Kenneth Rønning Skrevet 1. juni 2010 Skrevet 1. juni 2010 Skulle tro det var tryggere for alle å sitte bakovervendt i en bil under et sammenstøt? :confused: (unntatt da sjåføren selvsagt). Iallefall skulle vel all logikk tilsi det? Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 2. juni 2010 Skrevet 2. juni 2010 Fortell meg i praksis hvordan du mener dette skal gjennomføres? :grin: Siter
Kenneth Rønning Skrevet 2. juni 2010 Forfatter Skrevet 2. juni 2010 Skulle tro det var tryggere for alle å sitte bakovervendt i en bil under et sammenstøt? confused (unntatt da sjåføren selvsagt). Iallefall skulle vel all logikk tilsi det? :confused: Siter
per berge Skrevet 2. juni 2010 Skrevet 2. juni 2010 Tror dette er litt mer komplisert enn som så. Bilens deformasjons soner og øvrig sikrings utstyr som setebelter og air bags er bygget for att vi sitter i den retningen bilen er tiltenkt. Du må også ta med dette med nakken som kansje ville ta mer skade om du sitter bakover vendt i front kolisjon. Når jeg tar toget tenker en gjerne att bakovervendt har jeg hvertfall ryggen støtta men det kan fort bli en katastrofal tanke er jeg redd. Du vil selvfølgelig bli kasta fremover mot setene forran deg om du sitter andre veien men du flyr i en retning som nok kroppen takler bedre enn om du flyr over ryggene forran deg baklengs. Dette er kun tanker som har slått meg og ingen eksakt viten. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 2. juni 2010 Skrevet 2. juni 2010 Hvor mange blir ikke bilsyke av å sitte i kjøreretningen.. :grin: Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 2. juni 2010 Skrevet 2. juni 2010 De voksne har airbag. Den funker mot sin hensikt på barn Siter
Pål Bernhardsen Skrevet 2. juni 2010 Skrevet 2. juni 2010 Hadde det vært mer sikkert ved å sitte med ryggen mot kjøreretningen, så hadde nok bil produsentene hatt en slik løsning i de fleste bilene for lenge siden Jeg tror ikke skadene hadde blitt mindre, da delene fra bilen blir skyvet mot passasjerene uansett hvilken vei setene hadde vært montert. Men jeg forstår logikken på en måte hvor selve sete vil ta imot selve støtet(front kollisjon). Men man skal heller ikke glemme at finnes langt flere løse inventarer bakerst i en personbil som ikke er sikret tilstrekkelig heller. Siter
Kenneth Rønning Skrevet 3. juni 2010 Forfatter Skrevet 3. juni 2010 Stemmer, men det du nevner sist her Pål er vel strengt talt sjåførenes egen feil og ikke bilprodusentenes? Det med løse gjenstander er jo noe folk dør av i ulykker i dag også dessverre. Det er dog noe å tenke på for enhver, slik at en selv iallefall gjør fast alle løse gjenstander en har med seg i bilen. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.