Gunnar Seljeseth Skrevet 13. juni 2010 Skrevet 13. juni 2010 Såvidt jeg forstår det så er det bosettere som angriper Israelske soldater som skal forhindre at bosetterene skal angripe en Palestinsk by? Bingo! Episoden blir forøvrig nevnt av BBC i sammenheng med at de rapporterer om opprettelsen av en egen spesialstyrke hos grensepolitiet/grensevakten (IDF?) for å håndtere voldelige bosettere. Siter
Even Moe Egenes Skrevet 23. september 2010 Skrevet 23. september 2010 Rapporten slår fast at det finnes «klare bevis som støtter rettslig forfølgelse» av Israel i henhold til den fjerde Genevekonvensjonens artikkel 147, som blant annet omfatter forsettlig drap og tortur. http://www.aftenbladet.no/utenriks/1264693/FN_Israel_broet_internasjonal_lov_i_Gaza-raid.html Siter
Karl M Arsenal Ellingsen Skrevet 22. november 2010 Skrevet 22. november 2010 Om paranoia og "piratvirksomhet": Faktum over hva som hendte da det israelske forsvar bordet de seks skipene på vei for å bryte blokaden over Gaza, er nå viden kjent. Vi vet at alle de ni drepte var tyrkiske borgere(henholdvis medlemmer av den islamistiske organisasjonen "IHH", som ikke er ukjent for terror. De ble forresten nylig avbildet stående med aut. rifler og t- skjorter som oppfordret til jihad, ved et besøk på Gaza), vi vet at de israelske soldatene ble gjenstand for grov vold og enkelte fikk sine våpen frastjålet seg så snart de satte fot på dekk, vi vet at disse mennesker(snakker da i særdeleshet om passasjerer ombord på den IHH- eide båten "mavi marmara")så absolutt ikke kom for å hjelpe befolkningen på Gaza med nødhjelp og vi vet at representanter fra den Israelske stat i ukesvis på forhånd hadde vært ute med advarsler om å bryte blokaden og hadde oppfordret disse mennesker til å seile fredelig i land ved israelsk kai for å avlevere varene der. Varene skulle så gjennomsøkes for så og sendes videre til de trengende. Bordingen skulle foregå uten behov for særlig bruk av makt, noe de forøvrig ble tvunget til å bruke da de fikk oppleve en velkomst de sent vil glemme. At soldatene begynte å avfyre "live- fire" allerede før de satte sin fot på dekk, er en forferdelig usannhet fabrikert av disse rødglødende aktivister og islamister. Det jødiske folk har vært statsløse i mange tusen år. De har levd som en minoritet spredt blant nærmest alle land på denne klode. De har vært gjenstand for forfølgelse, pogromer, hat, løgner og til slutt de grusomheter som fant sted, 2. verdenskrig. At den jødiske staten Israel ble opprettet er helt riktig og staten har vist seg å være en stor, stor suksess. Litt tørre fakta: Den israelske stat utgjør omlag 0,2% av hele arealet til araberne. Israel er et land omringet av fiender som har det på sin agenda å utslette den jødiske stat. Hat mot jøder(ikke staten Israel) er noe som indoktrineres allerede fra barnsben av. Se gjerne barne- tv tilbudet de palestinske smårollinger har. Vi må ikke la oss lure til å tro at dette hatet kommer ene og alene som en følge av Israels opprettelse, men "jøde- problemet" har dog kommet nærmere på dem. Vi kan også spørre oss hvor de arabiske land ikke vil vedkjenne seg palestinerne når det kommer til integrering i deres land som en løsning på konflikten, men så snart det nevnes Israel, ja, da er de alle brødre og de enes om at Israel er den store, stygge ulv. Hvis man setter ting litt i perspektiv, uten å bite på bl.a. NRKs reportasjer, kan man godt forstå hvorfor Israel ser det som nødvendig å bruke en såpass stor andel av BNP på sitt forsvar, hvorfor de ser det som nødvendig å drive "piratvirksomhet", hvorfor de er avhengige av å ha et av verdens beste forsvar og hvorfor de er paranoide, som noen vil hevde(jeg kaller dette for hverdagsrealisme). Det er ikke slik at å støtte Israel kun hører til den Kristne andel av befolkningen. Men argumentene, de politiske, finner man ikke på statskanalen, ei heller på mange andre kanaler. Siter
