Ola Haldor Voll Skrevet 25. april 2010 Skrevet 25. april 2010 Våren er på god vei, temperaturen er høyere enn jeg kunne ant, og jeg har lyst til å bruke fridagene ute om jeg kan. Motivasjon? RC Helikopter! Eller fly.. Men helikopter virker mindre plasskrevende og ikke så avhengig av et slett underlag. Pappa hadde et veldig jalla helikopter i isopor som fløy like godt som en dritings sjømann, så noe billigræl til 199,- er selvfølgelig ikke aktuelt. Nå vet jeg ikke hva det koster for helikopter. Og slik jeg forstod det hadde den bare to kanaler. Det jeg er på jakt etter er antakeligvis et helikopter med fire kanaler - men hva går disse fire kanalene til ? En annen nøkkelfaktor for meg er at helikopteret ser mer eller mindre ekte ut. Jeg har ikke lyst på et helikopter som ser ut som det kommer fra et romskip. Om det ikke lar seg gjøre kan jeg vel alltids overleve med et "romskip".. :whistle: Siter
Henrik Bergman Skrevet 25. april 2010 Skrevet 25. april 2010 Har du skjekket www.elefun.net ? mye bra her! kjøpt meg fly og greier.. Siter
Håkon Fossen Skrevet 25. april 2010 Skrevet 25. april 2010 Ja, www.elefun.no er den siden jeg er mest kjent med. Selv driver jeg med fly, men to kanaler på et helikopter høres lite ut. Tror nok at tre kanaler er vanlig. Throttle, rudder og elevator. (Tror jeg) Du burde nok ikke begynne med en skalamodell, begynn heller med et lite lettflydd helikopter. Etter min mening burde du begynne med RC-FLY da:D Siter
Ola Haldor Voll Skrevet 25. april 2010 Forfatter Skrevet 25. april 2010 Bor på gård, med plenty av jorder rundt omkring, så det eneste jeg har til runway er eventuelt en veldig traffikert R700. Mon tro hva folk sier når de ser f.eks. et Cessna komme inn for landing rett foran dem. :grin: Jeg har googlet masse opp og ned, og fant http://www.throttlestore.com - så spennende ut, og der fant jeg at de hadde et par helikoptre som så normale ut, og til en overraskende hyggelig pris. Skal ta en titt på Elefun nå. Takk for tipset! Edit Ser nå forøvrig at det var 3-kanals helikopter det pappa hadde. Men det gikk rimelig dårlig å fly det syns jeg. Ser Esky har noen fine helikoptre i begge de nevnte nettbutikkene. Dette må utforskes.. Siter
Ola Haldor Voll Skrevet 25. april 2010 Forfatter Skrevet 25. april 2010 Fant ved et uhell en annen butikk som så ut til å ha et litt større utvalg av helikoptre med mer normalt utseende. Butikken var noe dyrere enn de to førstnevnte, men det får gå. Her er de aktuelle: http://www.rcbutikken.no/product_info.php?cPath=40_131&products_id=1305 http://www.rcbutikken.no/product_info.php?cPath=40_131&products_id=1458 http://www.rcbutikken.no/product_info.php?cPath=40_131&products_id=1108 Valget står mellom de to øverste.. :whistle: Siter
Premium Medlem Pål Kasnes Skrevet 25. april 2010 Premium Medlem Skrevet 25. april 2010 Ingen av de to butikken som er nevnt er dårlige valg. Begge butikkene har store tilhengerskarer. Når det kommer til valg av helikopter er det mange hensyn å ta. Vanligvis flyr man "ordentlig" RC-heli med 4 kanaler eller flere. Hvor mye vil du legge i hobbyen? Har du noen som flyr heli i nærheten? eller skal du lære deg dette på egenhånd? Du får helikopter fra 199,- som du nevner. Så har du kontraroterende helis rundt 900,- Du har noen RTF (ready-to-fly) fra 1200,- til 2000,- Disse kommer med alt du trenger. Innunder her kommer E-Sky helikopterene du nevner. Også kommer de "ordentlige" rc helikopterene som må bygges og krever at man kjøper radio, all elektronikk og batterier