Emil Topstad Skrevet 3. mai 2010 Skrevet 3. mai 2010 Hei! I dag ble det sånn at jeg trengte karakterkortene mine på mail. det stod ikke til å bli så lett, for å få disse på mail, må man skanne dem inn. Siden skolen ikke vil sende de til deg. OG (!) for at vi skal få karakterkortene må vi betale skolen 100KR PR utskrift. Vi får dem selvfølgelig til jul og sommer. men utover det må vi betale. Er det egentlig tillatt og ta betaling for det? Syntes det virket veldig rart. Samme som at man etter nye regler kan fjerne fravær fra kortene dine, om en person over 18 år gjør det for deg. Dette blir da gjort på karkakterkortene ved sommeren, men denne regelen kom etter jul, så da må man jo få det fjernet fra termin 1, men det gidder ikke skolen styre med, for da må de eventuelt printe ut nye kort til oss, og det er de ikke interesseert i. da vil jo det si at skolen nekter og følge regler? Burde jeg sende inn en klage til fylkeskskolesjefen? Siter
Paul-André Tilrem Skrevet 3. mai 2010 Skrevet 3. mai 2010 Så absolutt. Karakterkortene dine er noe du har krav på, og ikke være et fritt valg om du vil ha de eller ikke. Å ta betalt for dette er jødedom. Siter
Andreas F Berger Skrevet 3. mai 2010 Skrevet 3. mai 2010 Må si det høres rart ut. Er ikke så mange ukene siden jeg fikk utlevert et karakterkort, og det betalte jeg ingen ting for. Også 100kr da! Eneste betalingen jeg har vært borti på min skole er 3kr for utskrift av en eksamen. Angående fraværet så har heller ikke skolen min (Kirkeparken vgs.) noen problemer med å få ordnet med det i 1.termin. Hvis du ikke har snakket med kontaktlærer eventuelt lederen for din linje om fraværet ville jeg gjort det! Hvis ikke det når fram ville jeg absolutt klaget på det! Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 3. mai 2010 Skrevet 3. mai 2010 Jeg minner om forumregel nr. 4... Ang. å få fraskrevet fravær, så er dette idiotisk. I klartekst betyr tilbudet at man kan drite i å være på skolen i et visst antall dager, uten å få det skrevet på papiret. Juks kaller jeg det. Har man sykemelding så har man sykemelding, men hvis man ikke har det så har man det ikke. Siter
Emil Topstad Skrevet 3. mai 2010 Forfatter Skrevet 3. mai 2010 Uansett hva problemet har vært her Marius, så vet ikke du hva dette fraværet skylldes. Så om du besyllder meg for juks, noe jeg har snev av mistanke her om, så har du ikke noe med det, uten at du vet en grunn. Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 3. mai 2010 Skrevet 3. mai 2010 Hvis man virkelig trengte fravær, så har man et gyldig skriv på det, og får det fraskrevet slik. Jeg aner ikke hvorfor du vil få fraskrevet fraværet ditt. Jeg langet ut mot muligheten for å få fraskrevet betydningsløst fravær. Jeg leste om denne muligheten i fjor og var nok litt rask med å videreføre det jeg konkluderte med den gangen. Poenget mitt er at systemet hvor man automatisk får fraskevet fravær åpner for "lovlig skulking". Slik jeg har forstått det så kan ethvert fravær fraskriver uten et ord av begrunnelse. Hvis man virkelig er syk så har man jo sykemelding (legeerklæring) på det. Hvis det er en krise i familien så ringer jo læreren til foreldrene og får saken avklart. Siter
Emil Topstad Skrevet 3. mai 2010 Forfatter Skrevet 3. mai 2010 Jøss.. Jeg ser det at du ikke skjønner at alt alltid ikke er så lett. Om du syntes denne ordningen er helt bak mål, lar du vær å bruke den. Jeg lagde ikke denn tråden for å diskutere dette temaet, noe vi er i ferd med nå. Siter
Åge Storli Berg Skrevet 3. mai 2010 Skrevet 3. mai 2010 Om man velger å "misbruke" dette til sin egen fordel, å "fjerne" skulking, så for all del, gjør det. Det er ingen andre enn deg selv som taper på det, du går jo glipp av undervisning. Denne regelen gjelder vel opp til 14 dager fravær som kan strykes ved egenmelding. Enkelttimer kan ikke strykes per dags dato. Dette vil si: Skal du til tannlegen klokken 9, og har skoledag 8 - 15:30 er det bedre å være hjemme hele dagen enn å dra bort en time. Dette fordi dersom du er borte i noen timer kan du ikke få strøket dette, kun hele dager kan strykes. Siter
Tom Knudsen Skrevet 3. mai 2010 Skrevet 3. mai 2010 Reglene gjelder de som ikke går på skolen, f.eks om jeg skulle hentet karakterene mine nå, da måtte jeg betalt 100 kroner. Siter
Emil Topstad Skrevet 3. mai 2010 Forfatter Skrevet 3. mai 2010 Nei, det er feil, Tom. Vi får karakterer til jul og sommer, utover det må det betales for. Siter
A L Skrevet 3. mai 2010 Skrevet 3. mai 2010 Ser ikke problemet. Kan du ikke bare gå inn på fronter og fravær og printe ut? Siter
Mathias Kjærstad Skrevet 3. mai 2010 Skrevet 3. mai 2010 Sånn er jo på min skole å det da, skal jeg ha kortet mitt NÅ, så må jeg betale 100 kr. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.