Jump to content

Featured Replies

Posted

Hei!

Prøver å få excel til å ramse opp mulige navn kombinasjoner av: Roy Ricard Valsjø Hansen Iren. Hvordan får jeg dette til? :)

tenker du på å bytte om rekkefølgen på bokstavene og få nye ord med mening, som for eksempel

ANC-Harry idoliserer sjøvann

CIA lynsjer Andorra-sivhøner

Anja Carlson vrir høyresiden

Cyanin-Arne voldsherja Risør

Adjø, oscarvinner Niels Harry

Havdyra scanner sjølironier

Eller skulle du bare ha navn? Det tror jeg blir verre;)

Du må lage en makro. Jeg er ikke så flink til det, men fant et du kan bruke for å få oppgaven gjort.

Kopier scriptet fra denne siden (Fra linjen som begynner med Dim til siste linje med End Sub). Lim inn i excel, se hvordan her

Når du kjører makroen, så skriv inn 12345 i boksen som kommer opp. Da får du frem alle mulige alternativer av 12345 i A kollonnen. Hvis du ønsker navnene i hver sin kollonne bruk Tekst til kollonne funksjonen i excel for å splitte tallene i fem kollonner. Trykk så CTRL-H og legg inn 1 i "Søk etter" og Roy i "Erstatt med" boksene. Klikk på Erstatt alle. Gjør tilsvarende for 2-5.

Dette får oppgaven gjort, men det finnes sikkert script som løser dette mer elegant. Kanskje noen kan tilpasse scriptet til din oppgave.