Emil Topstad Skrevet 26. april 2010 Skrevet 26. april 2010 Vet ikke hva dere syntes om denne saken men jeg syntes jammen russen gikk veldig langt over streken her! Vet det at russen gjør mye rart, men sånne ting som dette syntes jeg ikke er "sunn morro".. Hva syntes dere? Siter
Lars B. Frostad Skrevet 26. april 2010 Skrevet 26. april 2010 Helt tragisk! Avskaff hele russefeiringen, dersom de ikke klarer å oppføre seg - slik oppførsel som dette er rett og slett forkastelig. Håper at de mest ivrige som gjorde dette, får en påtaleunnlatelse - og dermed faktisk risikerer å ikke slippe inn i USA osv. - da kan det endelig hende, at det faktisk går opp for vedkommende - at man har bæsjet på leggen. Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 26. april 2010 Skrevet 26. april 2010 Hmm, har jeg gått glipp av noe nå, trodde ikke russefeiringa startet før den 1. mai... Slik var det ihvertfall i "gamle dager" da jeg var russ (2004). Siter
Svale Andre Leren Skrevet 26. april 2010 Skrevet 26. april 2010 hmm ja. nå er jeg russ selv i år. og personlig syns jeg ikke noe om dette. Men de som gjør dette ødelegger jo faktisk for oss andre. Les på rbnett.no og les om russedåpen til molde russen. ifjor var det fullstendig rot og kaos på festplassen. i år var det ryddig og pyntelig. Russetiden er en fin tid, men som i de fleste andre plasser så er det noen som ødelegger. Siter
Kenneth Rønning Skrevet 26. april 2010 Skrevet 26. april 2010 Håper de får det i papirene sine det er på sin plass. De bør få kidnapping og bortføring på papirene sine, hadde vært så fortjent. Skal fryde meg ihjel om det skjer :grin: , for da vil utdanninga deres være bortimot unødvendig, haha . Siter
Kristian-Mikkelborg Skrevet 26. april 2010 Skrevet 26. april 2010 Jeg håper - av hele mitt hjerte - at disse får en påtaleunnlatelse på rullebladet! Hvis russen skal være sånn her, kan de dra til blokksberg.. Ble SINT når jeg leste om dette. Greit de har en svarteliste, men det er da FAEN meg grenser for hva de tillater seg sjøl til å gjøre..arrg Siter
Ola Haldor Voll Skrevet 26. april 2010 Skrevet 26. april 2010 Nok en gang beviser russen (jepp, jeg drar alle under èn kam) at de bruker denne såkalt 'russetida' som en unskyldning. Det blir som å si "fylla har skylda", og de samme som påstår dette har ikke skjønt hvem som har skylda for fylla... :whistle: Ser flere i kommentarene i denne artikkelen mener at dette, og andre tilfeller andre steder, er tradisjon. Så hyggelig da! Da kan vi kanskje gjøre det til tradisjon at norges befolkning kaster vann og mel på russen når de stolt sprader rundt i toget på nasjonaldagen? Russen kan ta hverandre, og ikke gå løs på uskyldige ting som at noen har bevegd seg inn på "deres" teritorie. Kunne derimot skjønt det om en luring hadde tagga ned en russebil, da ber man jo om bråk - men det fritar da ikke russen fra sunt folkevett og norsk lov?! Jeg har ikke vært russ, og jeg avskyr russ som pesten, nettop pga slike ting som dette. For min del kunne det godt vært et avsluttet kapittel i norsk historie. Det er stor forskjell på å feire og rasere. Siter
Audun Braastad Skrevet 26. april 2010 Skrevet 26. april 2010 Hvorfor skjærer du alle over én kam? Skal vi si at alle fotballsupportere er pøbler, eller at alle som kjører bil er fyllekjørere også da? I forhold til hvor mange som er russ hvert år er da ikke antallet slike saker så enormt høyt. Jeg som er både journalist og russ burde vel benytte sjansen til å skrive en artikkel om det store flertallet av russ som faktisk oppfører seg pent. Men hvis du avskyr meg så veldig, så snakkes vi i slutten av mai Siter
Even Moe Egenes Skrevet 26. april 2010 Skrevet 26. april 2010 Vær glade dere ikke går på min skole, der skjer det hvert år. Bare på torsdag tror jeg det var 10 stykker som ble tilfeldig utvalgt og dumpa i sjøen. Og det samme skjedde på fredagen, pluss at flere ble kjørt vekk i en time og måtte gå hjem.. Heldigvis kom rektor og kjefta på de om at dette var totalt uakseptabelt. Norske regler gjelder tross alt for russen også. Jeg liker rektoren vår. Kan legges til at russen i år ikke har lov til å svarteliste noen fra TIP eller Elektro. Delvis for at YF har mobilisert alt, og tydd til hevn. Dog får russen smake litt hevn på vegne av andre fra YF også da! :grin: Siter
