Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

LINK

Er det noen andre enn meg som følger denne saken?

Syntes det er en veldig spennende sak.

Det er jo ikke mulig og komme med noe svar på hvorfor Jarle gjorde som han gjorde. Men jeg har nå opparbeidet meg en mening jeg, som alle andre. Jeg er nesten 100% sikker på at dette har noe med kriminalitet og gjøre.

De gangene han ringte nødtelefonen og virket redd, og helt rar. forklarer ting, som ingen kan skjønne han skal gjøre. Jeg tror selv det er noen andre rundt Jarle, noen som bestemmer hva Jarle skal fortelle i telefonen. Noen som ikke ønsker at jarle blir funnet.

Ingen vet om han er i live i dag. Menn sammtidig så burde de jo funnet han om de har lett så grundig som de sier de har gjort. han kan selvfølgelig være en annen plass i verden også, død. Men det er veldig rart..

Men når telefonen ikke er i bruk, altså når den ikke blir ringt med, kan man da spore telefonen, så lenge den har strøm?

Flere som følger med, og syntes denne saken er helt rar?

Skrevet

Er ganske spennende med slike saker synes jeg, selvsagt er de også svært trist og kjedelig for de som kjente han, og alle andre. Det som dog er kjedelig er at vi sannsynligvis aldri får vite hva som virkelig har skjedd med han. Det jeg tror er at han kan ha prøvd å gjemme seg for noen eller noe, men man vet jo ikke. Sannsynligvis har han hatt med noen kriminelle å gjøre, det er jo litt merkelig å sette inn 10.000 kun i 500 lapper... men er ikke lett å vite nei, får bare håpe han har det bra, og at han lever.

En annen sak som jeg også synes er spennende er saken med Madeleine McCann, dog er den jo svært trist og ekkel slik som Jarle sin sak. Må jo være helt fælt for foreldrene, og jeg håper selvsagt at hun en dag blir funnet, og at verden og i det minste foreldrene en dag får vite hva som hendte henne. Håper bare hun lever, og har det bra.

EDIT: Nå vet ikke jeg hva Politiet har gjort i forhold til denne saken, men en ting som iallefall er sikkert er at de kunne gått ut med flere etterlysninger i denne saken(Dette var første gang jeg hører om denne saken! Og jeg vil si jeg følger med relativt mye på nyheter) Uansett så tror jeg Politiet kunne gjort mer her, iallefall gått ut med etterlysninger, som jeg sa. Jeg skjønner jo at dette ikke er så lett når de ikke har mer en at han har satt inn penger å gått på fjellet og ringt dem. Og dessuten tror jeg ikke akkurat de har jobba seg ihjel heller med denne saken, men det vet jeg jo ikke. Får iallefall bare håpe at de har jobbet og prøvd mye, for og finne ut dette i stede for å jage bilister, tross alt så kan en drapsmann gå løs. Itillegg er det tungt for de som kjenner Jarle, de både er lei seg og savner han fælt. Det er det som er verst, nemlig å sitte igjen uten å vite noe.

Skrevet
Men når telefonen ikke er i bruk, altså når den ikke blir ringt med, kan man da spore telefonen, så lenge den har strøm?

Ja, alle telefonar som er påslått er kopla til ein basestasjon, og kan då sporast innan ein viss radius.

Unntaket er vel når den er sett i flymodus.

Denne saka har nok fleire sider, at han har diabetes kan vel forklare nokre av dei telefonsamtalane han har ringt.

Men trur nok også at det er nokre kriminelle inne i bildet her.

Skrevet

Definisjonen av "rett utenfor Alta sentrum" er vel litt diffus, men det er vel sikkert korterer distanse fra Skoddevarre til Alta sentrum enn fra Nordmarka til Oslo sentrum... :grin:

... det jeg nå lurer på er hvem som har tatt Jarles mobil og reist gjennom Alta....