Aslak Iversen Skrevet 22. november 2010 Skrevet 22. november 2010 Israel er et land omringet av fiender som har det på sin agenda å utslette den jødiske stat. Feil. Israel grenser bl.a. til Jordan og Egypt, og begge disse landene har diplomatiske kontakter med Israel. Boardingen var en f@ckup av dimensjoner, det har de selv innrømmet. Siter
Karl M Arsenal Ellingsen Skrevet 22. november 2010 Skrevet 22. november 2010 Joda, bordingen kan kritiseres på mange områder, men grunnen til at de gjorde nettopp dette og hva som skjedde ombord, er urokkelig. De diplomatiske kontakter er opprettet i ettertid. Vet ikke om man kan anse verken Egypt eller Jordan som venner av Israel av den grunn. Siter
Even Moe Egenes Skrevet 22. november 2010 Skrevet 22. november 2010 Jo, de kan ansees som venner. Israel har tilog med lagt flygeplanen over Jordan når de skal bombe Iran. Og hvis du leser artikkelen jeg la ut. Israel hadde på ingen måte noen som helst rett til å bordre skipene. Og du sier at Israel ikke avfyrte skudd? Var du der? Hvordan kan du vite det? Siter
Magnus F. Meese Skrevet 22. november 2010 Skrevet 22. november 2010 Han skriver da ikke at de ikke avfyrte skudd? Siter
Even Moe Egenes Skrevet 22. november 2010 Skrevet 22. november 2010 Ja. Han skriver det. Men har han bevis på det? Siter
Karl M Arsenal Ellingsen Skrevet 22. november 2010 Skrevet 22. november 2010 I ettertid av Israels opprettelse. Det nok nærmere 20 år før Egypt etablerte diplomatiske forbindelser med Israel. Hadde de "peppret" skipene med skudd hadde det nok vært flere døde enn de ni islamistene(?). I tillegg er det utarbeidet en fyldig rapport som tar for seg en etter en av disse påstandene. En lik rapport ble utarbeidet som et motsvar på Goldstone- rapporten under krigen på Gaza, 08- 09, men den så aldri dagens lys, likt alt annet som taler i Israels favør. Siter
per berge Skrevet 22. november 2010 Skrevet 22. november 2010 L`Chaim,,,,kunne ikke sagt det bedre sjøl Siter
Even Moe Egenes Skrevet 22. november 2010 Skrevet 22. november 2010 Hadde de "peppret" skipene med skudd hadde det nok vært flere døde enn de ni islamistene(?). Desverre var jeg ikke ombord. Så jeg kan ikke si hva Israel gjorde. Hva mener du med det Per? L´chaim? Vant du i lotto eller noe? Siter
per berge Skrevet 22. november 2010 Skrevet 22. november 2010 Du sliter vel med ett kart som fremstiller ett land som ikke eksisterte før Egypteren Jassir Arafat faket det til? :grin: Dere kjefter på Israel bare en jøde fjerter på Manhatten, men er musestille om alt av okupasjon og djevelskap gjort av muslimer og arabere både der nede og andre steder i verda. Er det noen som har okupert med blodsverd er det nå vel for pokker meg muslimer. Å iscenesette ett folk og land slik den Arabiske liga med Egypteren Arafath i spissen gjorde når dem taper nok en selstarta krig mot Israel gir dem ikke rett av den grunn. Julenisser trur vi på til vi er fire, maks fem år. Har utfordra deg før Even i å engasjere deg minst like mye angående den shia-muslimske okupasjonen av sør Libanon men det piper ikke en gang i den sakens anleding. Ikke ett aldri så lite host en gang. Det samme kan jeg si om de organisasjonene du er så sterkt engasdjert i. Det virker jo som att målet deres er å fucke opp mest mulig av det solide som andre har bygget opp før dere, og som dere nærer dere på hver bidige dag. Prøv heller å se hvem som bidrar i midtøsten og hvem som først stiller opp når noen, uansett religiøs etnisitet lider i diverse katastrofer, Men det jødiske folket blir snytt for all rettnmesig ære til og med av denne selvforherligende