Marius Fredriksen Skrevet 5. mai 2010 Skrevet 5. mai 2010 Første nordmann i klasse GT-30 Tekst: Sondre Paulsen Foto: Marius Fredriksen Marius Fredriksen (19) fra Lillestrøm har lenge likt båt og båtlivet, men først i 2005 begynte han med båtracing. Marius Fredriksen startet i klassen T-250 i året 2005, og siden starten har han hatt gode resultater. I starten kjørte han en Winrace MK7 med en 15 hk på hekken, i klassen T-250. - Jeg startet med båtracing fordi det så veldig gøy ut, med mye fart og spenning. Jeg har alltid sett Offshore Class One i Arendal. Så i 2004 kjøpte vi vår første hyttebåt, og etterpå har det bare vært mer og mer gøy å føre en racerbåt, sier en ivrig Fredriksen. Norges cupmester to år på rad To år etter starten på båtsportkarrieren, ble han Norges cupmester i klassen T-250, i 2007 og 2008. Marius Fredriksen var stolt over å kunne vinne to år på rad, og i 2008 kjørte han mot noen fra Sør-Afrika. - I 2008 kjørte jeg mot noen fra Sør-Afrika, og det var ganske spennende og moro. Tapte den første race-dagen med kun 1 sekund etter 2 heat og en total tid på 16 minutter. Mens den andre racedagen vant jeg, sier Fredriksen. 8. plass i VM Marius Fredriksen startet i klassen GT-30 i fjor, og da var han første nordmann i denne klassen som hadde kjørt full sesong. Han vant alle norske racene denne sesongen, og han syns det var litt kjedelig uten så mye konkurranse. Men etter noen ”kjedelige” race i Norge i fjor, kjørte han VM i Östhammar, Sverige. - Fikk 5.plass på Time Trial, det var kjempe tett, med noen få hundredeler mellom 4 og 6 plass. Dette sier mye hvor tett det er mellom alle båtene i GT-30 klassen. Fikk 8.plass totalt i VM og er kjempe fornøyd med det, sier Fredriksen til Til Sjøs. - Lyst til å kjøre katamaran Fredriksen har planene klare for de neste årene, men han tar et år av gangen. Dette året skal han kjøre i GT-30 klassen, med flere andre norske førere i EM og VM på hjemmebane. Neste år vil ha kjøre en katamaran i klassen F4S, også kalt SL-60. Da skal han ha en 60 hk EPA-motor på hekken. Marius Fredriksen er spent, og gleder seg spesielt til å kjøre en katamaran. Men han innrømmer at han har prøvd en katamaran i klassen F4S i fjor. - Jeg vet hvordan det er å kjøre en katamaran, avslutter Marius Fredriksen(19) fra Lillestrøm. Om du vil vite mer om teamet og fører, kan du klikke deg inn på deres hjemmeside, Fredriksen Boat Sport Les orginal artikkel på Til Sjøs. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.