Svale Andre Leren Skrevet 26. mai 2010 Skrevet 26. mai 2010 Kom over dette her på Tv2nyhetene nå i kveld, og må si at jeg liker ikke det jeg ser. Hadde jeg selv vært elev er og sett det, tror jeg at jeg hadde grepet inn, for å drive å slå medelever midt i gangen, er for meg helt utrolig og uholdbart. De står jo lenge før å snakker om ham, før de river ham ned å og slår ham. også er de jo så smart at de legger ut film om det, da er du passe tett i pappen. Men det som faktisk irriterer meg mest, er i bergensavisa, så er det videoen som blir lagt ut, og "nettvett" de tydeligvis fokuserer mest på i denne saka. Ikke at det var en elev som blir tydelig mobba og slått foran alle de såkalte "vennene". Nei, dette her likte jeg alldeles ikke å lese. Hva med dere andre her ? Er det fritt for mobbing/erting her inne på forumet ??? Linker til sidene under.. tv2nyhene sin side bergensavisen sin side Siter
Tom Knudsen Skrevet 26. mai 2010 Skrevet 26. mai 2010 Ja gid jeg ikke var på samme alder som gutten som slo, neimen om jeg hadde stått å sett på noe sånt. Men pingler får alltid som forskjent og så lenge det er filmet så tror jeg straffen kommer til rette vedkommende. Her på forumet er det ikke fritt fram for mobbing. Siter
Harald Strand Skrevet 27. mai 2010 Skrevet 27. mai 2010 Kjenner jeg blir VELDIG varm her jeg sitter! Dette er noe jeg aldri hadde kunnet stått å sett på, fy søren for noen pingler som slår og mobber en helt klart forsvarsløs gutt. Ikke nok med det, men en haug med pingler som bare står å SER på... Kjenner det gjør meg rimelig ********! Siter
Kenneth Rønning Skrevet 27. mai 2010 Skrevet 27. mai 2010 Håper han som slo får det der på seg for godt, slik at han blir så attraktiv for alle arbeidsgivere. Velfortjent iallefall, man vil ikke ha folk som slår uten videre. Hadde det derimot vært i selvforsvar hadde situasjonen vært en helt annen. Man igjen, Norges lovbrytere skal behandles som engler, gammelt nytt i grunn. Siter
per berge Skrevet 27. mai 2010 Skrevet 27. mai 2010 Det er slike ting som gjør att jeg raser innvending og klemmer knokene til dem blir driv kvite. Det blir nok ingen straff på denne degos bermen annet enn en samtale med rektor, foreldre og evnt, sosial kontoret,(Sistnevnte blir mest sansynlig ikke dratt inn) og dette møtet ender i ett liksom forlik der offeret får en handshake fra bermen og beskjed om att han ikke skal tenke mere på det men gå videre. Faen hvor er ansvaret til skolens ledelse? Om denne bermen ikke skal bli satt ansvarlig vil mitt sunne skjønn si att skoleledelsen må ta ansvaret. Enten sørger dere for å fjerne slike berm elever eller ta hatten deres å gå. Siter
Per-kristian Jensen Skrevet 27. mai 2010 Skrevet 27. mai 2010 Barneskole, tipper ingenting vil skje med de. Har selv vært offer for mobbing gjennom hele barneskolen, og det er veldig lite som kan gjøres med det. Det at disse idiotene filmet det hele gjør det vel mulig for dem å politianmelde det, men problemet generelt med mobbing er at det blir hun sa han sa. (Hersay på godt engelsk). Om jeg sier at noen slo meg så sier bare den personen at det gjorde han ikke, og da driter lærerene i det. Men i og med at de har filmet det så kan de faktisk få en streng straff for det tror jeg. Per, foreldre kan enten drite i det eller være jævlig streng med det. Husker enda fra barneskolen da en i klassen helte matolje i ranselen min, og faren hans ble så rasene at denne eleven måtte kjøpe meg ny ransel og livet hans har vært generelt jævlig. Sant skal sies at denne personen også har satt fyr på en barnehage men det er nå en annen sak (En sånn stor søpelboks utenfor) Svale, no offence men til å være veldig opptatt av rettskriving så skriver du jækelsk mye feil! Siter
