Sindre Holberg Skrevet 5. juni 2010 Skrevet 5. juni 2010 Heisann! 18 Juni begynner UKM festivalen(tidligere landsmønstringen) i Trondheim. Jeg lurer på om det er noen som skal dit? Enten som deltaker eller som tilskuer. Vet ihvertfall at jeg og Hora skal dit(Kverneng) Si ifra! Siter
A L Skrevet 5. juni 2010 Skrevet 5. juni 2010 Neeh, det er blitt litt for usseriøst de siste årene, iallefall i Oslo Siter
Sindre Holberg Skrevet 5. juni 2010 Forfatter Skrevet 5. juni 2010 Landsmønstringa er ikke useriøst Send referansegruppa en mail om hva du mener er blitt for useriøst, så ser vi på det! urg at ukm dot no Siter
A L Skrevet 5. juni 2010 Skrevet 5. juni 2010 Det henger jo sammen da Sindre. Er det bare useriøse folk som melder seg på bydelsgreia, sender de også useriøse folk videre... uansett er nok en del folk i bandet mitt for gamle til og melde seg på... Siter
SB Skrevet 5. juni 2010 Skrevet 5. juni 2010 Hei! Jeg og bandet mitt, T-Roll'd gikk videre til UKM festivalen i Trondheim Siter
Petter Kverneng Skrevet 5. juni 2010 Skrevet 5. juni 2010 Etter å ha vært konferansier på tre lokalmønstringer og to fylkesmønstringer er jeg klar for min første landsmønstring. Jeg "signet" ikke opp for landsmønstring i fjor, da jeg følte jeg trengte litt mer erfaring. Nå er jeg imidlertid klar for landsmønstring - eller UKM-festivalen - og gleder meg som en unge. Etter en fantastisk helg i Kolvereid på fylkesmønstring for Nord-Trøndelag må jeg si at jeg er ganske fornøyd med de som gikk videre fra vårt fylke. I det minste fra kulturscenen, som jeg var konferansier på. De andre forestillingene, på de andre scenene, fikk jeg ikke anledning til å se. Jeg må imidlertid si at snittet sikkert ville vært høyere på fylkesmønstringene dersom juryen på lokalmønstringene ikke var oppfordret til å legge for mye vekt på å sende videre et variert utdrag fra hver kommune. På denne måten går kanskje ikke begge de to beste innslagene videre, fordi de ligner for mye på hverandre. Dette har jeg i det minste sett på lokalmønstringene her i Inderøy. Uansett. Om man ser på nivåøkingen fra lokal- til fylkesmønstring, så kan jeg bare se for meg hvor høyt nivået på landsmønstringen er. Dette blir nok bra! Siter
A L Skrevet 5. juni 2010 Skrevet 5. juni 2010 Tja, dette med dommere har jo vært ett problem hver år spør du meg... Nå har jeg ikke vært med på UKM de siste 2 årene, men disse dommerne er jo folk som er hentet inn og har INGEN kompetanse innen musikk, og ikke veldig mye innenfor dans heller... Så lenge dem har en stilling med kultur i jobb navnet er dem visstnok kvalifiserte dommere... Siter
SB Skrevet 5. juni 2010 Skrevet 5. juni 2010 Alexander, snakker du om lokalmønstringene eller fylkesmønstringene? Siter
A L Skrevet 5. juni 2010 Skrevet 5. juni 2010 lokal.. og ja, jeg vet at nivået er høyere på fylkesmønstringen, men det hjelper jo lite når dommerene fra lokal mønstringen sender videre idiotiske innslag. Siter
SB Skrevet 5. juni 2010 Skrevet 5. juni 2010 Jeg tror dette varierer veldig mellom lokalmønstringene. Jeg synes vi hadde gode dommere her i Nordkapp i år (og jeg synes det har vært det før), Men noen ganger er dommerne mindre erfarne folk, så noen ganger er man uheldig. Siter
Petter Kverneng Skrevet 5. juni 2010 Skrevet 5. juni 2010 Vi er heldige å ha MDD-linje (Musikk, Dans og Drama) på Inderøy Videregående. Lærere derfra er gode å ha med som (kompetente) dommere. Siter
Ola Haldor Voll Skrevet 5. juni 2010 Skrevet 5. juni 2010 Tja, dette med dommere har jo vært ett problem hver år spør du meg...Nå har jeg ikke vært med på UKM de siste 2 årene, men disse dommerne er jo folk som er hentet inn og har INGEN kompetanse innen musikk, og ikke veldig mye innenfor dans heller... Så lenge dem har en stilling med kultur i jobb navnet er dem visstnok kvalifiserte dommere... Jeg var dommer i fylkesmønstringa som var på Oppdal, sammen med han som er kulturhus og kinosjef der. Han har god peil på film fra en kritikers ståsted, mens jeg har peil på det tekniske. Samme utgjorde vi en god mix, og begge var enige om den som skulle gå videre uten å ha nevnt det før vi hadde sett alle filmene. Vet også at det i Sør-Trøndelag er kun fagpersoner som hentes inn. Folk som enten underviser i eller jobber med de fagene de er dommere i. Siter
A L Skrevet 6. juni 2010 Skrevet 6. juni 2010 Jepp, og det er selvfølgelig bra! Det er jo også poenget at det skal bli en god mix. Men når det ikke finnes en mix at all, og dem sitter der og bedømmer egentlig det musikalske utifra hva dem selv liker fungerer det veldig dårlig. desverre Siter
Gjest Eivind Oterhals Skrevet 7. juni 2010 Skrevet 7. juni 2010 Her på Gossa, ble ei jente i klassen min henta inn som dommer,fordi hun var medlem i Aukra Ungdumsråd eller hva faen det heter Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 7. juni 2010 Skrevet 7. juni 2010 Hvor utbredt er dette med ukvalifiserte dommere? Vi har ikke vært plaget med det her i Honningsvåg i hvert fall. Har selv vært dommer både på lokal- og fylkesmønstring ved noen anledninger, og panelet har stort sett bestått av lærere innen kultur, musikk og musikk o.l. Håper ikke dette er noe problem på fylkesmønstringene i hvert fall... Siter
Sindre Holberg Skrevet 7. juni 2010 Forfatter Skrevet 7. juni 2010 Problemet med "ukvalifiserte" dommere er ikke så veldig utbredt. De aller fleste kommuner har godt kvalifiserte dommere, og alle fylkesmønstringer har det. Eivind: det er det som er litt av greia med UKM på lokal nivå. Man skal ha en viss andel ungdom(ofte 1-2 stk) i juryen. Dette for å få ett litt ungdommelig perspektiv på fremførelsen. Liker den ordningen selv. Mvh Sindre UKM Norge/URG Siter
Gjest Eivind Oterhals Skrevet 7. juni 2010 Skrevet 7. juni 2010 Vet du hva Sindre? UKM har jeg null peiling på i det hele tatt :grin: Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.