Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tiden

Hva er så positivt med tiden? Tiden er basert på noe som sakte men sikkert teller ned til noe forferdelig. Tiden handler om oss hver dag, hele livet er basert på tid. Vi sier ting går med klokka altså noe fremover, men hva går egentlig fremover? Livet vårt går fremover hver eneste dag, men ikke til noe positivt gjør det vel? Vi møter jo ikke annet enn død og sorg, og det betyr at tiden ikke er positivt. Tiden er og blir et holdepunkt i livene våre enten vi venter på noe skal skje eller vi har gjennomført noe på den tiden som var forventet. Vi sirkler rundt et urverk som forteller oss at tiden tikker ned, at tiden forsvinner under føttene våre og at tiden ikke stopper. Gid tiden var noe som kunne pauses, settes på hylla til vi fikk lyst til å bruke den igjen, hvor fint ville det ikke vært å kontrollere tiden slik vi ville.

Vi tror vi behersker tiden med å være føre var med planlegging og gjennomføring, vi avtaler tider og holder punktligheter som vi skulle vært del av en fast rytme, jo kanskje er det slik det er, kanskje vi er slaver av en svunnen tid. Tiden betyr for de fleste at livet går fremover, nye innspill underbygger denne påstanden og troen om at alltid noe nytt vil skje der fremme, men er dette positivt da? Mens vi venter på at klokken sakte men sikkert forteller oss at sekund for sekund så dapper livet vekk og at minut for minutt så forsvinner biter av det livet vi allerede har opplevet og erfart, klokken sier ikke noe om hva som kommer men en ting er sikkert, tiden, klokken og livet rulle fremover med konstant fart og til slutt vil den stoppe for alle som en.

Så mens tiden forsetter sin endeløse ferd mot en endeløs slutt så venter vi mennesker hele tiden, vi kaster bort tiden med å vente på ulike ting som skal være ansett som nødvendig for å fullføre en bestemt oppgave. Det være seg å vente på at vannet har fylt opp kjelen når vi lager middag eller vi venter på at det nødvendige utslippet tar slutt på toalettet, vi venter på grønt lys i trafikken og vi venter på vei hjem fra jobb. Vi venter på svar fra vår kjære og vi venter på neste program på tv, vi venter på kjærtegn fra våre barn sakte men sikkert mens klokken tikker og tiden flyr.

Så hva skulle vi gjort uten tiden, rytemen som bestemmer alt hva vi gjør, hvordan skulle vi orientert oss om klokken stoppet for alltid, hva gjorde de egentlig før klokken bestemte livene våre. Jo man orienterte livene etter andre tidsklemmer som solen, som lyset som stjern og ulike tidsverk laget av menneske.

Tiden har alltid vært en del av livene våre og det har aldri vært noe positivt for menneske. Vi lurer alltid oss selv ved å si enkle banale ting som "Jo vi har godt med tid" eller "Vi har tid til gode" Vi har jo aldri tid til gode når tiden alltid går, når klokken alltid tikker ned mot livets slutt.

Det handler ikke om å kontrollere tiden for tiden er konstant, det handler ikke om å vinne tid eller planlegge i god nok tid når tiden er konstant. Tiden er et verktøy for å bestemme punkt i dagliglivet i nattelivet og i bestemte deler av ferden vår mot slutten, det er et verktøy som alltid vil være målbart i forhold til ting vi trenger å vite eller ting vi føler vi trenger å bestemme, orientere og til dels forsøke å kontrollere.

Tiden er konstant og den tikker alltid ned, den går alltid fremover og stopper ikke for noen mann eller kvinne.

Så ta din tid du menneske og bruk den flittig, tenk på hva du kan konkret utfylle og mestre i de tidene du har tilgjengelig, hva du som menneske utretter i den tid du har tilgjengelig er vesentlig for hva som kan virke positivt på livene vi har fått tildelt.

Tid er penger sier noen, tid er bortkastet, tiden er aldri positivt så tapt tid er selvsagt tapte penger og ubrukt tid er alltid bortkastet. Ikke vent på ting skal skje eller stå bare der å vent, gjør noe annet, gjør noe du alltid har utsatt og gjør det du kan for at tiden ikke skal gå fra deg.

Tiden er konstant, tiden er ikke din venn, du kan aldri tjene på tiden og klokken stopper aldri for deg.

