Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 153
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Skrevet

For jævlig av Israel rett og slett! Det vi overaske meg om dette ikke får alvorlige konsekvenser for Israel internasjonalt nå.

Her blir altså et to-sifret antall mennesker bestående av fredsaktivister, helse-/hjelpearbeidere, kunstnere og politkere på vei til Gaza med nødhjelp, regelrett massakrert ute i det som også sannsynligvis er internasjonalt farvann. Jeg har ikke ord!

Skrevet

Jeg syntes Israel har fått herjet for lenge nå uten konsekvenser! Den tilliten verdensamfunnet gav dem etter andre verdenskrig er brutt for lenge siden. Nå er det på tide vi setter dem på plass! Jeg sier som Halvdan, jeg har ikke ord!

Skrevet

Det var faktisk 100 talls, om ikke tusenvis som var med på freedom flotilla.

Men alikevell. Sjokkerende. Enig med både Halvdan og Vidar

At IDF begynnte å skyte umidelbart etter bording, syns jeg ikke var merkelig. Håper bare ikke at noen av nordmennene var en del av de som ble drept.

Mest sannsynlig, så kommer dette ikke til å få konsekvenser fra USA sin del, men sansynlig fra store deler av vesteuropa.

Men etter den ruta jeg har sett, så satset de på å dra rett igjennom Israelsk farvann. Kunne de ikke bare lagt ruta om til Egypt, og så sniket seg inntill land?

Skrevet

I henhold til internasjonal havrett så er det kun landet skipet er registrert i som har lov til å borde i internasjonalt farvann. Skipet er ikke registrert i Israel men Tyrkia.

Skrevet

Tja, USA har i alle fall tatt over seg at de var delaktige i å opprette "problemet" med det første. Og de fleste Europeiske landene ble med på ferden fordi de ikke "hadde plass" til jødene.

Godt og vel 60 år senere har ikke tingenes tillstand blitt særlig bedre. Og med et stadig sterkere fiendebilde (det ropes blandt annet "boikott" både hist og her) blir ikke Israelerne akkurat mindre aggressive...

En ting er i alle fall sikkert; det er ikke ene og alene Israels feil at det har blitt som det har blitt. "It takes two to tango"... :whistle:

Skrevet

Gunnar, Israel bordet et annet lands skip i Internasjonalt farvann, slik jeg forstår det klassifiserer dette dem som pirater, og man har fullt rett til å beskytte skipet sitt mot pirater.

Aktivistene hadde jernstenger og møtte elitesoldater med automatvåpen som fyrte av villt.

Jo det er Israel sin feil at det har blitt som det har blitt!

Skrevet
elitesoldater med automatvåpen som fyrte av villt.

Om det virkerlig var så villt burde vell dødstallene overstige 19, eller hva?

Forøvrig hadde de Israelske soldatene med seg Paintball-gevær som var ment for å spre mengdene... :whistle:

Og med mindre soldatene medbrakte hver sin Uzi, så var øvrige håndvåpen mest sansynlig "semi-automat"...

Hvordan det internasjonale regelverket for sjøfart ellers fungerer er jeg mindre sikker på, men destinasjonen til disse skipene var jo meget godt kjent, og det var tillsvarende godt kjent at Israel hadde sagt "NEI".

At gruppen i det hele tatt har så vanskelig med å la frakten gå via enten Israel eller Egypt har jeg forøvrig vanskelig for å forstå. Og det at følget bare bestod av "harmløse aktivister" har jeg mine tvil om...

Skrevet

Tja, omentrent like spekulativt som det som ellers har kommet frem i denne tråden.

Ellers er "heiagjeng-syndromet" noe som fasinerer meg samtidig som det faktisk også skremmer meg. Jeg har selv deltatt i aktiv debatt om midtøsten på et annet forum, men det ble såpass med skittkasting at jeg trakk meg. Det var alikevel interressant å se hvordan en og samme person kunne bli stemplet som "Jøde/Isralelhater" og "Palestinahater" i en og samme tråd.

For å gjøre mitt standpunkt 100% klart:

- Støtter jeg at Israel gjennomførte aksjonen sin? Nei.

- Var det nødvendig av aktivistene å på død og liv trosse alle advarsler og sette kursen direkte for en havn i Gaza (mot alternativt å losse lasten i Israel eller Egypt for videre frakt til Gaza på land)? Nei.

