Gunnar Seljeseth Skrevet 11. mai 2010 Skrevet 11. mai 2010 Jeg vet knapt hvor jeg skal begynne, men jeg er nå oppriktig bekymret for Norges fremtid.... Men et sted får det begynne, så da er det vel bare å la det stå til! http://nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.7118989 "Ny undersøkelse viser at mer en hver femte niendeklassing i Bergen ikke kan lese." ... hver femte! 20% av Bergens 9. klassinger kan altså ikke lese, og er det noen her som i det hele tatt tror at variasjonene vil være nevneverdig ellers i landet? Jeg synes jeg hører akademikeren i meg hyle "her må noe gjøres, og det må gjøres NÅ!" Og som om ikke det var nok, så må altså Legevaktens egen utrykningsbil i Ringerike nå ha Drosjeløyve... Grunnen? Det er ikke legen selv som kjører, men en annen person som får betalt for å kjøre. At vedkommende sjåfør har noe som de færreste drosjesjåfører innehar, nemlig utrykkningsløyve var vist mindre viktig da den lokale drosjenæringen bestemte seg for å klage, for dette var da vitterlig "befordring mot betaling"? Tror du meg ikke, så les selv: http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10005945 ... og ja, jeg er enig med kommunelegen Finn Resch; Dette er et helt absurd byråkrati. :sick: Siter
Gjest Aleksander Milde Skrevet 11. mai 2010 Skrevet 11. mai 2010 Syns hele Norge begynner å bevege seg i feil retning. Bare for å kommentere den første saken så MÅ jo det tenkes at de kan lese litt, og ha noe sånn som dysleksi som gjør at man ha lese vansker. Eller er det faktisk så gale slik det står i artikkelen, at de rett og slett ikke kan lese i det hele tatt? Det er jo rett og slett for gale at det skal være slik i Norge idag. Man kommer jo ingen verdens vei uten å kunne lese. 9. Klasse, de skal snart begynne på VGS, og flere begynner utdanningen sin. Det er vel ikke bare elevene sin feil heller, eller hva? Jeg tror skolesystemet i Norge har blitt mye dårligere med årene, det kan hvertfall virke slik nå. Skuffende... Angående legevakten sin utrykningsbil må ha drosjeløyve så er det helt på trynet. Har egentlig ingen ord for det... De trenger vel ikke å leie inn taxisjåfører med 160-kurs? Galskap alt sammen... :crazy: Siter
Morten Ruud Skrevet 12. mai 2010 Skrevet 12. mai 2010 Jeg tror ikke det er skolen sin skyld i det hele tatt. Det er ren ansvarsfraskrivelse fra foreldre og unge som tror at skolen skal gjøre jobben for de. Jeg tror at det skyldes at endel ikke leser så mye bøker som tidligere på fritiden. Akkurat som med mye av andre fag ligger alt i mengdetrening. Noe jeg tror mange elever mangler i dag. Jeg tror ikke leseundervisningen har endret seg så drastisk de siste 10 årene, uten at jeg vet noe som helst om det. Jeg tror mye av årsaken ligger i at det å lese en bok er altfor tregt, og dermed kjedelig for mange ungdommer. Jeg opplevde det i hvertfall slik når jeg gikk på skolen. Årsaken til dette ligger i all den underholdningen som er lett tilgjengelig på TV, internett og DVD'er. Der var det mange som så DVD'ene istedenfor å lese bøkene når vi hadde intensive leseuker på ungdomsskolen. Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 12. mai 2010 Skrevet 12. mai 2010 Morten: Du kan ikke legge skylda på en barneskoleelev (først til fjerde klasse) for at hun/han ikke kan lese, for det er da man senest burde lære dette. Etter min mening så har det skjedd noe alvorlig galt i skolen dersom en ellers normal elev greier å komme seg til mellomtrinnet uten lesekunnskaper. Det er klart at foreldre også har et ansvar. Det er ingen ulempe at foreldrene terper på enkelte dagligdagse ord som deres egne navn o.l., men jeg mener at det største ansvaret ligger på skolen. Det er bare positivt hvis foreldre lærer ungene noe nyttig, og det bør de også gjøre så ofte de kan, men det er en grunn til at vi har en grunnskole. Siter