FN organisasjonen. Som om ikke det er nok for å bevise det folkets suverene moral og verdighet i den regionen så gjør de ikke noe nyummer av det en gang. De holder kjeft fordi det er ikke skryten og jamringa som betyr noe men derimot det å stille opp fpr folk. Er så drittlei denne hyklerske holdningen til sosialister og islamtro muslimer overfor Israel og det jødiske folket. Og alle de løgner dere har plukka sammen faller i grus bare en tar ett blikk på dem. Har sagt til mange muslimer på diverse forum i mange år att gjør dere heller venner med jødene og drit i det irrasjonelle steinalder hatet dere pokker meg ikke skjønner utgangspunktet for en gang. De første til å tjene på det ville vært muslima. Før hamas gikk seierende ut av valget på gaza stripa kunne araberne der nyte godt av Israelsk skole og helse tjenester gratis,,,hørte du det? Gratis De fleste araberne på gazastripa kunne drive handel fra og til og økonomien vokste,,,på gazastripa som ellers når noen handler med Israel. Advarselene world wide om konsekvensene ved å velge hamas var konkrete og uten grunnlag for misforståelser. Isteden lar de seg manipulere av en despot som levde for over 1400 år siden gang på gang. Israels kunskaps investering er alle arabiske land overlegen. Israels økonomiske vekst er alle arabiske øland overlegen og araberne kunne heller dratt nytte av disse verdiene. Istedenfor lar de seg altså bruke som en autopilt for rein skjær idioti. Nei Even, detta dere sosialister rauter om er ikke anna enn misunelses dyrking, eller taperdyrking som en også kan kalle det. Hele midtøsten konflikten er en rein religions konflikt fra arabisk side mens altså jødene kun krever å ha tilgang på det som an gang varv deres og som araberne jaga dem vekk ifra. Du kan tenke deg selv Even den dagen du som sosialist får beskjed fra en mulla att nå har du tjent vår sak slik att vi er herskere i ditt land så du får 24 timer på å stikke. Men først skal du betale 280% emigrasjons skatt. Og alt du har av gods og gull får du ikke ta med deg. Du kan også konverter til annenrangs muslim men ikke forvent noen annen status enn at du får beholde huet over skuldra. Thats reality Even, og ikke noen julenisse story. Jeg pleier ikke sitere en komunist men jeg kan ikke la være å gi Castro honør for sitt åpenhjertige intervju for ikke lenge sida der han minna verdens muslimer på att de i realiteten aldri har måtte stå til ansvar for sine handlinger og historie, mens jødene får hat mot seg og er blitt jaga i alle tider, som å slippe en fjert på manhatten,,,,PS: siate setning var min egen Da jødene flykta til Europa var det pga, muslimene. Det vanka folkemord og etnisk rensing an mass over alt der jøder og kristne levde side om side med muslimer i flertall. Når muslimer "flykter" til Europa er det pga, krig og elendighet skapt av,,,ja nettop muslimer. Når Kristne flykter fra Irak, Egypt, Jemen osv, er det pga,,,,ja her også er muslimer de skyldige, pussig ikke sant? Men hører vi noe jamring fra dere sosialister om dette? Nope, stille som i grava, ikke ett knyst å ane. Kjemisk rensa for all debat som kan komme til å sette en eneste muslim i ett dårlig lys. Men jødene? å dæven feis han så send en klage til despot organisasjonen FN. Hykleri er hykleri uansett politisk farge men venstresida er etter mitt skjønn de som dårligst skjuler sitt hykleri :grin: Siter
Even Moe Egenes Skrevet 22. november 2010 Skrevet 22. november 2010 Jeg skumleste og så sosialister helt på bunn. Da fant jeg utav at det ikke var verdt å lese det. Sosialister har ingen verdens ting med dette å gjøre. Siter