Er jeg villig til å trekke noen videre konklusjoner på nåværende tidspunkt? Absolutt ikke! Jeg vil ha fakta på bordet.

Sannheten er enhver konflikts første offer, og i midtøsten holdes sannheten nede med god hjelp fra nevnte "heiagjenger". Mitt forslag til løsning; finn en øde øy, og sett alle som av en eller annen grunn ikke kan leve fredlig med "de andre" av på den øya sammen med en våpenlast bestående av blandt annet M16 og AK47 (med tillhørende ammo), og la folket ta kværken av seg selv. Farvannet rundt patruljeres selvsagt av en internasjonal styrke som skal sikkre at ingen kommer seg vekk fra øya...

Skrevet

Jaha ja Gunnar, så Non lethal våpen har drept 9stk? (sier 9 fordi det er det laveste tallet man har hørt så langt) jaujau.

Gunnar, hva var formålet hele turen? Ut fra det jeg leste var omentrent 100 personer ombord i båten aktivister. Resten var frivilige hjelpearbeidere.

Var det nødvendig med havn i Gaza? Ehm ja. Det er jo trossalt nøyaktig derfor de skal dit! Det kommer ikke noe hjelp fra Israel/Egypt over til Gaza. I mindre grad anyway.

Skrevet

Og med mindre soldatene medbrakte hver sin Uzi, så var øvrige håndvåpen mest sansynlig "semi-automat"...

Er ikke dette egentlig irrelevant? 19 drepte er 19 drepte, uansett med hvilket våpen de ble drept. Det gjør det ikke bedre om det var semi-automatiske våpen.

Hvordan det internasjonale regelverket for sjøfart ellers fungerer er jeg mindre sikker på, men destinasjonen til disse skipene var jo meget godt kjent, og det var tillsvarende godt kjent at Israel hadde sagt "NEI".

Israel har ingen rett til å bordre skip registrert i et annet land, utenfor sitt territorialfarvann og tilstøtende sone på 12 mil. Dersom dette skal kunne gjøres, må en kriminell handling ha blitt begått av skipet i israelsk territorialfarvann eller tilstøtende 12 mils sone, og skipet må deretter forfølges uavbrutt av israelsk marine. Det har ikke skjedd, ergo er bordringen ulovlig.

At gruppen i det hele tatt har så vanskelig med å la frakten gå via enten Israel eller Egypt har jeg forøvrig vanskelig for å forstå.

Det har vel noe med de israelske restriksjonene å gjøre. Israel foreslo at frakten skulle fraktes til Gaza etter at Israel hadde godkjent den. Ville lasten ha blitt godkjent tror du?

Og det at følget bare bestod av "harmløse aktivister" har jeg mine tvil om.

Kanskje ikke harmløse aktivister, men det rettferdiggjør ikke en bordring, i iallefall ikke drap på dem.

Skrevet
Jaha ja Gunnar' date=' så Non lethal våpen har drept 9stk? (sier 9 fordi det er det laveste tallet man har hørt så langt) jaujau.[/quote']

Du hevdet at soldatene "skøt villt med automatvåpen". Jeg påpekte at soldatene hadde med seg paintball-våpen som mest sansynlig var full-automat. Israel har vedgått at det ble åpnet ild med lette håndvåpen (eller "lethal" om du vil).

Gunnar' date=' hva var formålet hele turen? Ut fra det jeg leste var omentrent 100 personer ombord i båten aktivister. Resten var frivilige hjelpearbeidere.

Var det nødvendig med havn i Gaza? Ehm ja. Det er jo trossalt nøyaktig derfor de skal dit! Det kommer ikke noe hjelp fra Israel/Egypt over til Gaza. I mindre grad anyway.[/quote']

Tja, si det. Jeg lurer også på om formålet var provokasjon eller nødhjelp. Israel tillbød lossing i Israelsk havn med påfølgende inspoeksjon for våpen og transport til Gaza. En liknende avtale burde være fullt mulig å få til med Egypt.

Aksjonistene var forøvrig fullt ut klar over at det kunne bli konfrontasjoner:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtosten/artikkel.php?artid=10007541

Vi kommer ikke til å stanse før vi kommer til Gaza. Den eneste måten israelerne kan stoppe oss, er ved å borde skipene våre, sier Espen Goffeng.

Som sagt, så gjort.

Og Even:

Jeg har i alle fall ikke sett store protester i media over følgende påstand fra Israel:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/10195838.stm

Israel says it allows about 15,000 tonnes of humanitarian aid into Gaza every week.