Skrevet

Har nå sett mer på denne saken, lest å sett igjennom alt jeg har funnet. Jeg synes denne saken er skremmende og ekkel, rett og slett. Jeg vet ikke, men alt virker forholdsvis normalt inntil 15. november 2009 kl. 20.26, etter det synes jeg han begynner å oppføre seg på en merkelig måte(det som er gjort tidligere er også litt merkelig, men det er også noen ganger der jeg selv ikke gidder si fra hvor jeg er til enhver tid). Det kan jo rett og slett tenkes at han bare ville komme unna for en kort eller lengere periode, ta seg en fjelltur eller noe slikt? Men at det skjedde noe uforutsett. Vet ikke om han var gla i å gå på tur i naturen og slikt, selv om jeg har litt inntrykk av det.

Jeg kjenner jeg begynner og bli usikker på hva som egentlig er greia, kanskje var det bare en tur der det skjedde et uhell i forhold til diabetesen? Kan også hende det er noe små-kriminelt som ikke gikk slik det skulle, det jeg tenker er at han kan ha blitt tatt av noen på fjellet, vært ruset på noe eller at hans diabetes har spilt han et puss. En tanke jeg har er faktisk at hans 39-årige kompis vet mer en mange, men at han ikke har sagt alt til Politiet. Det virker jo litt merkelig at han måtte låne en sekk av sin kompis...

Han virker jo ganske oppspilt i de siste telefonene til Politiet, og en ting jeg også tenker på er at det kan være diabetesen, som allerede sagt. Og at han av en eller annen grunn har tatt for mye insulin og derfor har sluttet å tenke rasjonelt og av den grunn kommet ut for en ulykke.

Kan jo forsåvidt også være at han hadde i seg noe narkotika, nå vet ikke jeg helt hvilket forhold han hadde til narkotika, men hans kompis har iallefall vært borti det. Kanskje han skulle ordne noe for sin kompis i forhold til noe gjeld eller skyld? Eller kanskje han rett og slett ble så forvirret eller rammet at han ikke klarte å tenke på hvor han var, hva han så osv.?...

Ikke vet jeg nei, jeg synes saken er skummel og trist. Men på en annen side er den litt spennende også, får bare håpe at han har det bra der han nå er iallefall.

Håper på flere innspill, synes saken er skummel og trist, men også litt spennende. Håper bare han blir funnet i god behold til slutt, og at man i det minste klarer og løse gåten slik at de pårørende ikke går rundt og ikke vet. For det må være det verste man kan oppleve, og nå har de hatt det slik i ganske så lang tid.

EDIT: Om dette er Jarle Ramberg blir det store spørsmålet:

Hva i all verden gjorde Jarle Ramberg i Alta i det hele tatt?

Skrevet

Ja, det kan du si.

Det er vel et svar vi må vante lenge på, kanskje får vi aldri vite det.

Dette er en meget spennende sak, som mest sansynlig dreier seg om narkotika og penger....

Ifølge VG hvertfall!

Kenneth: Har du tenkt på det, at kanskje noen ordent det sånn, at han skulle låne sekken hos denne mannen, så polititet ble interessert her, i denne 39 år gamle mannen, og "ble blinne" på andre spor...?

Skrevet

Kan godt være at dette var ment som avledning i forhold til andre mer vitale ledertråder, det vet jeg ingenting om. Men min teori var at han enten gjorde noe for gjorde noe for å hjelpe kompisen sin eller og komme seg litt unna for å ta en pause.

Nå er ikke jeg noen etterforsker heller så jeg vet ikke :) . Men det må være både en spennende og utfordrende jobb kan jeg tenke meg.

Skrevet

Det jeg også lurer på er hvor sekken hans er?

Om han ikke har den må man jo nesten gå ut ifra at det har skjedd noe kriminelt ettersom det også ser ut som noen har tatt hans telefon.

Og en mulig grunn for å ta telefonen hans er jo å skjule mulige bevis eller noe slikt?