per berge Skrevet 22. november 2010 Skrevet 22. november 2010 Har du etnisk kart for tida før muslima satte igang sin etniske rensing mot jødene eller passer det fortsatt best i anledning deres sak att vi setter deadline i 67? :grin: Uansett når du setter deadline så snubler du i mangel på innsikt i den islamske ideologien der etniske rensing av jøder har vært pri.1 siden muslimas forbildet sleit med migrena si. Siter
per berge Skrevet 22. november 2010 Skrevet 22. november 2010 Feil Eeven, sosialister er de som favner om disse rabiate totalitære muslima som har satt midtøsten i brann gang på gang. Det er ett utall Europeiske radikale sosialister som har engasjert seg dirkete på frontlinja for den islamske liga, også kalt arabiske liga. Tilo og med Nordmenn har gjport det og en av dem er i dag en ledende skikkelse i den radikale sosialsist fløyen her i Norge. Lars Gule sier det navnet deg noe? Og ser vi på hvem som har rava rundt med jødehat de siste hundre åra her i Europa så er vel sosialistene de som bør gå på tå og hev gjennom gangen i håp om ikke å vekke "trollet" (red anm: sannheten). Å bli konfrontert med sine handlinger/valg passer kansje ikke alle, men da vil jeg påstå dem sliter. Og ikke får dem min sympati og trøst heller. Ta ditt ansvar som en mann Siter
per berge Skrevet 22. november 2010 Skrevet 22. november 2010 Om du skumleste kan jeg tilate meg å ta ett lite utdrag for å høre dine mening om spesielt en ting her? Sitat meg sjøl: Har sagt til mange muslimer på diverse forum i mange år att gjør dere heller venner med jødene og drit i det irrasjonelle steinalder hatet dere pokker meg ikke skjønner utgangspunktet for en gang. De første til å tjene på det ville vært muslima. Før hamas gikk seierende ut av valget på gaza stripa kunne araberne der nyte godt av Israelsk skole og helse tjenester gratis,,,hørte du det? Gratis wink De fleste araberne på gazastripa kunne drive handel fra og til og økonomien vokste,,,på gazastripa som ellers når noen handler med Israel. Advarselene world wide om konsekvensene ved å velge hamas var konkrete og uten grunnlag for misforståelser. Siter
Simon Trefjord Skrevet 22. november 2010 Skrevet 22. november 2010 Sitat Even Moe Egenes: Jeg skumleste og så sosialister helt på bunn. Da fant jeg utav at det ikke var verdt å lese det. Sosialister har ingen verdens ting med dette å gjøre. Dette ser jeg på som en veldig feig måte å slippe å svare på Per Berges saklige innlegg... Dersom du hadde lest teksten hadde du sett at det var mange argument som ikke hadde noe som helst med sosialistenes meninger å gjøre. Slike usaklige innlegg ødelegger bare for de som bruker tid på begrunne sine meninger. Jeg synes du i det minste burde svare på Pers siste innlegg og ta deg tid til å lese et innlegg uten ordet; "sosialist". (Btw: Gratulerer med dagen Per ) Siter
Karl M Arsenal Ellingsen Skrevet 23. november 2010 Skrevet 23. november 2010 Du sier du ikke kan si hva Israel gjorde, da du ikke var ombord. Er det ikke slik at du forteller oss alle hva Israel gjorde, uten et kritisk blikk i det hele tatt, lengre tilbake i denne diskusjon? Jeg synes også du skal svare på Pers(GRATULERER MED DAGEN:)) mange gode innlegg. Å gjemme seg bak denne sosialist- greia blir for dumt. Siter
Magnus F. Meese Skrevet 23. november 2010 Skrevet 23. november 2010 Tenk hvor fredelig verden hadde vært, hadde folk gått utifra fysiologi og biologi, i stedet for eventyr skrevet av de som liker å tro at døden ikke er døden.. Siter
per berge Skrevet 23. november 2010 Skrevet 23. november 2010 Takk for gratulasjoner ja. Fine greier å bli eldre gitt. Da har en ikke så mye å tape lengre og kan gi litt mer F :grin: Selv om det er ei støndt til enda så skal det bli en befrielse å en dag pasere 70 sliki att en kan slippe en kjempefjert på bussen med den beste samvitighet. :grin: Ellers håper jeg også att Even kan komentere. Når en er så personlig politisk engasjert som Even etter eget utsagn er bør han etter min mening følge opp. Men det kan være skolearbeid eller noe anna som har kommet i veien. Alle kan ikke sitte pal på nettet til enhver tid. Magnus, om vi kun skulle forholde oss til fysiologi og bilogi så er jeg redd vi gikk glipp av det som gjør oss menskene så spesielle, og da tenker jeg på filosofi først og fremst. BTW: Go Gunners :cool: Siter