Har du eventuelt bevis for det motsatte?

Skrevet

Ble mest imponert over knivlsipern dem hadde med seg jeg da men. Må værra noe jævlig kjappe til å kvesse kniver dissa "fredsfolka" som greier den jobben mitt under slaget :grin:

Skrevet

Jeg overlater til hver enkelt å bruke huet mer enn rævva når de tar standpunkt i visse saker.

Den israelske bordringer er ulovlig. De som er på skipet kan helt lovlig forsvare det med de midler de har til rådighet. Aktivistene er på sitt eget skip. Dette er i internasjonalt farvann. Israel har INGEN jurisdiksjon.

Skrevet

Videoen og våpnene har vel ingenting å si? Kanskje de var klare til å forsvare seg mot en eventuell kapring som måtte komme?

Uansett så er det vel normalt å ha kniver ombord i skip? Og for alt vi vet kan Israel ha lagt til flere "våpen" her? De kan iallefall helt klart benytte seg av den muligheten, for det er de som sitter med bevisene uansett.

Dere må da forstå at Israel ikke engang har lov til å ta seg ombord i det hele tatt?!

Skrevet

Som jeg sa, tenk med huet og ikke med rævva.

Brannbomber blir kasta, samme med sjokkgranater, spretterter av samme type som hamas svina gir guttunga på gaza ble funnet sammen med brannbomber, tilfeldig? ja om en er på en eller anna kjemisk rus så virker det kansje slik.

Tror dere ett sekund att dette ikke er iscenesatt av den islamofashistioske bevegelsen hamas og deres velgjørere Iran og Syria?

Cheezez hvor naiv går det an å bli.

Det hele var planlagt til minste detalj, Alt gikk slik det var meninga det skulle, alle verdens statsledere og andre "synsere" viste hva som lå bak og hva som ville skje, Og etterpå spiller de overaska og sjokerte. Faen da, snakk sant og kutt ut hykleriet. Siste melding var mynta mot alle de hyklerske patetiske statsledere og andre klovner og ikke nødvendigvis guttugnger på dette forumet her.

Vent heller til dere guttunger er førtiåringer og intifada er ett like dagligdags "fenomen" i vår egen bakgård. Det er allerede godt etablert her om dere bare gidder få øya opp fra den overbeskytta puseladd hverdagen deres.

Jaggu er det mange som etterhvert vil skygge unna enhver debat om det temaet her når de tenker tilb ake på hvem de støtta i sin pure ungdom.

Mathias, det er forksjell på land i krig og fred. Og att skipet hadde hjemmelaga Tyrkiske flagg betyr ingen verdens ting. Få skylappene vekk fra øya dine og se hva faen som foregår. Disse islamofashistiske kreftene bruker våre normer og verdier imot oss for å fjerne de verdiene vi har så kjært.

Grow up.

Skrevet

Det er også smått ironisk att denne HOX konvoien la ut fra det muslimsk okuperte Kypros :sick:

http://no.wikipedia.org/wiki/Kypros

Men det ser jo ikke femtekolonistene da det ikke tjener deres sak. Ei heller att gypt slipper inn kun en femtedel av den bistanden Israel gjør.

Desuten er det ingen nød på gaza. Denne bermen som står bak denne antisemtiske kampanjen driter på alle de som virkelig er i nød rundt om i verden. De tråkker over sultramma, katastroferammede og andre nødlidende i sin kamp etter islamsk doktrine.

Skrevet

Hva er problemet ditt Per? Hvorfor klarer du ikke å diskutere uten å forsøke deg på hersketeknikker? Har du så liten tro på din egen evne til å diskutere? Kan du ikke for en gang skyld prøve å angripe synspunkter og ikke person?

Mathias, det er forksjell på land i krig og fred. Og att skipet hadde hjemmelaga Tyrkiske flagg betyr ingen verdens ting.

For noe tull! Skipet seiler under Tyrkisk flagg og er registrert i Tyrkia. Ingen kan bordre dette skipet i internasjonalt farvann, untatt Tyrkia. Det er ikke normer, det er havrettskonvensjonen. Det har ingenting å si hva lasten var. Du har lov til å bære våpen i internasjonalt farvann. Israel måtte ha ventet til de var i israelsk territorialfarvann eller tilstøtende 12 mils sone. Sånn er det!

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...