Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Kenneth: Er du like agressiv i trafikken som det du er nå?

Det kan jeg definitivt love deg at jeg ikke er, da hadde jeg ikke sittet her i dag nei. I trafikken må du bruke ditt eget hode å gjøre egne valg, basert på det vil det få konsekvenser, både for deg og andre - positivt eller negativt, enten du vil det eller ikke. Slik er det bare, det må man alltid tenke på når man gjør noe i trafikken.

 

Eneste som er er at jeg på mange måter føler staten forskjellsbehandler, og at det skulle ha vært likt for alle som er 16 år. Enten moped eller lett, det er min mening. Men det betyr naturlig nok ikke at jeg ikke oppfører meg dårlig eller farlig når jeg kjører fordi.

 

En annen ting er at en gjerne føler seg truet når man kjører av bilister, og ja jeg vet at man sitter utsatt til og det er kanskje derfor jeg reagerer slik jeg gjør :) . Jeg har siden jeg fikk mopeden på hjul på Onsdag kjørt omlag 8-9 turer på ca. 4 km, og hele 3 bilister har etter de har sett at det var moped sett svart å kjørt forbi, noen på farlige måter andre igjen på ikke fult så farlig måte. Forresten så var det en annen fyr som holdt på å kjøre meg ned ved en avkjørsel, og det hadde definitivt vært han skyld - ettersom at jeg sto i ro. Dessuten hadde han uniformert Politibil bak seg :crazy: . Ente med at både jeg og Politiet tuta på han, tror enkelt og greit ikke han så meg, ble ganske så paff i maska han gitt.

 

Men om dette er min mening så behøver det jo ikke være deres fordi. Men det som også er merkelig er at Norge følger EU's regler, og på mange måter er det sikkert vel og bra, men jeg forstår egentlig ikke hvorfor Norge må gjøre det. Det som er problemet er nok at reglene(for moped) passer fint for byene(og også er uttenkt for det), noe jeg også er meget enig i at de gjør, tro det enten du vil eller ikke :) ^^ hehe. Men på landeveien som vi har så mye av i Norge synes jeg 45 km/h blir vel sakte, men det må nesten være opp til hver enkelt mopedist hva en velger å gjøre med det. Og når det er sagt, så er det en ting til som må sies, og det er at om jeg hadde hatt råd hadde jeg definitivt og uten tvil kjørt opp til lett sykkel først som sist.

Skrevet

Hvis det er så skummelt å kjøre på den mopeden, og ikke minst at det er så ille med regler, har jeg to råd til deg. Det ene er enkelt å greit, GÅ. Andre, ta bussen :)

 

 

Uansett, du sier at det enten må være det ene eller det andre. Hvis alle som var 16 kun kunne kjøre lettsykkel, så hadde du jo fortsatt ikke hatt råd til det(som du selv sier).

 

Så det beste du kan gjøre er nok at du sender et sint brev til de som bestemmer dette, så kanskje du får gjennom noe lurt.

Skrevet

Kenneth: Det er nettopp derfor vi har ulike klasser. De mindre klassene er også de tregeste, men de krever minst opplæring og koster dermed mindre. De større klassene krever mer opplæring fordi det er snakk om flere krefter som sjåføren må kunne kontrollere til enhver tid, og de koster derfor mer penger å kurse seg til.

 

Reglene må være tilpasset slik at de er sikre overalt. De kan ikke tilpasset landeveiskjøring, for da blir det for farlig inne i byene. Det eneste man kan gjøre med det, er å kjøre opp til en større klasse som koster mer pga. lengre læretid. Trafikkflygerlappen koster f. eks. noen hundre tusen mer enn billappen fordi det tar tre år og ikke en uke å ta den.

 

Hvis du skal kjøre ti mil regelmessig, så er det lureste du gjør å spare opp til billappen. Legg av en viss mengde penger hver måned, så regner du ut når du har penger til å ta lappen. Stå på :)

Skrevet
Det er jo faktisk i bunn og grunn forskjellsbehandling av den Norske stat' date=' men det er jo ikke noe nytt. De oppfører seg faktisk helt for jævlig, og det mener jeg. For har du rike foreldre, eller mye penger selv kan du bare ta lappen til lett-mc, for deretter å løpe inn i en butikk å kjøpe deg en sykkel som går som [*********']
Livet er urettferdig, take it or leave it! Noen var litt fornuftig og mente ikke at valget stod mellom en 50-kubiker eller en 125-kubiker. Jeg valgte den fotdrevne trøsykkelen i stedet, og ventet heller i to år til jeg fikk tatt lappen. Bodø er da for pokker ikke så stor at en moped er nødvendig, og skal du langt holder vel kollektivtransport lenge.
Skrevet
En annen ting er at en gjerne føler seg truet når man kjører av bilister' date=' og ja jeg vet at man sitter utsatt til og det er kanskje derfor jeg reagerer slik jeg gjør :) . Jeg har siden jeg fikk mopeden på hjul på Onsdag kjørt omlag 8-9 turer på ca. 4 km, og hele 3 bilister har etter de har sett at det var moped sett svart å kjørt forbi, noen på farlige måter andre igjen på ikke fult så farlig måte.[/quote']

Som mopedfører stiller du deg nå lagelig til for hugg. Jeg har sett mopedførere med trimmede mopeder, og:

1: De er absolutt ikke sinker i trafikken for å si det slik

2: De skal frem, koste hva det koste vil. At en uoversiktelig sving begynner 5 meter lengere fremme betyr liksom ikke så mye.

