Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dagbladet har for tiden en del avisoppslag om SOS Rasisme:

http://www.dagbladet.no/2010/05/27/nyheter/sos_rasisme/innenriks/tjen_folket/medlemsrot/11872825/

Bl. a. at de har meldt inn lokallag som kun finnes på papiret. Det har også kommet frem at lederene av SOS Rasisme også er medlemmer av en gruppe som heter Tjen Folket som er kommunistisk og for væpnet revolusjon.

Det har vært et intervju med lederen av SOS Rasisme, som også er medlem av Tjen Folket der medlemmer av Tjen Folket kaller SOS Rasisme for "Honningkrukke". Hva nå enn det betyr. Noen som vet noe mer om denne saken?

Legger også til dette: 19. mai avslørte Dagbladet et hemmelig notat som gir medlemmer av Tjen Folket instruks om hvordan de skal gå fram for at partiet skal beholde kontrollen over makta og millionverdiene i SOS Rasisme.

Skrevet

Neh, men jeg veit da at han ikke er rødere enn SV. Ikke så rød engang. :/

Og, så det er sagt. Så kjenner jeg ikke så mange som er med i SOS-Rasisme i rogaland. Hva politisk rettning de tar. Bryr jeg meg faktisk ikke om :grin:

Skrevet

Jeg tror på ingen måte at hele SOS Rasisme er en gjeng kommunister, og at alle er med på det som kan se ut som en svindelav norske skattebetalere.

Men det er bekymringsfullt når en gruppe som kaller seg Tjen Folket kan ta over SOS Rasisme, og bruke det som melkeku slik Dagbladet fremstiller det i hvertfall :)

Skrevet

Uten tvil!

Dog skal det sies at Dagbladet virker som å ha vært ute etter SOS-Rasisme i det siste. Men men..

Forøvrig så er SOS-Rasisme sentralt full av oppklaringer. Med mail vedlegg fra begge parter :grin:

Hele greia er jo litt komisk?

Skrevet

Even, jeg skal langt på vei si meg enig i att politisk retning ikke skal være disrkiminerende for evnt, andre engasjement i samfunnsdebatten. Men jeg pleier å si att det er forskjel på å skjære seg i fingern og å kappe av seg huet. Når det gjelder slike som disse fra Tjen folket er dette en gjeng jeg ikke ville hatt i nærheten av mine barn.

Når det er sagt kan du heller ikke vri deg unna att denne gjengen har hatt nærmest full kontrol over hele SOS rasisme noe som også har gått utover organisasjonen rent økonomisk.

Når SOS Rasisme blir kuppa sliki de beviselig har blitt her er det tvingende nødvendig å ta grep, alvorlige grep for å fjerne disse elementene og samtidig sørge for statutter i organisasjonen som utelukker tilsvarende elementer for ettertida.

Jeg syns det er alt for slappe holdninger til dette med komunisme hos folk flest. Er en komunist og på yttre fløy er det liksom ikke så farlig, de er jo tross alt komunister, og de er jo egentlig "snille" . Mens det reageres, og med rette til fulle så fort det dukker opp ett nasjonal sosialistisk miljø. Så att folk flest må begynne lære seg elementær historie så de ser att komunismen har stått for noen av de verste overgrep mot enkelt individer og folkegrupper er tvingende nødvendig skal vi unngå en tilsvarende destruktiv bevegelse i fremtida.

En siste ting før jeg drar for dagen er att du ikke må prøve gi DB skylda for denne saken Even. Det blir å vri seg unna. (som repr, for morradagens SOS rasisme har du ett helt spesielt ansvar for å sette skuta på rett kurs, om det i det hele tatt er mulig. Jeg kommer hvertfall ikke til å bidra med penger eller annen støtte til denne org, uten å ha blitt 120% overbevist. Da støtter jeg heller MOT.

PS: Frekkhetens nådegave er dog noe Dagbladet har mer enn nok av. De påberoper seg å ha avslørt denne saken 13 mai då, noe som er det reneste sprøyt. Hegnar Online og Nettavisen var de første media som tok opp saken. Første gang jeg selv skrev om dette kuppet og hva som lå bak var i 08.

