Emil Topstad Skrevet 6. mai 2010 Skrevet 6. mai 2010 Argh! Kjenner jeg blir sur bare jeg leser om det, har sett mye rart, men dette tar kaka! :crazy: Siter
Morten Ruud Skrevet 6. mai 2010 Skrevet 6. mai 2010 Hva er idiotisk? At en går til rettssak, og ønsker en advarsel på bladet om at det er rasistisk? Er det annerledes med en rap-cd der det står "parental advisory. Explicit content." (banning osv.) Eller at tegneserieeksperten sier at det faktisk er rasistisk, men at det er en tegneserie som viser synet de hadde på afrikanere på den tiden? Og det er jo ikke i nærheten av å ta kaka i forhold til hva som står omkring på forskjellige nettsteder. Siter
Emil Topstad Skrevet 6. mai 2010 Forfatter Skrevet 6. mai 2010 Mulig jeg ikke ser det, men kan du forklare meg hva som er rasistisk?? Siter
Morten Ruud Skrevet 6. mai 2010 Skrevet 6. mai 2010 Synes tegneserieeksperten sier det ganske bra: "Den har det klassiske europeiske rasistiske blikket på dumme buskmenn. Alle afrikanerne er tegnet like med store lepper og er ganske dumme." Lenger ned sier han "- Det finnes serier med Mikke Mus i Afrika som er ganske drøye, og «Tre Små Griser»-tegnefilmen som vant Oscar har noen jødekarikaturer som ikke ville sluppet gjennom i dag. De finnes fortsatt tilgjengelig, men blir utstyrt med advarsler" Siter
Even Moe Egenes Skrevet 6. mai 2010 Skrevet 6. mai 2010 Det skal jo godt gjøres å forsvare den stripa der. Selv lest den, og den er ganske "stygg". Leste en plass at den var laget for å "forsvare" koloniene, og for å øke populariteten av Kongo innad Belgia. Jeg vil kalle den forholdsvis rasistisk. Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 6. mai 2010 Skrevet 6. mai 2010 Et hint på omslaget om situasjonen "i skrivende stund" for bladet kan nok være på sin plass. Men jeg er ikke enig i at bladet bør fjernes fullt og helt da det ennå har verdi både underholdningsmessig og historisk... Siter
per berge Skrevet 7. mai 2010 Skrevet 7. mai 2010 En ting er ihvertfall sikkert, og det er att vi vil gjøre ting som morradagens generasjoner rister på huet av om femti år, for ikke å si hundre år. Men att det derimot kan klasifiseres som feil og/eller overgrep er tullball. Hva som er rett i dag, er ikke nødvendigvis rett i morra. Selv føler jeg denne heksejakta på en fordums tids tegneserie ikke er anna enn å fremme ett hat mot vesten og den hvite mann. Så hvem som bedriver mest rasisme i dag kan en altids spørre seg om, SOS rasisme, eller vi såkalt "casual" (det er vist ikke helt PK å si "hvite" lenger da dette kan fremstille oss som renere,,,,har jeg hørt) Og mens slike egotrippere som vi finner i bla, SOS rasisme`s øledelse holder på med sitt ufruktbare hykleri og taperdyrking, rusler verdens gemene hop av folk flest i alle slags farger videre i sine liv og sørger for att væla alikavæl går fremover. Siter
Even Moe Egenes Skrevet 7. mai 2010 Skrevet 7. mai 2010 Og mens slike egotrippere som vi finner i bla, SOS rasisme`s øledelse holder på med sitt ufruktbare hykleri og taperdyrking, rusler verdens gemene hop av folk flest i alle slags farger videre i sine liv og sørger for att væla alikavæl går fremover. Unnskyld meg? Hva har ledelsen vår med dette å gjøre? Siter
Mads Hjemmen Skrevet 7. mai 2010 Skrevet 7. mai 2010 Jeg synes det har blitt FOR mye fokus på rasisme og hvordan hvite "rakker" ned på mørkhudede... DET ER BARE EN TEGNESERIE, så skjønner ikke hva som er problemet... Siter
