Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei ja.

Snakka litt med Jan Arild om en liten VFR tur i Norge jeg hadde lyst til å gjennomføre igjen.

Denne turen starter fra ENFG deretter nord nordvest mot Beito Slidre Tyin Gjende Gjendebu Besshøi Besseggen Glittertind Galdhøpiggen Fortunsdalen Lustrafjorden og så landing på ENSG Haukåsen Airport Sogndal.

Håper dette frister for flere og være med på hvis det ikke er noe annet spennende som dukker opp.

Som sagt har jeg tatt denne turen for ett par år tilbake, og her er billed serien fra den turen.

http://www.flightsim.no/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Main=56028&Number=432891#Post432891

Jeg ser for meg at dette kan være en fin start på Søndagsturen, og innspill på hvor ferden går videre mottas veldig gjerne. Terrenget i området er det ihvertfall ingenting å si noe på.

Skrevet

Da har jeg satt opp en litt mere konkret rute for søndagsturen.

Etter takeoff fra ENFG følger vi dalen nord nordvest over Øyangen vannet til Beito, Klatrer litt og kikker på Bitihorn (1607 m) som ligger på kanten til Bygdin. Turner vestover og følger over Olefjorden, der finner jeg en dal som faktisk heter Dingledalen :grin: så denne må vi jo bare sjekke ut eller?

Fortsetter vest og finner Steinbusjøen, prøver å finne ett lite hull mellom Loppebolseggi og Måleggi, bak disse ligger Tyin vannet. Følger dette nordover til Tyriholmen, krysser deretter over knausen mot Eidsbugarden som ligger i nord enden av Bygdin vannet. Nordøstover herifra finner vi Gjende med Besseggen - Besshøi (2258 m) og Bessvatnet på rekke og rad.

Etter at dette er sjekket ut klatrer vi og tar Naustgardstind (2258 m) nærmere i øyesyn. Neste post på programmet da er Glittertind (2464 m) og selvfølgelig Gsldhøpiggen (2469 m)

Setter vi kursen vest nordvest herifra, bør vi finne riksveg 55 og se om Jotunheimen Fjellstue ligger inne i FSX?

Følger vi 55 over Sognefjell kommer vi til Bergsdalen som munner ut i Fortunsdalen, og her er det virkelig fint terreng. Så kan vi følge Lustrafjorden ut i Årdalsfjorden med skvettelanding på ENSG Sogndal.

Da var det dette jeg har satt opp foreløbig, og håper det høres intresant ut slik at mange kunne tenke seg og bli med.

Som sagt har jeg tatt denne turen før, og koste meg skikkelig i dette terrenget. Når det gjelder videre ferd, så regner jeg med at dette sikkert blir avtalt under flighten?

Når det gjelder maskinvalg, så er dette selvfølgelig opp til hver enkelt. Personlig dukker jeg nok opp i enten Beaver eller 185 tundra. Det er vel fortsatt Low and Slow som gjelder eller?

Gleder meg til å høre synspunkter på ruta..

Edit: Slik ser ruta ut på FSCommander,

Jotunheimen.png

Skrevet

Ettersom dette blir en tur med mye IFR (I Follow Roads/Rivers), altså en tur med masse visuell navigering og basert på landemerker på bakken, enten det er fjellformasjon, vei, innsjø eller elv.

Jeg legger derfor ut et kartutsnitt hvor ruta er inntegnet i terrenget slik at denne kan studeres på forhånd for å få et visst begrep på terrenget rundt deg nå vi er i lufta.

Jotunheimen.jpg

Skrevet

IP adressen til både teamspeak og MP er 195.159.196.20

Videre så trenger du ett passord for å komme inn på MP-serveren. Den får du av Geir Ove på mail. Send forespørsel til Geir ove på gofi(alfakrøll)hatteland.com. Han er i Las Vegas akkurat nå, men svarer sikkert på mail seinere ikveld.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...