Så bruk din tid godt min venn og tenk på hva du venter på. Din klokke på din arm du bærer minner bare om at livet snart er slutt, tenk på at tiden er konstant og at dine valg er forutsatt av tiden du selv velger å bruke.

Tiden er positiv, den er der bare til å brukes!

(Tom Knudsen, 18 mai, 2010 Klokken 01:22 (AND COUNTING))

Skrevet

klokken stopper aldri for deg
Mener å huske at da Titanic ble funnet i 1985 av Sir Robert Ballard' date=' ble det funnet blant annet ett lommeur som hadde stoppet på nøyaktig tidspunkt(usikkert) for drukningen til eieren.

[img']http://www.nmm.ac.uk/collections/images/200/D/81/D8137.jpg[/img]

Clocks and watches on board the Titanic would have been set back on a daily basis to account for the ship's new local time, but at the time the ship sank, approximately 2.20 am, it seems Norman had not had the opportunity to re-set his watch from the previous days' local time

Klokken stopper for deg i det sekundet du dør.....

Men det er bare min personlige filosofiske mening.

Uansett var innlegget ditt FLOTT lesning , Tom. Følte bare for å legge til litt.... ;)

Kilde: http://www.nmm.ac.uk/collections/explore/object.cfm?ID=ZBA0004

Gjest Aleksander Milde
Skrevet

Flott skrevet, Tom. Kan ikke si det var waste of time, tvert imot :)

Skrevet

Flott tekst dette! :)

Siden du skriver om tiden, og at den en gang stopper for hvert enkelt menneske (når det dør), vil det være naturlig å lure på hva som skjer etterpå.

Kommer tiden til å stoppe en dag, eller er tiden en endeløs sirkel av tid og atter tid? Altså evigheten!

Mange prøver jo å forklare hvordan tiden startet. Noen forklarer starten på tiden ut i fra forskning og andre ut i fra en religion. Det er også uenighet i om tiden alltid har vært til eller eller bare plutselig oppstod.

Men når det gjelder tidens slutt, er det ingen(ikke som jeg har hørt) som snakker om at tiden bare vil stoppe. Da tenker jeg ikke for hvert enkelt menneske, men for hele menneskeheten. Tiden fortsetter hele tiden og tar aldri slutt. Generasjoner etter generasjoner blir født, vokser opp, skaper nye generasjoner, og forsvinner så ut av tiden igjen når de dør. Om så alle mennesker utslettes fra jorden ville jo tiden fortsette like vell.

Hvordan kan tiden bare eksistere, og kanskje alltid ha eksistert, for så bare fortsette og eksistere? Mennesker kommer og går, inn og ut av tiden, men ingen vet hvorfor.

Og da er det jeg kommer til poenget:

Virker det ikke litt merkelig at det ikke ligger en skaper bak dette?

Er det ikke for utrolig til bare å være et system som ikke er laget av noen?

Hvem er i så fall skaperen bak det hele?

Som sagt er det en flott tekst du har skrevet. Den fungerer som en tankevekker på flere plan :)

PS!

Håper ikke dette utvikler seg til en debatt du ikke ønsket i denne tråden Tom ;)

Skrevet

Meget bra skrevet Tom, dette var rett og slett virkelig bra. Satt virkelig å leste, og tenkte/konsentrerte meg på det jeg leste hele tiden, noe som betyr at teksten gjorde stort inntrykk på meg iallefall. Derfor er naturligvis underholdningsverdien i å lese dette stor også.

Lurer meg på hva du fikk som karakter i norsk skriftlig jeg...? :grin: :grin: Kunne iallefall ikke vært dårlig det nei!

Skrevet

Jeg sier som de sier i Matrix: If you dont ever take time, how can you ever have time?

Tiden er forøvrig en illusjon; en forlengelse av menneskets møte med evighetens uendelighet, og det medfølgende kaos. Det finnes ganske andre kulturer hvor tid slett ikke er viktig, men som anskuer livets bevegelse ved særlig hendelser. Årstider, jaktsesong, fødsler, død, riter osv. Tiden er bare så viktig som betydningen du selv legger i den. I min verden er forøvrig tiden viktig, men det aller viktigste er øyeblikket - og det tar i grunnen aldri slutt.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...