Per-kristian Jensen Skrevet 15. mai 2010 Skrevet 15. mai 2010 Heisann! Da er det transport streik, slik jeg forstår det så er det første ganng siden 1980. Mulig jeg tar feil nå. Uansett, i første omgang er følgene tatt ut i streik: •Schenker Norge, Alnabru •Bring Frigoscandia as, Oslo •Bring Frigoscandia Warehouse as, Rud •Bring Logistics as, Karihaugen •DHL Express AS avd. Oslo, Berger •DHL Supply Chain as, Oslo •DSV Solution AS, Kløfta •Itella Logistics as, Oslo/Ski •TNT Norge AS, Lillestrøm •Tollpost Globe AS avd. Termo, Oslo •Tollpost Globe AS avd. Alfaset, •Nor Lines avd. Oslo, Oslo Fra Onsdag 19 Mai vil streiken trappes opp. Hvordan dette vil påvirke de nevnte selskap rundt i landet vet jeg ikke. Tenkte noen ville ha interresse for en diskusjon ang dette. Frykter dere en langvarig streik innenfor Transport og Distrubisjon? (Transport av gods) Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 15. mai 2010 Skrevet 15. mai 2010 Det skulle f ikke være mulig og streike i en tid hvor det er ekstraordinært i både arbeids og finnansmarkedet.. Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 15. mai 2010 Skrevet 15. mai 2010 Nei, det er jo en del bransjer som sliter nok som det er pga situasjonen, og dette rammer 3 part noe enormt nå. Det vil si det er folk i distriktene bland annet som har arbeidsplasser som er avhengig av transport. Og belive me, finnanse krise gold edition ligger ligger og venter i europa, så det skulle rett og slett ikke være lov og fucke opp så mye for så lite idagens situasjon. Det burde være andre mekanismer en streik. Jeg blir nokk ikke populær av denne holdiningen, men seriøst dette med streik i dagens finnans marked, rammer alle mer en det smaker. Siter
Jørgen S. Kvandal Skrevet 15. mai 2010 Skrevet 15. mai 2010 Jeg er fagorganisert og tillitsvalgt. Jeg burde helt klart synes at innlegget til Geir strider mot mine prinsipper. Men med den situasjonen vi har med landene i sydeuropa og finanskrise som ikke er helt friskmeldt, må jeg si meg langt på vei enig med Geir. Siter
Per-kristian Jensen Skrevet 15. mai 2010 Forfatter Skrevet 15. mai 2010 Jeg er ikke organisert, men jobber i Bring Bodø 2 dager i uken. Ut fra det jeg har forstått på situasjonen der så er det mye kutting og sparing, 3 årsverk skal bort ble det sagt. Selv er jeg på jobb fra 8 til 4, til tider lengre. Nå er jeg usikker på nøyaktig hva streiken går ut på, det er vel mer arbeidsforhold og arbeidstider enn lønn. Correct me if im wrong. Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 15. mai 2010 Skrevet 15. mai 2010 Det er jaggu ikke dårlig at en fagorganisert ser dette, du er en klok mann. Problemet er at denne mafian som står bak deg, tenker kunn på og mele sin egen kake. Det er faktisk slik at disse som tar avgjørelser om streik i dag, burde ha blitt stilt for riks rett eller gapestokk for og gjøre sammfunds økoniomisk kriminalitet. Dette rammer hele Norge AS. Og hva er det man streker for? for at man skal få en tusen lapp mere i lønn i året? retferdigjør dette konsekvensene? ikke f......... Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 15. mai 2010 Skrevet 15. mai 2010 Det og trimme arbeidstokken er en av de viktigste funkjoner en ledelse har i disse tider , dvs man må sette kostander opp i mot inntekter for og sikre arbeidsplasser og bedrift i en presset tid. Upopulert? jepp, Nødvendig? Jepp Siter
Pål Bernhardsen Skrevet 15. mai 2010 Skrevet 15. mai 2010 Det er vel 2 parter rundt et forhandlingsbord Geir. Hvem er mafian Geir? Fagforbundene eller NHO? Det må faktisk to parter til for å starte en streik. Hadde f.eks. arbeidsgiveren gitt det man ber om, så hadde det vel ikke blitt noe streik heller. Dessuten omhandler ikke denne streiken om lønn, men om arbeidsforholdene på norske terminaler. Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 15. mai 2010 Skrevet 15. mai 2010 Så sant så sant, men man vil alltid finne gnomer som syns streik er greit og effektiv verktøy, noe det faktisk er, men det rammer så jævlig tredje part. Navnet på mafia avdelingebne har du nevt selv. Siter
