Jack J Jackson Skrevet 29. mai 2010 Skrevet 29. mai 2010 Hei Har mange år lurt på en ting når det gjelder Norrmen og uttal av oo i Engelske ord. ALLE normen sier Liverpuuuuuul, swimmingpuuuul, Hollywuuuuuud og Norwegian Wuuuuuuuuuuuuds......... Det heter IKKE uu uten oo akkurat som o i zoolog, zoome og Coop eller Oslo. Dere er så flinke ellers på Engelsk, men akkura dette låter for dumt. Jack Siter
Ola Haldor Voll Skrevet 29. mai 2010 Skrevet 29. mai 2010 Jeg er ingen vitenskapsmann på engelsk uttale, men det aner meg at det er variasjoner avhengig av hvilke bokstaver 'oo' står sammen med. Akkurat som "SWAT" (svått) og "Able" (eibl). En annen ting man kan ta med er dialekt. 'oo' sies noe nyansert og forskjellig etter hvilket geografisk område vedkommede kommer fra. Også er det vel litt hva man hører og lærer av sin kjekke lærer eller flotte lærerinne i skolen. Man tror det man lærer, og bruker det livet ut. Om alt man lærer er riktig er derimot en annen sak. Siter
Jack J Jackson Skrevet 29. mai 2010 Forfatter Skrevet 29. mai 2010 Enig med deg i de eksemler du viser til, men..... akkurat dette med oo virker være vanskelig. Til tross for mine Amerikanske bodslinier kan jeg ikke huske at jeg noensinn hørt en Engelsktalende uttale oo som uu. Gjetter at læren har stor skyld i dette, men man burte kunne forlange at en Engelsk lærer skal være faglært og vite hvordan et uttal skal være. Det rare er at jeg ikke hørt dette i noet annet land ikke ens i Sverige. Siter
Timmy Brandt Skrevet 29. mai 2010 Skrevet 29. mai 2010 Hehehe.... eller apelsin juuuice Min fru klagar alltid på att vi Svenskar är dåliga på uttalet J på engelska (jakk j jakksson istället för "djack j djacksson" om man nu skriver så. Men uu istället för oo är lite roligt Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 29. mai 2010 Skrevet 29. mai 2010 Tja, det er vel her fonetisk uttale kommer inn i bildet. Veldig ofte vil blandt annet bokstaven O få noe som minner mer om en 'å' uttale, og U heller til tider mot en 'ø' uttale. Generelt er det forskjell på uttale av vokaler mellom Engelsk og Norsk, og selv om jeg har et hint av 'u' i uttale av f.eks. "Liverpool" er det ikke mange som gjetter at jeg er fra noe i nærheten av skandinavia med tanke på språklige ferdigheter. Litt avhengig av hvem jeg snakker med, så omfatter gjettningene normalt New Zealand, Australia eller Sør-Afrika, men noen har også spurt meg om jeg er fra England... :grin: Siter
Ole Sannes Riiser Skrevet 30. mai 2010 Skrevet 30. mai 2010 Joda, det er jo greit at O blir Å og U blir Ø, men her er det snakk om dobbel O, altså OO. Og da er det jo sånn at mange nordmenn sier Liverpuul og swimmingpuul, selv om dobbel O skal uttales som en O-lyd. Men at ALLE nordmenn sier Liverpuul, det stemmer ikke Siter
Timmy Brandt Skrevet 30. mai 2010 Skrevet 30. mai 2010 Gunnar: Nu ska man väl egentligen inte använda åäö i det fonetiska alfabetet (i flyget iallafall) så det borde inte bjuda på allt för mycket missförstånd. Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 30. mai 2010 Skrevet 30. mai 2010 Timmy: Det er faktisk forskjell mellom det Fonetiske alfabetet og Fonetisk uttale (Fonetikk) :whistle: http://sv.wikipedia.org/wiki/Fonetik http://no.wikipedia.org/wiki/Fonetikk http://en.wikipedia.org/wiki/Phonetics Siter
Kenneth Rønning Skrevet 30. mai 2010 Skrevet 30. mai 2010 Jeg er en nordmann ikke en Norrmen. Og ja ingen nyhet at nordmenn er dårlig i engelsk, gammelt nytt . Siter
Jack J Jackson Skrevet 31. mai 2010 Forfatter Skrevet 31. mai 2010 ................ och jag är Svensk. Räknar med att du talar och skriver perfekt Svenska. :sleep: Siter
Ole Sannes Riiser Skrevet 31. mai 2010 Skrevet 31. mai 2010 Og ja ingen nyhet at nordmenn er dårlig i engelsk' date=' gammelt nytt[/quote'] Nordmenn er generelt ganske flinke i engelsk, og kan gjøre seg forstått uten problemer, selv om ikke uttalen eller tonefallet nødvendigvis er helt perfekt. Siter
Timmy Brandt Skrevet 31. mai 2010 Skrevet 31. mai 2010 aha Gunnar, se där. Man lär så länge man lever Siter
Øyvind Schou Johnslien Skrevet 1. juni 2010 Skrevet 1. juni 2010 Hvis det er noe dere lurer på når det gjelder engelsk utale, Bare ta en tlf til Petter Solberg så hjelper han dere gjerne tenker jeg.. :grin: Ett par av hans utalelser som aldri blir glemt: But, but. Its not only only.. Og den værste av dem alle: Its not the fart that kills, its the smell.. :grin: Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.