Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, noen som vet hvor jeg kan finne brannslukker til båt som ikke er så dyr?

Kravet er at det skal være skum 2 liter(skal ha 2 stk. Må ha det da det henger på en 40 hester), etter at jeg har funnet ut at dette er best, selv om det dog ikke er standard, hverken i hus eller båt(Pulver er ettersom jeg forstår standard, men det gjør så mye skader om det blir brukt). Latterlig, men slik får det nå bare være da, herregud.

Noen som vet hvor jeg kan kjøpe dette, og hva pris ligger på?

(Har bare funnet det på www.tryggogsikker.no , men synes det er noe dyrt, må jo fines billigere?)

Kom gjerne også med ditt synspunkt.

Takk :) .

Skrevet

Hmm, var ikke at jeg syntes det var så dyrt. Var bare at jeg lurte på om noen viste av en plass der jeg kunne finne et skumapparat som var billigere enn 699,- :) .

Dessuten om jeg ikke skulle finne noe apparat som er billigere enn 699,- skal det selvsagt kjøpes og monteres før båten skal på sjøen, ikke noe fra med det iallefall :) .

Skrevet

Doo'h, da skal fortsette og lete jeg, var så sikker på at jeg leste pulver, hmmf!

Er det lov og skylde på at brillene jeg ikke har trenger og vaskes?

Fant en på Biltema nå, men "desverre" på 6 liter, dog var prisen bare 599kr, antar at dette blir for stort, siden jeg har lest posten og det står 2 liter :grin:

Skrevet

(Pulver er ettersom jeg forstår standard, men det gjør så mye skader om det blir brukt). Latterlig, men slik får det nå bare være da, herregud.

Etter en utblåsning i ett bolighus, regnes det 12-15000 kr pr kilo pulver i kostnad av skade saneringsfirma. Dette pga av at absolutt alt må vaskes renses.

Pga dette er det nå stor økning i skumapperater og ikke minst brannslanger i private hjem. Kostnadene etter bruk er minimale i forhold.

Jeg renger med at det kravet du viser til gjelder i båt med innboard motor? I såfall må man ved bruk av pulver, regne med noen kroner i rensk etter bruk der også. Pulveret er satt sammen av bla annet forskjellige salter, som gjør at metaller korroderer/ruster.

Når det gjelder ett 2 liters skum apperat, tror at jeg personlig ville ha latt det stå på land mens jeg tok med storebroren på 6 eller 9 liter ut i båten.

Ett 6 kilo`s skumapperat "spruter" i ca 15 sekunder, og det er sannelig kort tid når man står med flammer rundt beina. Tenk deg da selv hvor lite du får ut av ett 2 liter`s.

En annen fordel med skum i båt, er hvis du får en drivstoff lekasje som tar fyr på vannet. Skummet vil da legge seg som ei hinne over den brennende væsken og kvele den.

Ett annet alternativ er selvfølgelig Co2 apperat, men jeg ser at du synes kostnaden er en smule høy på skum, så da regner jeg med at Co er utelukket.

Brannfarlige væsker skal man være forsiktige med uansett om man er på land eller til vanns.

Her er en liten video av en øvelse som ikke går helt etter planen i en båt.

[video:youtube]http://www.youtube.com/watch?v=cMEIHlgAt_k

Og her kommer en som er helt utrolig. Denne beviser at det er lov å tenke seg om.

På førsten i denne videoen ser du virkningen av pulver på brennende væsker.

[video:youtube]

Til slutt litt å le av.

Her ser man hva som kan skje hvis man ikke bruker maske og innhalerer røyken fra brennende mariuana planter.

He he. :grin:

[video:youtube]http://www.youtube.com/watch?v=zlQSwY-YiH4&feature=related

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...