Kenneth Rønning Skrevet 7. mai 2010 Skrevet 7. mai 2010 Vel, altså det var hans valg å komme til Belgia og hadde han ikke kommet dit hadde han sannsynligvis ikke sett den serien noen gang. Han ønsker vel å tjene snare penger på dette en noe annet, men han skal vite at det er kun i USA det funker å grine over slike ting, han kommer nok ikke spesielt langt med denne. Blir for dumt å syte over småpiss som dette, da bør han heller kanskje finne noe annet å syte over. Det er jo tross alt verdt forsøket :grin: , lykke til skal han iallefall ha :grin: . Siter
per berge Skrevet 7. mai 2010 Skrevet 7. mai 2010 Even, sjekk hvem som besitter toppen i den organisasjonen og hvilket politiske fraksjoner dem holder til på. Skal love deg att de er ikke det spor opptat av anti rasisme i det hele tatt. De er rett og slett det vi fint kan kjalle radikale komunister som har kuppa en i utgangspunktet god sak, og det på sakens bekostning. Alt som kommer fra den organisasjonens ledelse er destruktive kampansjer og direkte løgn og bedrag. De forvrenger kjente begtereper for å fremme ett hat mot det veslige samfunnet. Hasr ett godt råd til deg og andre som har sakens rette engasjement, kvitt dere med hele den ledelsen snarest og ta kontrol slik att organisasjponen kan gjernoprette en viss tillit og standard, eller flytt til en annen organisasjon med reine anti rasistiske mål, og ikke en radikal komunistisk kampanje. Sorry om du føler deg tråkka på, men du bør vite hva jeg snakker om, noe du nok gjør også. Du er ikke akurat av det "dumme" slaget. Som eksempel der jeg selv har testet den organisasjonens påståtte anti-rasistiske kamp, så ble mine innleg om Shiaenes okupasjon av Libanon og Kopternes situasjon i Egypt sletta 3 ganger. Hvorfor det tror du? Det finnes kun ett svar på det Even, det passer ikke inn i den kampanjen som ledelsen holder på med. Du ser side opp og side ned om Gaza og vestbredden, men finner du noe om de nevnte sakene jeg nevnte? Ikke ett lite pip en gang. Ei heller var de særlig interesert i å debatere den mer enn godt nok fremølagte rasismen som svarte i sør Afrika bedriver mot hvite,,,oops, :blush: "casual" der nede. Ikke er det noe om den klart religions diskrimenrende politikken i Indonesia heller. Men altså Gaza og Vestbredden, der jødene blir hausa opp er det tonnevis av. Slik får du ikke respekt av vet du Even. Når det kommer til rasisme i verda er vel vi casuals,,,nei faen heller, jeg sier hvite med den beste samvitighet, de som kansje skal rakkes minst ned på. Er bare å ta seg noen reiser ut i verda det og se npo anna enn turist stienme så ligger det klart for dagen hvem som bør stå med rakest rygg, og av alle de hvite tørr jeg banne på att vi Nordmenn kansje er de beste i klassen io praksis. Det er ,mange som påberoper seg å være anti rasister, men når det kommer til praksis vises gjerne noe helt anna. Solheim fløtta fra gamlebyen da unga skulle begynne på skolen, bare som ett eksempel. Torbjørn Berntsen turte ikke bo i Grorud dalen lenger etter han på politisk korekt måte prøvde ympte innpå att alt ikke var helt som det burde oppi der grunnet "litt" feilslått innvandringspolitik. Siter
per berge Skrevet 7. mai 2010 Skrevet 7. mai 2010 http://www.p4.no/story.aspx?id=319970 Just as a short reminder,,,,more to come,,,, Jeg har også en kopi av bloggen til Kenneth Fuglemsmo, som bør få de fleste til å riste på huet. Men nå skal jeg ut en tur så jeg får finne den etterhvert. Fyren er alt anna en god i nøtta for å si det mildt. Noe som gjelder de fleste i den organisasjonens ledelse. Siter
Even Moe Egenes Skrevet 7. mai 2010 Skrevet 7. mai 2010 Jeg er fullt klar over hvem Kenneth er. Har hørt på ett foredrag om muslimhets som han har hatt. Hva så om han er kommunist på fritiden? Skal ikke de også få lov til å være med i organisasjoner? Det er ikke, på noe plan. Merkbart i min krets at SOS-Rasisme er ledet av sosialister som "forpester organisasjonen". Ta en titt her - http://www.sos-rasisme.no/sentralt/314 Siter