Skrevet
Glad vi i Rogaland ikke har det sånn! Lederen for Rogaland SOS-Rasisme er ikke i Tjen Folket. Det veit jeg, for han har jeg kjennt siden før han begynnte med SOS-Rasisme

Kjell Gunnar Larsen er nok personen som styrer skuta bakenanliggende i Rogaland vil jeg tro. Og dette vesenet er så langt inne i Tjen Folket som det er mulig å komme. En velkjent Erkekommunist i det lokale.

Skrevet

Even, etter ditt eget utsagn er du jo på tur inn i sentral posisjon der nede. Så jeg finner det nødvendig att du opkalrer endel fra dine utsagn her.

Sitat deg Even: Dog skal det sies at Dagbladet virker som å ha vært ute etter SOS-Rasisme i det siste. Men men..

Mener du att når noen ntar for seg klart beviselig svindel så er det ett "overgrep" mot svindlerne, eller hva mener du her egentlig?

Sitat deg Even: Forøvrig så er SOS-Rasisme sentralt full av oppklaringer. Med mail vedlegg fra begge parter grin

Hva mener du med full av opklaringer? Er det sånn att disse som har vært delaktig i svindelen av både medlems støtte og tjuveri av penger fra SOS Rasisme er fjernet fra sine verv og kastet ut av organisasjonen? (herunder, Tjen folket`s tyveri av SOS rasisme`s midler uten støtte i gjeldende statutter)

Sitat Even: Hele greia er jo litt komisk?

Jeg syns ikke hverken svindel av offentlige middler eller tyveri forøvrig er komisk jeg Even, og om det er din holdning blir jeg meget bekymra for den videre organisasjons drifta du har påtatt deg en sentral rolle i.

Ett punkt du burde ta innover deg er att Tjen folket beviselig har svindlet til seg midler for å bruke dem til eiendoms spekulasjon. Jaggu sa jeg komunister, som hiver seg inn i eiendoms bransjen og det med tilsvindla offentlige middler. Alle midler helliger målet som det vel heter i Karl Marx` ideer ,o) Forøvrig ett latterlig standpunkt etter mine normer. Jeg syns den tankerekka er totalt på trynet like mye som "Øye for Øye, Tann for Tann"

Hva den dagen din motpart tenker det samma? Att det kommer en gjeng fashister eller nasjonal sosialister og banker gørra ut av deg. Er det ikke da en kan si,,,,Takk for sist? :blush:

Skrevet

Slettes ikke en sentral posisjon Per!

Hmm, virker som jeg har forsnakket meg litt her ja.. Skal prøve å legge meg litt flat. Det jeg mener med at DB er "ute" etter SOS-Rasisme, er at de har hele tiden saker om SOS-Rasisme. Enten de er alvorlige, som svindelsaken, eller fillesaker (etter min mening) som omhandler medlemmene sine private politiske holdninger.

Sentralt er stappfullt om saker om de diverse tema.

Ser du forøvrig hele tiden vifter med MOT. Jeg veit hva MOT er. Derfor er jeg heller med i SOS-Rasisme. Jeg prioriterer å få ned rasismen i Norge.

God fredags kveld ;)

Skrevet

Du mener altså att SOS rasisme er forfulgt av DB? Jeg skjønner ikke hvor du tar det ifra all den tid DB er, etter Klassekampen, den rødeste blekka i landet. Kansje enkelte i redaksjonen har sett hvor galt det har gått med den radikale ledelsen som beviselig har kuppa de fleste verv i ledelsen til SOS rasisme Even? Det kan hende det blir for radikalt selv for DB. Martine Aurdal prøver jo så godt hun kan å radikalisere DB, men det er ikke sikkert hele redaksjonen er like røde som hu. Noen tenker kansje litt på salgstalla også, som tross alt gikk i bakken under Åsheim og Aurdal`s klamme røde fingrer.

Men DB var IKKE den som avslørte denne saken, og dette har jeg gjort mine tapre forsøk på å få redaksjonen til å innse. Men uten det minste svar desverre.