Tom Knudsen Skrevet 27. mai 2010 Skrevet 27. mai 2010 Jf. Paragraf 9a-3 skal skulen aktiv jobbe for å sikre et psykososialt miljø på skolen, dette innebærer også å motvirke mobbing, digital mobbing og vold. Om ikke barn her kan straffes så kan skolens ledelse faktisk straffes med bøter eller fengsel inntil 3 måneder for brudd på opplæringsloven, arbeidsmiljøloven og barneloven. Det er føringene for denne saken. Når det er sagt er det jammen ikke lett å gå til sak som foreldre mot skolen, øverste klageinstans er fylkesmannen som igjen ikke har noen som helst form for sanksjonsmuligheter mot skolesjef, skoleledelse eller skole som institusjon. Man kan klage dog til barneombudet eller sende en formel anmeldelse til politiet. I og med mobber i dette tilfellet er under straffbar alder tror jeg neppe dette fører til noe annet en mulig en bot for forledrene til gutten, utestengelse i max 1 dag (les: regler for barnskolen). Så nei, jeg tror dette i verste fall ender med en henleggelse, irettesettelse eller bortvisning i 1 dag for vedkommende som slår.. Tragisk men sant. Paragraf 228 og 229 i straffeloven ville vært gjeldende for gutten som slår om han var over 15 år. Siter
Per-kristian Jensen Skrevet 27. mai 2010 Skrevet 27. mai 2010 Jeg har mye jeg skulle sagt her, ettersom jeg ble mobbet gjennom hele barneskolen, og mine småsøstre også sliter med mobbing, men jeg velger å la vær. Siter
Svale Andre Leren Skrevet 27. mai 2010 Forfatter Skrevet 27. mai 2010 hehe, tar i mot det Per-Kristian er ikke så nøye på det egentlig. Leser jo bare i andre poster hvor det er så mange som seriøst tar opp det med at folk skriver feil, så jeg drar den bare litt ironisk opp av og til. kanskje det ikke tolkes sånn men er helt i orden at du syns det. Skal prøve å skjerpe meg Tok forresten Tom Knudsen i en annen tråd her i går eller noe. Bare ironisk ment altså, så håper evt ingen føler seg skutt av meg eller noe, prøver bare å ha de litt morro stundom alle disse seriøse diskusjoene her inne. menmen :) tilbake til hovedsaken her. Jeg er dessverre enig i at skolen er for dårlig til å ta opp sånt. Har til tider hatt perioder der jeg har blitt "småmobbet", vil vel ikke kalle det direkte mobbing, siden det er ordet man bruker når man blir ertet over tid. Men jeg har opplevd veldig krenkende ting og om jeg da har sagt i fra til lærer så tror de bare at jeg tuller Men vi får håpe gutten får en saftig skjennepreken, og at han forhåpentligvis lærer. Har en historie her, som jeg fant via Sindre Holberg på Fjesboka.. bør leses og tenkes. Beklager at det blir litt langt dette, men vet ærlig talt ikke hvordan jeg får slike bokser som man må trykke på for å se. [size:8pt][size:8pt]Til ettertanke En dag , når jeg var ny på ungdomsskolen, så jeg en gutt fra min klasse som var på vei hjem fra skolen. Han het Jonas. Det så ut som han bar alle bøkene sine. Jeg tenkte for meg selv, hvorfor vil noen ta alle bøkene med seg hjem på en fredag? Han må virkelig være en nerd. Jeg hadde planlagt en ganske fin helg (fest og spille fotballkamp med vennene mine i morgen ettermiddag), så jeg ristet på hue og gikk videre. Når jeg gikk der, så jeg en gjeng med gutter, som kom løpende mot ham. De løp på ham, slo alle bøkene ut av hendene hans, og sparket beina vekk