tråden: [video:youtube]http://www.youtube.com/watch?v=msed61SNQEs&feature=related Husk å lese kommentaren vedkommende la sammen med videoen!
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.