Audun Braastad Skrevet 26. april 2010 Skrevet 26. april 2010 Jeg hadde ikke hatt noen problemer med å gå på din skole. For jeg har aldri, og kommer aldri til å kidnappe noen for å kaste dem i vannet Siter
Emil Topstad Skrevet 26. april 2010 Forfatter Skrevet 26. april 2010 Jeg liker rektoren vår. :grin: Siter
AMO Skrevet 26. april 2010 Skrevet 26. april 2010 Jeg er faktisk enig med Audun. Det finnes rasshøl i alle mulige miljøer i samfunnet, akkurat som blant russen hvert år. Og det er alltid rasshølene som utmerker seg med virkelig dårlige idéer og episoder de må stå til rette for, og bare fordi de er russ, så mener alle at hele russeopplegget skal avskrives. Greit nok, det er de blant russen også som kun bryr seg om russetida, stryker på eksamener, kommer på kant med loven og ødelegger for seg selv, men som sagt: Det finnes rasshøl i alle deler av samfunnet i dag, til og med på arbeidsplassen vår. Hos oss var det ingen som gjorde noe galt da jeg var russ i 2008, så det var ingen som hadde noe å si på det den gang i vårt miljø iallefall. La de det gjelder stå til rette for det selv, og la resten av russen ha det gøy uten at det skal gå over styr. Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 26. april 2010 Skrevet 26. april 2010 Det er veldig kjedelig at russen hvert år får dårligere og dårligere rykte pga. at noen få idioter hever seg over loven. Her i Honningsvåg er målet vårt å gå fram som et godt eksempel. Derfor har vi i rødrussen 2010 valgt å føre en snillere russefeiring enn tidligere kull. Det innebærer bl.a. avskaffelse av svarteliste og andre ulovlige russetradisjoner. Butikkene som ikke vil at vi skal male (med vannmaling) på deres vinduer har sagt i fra om det, og det følger vi. I tidligere år har det hvert flere tilfeller hvor folk har blitt kjørt tre mil over fjellet til Skarsvåg eller Gjesvær (nabobygder), men dette er vi i rødrussen også enige om å ikke gjøre i år. Dette betyr selvsagt ikke null fest, for vi kommer til å ha det utrolig morsomt, men det betyr at vi ikke lar det gå ut over andre mennesker som ikke har noe med oss å gjøre. Håper flere av landets russ følger vårt eksempel. Fredrik: Noe av russen i den sørlige delen av landet har en såkalt "buksevrenging" pågående nå, hvor de går med russebuksene vrengt fram til 1. mai. EDIT: Når alt dette om en snillere russefeiring er sagt, så hadde jeg i min barndom ikke noe spesielt i mot å bli teipet til en lyktestolpe :grin: Var vel en liten lærepenge for å ha sprutet vann på russen, men det var ikke noe verre enn at jeg kom meg løs et par minutter etter at de hadde dratt, hehe Siter
Bjørn J. Jensen Skrevet 26. april 2010 Skrevet 26. april 2010 Herremin da. Det er jo bare VANN! Kaldt, men fortsatt vann. Dette er ikke akkurat noe nytt, heller en kraftig oppblåst sak i media. Dessuten så starter russefeiringa på skjærtorsdag for oss Haldensere i hvertfall. Resten av landet er det vel (natt til) 1. Mai. Det er også mange russeknuter som skal gjøres lenge før 1. Mai. Siter
Marius Sparby Skrevet 26. april 2010 Skrevet 26. april 2010 Husker hva som skjedde med russen som prøvde å dra meg inn i en russebil for å bortføre meg. Han ene sleit veldig med å gå etterpå (fot med størrelse 45 sko på i balla), og en annen fikk en saftig blåveis etter at jeg tilfeldigvis kom borti ansiktet hans med en albue. Etter dette fikk jeg være i fred. Dette beviser vel bare nok en gang at russefeiringa seriøst burde vært avskaffet. Jeg skjønner at russen må få lov til å feire at de er ferdige med skolen (har vært russ jeg og, men dog uten å finne på faenskap), men ett sted må det seriøst gå en grense. Å dekke seg bak at det er tradisjon å hive folk på sjøen/i et tjern i slutten av april er direkte idiotisk. Tydeligvis noen som ikke har fått med seg hva ordene "hypotermi" og "kuldesjokk" betyr eller innebærer. Nei, avskaff hele dritten. Håper at de involverte får seg en seriøs smell på rullebladet p.g.a. dette, og at de kan se tilbake på russetida si og tenke på hvilke drømmer de ødela for seg selv på grunn av det. Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 26. april 2010 Skrevet 26. april 2010 Bjørn: Folk har dødd i vann. Dette var pga. temperatur. Siter