Paul-André Tilrem Skrevet 7. mai 2010 Skrevet 7. mai 2010 En ting er ihvertfall sikkert' date=' og det er att vi vil gjøre ting som morradagens generasjoner rister på huet av om femti år, for ikke å si hundre år. Men att det derimot kan klasifiseres som feil og/eller overgrep er tullball. Hva som er rett i dag, er ikke nødvendigvis rett i morra.[/Quote'] Kunne ikke sagt det bedre selv. Tenker på den tiden som kommer når jeg sitter og forteller barnebarna om hvordan vi lekte i trær, datt og slo oss med påfølgende kutt og skrubbsår. Mens de går med polstra dress og styrthjelm bare for å hente posten. Jeg vokste opp med Gulars, Shagma, Fragglene, Muppetshow og Asterix på barne-tv. Skikkelig barne-tv. I dag er det mest pedagogiske og politiske riktige å se på en zeppeliner som svever over skjermen i 3 minutter mens den lager prompelyder, og andre karakterer står på bakken og gjentar navnet sitt i det uendelige. I tillegg læres barna opp til at foreldre er dumme, og det værste som er lov å skje når man leker er at man blir skitten på buksa. Når det gjelder han negern, så lever han i nåtiden da det er populært å føle seg krenket. Og når det kommer til sos-rasisme så er det folks egne valg om de vil bli med. Men jeg mener at de største rasistene er innvandrerne. Alt her i landet er jo feil i forhold til hvordan de mener det skal være ifølge deres kultur. Siter
Even Moe Egenes Skrevet 7. mai 2010 Skrevet 7. mai 2010 zeppeliner som svever over skjermen i 3 minutter mens den lager prompelyder, og andre karakterer står på bakken og gjentar navnet sitt i det uendelige. .. Drømmehagen? Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 7. mai 2010 Skrevet 7. mai 2010 Jeg applauderer Paul-Andrés innlegg! Jeg kunne på ingen måte sagt det bedre selv. Jeg har vært forbanna på dette i flere år! Ikke nødvendigvis bare det med Barne-TV, men at unger i dag skal oppdras som idioter i et samfunn hvor ingen får være bedre enn de dårligste! Beklager at jeg fikk off-topic, men det var en personlig nødvendighet, for å kalle det det! Siter
Paul-André Tilrem Skrevet 7. mai 2010 Skrevet 7. mai 2010 Jepp. Lot ikke ungene mine få lov til å se det, og er kjempeglad for at det ikke vises lenger. Nå får de heller se Det var en gang et menneske, og Det var en gang livet. Denne serien vil aldri vises igjen på NRK ettersom det ikke er høvelig å vise den til barn fordi den viser pupper og nakne kropper. Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 7. mai 2010 Skrevet 7. mai 2010 Jeg griner ved tanken på at barn skal oppdras til å skjemmes over menneskekroppen! Det var så utrolig mye bra på TV før i tiden - og det kan jeg si selv om jeg bare er 18 år, noe som viser den helomvendingen Barne-TV har tatt bare de siste årene - men nå er det bare silkemykt såpeskum igjen. Hvis et barn faller av sykkelen idag så må det på sykehus. Før i tiden reiste vi oss opp på stedet og syklet videre. EDIT: Det hadde nesten vært en fordel om jeg fikk temaet barneoppdragelse på norskeksamen. Jeg hadde ikke hatt skrivesperre de fem første timene, for å si det sånn! Ang. den tegneserien, så var det jo slik det var på den tiden. De visste ikke bedre. De hvite var best og de svarte var slavene. Det var slik de levde da, men mange har lært av det nå. Det blir som å si at de vennene jeg har i Tyskland skal si unnskyld for det Hitler gjorde for 60 år siden. Jeg forstår at tegneserien virker støtende, og det hadde ikke gjort meg noen verdens ting om heftene ble merket med et slikt "rasisme-merke". Jeg er imot at tegneserien skal fjernes fra hyllen fordi det, som tidligere nevnt, da må bli fjernet så utrolig mange andre tekster som ligger i samme kurven! Siter