 

... og aldri har jeg sett min far tråkke så resolutt på gassen som i et tilfelle som passer til nr. 2. Samtidig kunne jeg tydelig høre ham si "ikke her, nei!". Nå vet ikke jeg hvordan Kenneth oppfører seg i trafikken på sin moped, men om adferden er noe i nærheten av den "gjennomsnittlige mopedfører" er det behov for å gå i seg selv.

 

Så minnes jeg at det var snakk om gi førerkort klasse A1 (lett motorsykkel) aldersgrense 18, og A (tung motorsykkel) 21 år. Hvorfor ble ikke det noe av? Med det jeg har sett av mopedister er jeg nemlig av den formening at den jevne 16-åring ikke er moden nok for det som følger med en lett motorsykkel....

 

Til slutt: jeg kan være enig i at en 60km/t sperre på mopeder vil gi mer mening enn 45km/ sperre, gitt at 50km/t og 60/km/t er relativt vanlige fartsgrenser i bygd og by. Men per i dag er sperra 45km/t, og det kan umulig komme som et stort sjokk for dem som tar førerkort klasse M (moped) og siden skaffer seg en moped. Trimming er en uting, og hva moral anngår vil jeg påstå det er værre enn en tilfeldig feilparkering...

 

Å parkere feil er fort gjort, og det har jeg sikkert gjort selv også. Det å trimme mopeden er noe du er nødt til å gå aktivt inn for å gjøre. Så fei for egen dør først Kenneth, før du krittiserer Storberget og andre rikinger for sviktende moral...

Skrevet

Nå synes jeg det blir feil å si at jeg gjør slik som alle andre, eller ta alle under en kam. Men jeg er svært enig i at det er mange som ikke kan det de driver på med når de kjører, enten går de inn for det eller så har de ikke noe å gjøre bak et ratt/styre....

 

Og jeg vil påpeke at det gjelder både mopedister og bilister, spesielt er det mange bilister som ikke kan å bruke lysene sine rett(Eller de driter i det). Greit nok, men plagsomt er det iallfall, både for andre mopedister og bilister. En annen ting er at bilister liker å presse seg frem, for ikke å havne bak mopeder. Her kan ikke bilister annet en å være ærlig, for dette er helt sant. Gode eksempler er når de presser seg ut av parkeringsplasser og andre av/innkjørsler der de har vikeplikt. Og det som kanskje er verst, er de som ligger helt oppi rævva på deg å ikke tør kjøre forbi faktisk. Enten liker de å ligge oppi, eller så er det for å irritere å skremme slik at de selv skal slippe å kjøre forbi fordi de vet at de ikke kan det(Min reaksjon er da å bremse ned slik at de kan stoppe dersom jeg må bråstoppe, selvsagt slipper jeg forbi tullinger om jeg finner en plass der jeg kan stoppe). Dessuten vet jeg jo for min egen del at om noe skjer mens jeg har de helt oppi rævva slik at jeg må bråstoppe så er jeg dø mann. For det med forbikjøring er noe nordmenn med bil lappen er usedvanlig dårlig på. Hvis ikke det med å ligge i rævva fungerer for dem, ender det med at de foretar en særdeles farlig/risikofylt forbikjøring, og det er et stort problem det vet alle.

 

Latterlig at det ikke er mer opplæring på dette da vi har veier som krever særdeles mye av en bilfører når det gjelder forbikjøringer. Det er også en god del folk som ikke kan å håndtere bilene sine i det hele tatt(rygging, parkering). Og også mangler det grunnlegende for og være med på å få trafikken til å flyte slik den skal(Kan ikke regler i det hele tatt..). Når jeg sier dette tenker jeg så absolutt ikke på kvinner, de er faktisk noe av de beste sjåførene vi har! Burde kanskje vært oppfriskings prøver eller noe slikt?..Tror iallefall det hadde gjort seg, spesielt for menn.