Bjørn J. Jensen Skrevet 26. april 2010 Skrevet 26. april 2010 Folk har dødd i badekar også. Jeg tviler på at russen hadde stått og sett på at vedkommende hadde druknet hvis man skal dra dette så langt. (Ja, rimelig teit kommentar, men alikevel. Hovedpoenget mitt er at dette er en oppblåst sak om noe som hender mange ganger hvert år.) Siter
Marius Sparby Skrevet 26. april 2010 Skrevet 26. april 2010 Tilfellet her, Bjørn, er ikke hvorvidt personen drukner eller ikke. Her i Larvik akkurat nå er det 9c og lett regnvær, noe som er vel innenfor de temperaturene som fort kan gi deg et tilfelle av hypotermi. Og når vannet i tjern og bekker nå ligger på en 5-6 grader....do the math. Siter
Ole Jespersen Skrevet 26. april 2010 Skrevet 26. april 2010 Russefeiringen i Oslo starter offisielt 23-24 April med Tryvann. Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 26. april 2010 Skrevet 26. april 2010 Dere aner ikke hvor mye jeg er i mot forslagene deres om å avskaffe russefeiringa. Slike tilfeller som vi hører om her er det svært få av ift. hvor mange russ det faktisk er, og sist gang jeg sjekket var det ingen som likte kollektiv avstraffing. Det var slikt man gjorde under andre verdenskrig. Russetiden er en tid som klassekamerater - folk som kanskje har gått så mye som 13 år sammen på skole - skal bruke til en siste feiring sammen, før man skilles på vei ut til ulike høgskoler, universiteter osv. Russetiden er noe kjempeflott som desverre har kollidert med eksamenstiden, fordi guttene på Eidsvoll undertegnet grunnloven et par måneder for tidlig. All idiotisk oppførsel fra andre russ tar jeg fullstendig avstand fra, men la det nå for Guds skyld (jeg er ikke kristen men det uttrykket passet bra her) ikke gå ut over oss andre som faktisk vil ha det morsomt sammen, på en lovlydig måte Siter
Emil Topstad Skrevet 26. april 2010 Forfatter Skrevet 26. april 2010 Folk har dødd i badekar også. Jeg tviler på at russen hadde stått og sett på at vedkommende hadde druknet hvis man skal dra dette så langt. (Ja, rimelig teit kommentar, men alikevel.) Vet ikke om du leste det som var skrevet i artikkelen jeg men, der var det hvertfall skrevet at russen tok hun med seg, tok mobiltelefonen hennes så hun ikke kunne ringe etter hjelp, kastet henne i vannet og kjørte, hun var for seg selv oppi skauen der eller hvor det er. Så tror ikke de tenkte så veldig mye på om hun kom til og dø.. Uansett sier dette veldig mye om vettet til denne russen her hvertfall, at de ikke skjønner hvorfor det er dumt og kaste en jente i et iskaldt tjern i april måned.. Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 26. april 2010 Skrevet 26. april 2010 Bjørn: Hvis ikke du forstår helsefaren i å bade i vann på rundt 5 grader C, så får det stå for din regning. Prøv det selv så får du se... EDIT: For å kommentere det Emil skrev, så bekymrer det meg virkelig at russesjåføren, som skal være edru, faktisk har gått med på dette. Resten var nok på fylla, men jeg synes det høres illevarslende ut at edrue mennesker kan finne på noe slikt. Siter
Svale Andre Leren Skrevet 26. april 2010 Skrevet 26. april 2010 Det må I få lov til å si: I syns det er ufattelig rart og teit å meine at russetida burde vært avskaffa. I er ikkje en som er sånn sikkelig festmenneske, og drikk å styra, men i elska å feste, være ute med vennene i klassen min og andre klassa. og i det heile tatt I syns russetida er veldig bra. Men det går selvfølgelig ei grense, og den bør vi holde oss på rett side av. Det å si at vi skal avskaffe russetiden, pga det at noen idiotiske russ, hiver ei jente i vannet(noe de selvfølgelig ikke bør gjøre, og de bør bli straffet bra godt for det). Men skal vi si i fotball da f.eks. at vi må slutte med alle storoppgjørene mellom Vålerenga-LSK, eller Molde-RBK, Besiktas-fenerbache. bare pga at det er noen supportera som lage bråk og bruke bengallys osvosv.... Idioter fins i alle samfunn og miljøer, og det er alltid noen som ødelegger for andre. Tenk deg, du kjenner helt sikkert noen som er russ, og du syns sikkert ikke de er så ille. og du syns sikkert de er kjempesnille. Og det er det russ er. Det er folk, stort sett helt vanlige folk, som nå, endelig, etter 