Paul-André Tilrem Skrevet 7. mai 2010 Skrevet 7. mai 2010 Og for ikke snakke om Pippi Langstrømpe. De skulle jo bannlyse en episode der hu sier at pappaen hennes er negerkongen. Og er ikke lov å spille lenger på radioen. Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 7. mai 2010 Skrevet 7. mai 2010 Det er så borti f*** at jeg har problemer med å forstå at det faktisk er forskere som har konkludert med at dette er best for barna. Jeg forstår det imidlertid litt bedre etter Harald Eias serie på NRK... Jeg vet ikke hva sannsynligheten for at jeg får barn er, men jeg er fristet til å ta vare på alt av VHS'er jeg har til den tid, slik at mine evt. barn får noe fornuftig å se på. Barn legger sikkert ikke merke til forskjellen på VHS-kvalitet og HDTV, hehe :grin: Det er i hvert fall ikke vanskelig å se at barneprogrammer på TV har blitt det jeg vil kalle fordummet (gjort dummere) de siste årene. De av dere som har fulgt med på Fox Kids/Jetix i en årrekke, skjønner hva jeg mener. Den eneste fornuftige serien som var igjen til slutt var vel Totally Spies, og det sier jo sitt. Vet dere hva? Jeg har nesten lyst til å bli buddhist slik at jeg kan reinkarneres (gjenfødes) og ta tak i noe av alt tullet som er i dette samfunnet. Visst f*** er det luksusproblemer, men det betyr likevel ikke at vi bare skal la det være! :grin: Siter
per berge Skrevet 7. mai 2010 Skrevet 7. mai 2010 Paul Andre viser til noe veldig viktig, og jeg mener denne indoktrineringa begynte allerede da jeg satt forran Vibeke Sæther å så barn TV. Vi vokste opp med komunistisk propaganda barne TV som Jon Blund og Pompel og Pilt. ja dette VAR komunistisk propaganda, og intet annet. Marius er også inne på noe helt vesentlig der han påpeker att i dag skal ingen få lov til å være flinkere enn andre i forskjelige ting, men der han bommer er att dette ikke er noe nytt. På denne måten fikk både jeg (skolelev fra 72 til midten av 8de klasse) og de realfags flinke medelevener ødelagt mye av vår skolegang. Og dermed gikk samfunnet glipp av mange verdifulle bidrag. Konsekvenser av vår adferd og valg er ikke helt hva sosialismes ideologer har ville snakke mest om akurat. Alle skulle settes i samme kategori enten de var realfagsflinke eller av den mer praktiske og kreative kategorien. Jeg møtte en gammel klasse veninne på min siste tur i hjemkomunen og poenget mitt bare ble bekreftet. un som var ett talent innen realfag ble desverre satt til å repetere oppgavene sine til det kjedsomlige mens hun skulle vente på oss andre som kansje ikke hadde noe i samme timen å gjøre fra starten av. Hvor er hun i dag? jo mer eller mindre alkoholisert og med store sosiale problemer. Jenta ble ikke respektert av den sosialistiske makteliten og fikk sine muligheter mer eller mindre ødelagt derifra. Hun er talefør som F men har lik som meg mista fullstendig respekten på felleskapet og samfunnets beboere. Jeg faller ikke i den grøfta der jeg legger skylda på den ledende politiske og/eller nærings elitens svik, for de er kun ett speilbilde av befolkningens egne valg. Att vi alle skulle meisels inn i samme støpeforma for å fylle de egoistiske svikernes maktbehov er ikke annet enn sosialistisk søpppel ideologi fra ende til annen. Alle fakta gjennom den sosialistiske æraensd tid ligger der åpen og skrevet på svære neonlys tavler for alle og enhver. Denne "alle er vi like" ideolgien har også blitt pådytta den tredje verden desverre noe som selvfølgelig ikke er i deres innteresse. Men fattige analfabeter liker det de hører når noen legger skylda på de "rike". Det er vel tidenes enkleste bløff å avsløre for oss med mer samfuns kunskap og rasjonel tankemønster enn en fattig analfabet av en underkaste i Bangladesh eller Somaliland for den del. Komunismen utnytter populisme mer enn noen andre, og lederne er ett hav av narsistiske egoister der Stalin, Lenin, Mao og Fidel Castro er de store forbilder. ja Kenneth Fuglemsoe er en sånn som har stor respekt for Stalin Even. Det står skrevet fra hans eget tastatur. Jeg var medlem i denne organisasjonen for mange år siden men avslørte kjapt (allerede første året) hva som lå bak og fant en bedre plattform i idrettens: MOT. I Vålenga har dette vært en sentral del av hele organisasjonens ungdoms arbeid og den fungerer fint uten slike radikale narsisist innslag som Kenneth Fuglemsmoe & coco. Det denne Fuglemsoe kaller muslimhets er nettop det jeg sier, en forvrenging av kjente og klare begreper for å etablere ett hat som i grunnen ikke er der. Konstruktiv kritik av islam er etter hans mening det samme som hat mot muslimer, Useriøs kritik av eks, kristne er etter hans syn bare noe de (kristne) må tåle. Alt er så til de grader selektivt og lett å avsløre Even att jeg syns du bør ta en litt mer ydmyk holdning til mine innslag, og ikke bare forsøke feie dem unna med en link til hva organisasjonen etter teksten å dømme står for. Jeg betviler ikke alle de unge medlemmenes ekte engasjement og moral, men ledelsen er alt annet enn ett speilbildet på dere medlemmer. Noe bla, medlemstall svindelen og feks, kjøp av eiendom i oslo sentrum for statstøtte som etter instruksene skulle gå til å drive anti rasistisk arbeid. Greanpeace er en likens type å organisere på, og en org, som har gjemt unna følere milliarder US dollars i sansynligvis skatteparadis i carbiben. 2 av de som i sin tid var grunnlegere for Greanpiece er i dag ute av org, den ene er kald og daud etter en mistenkelig trafikulykke. Att han før på dagen hadde avtalt ett møte med etterforskere som var i hælene på svindelen sier vel litt om hvorfor det var mistanke om ett atentat. Bellona hadde litt den samme politiske fløyen i toppen av org, men en dag fant de ut att de heller ville gjøre noe for miljøet :confused: . Etter den dagen fikk de plutselig gjenomslagskraft for sine ideer og ble tatt med inn i varmen. Att saken er god betyr ikke att lederne nødvendigvis har gode hensikter. lt kan misbrukes, og på ytre venstreside er dette mer regelen og ikke untaket. Bare å lese historia det. Fant du foresten noe på sida deres om Shia muslimenes okupasjon av sør Libanon eller de Egyptiske myndigheters overgrep og diskrimering av de kristne Kopterne Even? Eller hva med det faktum att ingen har drept fler sivile jøder etter krigen enn Arafath? det står det vel neppe noe om vil jeg tru. Hvor er kritikken mot Saudi Gadernes grunnlov der alle ikke-muslimer blir annsett som annenrangs rettsløse borgere? nei, trukke det vet du Det er så mye urett i væla Even att ikke en gang servern som forumet vårt er på kunne tatt imot alt, så jeg ber deg kun bruke ditt sunne skjønn å se om det kansje er selektivt med en hotline direkte til komunismens totalitære ideologi i den org, du tror så godt om Ordboka bør tilføye flg: Muslimhets = En som snakker fakta og dets konsekvenser. Islamofob = En som vet for mye om islam. :grin: Men la nå islam ligge i denne tråden selv om jeg dro det opp som ett direkte eksempel for å vise til hva jeg snakker om. Even var vel også den som dro den frem Siter
