Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er også sterkt uenig i at russetiden må fjernes, hørt slikt tull! :grin:

Nei, selv om det er folk som driter seg ut på denne måten her, så kunne det heller vært slik at de ikke fikk lov og fortsette som russ, og at de selvfølgelig får en real straff!

Men og avskaffe russetiden, det er hvertfall motsatt av det jeg mener ! : )

Skrevet

Husker vi stod på skoletaket og hev noen bøtter med vann ned på de som stod og venta på bussen. Morsomt å se reaksjonene til folk, selv om det ikke var så veldig populært da vi fant ut at det også stod noen lærere der også. Menmen, litt må man tåle.

Skrevet

Og jeg husker at jeg og mange andre sto og kastet vann ned på russen for et par år siden. Hadde jeg blitt kastet i vannet og blitt kontaktet av lokalavisa etterpå hadde jeg nok ikke nevnt at jeg først kastet vann på russen.

Skrevet
Dere aner ikke hvor mye jeg er i mot forslagene deres om å avskaffe russefeiringa

Det kan da vel ikke avskaffes?!?!?!

Men de må da kunne roe seg litt ned.. Når det går utover det psykososiale miljøet på skolen for enkelte (var en skole i Haugesund der det var ett alvorlig problem), så er det noe som ikke er som det skal..

Skrevet
Og russen fortsetter å virkelig "kløne" det til for seg
Jaha? Jeg ser 5 russejenter som køner det til' date=' ikke russen generelt. Joda, jeg og mange andre står foran to-tre uker med rølping, rare påfunn og mye useriøst, men det betyr ikke at vi alle står og vifter med lekevåpen mot presidenter.

Enkelte her inne er så trangsynt at jeg blir sprø. Her er et lite eksempel som følger filosofien deres: http://www.dagbladet.no/magasinet/2004/11/02/413231.html

Jeg synes dette tullet med hooligans har gått for langt. La oss avskaffe fotballen. Enig, alle? [/sarkasme']

Skrevet

Braastad: Alle har et forhold til russ enten man har vært det selv eller ikke. Man ser dem i gata, man leser om dem i media, man snakker om det i skolemiljøet i mange år før man selv kommer så langt. Alle må få ha sin mening og likefullt være like berettiget til å ha en mening om et tema, enten de er direkte relatert til det eller ikke. Om man i dette tilfellet har vært eller ikke har vært russ, spiller altså ingen rolle.

Skrevet

Det er tydelig at "gjengkriminalitet" ofte foregår i russetiden. Det meste er jo forsåvidt uskyldig morro, men enkelte ganger går det over streken.

Heldigvis er hverken den blå eller rød fargen på bukse og lue noen unnskyldning for å unndra seg straffeforfølgelse. Om man gjør en handling som strider mot lovverket, så vil man bli straffet på en hvilken som helst annen person.

Man ser kanskje litt mellom fingrende når det gjelder forsyrrelse av ro og orden når det gjelder russen på denne tiden av året, men når det gjelder handlinger som kan føre til skade på eiendom, fysisk/psykisk helse eller at andre føler seg truet av situasjonen - da er grensen allerede krysset, og man vil kunne bli straffeforfulgt.

Kort sagt, det som kan oppfattes som uskyldig morro fra den deltakende part, kan derimot oppleves som svært traumatisk for "offeret". Kjære russ, ikke skyv fornuften til side til fordel for gruppepress og villmannsfakter!

Skrevet

Jeg er enig med Meese i sammenlikningen mellom fotballsupportere og russen: "a few rotten apples spoils the bunch". Og russefeiringen har da forbedret seg klart i mange kriker og kroker sammenliknet med tidligere år. Nå er jeg rett nok litt usikker på hvordan det står til i Alta, men ved milenniumsskiftet var "svartelister" og "stink" et betydelig problem, med kidnapping av folk som ble kjørt til Stengelsmoen (stedet for den lokale søppelfyllingen, halvannen til 2 mil utenfor Alta). Så et år på den tradisjonelle "stink-dagen" overrasket russen med å dele ut godterier til lærere og medelever på skolen sin, og dermed var en årelang tradisjon av ukultur brutt.

Selv var jeg særdeles lite aktiv med tanke på russeknuter, men det ble da 2: bruskork (edruelighet) og spiker (sitte en hel skoletime under pulten). Men det var da mange knuter som var uskyldige nok, og noe av det man kunne få knute for var:

- Gi blomster til en navngitt (og til dels upoppulær) lærer

- Gi iskrem til samme navngitte lærers barn

- Vaske en parkeringslomme ved hjelp av en tannbørste

- Spise frokost i en bestemt rundkjøring (hvorfor gjorde ikke jeg det?)

... og mye annet rart.

De fleste av mine medruss oppførte seg da også skikkelig, men det er selvsagt mulig at blåfargen kan ha noe med saken å gjøre... :whistle:

Skrevet

Gunnar: Vi har mange knuter av samme type her i Honningsvåg, og det skal være fullt mulig å få dusken dyppet i gull (70 knuter) uten å komme i klammeri med myndighetene. Personlig så ser jeg fram til å gå i morgenkåpe og med vått hår inn på Narvesen og spørre etter shampo, for så å spise frokost i "rundkjøringen" vår :grin:

Skrevet

Du får kose deg, Marius! Jeg har riktignok spist middag i en rundkjøring, men ikke var jeg russ og ikke var det russetid heller...

Såvidt jeg vet planlegges det en kjøretur for meg til Honningsvåg med min brors flyttelass i juli eller august, så da var det muligens mulig å treffes?

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...