Sindre Holberg Skrevet 12. mai 2010 Skrevet 12. mai 2010 Er faktisk enig med Morten. Foreldre har veldig lett for å skylde på skolen når noe går galt, men det er jo også hjemme læring skjer. Det er er en hårfin balanse som hver enkelt familie/elev/lærer må finne. Ikke skyld alt på skole og at den har blitt dårligere! Siter
Kenneth Rønning Skrevet 12. mai 2010 Skrevet 12. mai 2010 Kan ikke tro at dette stemmer altså . Og om det stemmer er det jo fullstendig sjokkerende (eller skal man si latterlig?). Altså det nytter ikke skylde på noen andre enn foreldrene her, om barna ikke kan lese når de går i 9. er det foreldrene sin skyld enkelt og greit. De har rett slett ikke fulgt opp sine egne barn med bra/normal opplæring. Det må det være, iallefall om man ikke kan lære barna sine lese så går det jo ann og ta opp slikt med skolen. Tenker da spesielt kanskje på barn som ikke har etnisk norske foreldre som ikke kan å lese norsk eller foreldre som har andre problemer som gjør at hjelp er spesielt nødvendig. Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 12. mai 2010 Skrevet 12. mai 2010 Sindre: Hvis du leser innlegget mitt en gang til, så ser du at jeg langt i fra legger all skyld på skolen. Jeg skriver rimelig klart at foreldre også har et stort ansvar, men skolen er faktisk organisert slik at de i prinsippet skal ha flere og bedre midler for å lære barna det som er nødvendig. Det er desverre ikke tilfellet alle steder... Det er utelukkende positivt dersom foreldre lærer barna sine noe nytt - så lenge det ikke er snakk om feillære, selvsagt - men skolen kan dermed ikke fraskrive seg alt ansvar. Jeg legger som sagt ikke all skyld på skolen, men skolen er statens redskap for å utdanne mennesker slik at de møter kravene i dagens arbeidsliv. Som jeg hintet til i mitt forrige innlegg mener jeg at ansvaret er delt. Men jeg vil ikke legge ansvaret på barneskoleelever. De og deres sinn formes for det meste etter omgivelsene og de som påvirker dem. Dårlig påvirkning = dårlig læring. Og ang. skolen så kan jeg si med en gang at, ja, skolen har blitt dårligere. Ifølge en undersøkelse hos SSB (les gjerne undersøkelsen og se på tabellene i denne linken), har både lese-, matte- og naturfagskompetansen gått ned det siste tiåret. Dette gjelder både jenter og gutter. Det er små tendenser til oppgang på enkelte områder, men hovedindeksens stigningstall har negativt fortegn. Til neste år utføres det en ny PIRLS-undersøkelse blant skoleelever i barneskolen, så da blir det spennende å se hvordan det har gått siden sist. Det kan være mange grunner til nedgangen i kompetansen, men man peker på for lavt læringstrykk (mindre pugging) og svak vurderingskultur (lite presise og ensidig positive tilbakemeldinger til barneskoleelever) som mulige syndere i den norske skolen. Siter
AMO Skrevet 12. mai 2010 Skrevet 12. mai 2010 Det er iallefall tydelig at det er unge uten omsorg for barn som har sagt sin mening i denne tråden, når det "ene og alene er foreldrene sin skyld" at barna ikke kan lese. Det sier det meste om nivået av innsikt... Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 12. mai 2010 Skrevet 12. mai 2010 Kenneth: Så du fraskriver skolen alt ansvaret? Hva er begrunnelsen din, for jeg ser bare "det må det være"? Skolen burde da virkelig være kompetent nok til å lære sine egne elever å lese og skrive, spør du meg (selv om det ikke var noen som spurte)... Innvadrerforeldre eller ikke, det må da være mulig å lære barn en av de aller mest essensielle ferdighetene i vårt samfunn! EDIT: Jeg kan forøvrig legge til begge innleggene mine i denne tråden at jeg hadde veldig god nytte av språkopplæringen i grunnskolen. Jeg kunne skrive enkelte ord allerede i barnehagen, som jeg hadde lært av foreldrene mine, men jeg lærte hovedsakelig å lese og skrive på skolen. Det gikk så det suste og resultatet ser dere i form av gjennomsnittlig færre skrivefeil enn folk flest på dette forumet. Desverre ser jeg en trend hos altfor mange av de på min alder og under, hvor bl.a. orddelingsfeil og rene stavefeil foreligger i altfor stor grad ift. hva som bør være akseptabelt. Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 12. mai 2010 Skrevet 12. mai 2010 Som far til tre kan jeg si at det er mitt ansvar at barna kan lese. Om de ikke får det de skal på skolen er det mitt ansvar og sette tiltak med eller mot skolen som gjør at barna får den undervisningen som de har krav på... Er du foreldre har du eller bør du ha ansvaret for dine barn. skolen er et av mange verktøy man som foreldre har i oppdragelse av barna. Siter
AMO Skrevet 12. mai 2010 Skrevet 12. mai 2010 Og når du har et FAU-utvalg som ikke når frem med budskapet til verktøyet skolen fungerer som, hvordan skal du da håndtere det? Når tiltakene du setter i gang for å "reparere" verktøyet ikke fungerer, skal du da sette deg ned og lære barna det selv? Skolen har et ansvar for at barn og unge skal nå læreplanmålene i grunnskolen, mens foreldre har et ansvar for å følge det opp. I dagens skole, avhengig av hvor det er snakk om, varierer det veldig fra mye til ingen påvirkningsgrad fra foreldre og FAU i skolen, og da er det lett å skylde på foreldrene når læreplanmålene ikke er nådd. Skolen har jo læreplanen i ryggen! Man kan ikke fordele ansvaret på en part og den ene parten alene. Saker som dette skal følges opp og fanges opp mye tidligere enn i 9.klasse, og det er jo derfor man også har prøver i fagene. Å fraskrive skolen alt ansvar er galskap, da kan man like gjerne ha barna i barnehage i stedet. Der er de iallefall ikke prøver og læreplanmål. Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 12. mai 2010 Skrevet 12. mai 2010 men det er du som forldre som har ansvaret for barnet ditt. FAU eller ikke. Siter
AMO Skrevet 12. mai 2010 Skrevet 12. mai 2010 Til syvende og sist? Ja, det er jeg enig i. Men jeg vil fortsatt ikke fraskrive skolen ansvaret for at disse elevene ikke kan lese ordentlig. Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 12. mai 2010 Skrevet 12. mai 2010 Enig med Aleksander der. EDIT: Hvorfor har vi skole? Det er fordi barna skal ha et sted fullt av riktig kompetanse å gå til der foreldrene ikke har mulighet eller anledning til å hjelpe. Hvor mye tid hadde ei stakkars alenemor hatt til å jobbe inn penger dersom hun skulle lært barnet sitt alt som står i skolens læreplan? De fleste foreldrene sitter ikke engang inne med all denne kunnskapen selv... Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 12. mai 2010 Skrevet 12. mai 2010 Vi har skole, biler, fly, rus, jobb, olje etc. Men hvordan skal det bli og være barn om ikke den voksne foreldrer er ansvarlig? hvem skal da til syvende og sist passe på barnet, når skole feiler etc? om ikke dere skjønner dette, håper jeg at dere ikke får noen barn. Det er jeg som foreldre som er ansvarlig for at min sønn lærer seg og lese, skolen fratas ikke noe ansvar, men om skolen ikke er bra nokk og oppfyller dette ansvaret, så er det til syvende og sist jeg som har ansvaret for mitt barn. Siter
AMO Skrevet 12. mai 2010 Skrevet 12. mai 2010 Og det er vi enige om, Geir. Men i denne sammenhengen er det ikke akseptabelt at skolen feiler, det er ikke akseptabelt at man må gjøre tiltak som innebærer å henvende seg til foreldrene fremfor skolesystemet. Derfor er det viktig å poengtere at skolen også har et ansvar. Men som du sier: Foreldre har det overordnede ansvaret. Ergo, man kan ikke fordele ansvaret på en part og den parten alene, slik Rønning gjorde. Jeg tror vi er enige. Men jeg skjønner at du kanskje primært henvendte deg til Marius(?). Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 12. mai 2010 Skrevet 12. mai 2010 Geir: Som jeg har poengtert en liten rekke ganger, så mener jeg at både foreldre og skole har et ansvar. Skolen skal ikke feile, men når den gjør det så har foreldrene sin del av ansvaret. Problemet er at ikke alle foreldre er kompetente til å undervise barna sine, og her har skolen et ansvar, og omvendt! Kort oppsummert: begge har et ansvar. Der den ene svikter skal den andre ta over, men det betyr ikke at den ene parten kan fraskrive seg ansvaret. Det som svikter må fikses! Det er hovedsakelig min mening, dersom jeg ikke hadde gjort det klart i de forrige innleggene mine Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Skrevet 12. mai 2010 Vi kan vel alltids si det slik: det er ikke skolens fortjeneste at jeg kan lese, det ordnet min far via gamle Donald Duck & Co. blader og andre rariteter. Samtlige av mine søsken er også meget kompetente lesere, selv i et hus som en stud lå langt forran samfunnet forøvrig når det gjaldt å ta inn PC-er, mm. At teknologien er blitt et "fortyrrende element" i å lære unger å lese kan dermed ikke medføre riktighet, spesielt ettersom mye av teknologien også krever en viss grad av lesning. Problemet som sådan er ikke bare at ungene ikke har lært å lese skikkelig når de har kommet til 9. klasse. Problemet er at systemet faktisk har tillatt disse elevene å komme til 9. klasse uten tilstrekkelige kunnskaper for nivået de er kommet til. Det er på høy tid at det Norske undervisningssystemet legger janteloven på hylla og godtar at noen elever lærer raskere enn andre, mens andre trenger mer hjelp. Det å la elever "akselerere" gjennom systemet (hoppe over klassetrinn enten helhetlig eller i enkeltfag) bør aksepteres på samme måte som at elever uten tilstrekkelig mestring av fag bør kunne holdes igjen på et lavere nivå. Dermed kan vi unngå en situasjon hvor de som presterer blir skolelei siden de mangler utfordringer, mens de som faktisk trenger hjelp får økt fokus på det nivået de har behov for. Jeg gikk ut av Videregående med et karaktersnitt på 4.75, og det var så og si uten å ha løftet en finger. Det å begynne å studere ved Massey University var faktisk en opplevelse jeg ikke med det første vil glemme, for her stilles det faktisk krav til prestasjon! :cool: Siter
Kenneth Rønning Skrevet 12. mai 2010 Skrevet 12. mai 2010 Kanskje jeg hadde rett gitt. Dere tror dere er eksperter, så klart er det foreldrene sitt ansvar til syvende og sist, det forstår alle. Alle er nødt å jobbe på mer en skolen, eller man gjør jo hva man vil, men man får jo gjerne en utdanning deretter også da . Lykke til i livet iallefall . Siter
AMO Skrevet 13. mai 2010 Skrevet 13. mai 2010 Vel, du sa selv at foreldrene sitter med ansvaret, og jeg var tydeligvis ikke den eneste her inne som tolket det som at du fraskrev skolen sitt ansvar. Om du nå har endret mening eller faktisk mener det må du gjerne klargjøre, men fraskriver du skolen dens ansvar ovenfor elevene sine, så har du ikke mye ekspertevner selv. Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 13. mai 2010 Skrevet 13. mai 2010 Altså det nytter ikke skylde på noen andre enn foreldrene her' date=' om barna ikke kan lese når de går i 9. er det foreldrene sin skyld enkelt og greit.[/quote']så klart er det foreldrene sitt ansvar til syvende og sist' date=' det forstår alle.[/quote']Kan du, Kenneth, uttrykke i klartekst ditt syn på skolens rolle i barnets læringsprosess? Jeg finner ikke noe konkret om at du enten mener at skolen har en del av skylden eller ingenting. EDIT: Jeg kan forøvrig også kommentere at foreldre flest i dag ikke har tid til å sitte hjemme og utdanne barna sine med samme kvalitet som en god skole. Mor er ikke lenger hjemme og passer huset og barna, og det er som oftest ikke far heller. Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 13. mai 2010 Forfatter Skrevet 13. mai 2010 Forøvrig kan vel mange av problemene i Norsk skole forklares med ett enkelt ord: Janteloven Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.