Even Moe Egenes Skrevet 23. november 2010 Skrevet 23. november 2010 Gratulerer ja! Hyggelig å bli eldre Ja, jeg har ikke hatt tid til nå. Har en drøye 45 minutter på meg nå, så skal jeg reflektere over det du skriver - og komme med ett sabla bra innlegg :cool: EDIT: Jeg er enig med Meese. Religion er opphavet til alt vondt. Først av alt: Jeg er ikke sosialist. Jeg har ingen planer om å stemme SV eller noe Rødt eller noe av den røysa. For det andre: Ja, the muzzzlimzz har gjort veldig mye dumt, og de har ødelagt mye for seg selv. Men når det engang er sånn at Israel okkuperer vestbredden, og forskjellsbehandler i sitt eget land - de som er demokratiske! Fra ett land som ikke der demokratiske kan man vente noe sånt. Ikke ett land som har addoptert styreformen sin fra USA. Israel har sikkert gjort mye bra. Men sålenge de ikke lar Palestinerene fiske på sitt eget havområde, eller bruke flyplassen sin - så gir jeg ikke Israel en smule respekt. Men man kan vel ikke forvente annet. Israel annerkjenner jo ikke Palestina. Kansje derfor de slipper igjennom med krigsforbrytelser og annet tull - krigsregler gjelder jo bare når man er i krig med ett land! Når det gjelder Israel og jøder. Jeg har da intet imot jøder. Kjenner flere jøder jeg. Har til og med venner i Israel. Jeg bare misliker politikken til Israel når det gjelder Palestina. Og som sagt flere ganger tidligere: Hamas er ikke ett politisk parti, men ett islamistisk diktatur som gjør alt det de ikke skal gjøre. Og Palestinerene angrere selv på hva de har gjort. Men kan du forklara nybyggerne på vestbredden? De som kaster Palestinerene ut fra husene sine, river dem, og bygger egne hus? PS: Hva har skjedd med facebooken din? Har du fjernet meg som venn? :crazy: Siter
Magnus F. Meese Skrevet 23. november 2010 Skrevet 23. november 2010 Joda Per, men for meg er det stor forskjell på filosofi og eventyr Alle religionene og tilhørige skrifter har en god del fornuft i seg, det er bare det at de klædder på så mye ekstra svada, som gjør meg så oppgitt (Jeg innser at jeg kanskje tramper faretruende nært enkeltes tær nå, så jeg bør gjøre det klart at jeg ikke mener noe personlig her, jeg bare bedriver litt ateismeforkynning). Og når mennesket skal finne på sine egne tolkninger som rettferdiggjør så og si hva som helst en vil, da takker jeg meg selv for at jeg tror at døden er punktum, og at det ikke sitter noen allmektig og drar i trådene mine. Jeg synes at all religion er like søkt, det finnes gærninger i alle kulturer. Desverre er noen land mye mer styrt av religion enn andre, og dette gjenspeiles i disse lands politikk, lover, og utenriks holdning. Vi får bare håpe at folk etterhvert begynner å ta til fornuften. For tusen år siden var det vårt land som ble kristnet med sverd i hånd. Det hadde ikke vært så dumt om nevnte land lot påtvungen religion bli historie, de også. For hundre år siden sa en stor norsk forfatter følgende på dødsleiet sitt: "De gode gjerninger redder verden". Kanskje vi ikke trenger å gjøre det mer tungvint enn det? Siter