Sitat fra VG:

Samme dag som Jarle forsvant fortalte han politiførstebetjent Svein Tore Nilsen ved Alta lensmannskontor at han hadde blitt lempet ut fra et sted i Alta. Han fortalte også at han hadde vært i kontakt med personer, som ikke ville ha noe med ham å gjøre.

Om det Jarle har sagt til Politiet med at han har blitt kastet ut, må det jo være noen som vet noe, men at de av en eller annen grunn ikke vil si det de har av info. Da er det jo relativt sannsynlig at noe kriminelt muligens har tilstøtt han?

Et annet problem er jo at man ikke vet om det Jarle sier stemmer engang, pga. hans oppførsel på de stedene han var innom på turen opp til Alta. Blant annet hadde han jo sagt at han eide 2 hoteller i Alicante, noe som jeg tviler på at stemmer. Det er noe jeg iallefall har får inntrykk av under "mysteriet om Jarle" på Vg, selv om jeg da ikke vet. Men om han har sagt dette og det ikke stemmer, er jo også alt han har sagt til Politiet relativt utilregnelig og dessverre ikke mye hold i. Noe han forsåvidt beviser, etterhvert som han stadig vekk hevder han er i Bergen i samtalene med Politiet. Men nei ikke vet jeg, håper bare de klarer å løse gåten slik at de som sitter igjen slipper å gå rundt og ikke vite hva som skjedde med han, for det må være fælt.

Og det siste jeg lurer på, hvorfor i all verden lar Politiet den tidligere narkotika dømte 39-åringen gå løs? Slik jeg der det er det åpenlyst at han har noe med saken å gjøre?

Kan godt være at de 10.000 kronene(som alle var i 500 sedler) han satte inn var noe forskuddsinnbetaling for noe han skulle gjøre i løpet av ei viss tid? Hadde han dårlig med penger? Hadde han noe i gjeld for noen?

Nå vet heller ikke jeg hvordan Jarle var i forhold til narkotika og slikt, det er det bare de som kjente ham best som gjør. Var han en som likte å leve over lovens lange arm?

Jeg er etterhvert nokså sikker på at dette er en narkotika sak, og at han 39-åringen vet noe. Dessuten, sitter 39-åringen med info bør Politiet beskytte han snarest. Kan godt være at det kommer drap eller noe sånn for å skjule info som han kan avsløre til Politiet(hvis ikke han da var hovedmann for da rømmer han vel snart landet kan jeg tenke meg). Enn om Jarle dro til Alta for å gjøre opp gjelden sin ovenfor 39-åringen, og at sekken han fikk var en sekk med penger for å kjøpe stoff?

En tanke jeg har er at det skulle være en handel med Russere(Kanskje kom stoffet via havna?), men at han var redd for sitt eget liv og derfor fikk Politiet til å sette igang et søk etter han? Grunnen til at han forvirret Politiet var kanskje at han viste at om han blandet inn Politiet i selve handelen så var han var død mann.

Skrevet

Etter det som står i avisene så finnes det ingen som helst grunn for politiet å arrestere han, og varetektsfengsle han. Det finnes ingen beviser mot han (lån av sekk finnes ikke straffbart).

Hva er dine bevis for at 39-åringen har gjort noe straffbart? Med unntak av synsing?

Drap? Nei

Heleri? Nei

Narkotika? Nei

Trusler? Nei

Vold? Nei

Kidnapping? Nei

Skrevet

Kenneth, det du kommer med der er kun spekulasjoner fra din side, og det er jo ikke noe hold i det du skriver? Selvom han har vært narkotikadømt, er det ikke dermed sagt at denne saken har noe med narkotika og gjøre. Det er vel foreløpig ingen som vet hva som gikk av Jarle, og det er ikke sikkert folk får vite det heller. Jeg synes det er ganske trist å tenke på at en voksen mann mister kontrollen(har jeg fått intrykk av) og at han senere blir funnet død.

Det er selvfølgelig noe som ikke stemmer, men å komme med spekulasjoner om narkotika blir litt tynt!

Du ser hva jeg mener Kenneth?

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...