Hvorfor jeg "vifter" med MOT Even er fordi denne organisasjonen har en mer redelig og virkningsfull agenda og resultater. Det handler nemlig ikke nødvendigvis om rase eller etnisk opprinelse men om å bygge gode respektable holdninger i alle livets sider. Her er MOT det desiderte beste alternativet etter mitt skjønn. Flere av mine venner med ikke-vestlig bakgrunn sverger også på denne bevegelsen og ikke uten grunn. Men selvsagt er ikke dette den samme skjeggete hylergjengen som løper ravende "sinte" og truende rundt i gatene mens de kaster steiner og ødelegger. Dette er folk som vil noe med livet sitt og ikke minst skape gode holdninger hos sine barn.

MOT er IKKE ett politisk propaganda aparat men bygget på det motsatte, nemlig medmenesklighet ;)

MOT har livet til ungdom i sentrum

MOT bevisstgjør ungdom til å ta egne valg og vise mot -

MOT til å leve, MOT til å bry seg og MOT til å si nei

God helg til deg og dine Even og det samme til alle andre :)

Skrevet

En ting er hvertfall sikkert, før en kan påta seg jobben å plukke ut de mest rasistiske m en ha klart for seg hva rasisme FAKTISK er, ogh ikke hva en selv finner det for godt å definere som rasisme.

Dette begrepet er så uthula og ødelagt att det knapt har noen betydning i samfuns debatten lengre. Dette er spesielt ventsresida sitt ansvar. I dag kunne jeg lese att Kly,,,sorry, Lysebakken fra SV mener det er politiskerne som har skylda for "rasisme" og da var det vist spesielt høyrefløyen som hadde skylda (underforstått FRP) Når Lysebakken i samme intervju sier att språk er det viktigste i integreringa glenmmer han att hans eget nettverk har beskyldt høyrefløyen for rasisme i de tilfellene det har blitt fremmet krav om språk kunskaper hos innvandrerne. Snakker vi hykler av ypperste klasse her tru? ja selvfølgelig, som med alt anna fra den gjengen.

Nei rasisme er ene og alene å anse seg selv, og sin egen genetiske arverekke som suveren i forhold til andre. Ingenting annet kan med rette kalles rasisme.

Konstruktiv og åpen kritik av religion, seksuel legnig, kultur eller etniske grupper osv, har ALDRI vært og vil ALDRI bli rasisme. Det kan være diskrimenrende å utelukke en eller flere grupper i diverse samenhenger basert på de nevnte forskjeller men rasisme er det definitivt ikke.

Det som er helt sikkert når det gjelder hvem som er mest rasistiske er att noen sånt som anti-rasistisk arbeid og organisering finnes det KUN i vesten pluss Israel. I de land som folk rauter ut mest om "hvit rasisme" finnes det knapt en lokal politiker med slike idealer i sitt politiske virke. En kan fint si att den vestlige kulturen er suveren over alle andre kulturer på nær sagt alle fronter uten att en dermed er en rasist. Det er bare å ta for seg fakta.

Og fakta kan da vel ikke forbys?,,,jo selvfølgelig kan den det for iflg, ytre venstrefløyen er fakta noe som skal forbys så lenge den ikke passer inn i deres ideologi,,,,dvs det aller meste :grin:

Skrevet
Konstruktiv og åpen kritik av religion, seksuel legnig, kultur eller etniske grupper osv, har ALDRI vært og vil ALDRI bli rasisme. Det kan være diskrimenrende å utelukke en eller flere grupper i diverse samenhenger basert på de nevnte forskjeller men rasisme er det definitivt ikke.

Kan ikke du opplyse om hva rasisme er da?

En gruppe mennesker som deler flere fellestrekk' date=' for eksempel: språk, religion, boområde, kalles etniske grupper[/quote']
Rasisme er rettferdiggjøring av negativ forskjellsbehandling av enkeltpersoner eller grupper med utgangspunkt i deres hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse

Kom også over en annen side. Kan huske at du påstod at mennesker inndeles i rases Per?

Den eneste meningsfulle definisjonen på rasisme er en ideologi der mennesker kan inndeles i raser som determinerer deres vilje og avgjør deres rettigheter.

