K F Skrevet 27. august 2002 Skrevet 27. august 2002 Jeg sitter å tenker på ca. hva jeg må ut med om noen år viss alt går som det skal. Nå Tenker jeg på å ta PPL-A og et rimelig Cessna 172 eller noe slikt til rund 600 000,- NOK. Så kan noen si meg hvor mye jeg må ut med for PPL-A, Fly og alle forsikringene og det der som jeg ikke har peiling på? Men det er jo langt ifra sikkert at jeg får penger nokk til dette da, men uansett hadde det vært kjekt og vist sånn ca. hva jeg måtte ha gått ut med for full pakke. Hadde vært veldig fint om noen med peiling kunne ha satt opp en liste her under meg... Siter
Andreas Eriksen Skrevet 28. august 2002 Skrevet 28. august 2002 Hei jeg har nettopp vært å flyd med Bodø flyklubb, der hadde de noen ark om PPL-A. først må du ha teorien ca 10.000 så må du betale avgifter til staten ca 2000 + bøker 1 - 4000. Etter det må du ta flytimer, dette derimot kommer an på hvor "god" du er å fly der er det 1000 for hver time. Der noen av de beste har klart det på 9 uker og noen har brukt 4 år så og så hjemme siden til Bodø flyklubb Andreas BRA 235 Virtual Braathens Siter
Jarle Vidtun Skrevet 28. august 2002 Skrevet 28. august 2002 En ny C172 kan du få for en 1.5 mill NOK Siter
K F Skrevet 28. august 2002 Forfatter Skrevet 28. august 2002 Hvar helst en godt brukt 172 jeg tenkte på da (eller drømte om da), men er det ingen her med PPL-A som vet sånn ca hvor mye du må betale for alle forsikringene? Siter
Svein Olsen Skrevet 28. august 2002 Skrevet 28. august 2002 Vedlikehold, deler, og pålagte ettersyn vil lage vakum i lommeboka di.. Siter
Gjest Skrevet 28. august 2002 Skrevet 28. august 2002 En Cessna 172 brukt behøver nødvendigvis ikke å koste så. Denne er nyrestaurert, og helt strøken. Den koster ikke så mye den vel? Har man penger får man råd til den. Kommer deg lengre enn langt med 600 000 og denne. 72,000 $ Skal han ha. Er vel i nærheten av 600 000 kroner det. Men denne er litt billigere: http://www.aviatorsale.com/aix243/ 59,900 $ er ikke så ille det heller. Men det jeg ville gjort var å kjøpt en gammel army cub eller super cub. Veldig artig fly det. Billige i drift er de også. Men hvis du seriøst tenker på å kjøpe fly og ikke har lyst til å betale så alt for mye så burde du tenke på tanken å slå seg sammen med en eller to andre, danne et andelslag. Det sikrer at flyet får fløyet en del timer, godt vedlikehold, billigere. http://www.churchstreet.com/cessna/ Siter
K F Skrevet 28. august 2002 Forfatter Skrevet 28. august 2002 Må bare si at det er vell LITT tidlig å bestemme nøyaktig hvordan fly jeg eventuelt skal ha da. Men tanken har ikke slått meg inn før nå og kjøpe meg inn i ett annet fly. F. eks. 1/6 del hadde vell passet fint. Men PPL-A mangler jeg ikke så mye til da, så er ganske bestem på å prøve å få til det de neste årene Siter
Jarle Vidtun Skrevet 28. august 2002 Skrevet 28. august 2002 http://www.norronafly.net/salgsliste.html Her kan du også sjekke litt! Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 28. august 2002 Skrevet 28. august 2002 Kjøp deg heller en mindre liten sak som kan fly mye fortere! C172 er ikke ... så rask... Siter
Marcus Krogtoft Skrevet 30. august 2002 Skrevet 30. august 2002 Vell hvis du absolutt vil ha et fly, vil jeg anbefale at dere er flere om kjøpet. Vedlikehold og deler er dyre ting. Og det er krav om 50 timer, 100,200,500 og 1000 timers vedlikehold. Det blir det fort mye penger av. Og forsikring.. tror jeg var 20 000 i året for en c172 hvis jeg husker riktig. I tillegg må du betale landingsavgifter eller kjøpe deg årskort, ca 8000 i året. Og så kommer jo fuel og olje ....... Det enkleste er å være medlem i en klubb som har fly, og leie der. Men det kan jo bli billigere å eie selv når man er flere om flyet, det kommer ann på hvor mye du kommer til fly... Jeg er medlem av Sola Flyklubb, og med årskort på flyleie, koster en time 675,- kr. Ha en fin helg. Jeg skal fly både lørdag og søndag... har begynt med navigasjonsturene nå.... Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 30. august 2002 Skrevet 30. august 2002 For 1.8 millioner (ca) får du det råeste av det råe, men nesten alt utstyr, autopilot, mulighet for avising (med glykol riktignok), opptrekkbart understell osv osv osv osv osv osv. Jeg snakker om intet mindre enn en TB21, se mere om den på http://www.socata.com Siter
Gjest Skrevet 30. august 2002 Skrevet 30. august 2002 quote: Opprinnelig postet av Tarjei Lundarvollen: For 1.8 millioner (ca) får du det råeste av det råe, men nesten alt utstyr, autopilot, mulighet for avising (med glykol riktignok), opptrekkbart understell osv osv osv osv osv osv. Jeg snakker om intet mindre enn en TB21, se mere om den på http://www.socata.com Dette er litt råere enn tb10 med andre ord? Siter
Terje Vanvik Skrevet 30. august 2002 Skrevet 30. august 2002 Hei Et lite småfly behøver ikke koste allverden. En kompis av meg kjøpte nettopp en 4 seters Piper..eh...sak. (Et småfly er et småfly for meg, sorry ) Han betalte ca 300 000,- for herligheten. De løpende utgiftene kan senkes gjenom at men leier ut flyet til en lokal flyklubb når man ikke selv bruker det. Siter
Rune Jansen Skrevet 30. august 2002 Skrevet 30. august 2002 Får jo mye billigere fly enn 600 000.....det er bare om å gjøre og ikke være så kresen.....ryker det litt, so what?? Lurer litt på mikrofly selv da. Hvordan er det å fly i forhold til et Cessna f.eks? [ 30.08.2002, 21:32: Endret av: Rune Jansen ] Siter
Gjest Skrevet 30. august 2002 Skrevet 30. august 2002 quote: Opprinnelig postet av Rune Jansen: Får jo mye billigere fly enn 600 000.....det er bare om å gjøre og ikke være så kresen.....ryker det litt, so what?? Lurer litt på mikrofly selv da. Hvordan er det å fly i forhold til et Cessna f.eks? Er da samme prinsipp.... vinge og motor. Mikrofly er veldig billig i forhold. Det meste av reperasjoner (om ikke alt?) kan gjøres av deg selv. Dette gjør at ulykkesstatistikken går fort oppover, men gjør man ting grundig og nøye så går det sikkert greit. Mikrofly er artige ting, kan lande nesten overalt, bare det er nesten rett så går det vel. Siter
Rune Jansen Skrevet 30. august 2002 Skrevet 30. august 2002 Hmmmm, d får jeg c litt nærmere på.... Siter
K F Skrevet 31. august 2002 Forfatter Skrevet 31. august 2002 Blir fort dyrt med EGET fly da skjønner jeg... Men er det noen her med en rik onkel som vil sponse meg? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.