 

På moped har jeg forresten en kompis som kjørte i rekkverket i 80 km/h. Og det sier jo aller mest at han aldri burde ha kjørt igjen, og det mener jeg. På sin første tur i en uoversiktlig kurve presterte han å gi på det han hadde på hånda, resultatet var at han var langt utenfor fysikkens grenser og lenger ikke hadde sjans til å kunne klare svingen. Han hadde 2 valg: rekkverk eller motgående kjørefelt - heldigvis for han selv valgte han rekkverk, da det kom en lastebil i mot. Og det er jo helt skremmende at han kun fikk sperrefrist på 3 måneder(!), burde definitivt vært 1.5 år minst.

 

En annen ting er at Norge tillater folk som har fyllekjørt å kjøre igjen i det hele tatt - klart noe skjønn må man vise(Sier ikke jeg støtter fyllekjørere nei), om man blir tatt sent dagen derpå og har litt for mye promille(0,2-0,3) bør det gå greit. Eneste som da skulle vært var at man ikke fikk kjøre før man var sikker på at det som var igjen var ut. Men folk som blir stoppet med 1,5 i promille, eller der du selv tydelig kjenner at du er beruset bør så definitivt ikke få kjøre igjen, aldri. Det mener iallfall jeg.

 

En annen kompis jeg har som kjører bil eller rettere sagt kjørte bil, presterte å krasje i nærmere 200 km/h sier han selv da, vet ikke om jeg tror på det. Men uansett det som ble sagt var at han hadde ekstremt med flaks, og grunnen til at han falt ut av bilen gjennom frontruten pga. manglende beltebruk. Hadde han brukt belte, hadde han sannsynligvis ikke levd nå. Og det er ikke første gang han er innblandet i noe(Krasjet inn i bil på lett tidligere).

 

Det burde vært et system der man lagrer historikken til trafikanter som gjør det dyrere og vanskeligere for de som har mye på seg. Kanskje en til og med skulle gitt folk forbud mot å kunne ta nye sertifikater for kjøretøy som krever mer av føreren?....

Skrevet
Greit nok, men plagsomt er det iallfall, både for andre mopedister og bilister. En annen ting er at bilister liker å presse seg frem, for ikke å havne bak mopeder. Her kan ikke bilister annet en å være ærlig, for dette er helt sant. Gode eksempler er når de presser seg ut av parkeringsplasser og andre av/innkjørsler der de har vikeplikt. Og det som kanskje er verst, er de som ligger helt oppi rævva på deg å ikke tør kjøre forbi faktisk. Enten liker de å ligge oppi, eller så er det for å irritere å skremme slik at de selv skal slippe å kjøre forbi fordi de vet at de ikke kan det

Og da kan jeg fortelle deg at de som gjør slikt når det er mopeder/motorsykler innblandet ofte også gjør akkurat det samme forran en fullastet semi, bare spør lastebilsjåførene hvor ofte de opplever akkurat det samme... ;)

 

Men ja, det er en del der ute som ikke burde hatt førerkort. Jeg kjenner et par stykker selv også, og jeg håper faktisk at de ved neste "korsvei" (aka. galmannskjøring) blir vinket til siden av onkel politi. Og for de fleste av dem jeg tenker på vil en slik innvinking medføre umiddelbar tap av førerkort...

Skrevet

Og da kan jeg fortelle deg at de som gjør slikt når det er mopeder/motorsykler innblandet ofte også gjør akkurat det samme forran en fullastet semi, bare spør lastebilsjåførene hvor ofte de opplever akkurat det samme... ;) .

 

Det hadde iallefall aldri jeg turt i det hele tatt, om du gjør det å blir most ja da må du bare til å takke deg selv altså.

 

Men det der med å ha hatt oppfriskingsprøver hadde jo ført til bedre sjåfører, det er jeg ganske så sikker på. Og det er noe å tenke på, først og fremst for sikkerhet og flinkere sjåfører men også trivsel for alle i trafikken.

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Dette er en tråd som hadde blitt mere opplyst med alder i profilen.

Skrevet

Har lest igjennom alt Kenneth, og jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke skjønner et skvadder av hvor du vil med denne moped/lettsykkel greia di :) Du startet en tråd og hvor irriterende Stordalen er og da må du jagge holde deg på skinnene :grin:

 

Jeg, som mange andre her, ser heller ikke problemet med at han parkerte feil. Selv om han har mye penger, betyr det ikke at han på død og liv MÅ parkere der han ikke har lov? Vi er alle mennesker, og mennesker gjør feil. Slik har det alltid vært og kommer alltid til å være, enten du vil eller ikke :whistle:

 

Og, angående moped/lettsykkel (klarer ikke dy meg), så vil jeg bare påpeke det som Kai sier, at hvis det er så forferdelig med moped, så er det bare å gå seg en tur i stede. Da slipper du å forholde deg til trimming, fartsproblemene dine( :sleep: ) og gnålet om hvorfor kompisene dine kjører ALT for fort i trafikken.

 

Du må prøve å holde deg litt saklig Kenneth, du er tross alt 17 år!

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...