0.02$

Skrevet

Rasisme:

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=rasisme&begge=S%F8k+i+begge+ordb%F8kene&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j

ras|is'me -n (fra eng.) menneskesyn' date=' politikk el. sett av holdninger som bygger på den oppfatning at visse raser er andre raser overlegne, rasefordommer

ras|is'me m1 (frå eng.; av I rase) menneskesyn, politikk el. ideologi som byggjer på rasefordommar[/quote']

rasisme -n den oppfatning at visse raser er overlegne og andre underlegne; rasehat

Eventuelt på Engelsk:

The belief that all members of each race possess characteristics, abilities, or qualities specific to that race, especially so as to distinguish it as inferior or superior to another race or races. Hence: prejudice and antagonism towards people of other races, esp. those felt to be a threat to one's cultural or racial integrity or economic well-being; the expression of such prejudice in words or actions. Also occas. in extended use, with reference to people of other nationalities.

Dersom vi så ser på ordet "etnisitet";

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=etnisitet&begge=S%F8k+i+begge+ordb%F8kene&ordbok=begge&s=n&alfabet=n&renset=j

etnisite't -en (fra gr' date=' se etno-) kulturell og geografisk bakgrunn for en folkegruppe, etnisk bakgrunn

etnisite't m1 (frå gr, sjå etno-) kulturell og geografisk bakgrunn for person el. folkegruppe; etnisk bakgrunn[/quote']

Eller på Engelsk:

1. Pertaining to nations not Christian or Jewish; Gentile, heathen, pagan.

2.a. Pertaining to race; peculiar to a race or nation; ethnological. Also, pertaining to or having common racial, cultural, religious, or linguistic characteristics, esp. designating a racial or other group within a larger system; hence (U.S. colloq.), foreign, exotic.

2.b. ethnic minority (group), a group of people differentiated from the rest of the community by racial origins or cultural background, and usu. claiming or enjoying official recognition of their group identity. Also attrib.

Jeg velger bevist å unnlate å forholde meg til Wikipedia-artikkelen, da den ikke oppgir en eneste kilde for sine påstander.

Det er altså ikke mulig å uforbeholdent skille mellom "rase" og "etnisitet". Derimot er det viktige likhetstrekk å finne.

Den strengeste definisjonen av rasisme bygger på arvelige egenskaper innen en spesifisert "rase" som gjør at "rasen" havner høyere eller lavere på den sosiale rangstigen sammenliknet med befolkningen forøvrig, eller rett og slett et system hvor "rasen" du er født inn i er avgjørende for hvilke rettigheter/privilegier du har.

"Etnisitet" baserer seg i større grad på det vi på Norsk kan kalle for en "Folkegruppe". Og siden en "Folkegruppe" er en gruppe av "Folk:

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=folk&begge=S%F8k+i+begge+ordb%F8kene&ordbok=begge&s=n&alfabet=n&renset=j

innbyggere i et land' date=' nasjon det norske f- / f-et vårt / være ett f- / rase, stamme, folkegruppe alle f- i verden / slekt være av godt f- / ligne f-et sitt

gruppe menneske som høyrer saman i slekt, historie, kultur el. administrasjon; særl: innbyggjarar i eit land; nasjon det norske f-et / f-et vårt / tene f- og land / eit lite f- / folkeslag, rase, folkegrein, stamme dei farga f-a / alle f- på jorda / israelsf-et / ætt vere av godt f-, av same f-et / likne (på) f-et sitt[/quote']

Det som dermed er klart er at religionskritikk ikke uten videre kan betegnes som rasisme, da religionen i seg selv ikke er arvelig og kun utgjør deler av blandt annet den kulturelle arven som definerer en "etnisitet".

Dermed kan vi trekke følgende konklusjon:

Rasisme er IKKE:

- Religionshat/kritikk

- Homohat/homofobi/whatever

- Kulturkritikk (etnosentrisme treffer dessuten bedre)

Rasisme ER:

Hat av/Fordommer mot enkeltpersoner eller grupper av individer på bakgrunn av hudfarge, "rase", og/eller geografisk opprinnelse/tillhørighet. Kan også omfatte nasjonalitet.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...