under ham så han landet rett i søla. Brillene hans for av ham og jeg så de landet ca ett par meter i fra ham. Han så opp og jeg så en forferdelig tristhet i øynene hans. Jeg følte virkelig synd på ham, så jeg løp bort til ham. Mens han krøp rundt for å finne brillene sine, så jeg tårer i øynene hans. Når jeg gav brillene til ham, sa jeg; De der typene der er noen tullinger. De skulle hatt juling! Han så på meg og sa; Hei, takk! Det var et stort smil i ansiktet hans. Jeg hjalp ham med å plukke opp bøkene hans, og spurte ham hvor han bodde. Det viste seg at han bodde jo i nærheten av meg så jeg spurte ham hvorfor jeg ikke hadde sett ham før. Han fortalte at han hadde gått på en privatskole frem til nå. Jeg ville aldri hengt sammen med noen fra en privatskole før. Vi pratet hele veien hjem, og jeg bar bøkene hans. Han viste seg faktisk å være en ganske kul type. Jeg spurte ham om han ville være med å spille fotball på lørdag med meg og vennene mine. Han sa ja. Vi holdt sammen hele helgen, og jo mer jeg ble kjent med ham, jo mer likte jeg ham. Vennene mine synes det samme. Mandag morgen kom, og der var Jonas igjen med sin svære stabel med bøker. Jeg stoppet ham og sa, For en type du er, du kommer til å bygge noen svære muskler med den svære stabelen med bøker med deg hver dag! Han bare lo, og gav meg halvparten av bøkene. I løpet av de neste 3 årene ble Jonas og jeg bestevenner. Når vi var i avgangsklassen, og drev å funderte på videregående, bestemte Jonas seg for å gå allmennfag, mens jeg tenkte på handelsgym. Jeg visste at vi alltid ville være venner, og avstandene imellom oss ville aldri bli et problem. Han ville bli lege, og jeg tenkte på bedriftsøkonomi og å satse på fotballen. Jonas var den som utmerket seg i vår klasse. Jeg ertet ham stadig vekk om at han var en nerd. Han var nødt til å forberede en tale for avslutningen på skolen. Jeg var så glad det ikke var meg som måtte gå opp på podiet å tale. På avslutningsdagen, så jeg Jonas, han så flott ut. Han var en av de gutta som virkelig fant seg selv i løpet av ungdomsskolen. Han var gjennomført og så faktisk stilig ut med briller. Han hadde med flere jenter å gjøre enn meg, og jentene elsket ham. Uh! Noen ganger var jeg virkelig sjalu. I dag var en av de dagene. Jeg kunne se at han var nervøs i forbindelse med talen han skulle holde. Så jeg gav han et klapp på skulderen og sa; hallo tøffing, dette blir kjempebra! Han så på meg med en av disse blikkene (et virkelig takknemlig et), og smilte.Takk! sa han. Når han begynte talen, renset han stemmen, og begynte. Avslutningsdagen er en dag som er til å takke dem som har hjulpet deg gjennom disse tøffe årene. Dine foreldre, dine lærere, dine slektninger, kanskje en trener, men aller mest....dine venner. Jeg er her for å fortelle at det å være en venn for noen, er den største gave du kan gi dem. Jeg skal fortelle dere en historie. Jeg så da på min venn med vantro når han stod der å fortalte historien om den første dagen vi møttes. Han hadde planlagt å ta livet av seg selv den helgen. Han foralte om hvordan han hadde ryddet ut av skapet sitt på skolen, så moren skulle slippe å gjøre det etterpå, og at han bar bøkene hjem. Han så direkte på meg, og gav meg et lite smil. Heldigvis, og i takknemlighet ble jeg reddet. Min venn reddet meg fra å gjøre det mest ufattelige . Jeg hørte et gisp ut blant mengden av folk , når den stilige, populære gutten fortalte om sitt svakeste øyeblikk. Jeg så hans far og mor så på meg med det samme takknemlige