K F Skrevet 23. august 2002 Skrevet 23. august 2002 Jeg vet at det var tyskerene som fikk æren av å igangsette de første passasjer rutene med luftfartøy i 1910. Men dette luftfartøyet var et zeppelinluftskip (Deutsceland 2) og ikke et fly. Så er det noen som vet noe om det første flyselskapet? Og hvilke fly brukte de? Siter
Gjest Skrevet 23. august 2002 Skrevet 23. august 2002 hmm, Nederlandske KLM er vel et av dem tidligste (kan hende det er det eldste selskapet også). Jan Roar Rød Siter
Mark - Rune Bannister Skrevet 24. august 2002 Skrevet 24. august 2002 Hei. Fant litt info ved å søke på nettet, fant en side om "A history of flight,Airlines and Airmails" Airlines Og her står det om det første selskapet som oppererte "fixed-wing" i reguler trafikk Fixed-wing Fant dette kjapt, ved søk via google, hvet ikke noe om dette stemmer eller ei. Litt info om KLM, sakset fra deres egne sider: "KLM celebrated its 80th anniversary on October 7, 1999. Our airline has operated continuously under the same name since 1919, the oldest scheduled airline in the world still operating under the same name. The carrier’s first scheduled flight, on May 17, 1920, connected Amsterdam and London. By the end of 1920 the company had carried 345 passengers, 22 tons of cargo and 3 tons of mail." [ 24-08-2002, 20:01: Endret av: Mark - Rune Bannister ] Siter
K F Skrevet 25. august 2002 Forfatter Skrevet 25. august 2002 Oi, de var jammen tidlig ute. Hva med flyene de brukte? Fant noe om dette i en bok, men flyselskapet står det ikke noe om. Det er avbildet et Breguet 14 (også brukt som bombefly), men det er franskt. Det er også et annet passasjer fly her fra 1919, et Sablatning P3 (F-JAGB). Men det jeg lurer på om det ikke er fra flyselskapet Lioyd Luftverkehr Sablatning siden navnet er brukt i begge av de. Tingen er nå da at både KLM og Lioyd Luftverkehr Sablatning startet i 1919 så nå er spørsmålet hvem var først ute? Noen med Peiling på historie som kan svare meg på det? [ 25-08-2002, 14:15: Endret av: Kristoffer Fredriksen ] Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.