Pål Bernhardsen Skrevet 15. mai 2010 Skrevet 15. mai 2010 Hvilke andre mekanismer burde man heller tatt ibruk fremfor en streik? Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 15. mai 2010 Skrevet 15. mai 2010 Kan du tenke deg noen? Jeg er klar over at det finnes to sider av en sak, så jeg velger ikke og ta parti. Men jeg velger og tørre og si at dette er samfundsøkonomisk ikke bra for landet vårt. Og hvilke andre innstanser løser man alt som er av konfliketer? Siter
Per-kristian Jensen Skrevet 15. mai 2010 Forfatter Skrevet 15. mai 2010 Vel konflikten vil nok ikke løses med det første. Begge parter er tydeligvis uenig, men de er derrimot enige i at dette kan bli langvarig. For min del håper jeg ikke det blir langvarig da jeg jobber i Bring Bodø. Riktignok bare Tirsdager og Fredager men uansett. Siter
Ivar Hestnes Skrevet 15. mai 2010 Skrevet 15. mai 2010 hvis transport-bransjen streiker for bedre arbeidsvilkår så synes jeg at det er veldig legitimt selv i disse finanskrise-tider. Dette er tross alt en arbeidsgruppe som henger langt etter andre yrker når det gjelder arbeidsmiljø, lønn, sikkerhet, ordnede forhold, regulert arbeidstid osv. Har jobbet i den bransjen selv i mange år, og det er en veldig kynisk bransje. Støtter gutta 100%. Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 15. mai 2010 Skrevet 15. mai 2010 Helt enig Ivar, men det må da kunne ordnes i en rettsal isteden for at alle skal få svi? Hva hadde du sagt om IT bransjen hadde streiket, så internett hadde blitt borte? Siter
Ivar Hestnes Skrevet 15. mai 2010 Skrevet 15. mai 2010 Helt enig Geir. En rettssak, megling eller lignende hadde vært det beste. Men desverre så er streik et virkemiddel som er lovlig. Man kan trøste seg med at organisasjonr i land som er hardere rammet avfinanskrisen, også streiker. Alle streiker rammer desverre mest nedover i rekkene, dvs uskyldig tredjepart. Jeg er sterkt imot mye av det organisasjonene streiker for. Slik som ei krone/timen osv da man må jobbe i flere år for å tjene inn igjen det man tapte i lønn på å streike. Men arbeidsvilkår, helse, miljø osv synes jeg det er legitimt å streike for. (uten at jeg vet eksakt hva transportbransjen streiker for nå). Husk at store deler av transportbransjen er klemt mellom arbeidsmiljøloven, og kjøre/hviletidsbestemmelsene, der arbeidsgiverne selv velger hva som passer best. Men nå skal transportbransjen også ha til sitt forsvar at det ikke er ofte de streiker. I motsetning til organisasjoner i bl.a luftfarts-bransjen. Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 15. mai 2010 Skrevet 15. mai 2010 Det som er hoved poenget mitt er at denne feiden burde som alle andre feider, blitt utkjempet i rettsalene, isteden for i lomme boka til helt uskyldige folk. Det er rett og slett en skikkelig sleip måte og fikse seg selv goder på. Mener nå jeg da. Er jeg uenig med naboen om noe, så må jeg trekke ham for retten....er det noen som ser likheten? eller er jeg helt alene om og ha denne super fornuftige holdingen :-) he he Siter
Erik Karlsen Skrevet 15. mai 2010 Skrevet 15. mai 2010 Vi ble ikke tatt ut i streik. Det var medlemmene som godtok tilbudet, selv om vi ble oppfordret til og stemme nei. Hadde vi streiket, så hadde Norge stoppet opp i løpet av 1 til 2 uker. Siter
Morten Ruud Skrevet 16. mai 2010 Skrevet 16. mai 2010 Rettsaken din, Geir, er vel det man kaller tvungen lønnsnemd Siter
Fredrik Rise Skrevet 16. mai 2010 Skrevet 16. mai 2010 vi ser det kanskje ikke men tenk på det.. hva i huset ditt har aldri blitt fraktet på en lastebil? Alt har det. tilogmed brødet du glemte å ta opp av fryseren i går kveld som førte til at kjærringa piska deg ned på Shell for å kjøpe rundstykker. tenk på det. tv'n din, sofaen, kjøleskapet.. alt har før eller siden blitt fraktet på en lastebil. så en transportstreik er ikke til å tulle med.... Jeg har også en fortid i denne bransjen, og som folk har nevnt tidligere i denne tråden er det en kynisk bransje. det var grunnen til at jeg ikke gadd DHL og Nor-Cargo da det enda het det. Jeg støtter gutta, de har absolutt krav på bedre villkår! Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 16. mai 2010 Skrevet 16. mai 2010 Jepp. men er det noe som tilsier at slike konfliker i arbeidslivet burde løses på annen måte en alle andre tvister? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.