per berge Skrevet 7. mai 2010 Skrevet 7. mai 2010 Ja og en ting til, du Even sa att det ikke var eksluderende å drive organisasjons arbeid om en var komunist. Der er jeg rake motsatte mening. Slike som denne Fuglemsmoe burde ha forbud om å nærme seg så mye som 2 km, fra enhver under 80 år og da kun om de var i følge med sine foreldre. Dette er ikke spøk en gang, men en klar melding om att den forkvakla ideologien basert på att meneskeheten er noen zombier og som kun nærer seg på misunelses strategien har ingen ting i v årt samfunn å gjøre. Siter
per berge Skrevet 7. mai 2010 Skrevet 7. mai 2010 Even, jeg regner med att du kjenner til Bård Eskild Frantzen? Det skulle vel være en av de på toppen av SOS rasisme iflg, mine kunskaper. Ja om ikke den på aller høyeste nivå for den del. Ett lite sitat fra SOS rasisme talsmann Bård Eskild Frantzen på nettsiten til Tjen folket, (tilfeldigvis en komunistisk organisasjpon som har væpna revolusjon som en klar målestning) Sitat: kommunistiske grupper. 2) Vi kommunister må konsolidere oss gjennom felles praksis og studier i kommunistiske grupper. 3) Vi kommunister må bygge oss opp ved å konsentrere styrken vår noen få steder der vi kan oppnå kjappest og størst resultater og rekruttere mest. Detta kan ikke oppnås gjennom Rødt. Men det kan nås gjennom virkelige breifronter i kontakt med mange sinte og unge jenter og gutter. Antikrigsfronter, antirasistiske fronter, antifascistiske fronter og fagforeninger med en stor andel unge medlemmer. For revolusjonen: Bård Eskild Frantzen, fri kommunist. http://tjen-folket.no/sentralt/view/10247 Så får du vise hvor mye fornuft du er i besitelse av og om du innser att du har blitt ført bak lyset. Siter
Morten Ruud Skrevet 7. mai 2010 Skrevet 7. mai 2010 Jeg lurer på hva dere har sett på barne-tv som gjør at dere kan lire av dere banneord på hver eneste side/post i denne tråden. Det blir liksom for dumt og useriøst å dra inn sånne ord i en diskusjon. Jeg er helt enig i at den ikke skal være tilgjengelig lenger, men en advarsel eller lignende er greit. På den annen side, når noen nevnte hottentott-sangen, som nevnte noe om at det var ulovlig å spille den på radioen. Vel, jeg tror aldri hottentott-sangen har vært en listetopp, eller vært på A-lista. Jeg tror faktisk jeg aldri har hørt den på radio før, og savner den heller ikke akkurat. Finner ikke noen glede i å høre den sangen, og heller aldri vært et barndomsminne. Det finnes tusenvis av andre flotte barnesanger uansett. Og igjen, etter min mening, utrolig at dere klarte å dra igang en islam debatt omkring en tegneserie. Siter
per berge Skrevet 7. mai 2010 Skrevet 7. mai 2010 Morten, vi debatere rasisme og anti rasistiske organisasjoner, og da er det tvingende nødvendig å ta med de elementer som bla, komunistiske og islamske frontorganisasjoner som selv påberoper seg eneretten for den slags kategorisering av sine kritikere/motstandere. Kritik av tenking og ideer er liksom det som har ført meneskeheten videre på tross av slike irasjonelle totalitære ideologier. Prøv heller å lese det andre sier, ta deg en time eller to med reflekterte tanker om hvorfor disse meningene kommer frem og se om du etterhvert ser den røde tråden selv. Fordi du ikke liker det som blir sagt, er det ikke nødvendigvis feil. For rundt fem hundre år sida blei du i det sentrale Europa ett hodet kortere om du påsto jorda var rund Dette var da under en maktkamp mellom to irasjonelle maktfløyer, den ene med det nye testamentet og snekkersønnen fra Nazaret som sentrum og den andre med morra hass og mye mindre frihet i sin agenda,,,,ikke ulikt det komunistiske charter. Når kritik av totalitære systemer blir betegnet som blasfemi og hets er dette misbruk av kjente begreper, ja direkte svik mot sine forfedre vil jeg påstå. Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 7. mai 2010 Skrevet 7. mai 2010 Hva "hottentott"-sangen anngår, så har jeg hørt den på radio. Det er dóg en del år siden (ca. 1990?). Jeg mener også å ha sett den i en gammel bok hjemme hos mine foreldre... Jeg stusser forøvrig litt på denne: Jeg lurer på hva dere har sett på barne-tv som gjør at dere kan lire av dere banneord på hver eneste side/post i denne tråden. Det blir liksom for dumt og useriøst å dra inn sånne ord i en diskusjon. Jeg har sett gjennom trådens 3 sider' date=' og finner ytterst få tilfeller av banning. Det mest åpenbare (og autosensurerte) eksemplet finnes øverst på denne siden, men ellers er det da et ganske tamt språk som føres. Eller er det jeg som ikke legger merke til bannskap lengere etter å ha vokst opp i nord-Norge? Når det gjelder hvem som har best grunn til å gå med "hevet hode" mht. rasisme; ingen! Vi har alle våre svin på skogen. Det som er viktig er at vi lar fortid være fortid, og heller jobber fremover mot fremtiden. Det som derimot bekymrer meg mer i den generelle rasismedebatten er hvordan begrepet "rasisme" stadig omfatter et stadig bredere spekter da begrepet i utganspunkt handler om "rase-lære". Verken religion eller seksuell legning har slikt sett noe å gjøre under definisjonen av rasisme. Et par sitater fra ordbøker: [b']rasisme[/b] -n den oppfatning at visse raser er overlegne og andre underlegne; rasehat (ordnett.no) rasisme ras|is'me -n (fra eng.) menneskesyn, politikk el. sett av holdninger som bygger på den oppfatning at visse raser er andre raser overlegne, rasefordommer (Bokmålsordboka, UiO) rasisme ras|is'me m1 (frå eng.; av I rase) menneskesyn, politikk el. ideologi som byggjer på rasefordommar (Nynorskordboka, UiO) racism, n. The belief that all members of each race possess characteristics, abilities, or qualities specific to that race, especially so as to distinguish it as inferior or superior to another race or races. Hence: prejudice and antagonism towards people of other races, esp. those felt to be a threat to one's cultural or racial integrity or economic well-being; the expression of such prejudice in words or actions. Also occas. in extended use, with reference to people of other nationalities. (Oxford English Dictionary, draft revision Dec. 2009) racism, n.The theory that distinctive human characteristics and abilities are determined by race. (Oxford English Dictionary, second edition 1989) Så da blir mitt spørsmål; hva er det neste som vil bli inkludert av de "politisk korrekte" innenfor begrepet rasisme? For det er vel ingen som med hånden på hjertet vil si at Religion eller Homofili har sammenheng med raseteorier, eller? Men missforstå meg nå for all del rett: jeg mener ikke at det er greit å hevde at folk er "mindre verdt" på bakgrunn av de overnenvte faktorer. Likevel bør det være mulig å finne bedre begreper så vi slipper en utvanning av begrepet "rasisme"... Siter
Andreas R.Pettersen Skrevet 7. mai 2010 Skrevet 7. mai 2010 Likevel bør det være mulig å finne bedre begreper så vi slipper en utvanning av begrepet "rasisme"... det begrepet er vell snart like utvannet som terrorist etter min mening. Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 7. mai 2010 Skrevet 7. mai 2010 Dette er rett og slett et natt ansikt som prøver og tjene penger. Ikke mere eller mindre. Siter
Morten Ruud Skrevet 8. mai 2010 Skrevet 8. mai 2010 Etter å ha sovet en natt og sett verden med nye øyne så trekker jeg tilbake det jeg sa i forrige innlegg I forhold til religion og homofili, kan man kanskje kalle det en fobi? http://no.wikipedia.org/wiki/Fobi Homofobi og islamofobi er altså en ugrunnet og sykelig angst Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.