12 eller 13 års skolegang, feirer dette. Nei, dere har en mening som jeg syns er heilt på jordet. Men selvfølgelig, en mening er en mening, og det er fullt ut lov å ha en mening. Og jeg sier mitt om deres mening, og jeg gir dere min mening. Får dere hakke så mye dere vil på meg etterpå. PS: Det er ikke meningen å lage krig, og jeg vil ikke at dette skal starte en heftig diskusjon her inne, for skjer det vil jeg slette innlegget. Men, likte det at folk sier vi skal avskaffe russetiden. Du er russ kun engang i livet. Og for mange er det et minne for livet Det går an å feire russetiden med måte, og det prøver ihvertfall russen i Molde å gjøre, selv som denne tråd-starteren viste, gjelder ikke det alle russ i Norge Takk Siter
Lars B. Frostad Skrevet 26. april 2010 Skrevet 26. april 2010 Og russen fortsetter å virkelig "kløne" det til for seg, dette kommer garantert til å få konsekvenser - disse jentene vil nok angre bittert. Men når de vet at Russlands president i tillegg er i landet, er slike "stunt" bare helt hjernedødt (noe det uansett ville ha vært selvsagt): Fem russejenter innbrakt av politiet, Viftet med våpenkopier under russisk statsbesøk. - Politiet kunne i verste fall ha svart på trusselen, tordner stabssjef. Fem russejenter er innbrakt av politiet etter det stabssjef Johan Fredriksen i oslopolitiet kaller «i særdeleshet hodeløs oppførsel.» Mens Russlands president Dmitrij Medvedev er på formelt statsbesøk, har jentene kjørt rundt i en kamuflasjefarget jeep mens de har viftet med våpenkopier. - Det er grenser for hva russen kan tillate seg. Noen ganger er det lov å bruke hodet, tordner stabssjefen. Les hele saken her: http://www.dagbladet.no/2010/04/26/nyheter/innenriks/medvedev/statsbesok/11456459/ Rett og slett ille! Siter
Even Rognlien Skrevet 26. april 2010 Skrevet 26. april 2010 Tilfellet her, Bjørn, er ikke hvorvidt personen drukner eller ikke. Her i Larvik akkurat nå er det 9c og lett regnvær, noe som er vel innenfor de temperaturene som fort kan gi deg et tilfelle av hypotermi. Og når vannet i tjern og bekker nå ligger på en 5-6 grader....do the math. Å det har vel litt annet enn med badetemperatur å gjøre også. Siter
Bjørn J. Jensen Skrevet 26. april 2010 Skrevet 26. april 2010 Jeg skriver igjen: Hovedpoenget mitt er at dette er en oppblåst sak om noe som hender mange ganger hvert år. Men slikt må vel til for å få saken ut. Selvfølgelig er det farlig å være i 5 grader kaldt vann. Hun kunne sikkert fått krampe osv. så det var sikkert teit og lite gjennomtenkt av russen slik sett, det hadde vel holdt med en 10 liters bøtte med vann i skoletiden hvis de absolutt skulle gjort ho bløt. Jeg fremstår sikkert som en t ulling (forbanna sensursystem), men det driter jeg i. Jeg synes russen kan leke seg med vann i disse tider. Men noen ganger kan det hende man hiver feil person uti vannet, ikke bokstavlig ment, men jeg mener at de aller fleste som blir gjort slikt med har gått inn for det, også som regel lenge før russetia. Det er en grunn til at folk blir svartelistet. (Ikke at dette kanskje gjelder denne jenta, men som regel er det slikt.) @ Marius: Ja jeg badet faktisk før 1. Mai i fjor i 4-5 grader kaldt vann mens det fortsatt lå is mange steder på vannet. Hadde ingen problemer med det. Jeg stod faktisk en stund etterpå ute i kun badeshortsen og pratet med de som filmet det hele. Siter
Audun Braastad Skrevet 26. april 2010 Skrevet 26. april 2010 Lurer på om alle som mener at russetiden burde vært avskaffet også mente dette da de selv var russ? Og russen fortsetter å virkelig "kløne" det til forseg' date=' dette kommer garantert til å få konsekvenser - disse jentene vil nok angre bittert. Men når de vet at Russlands president i tillegg er i landet, er slike "stunt" bare helt hjernedødt (noe det uansett ville ha vært selvsagt):[/quote'] Men hva med alle som IKKE er russ og fortsatt vifter med våpen? Ta en titt her Litt rart hvor ensidig syn folk har på russ. Ingen som snakker om slike avisartikler? Siter
Kenneth Rønning Skrevet 26. april 2010 Skrevet 26. april 2010 Det er tydeligvis ikke alle her på forumet som har almenkunnskaper, er bare noe man må leve med det, dessverre. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.