smil. Ikke før i dette øyeblikk skjønte jeg dybden av dette. Aldri undervurder kraften i dine handlinger. Med en liten gest kan du forandre en annens liv. Til det bedre, eller verre. Vi er alle gitt å kunne påvirke hverandre på en eller annen måte. Se etter det gode hos andre! Du har nå to muligheter; 1) Fortell denne historien videre til andre, eller 2) Glem det, og oppfør deg som om det ikke rørte ved dine følelser. Som du kan se tok jeg valg nr 1. Husk alltid; VENNER ER ENGLER SOM REISER OSS OPP PÅ BEINA NÅR VÅRE VINGER HAR PROBLEMER MED Å HUSKE HVORDAN DE SKAL FLY ![/size] [/size] Siter
Eirik Mikal Aronsen Skrevet 27. mai 2010 Skrevet 27. mai 2010 Jeg har blitt mobba opp igjennom hele ungdomsskolen og deler av videregående, og kan fortelle at det er forferdelig! Da jeg så den videoen, fikk jeg minner tilbake i hodet mitt, og sitter nå med en tom følelse... Den gutten der har det sikkert helt forferdelig. Håper han kommer seg etter den hendelsen, og det verste av alt er at det sikkert ikke er en enkeltstående hendelse heller. Takk for en flott historie, Svale! Den fortalte mye om hva venner betyr i et ungt menneskes liv, og jeg håper andre som er i skolealder tenker over hvordan de oppfører seg mot sine medelever. Selv om en elev blir sett på som et "utskudd", så gir det ingen grunn til å gjøre slikt, ei heller å prate bak ryggen om vedkommende. Mennesker er mennesker, samme hva de gjør eller ikke gjør! Sånn, det var dagens lille preken. Siter
Tom Knudsen Skrevet 27. mai 2010 Skrevet 27. mai 2010 Tok forresten Tom Knudsen i en annen tråd her i går eller noe. Man må feie for egen dør før man har det moro på andres bekostning. Da slipper du i alle fall å bli arrestert selv hi hi Siter
Svale Andre Leren Skrevet 27. mai 2010 Forfatter Skrevet 27. mai 2010 Man må feie for egen dør før man har det moro på andres bekostning. Da slipper du i alle fall å bli arrestert selv hi hi hehe Siter
Sindre Holberg Skrevet 27. mai 2010 Skrevet 27. mai 2010 Fint du delte den jeg la ut der Svale Må bare påpeke at det ikke er jeg som har skrevet det, men det var så viktig/bra skrevet at jeg følte for å dele det! Siter
Kenneth Rønning Skrevet 27. mai 2010 Skrevet 27. mai 2010 Noe å tenke på for alle. Missliker folk som mobber sterkt, forsåvidt også de som bare skal "kødde" også varer det hele forbanna dagen eller uka..... Greit med litt, men ikke mer, er da tross alt på skolen for å lære. Ikke for å "kødde". Siter
Marius Sparby Skrevet 28. mai 2010 Skrevet 28. mai 2010 Hvorfor noen er forundret over at dette skjer er meg en myte. Jeg må le når jeg ser alle "tiltakene" som blir iverksatt for å stoppe mobbing, og har svært liten tro på at de funker noe særlig. Det eneste som skjer når man benytter de virkemidlene man har benyttet i de siste 20 årene er at mobbingen flyttes fra skolegården til skoleveien, spesielt hjemveien. Å utvise en elev for 3 dager hjelper ikke når foreldrene nekter å innse at englebarnet dems er en HELT annen på skolen. Å kalle inn eleven, både mobber og den som blir mobbet, og foreldrene til begge inn på teppet gjør i veldig mange tilfeller saken bare verre, SPESIELT i de tilfellene der foreldrene til mobberen nekter å innse eller godta at barnet dems banker gørra ut av medelever for å hevde seg. Og ja, jeg snakker av personlig erfaring. Siter
Svale Andre Leren Skrevet 28. mai 2010 Forfatter Skrevet 28. mai 2010 Er klar over det, Sindre men det var deg jeg tok den fra så.. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.