K L Skrevet 23. november 2010 Skrevet 23. november 2010 Hmm et stort hmm, om du stanser fiskebåter med angreps grupper i samme farevann som de fredlige fiskerne, hva gjør du da? Er du f.eks. Israeler med annsvar for de vepnede styrker så tenker du; javel de bruker den ikke til å bare fiske i, de driver også med terror, da stanser vi dem fra å bruke farvannet siden de styrende myndighetene (Hamas) ikke klarer, eller vil gjøre noe for å kontrollere denne gruppen selv. De nybyggerne på vestbredden er ikke spesiellt bedre en Hamas spør du meg, men så lenge konflikten er der blir det vanskligere for Israels regjering å holde dem tilbake, og ja de har forsøkt flere ganger, Israel er heller ikke noe fornøyd med nybyggerne sine. Og hver gang de angripes får de gjennomslag for å øke sine nybygginger. Siter
Even Moe Egenes Skrevet 23. november 2010 Skrevet 23. november 2010 Og siden fiskebåter kan bli brukt som terrorutstyr, så får de ikke lov å fiske utenfor så og så langt? Blir det samme som å ta vekk jordbruksredskaper fra afghanere, for de kan jo bruke dem mot ISAF styrker.. Er klar over at Israel har prøvd å gjøre noe med det. Men nytter ikke da at Israel klager over det mens de gir tillatelse til at flere nybyggere fikser seg hus på vetbredden.. Siter
K L Skrevet 23. november 2010 Skrevet 23. november 2010 Nei det er en vesentlig forskjell, Israel har stanset flere båter på veg mot israel fullastet med vepnede grupper, de får fortsatt lov til å fiske, men bare nærme land. Fiskebåtene har de fortsatt selv etter at flere har gjennomført angrep med den type farkoster. Som jeg har sagt før, hva mente palestinerne med å velge en ytterligående fløy(hamas) til deres ledere, mulig det var i ren desperasjon, men nå har Hamas så mye makt at selv palestinerne ikke klarer å bli kvitt dem. Eneste muligheten for palestinerne nå er å kaste Hamas på sjøen, så gå med lua i hånda til Israel og be om en ny forhandling, så lenge Hamas er ved makten støtter jeg Israel sine metoder uansett hvor barbariske flere av dere måtte mene de er. Siter
Even Moe Egenes Skrevet 23. november 2010 Skrevet 23. november 2010 Må jeg virkelig nevne saken med hamas igjen? De fleste liker ikke Hamas. Og når det gjelder forhandlinger, så bryter begge partene forhandlinger like mye. Og hvor mye hjelper det at de får lov å fiske, når de ikke få fiske der det er dypt (over 3km fra land). De aller, aller fleste fiskere får ikke fisk så nærme vann. Siter
K L Skrevet 23. november 2010 Skrevet 23. november 2010 Må jeg virkelig nevne, "DA FÅR DE F. SLUTTE MED Å STEMME PÅ HAMAS VED VALG" Siter
Christian Paulsen Skrevet 23. november 2010 Skrevet 23. november 2010 Onde tunger vil sikker kalle dette off topic. Men dersom det diskuteres bla; krig, fred, venstrevridde , muslimer, nazister, rød-grønne, radikale, kommunister, sosialister, islamofobe, religion generelt, femtekolonister, terrorister, USA, eller egentlig hva som helst annet som er litt kontroversielt, ja da er risikoen meget stor for at det er nettopp der man treffer Hr Berge! [size:14pt]Så med det vil jeg si gratulerer så mye med dagen Per!! [/size] Men har en liten ting som har mer relevans med selve saken her også. Jeg har fortstått at kredibiliteten til NRK er så som så hos deler av panelet, men for dem av dere som ikke selv var på denne båten under bordingen, eller kjenner menneskene som var det, så kan en titt på denne Brennpunkt-episoden være interessant. Brennpunkt skulle egentlig lage en episode med noe gnål om ubåter, og gjennom dette hadde de en mann og et filmteam på båten før, under, og etter angrepet, samt planlegging av turen, og fikk dermed stoff nok til en helt annen story. Kan sees her; NRK - Operasjon Sjøbris Siter
Even Moe Egenes Skrevet 23. november 2010 Skrevet 23. november 2010 Kenneth: Ja, de stemte Hamas ved ett valg - etter det har det ikke vært noe mer valg. Geeezzzzeeee... Skal kikke på brennpunkt når jeg har tid/headset som fungerer! Antageligvis veldig mye bra der. Fra begge sider. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.