separat. Her er det Align med sin T-Rex 450 som regjerer markedet. Om du ikke har noen ting fra før, blir det fort 7000,- til 10000,- kroner. Disse kan helt sikkert skaffes brukt med det meste inkl. untatt selve radioen. Sjekk rc-marked.no Om du spør noen som driver seriøst med dette vil du sikkert få som anbefaling at du går rett på T-rex eller lignende. Alt annet er bortkastet penger, du vil oppgradere til T-rex allikavel. Men jeg kjøpte et RTF heli for noen år siden, og har lært meg å fly med dette. Har sikkert brukt like mye i reservedeler som heliet kostet opprinnelig men har hatt det morsomt. Om du velger et av de til E-sky har iallefall Elefun reservedeler til disse. Viktig poeng, for du kommer helt sikkert til å trenge reservedeler. Pål Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 25. april 2010 Skrevet 25. april 2010 Siden du bor på gård har du vel god plass å fly på. Da vill jeg gått for noe annet enn lekehelikopterne til ESky som blåser vekk bare det kommer et lite vindpust Hvis du ser på specs ser du at de er rundt 35cm fra nese til hale, så dette er ikke store greiene. Greit å ha som stikketrening, men de egener seg best innendørs. Har selv et slikt: HK-450 Dette var mitt første "ekte" rc helikopter, men har en del erfaring med modellfly fra før, så det tok meg bare en kveld i militæret å sette sammen. Tok fire saftige demoleringer å lære å fly Siter
Premium Medlem Pål Kasnes Skrevet 25. april 2010 Premium Medlem Skrevet 25. april 2010 Du la inn linkene mens jeg la inn det forrige innlegget. Disse kontraroterende helikopterene er velig fin å begynne på. De er veldig stabile, så lenge det er vindstille. Disse er også 4 kanals, så du får samme stikkebevegelsene på disse som på vanlig rc helikopter med 1 sett blader. Pål Siter
Jan Vold Skrevet 25. april 2010 Skrevet 25. april 2010 Bor ikke du i Sør-Trøndelag? På "bytur" kan du jo prøve disse butikkene: Her får du se på varen, og reservedeler finnes nært. http://www.kyoshotrondheim.no/ http://www.hobbyshop.no/ http://shop.smallsize.no/pages.php?page=trondheim& Siter
Einar Kristiansen Skrevet 25. april 2010 Skrevet 25. april 2010 Hei. Er selv på utkikk etter RC-helikoper for å ha og leke meg ved campingvogna. Takk for linkene Ola,den øverste modellen ser jo bra ut. Siter
Magnus F. Meese Skrevet 25. april 2010 Skrevet 25. april 2010 Husk at å kræsje et kvalitetskopter kan bli dyrt. Om du har grunntekninkken inne er det like greit å satse stort med en gang, hvis ikke vil jeg egentlig anbefale å kjøpe noe til en tusing eller to for å trene litt først. Det at du bor på gård gir deg i allefall plass til å fly, mitt første fly gikk rett i nabogjerdet på første flight etter ca ti sekunder i lufta Siter
Ola Haldor Voll Skrevet 25. april 2010 Forfatter Skrevet 25. april 2010 Jeg bor i et innhuk i berget, så det er som regel rimelig stille. Men det kan jo bli både fly og helikopter med tiden, om dere mener at ulent terreng (nyslåtte jorder med 5-15cm stive gresstuster) vil gå bra. Jeg har lagt inn bestilling på Art Tech EC-135 nå, og da blir den vel forhåpentligvis sendt i morgen så jeg kan få den i løpet av uka. Det viktigste for meg er å lære meg å fly disse krabatene. Har aldri rørt RC helikopter foruten den kjipe tre-kanals isopor-dingsen. Med tiden kan man vurdere å gå for noe større og hvassere opplegg - om dette faller i smak og er noe jeg får inn under fingrene. Men jeg er opptatt av at det ikke skal se ut som helikoptre fra Avatar, Alien, Halo eller lignende.. Siter
Premium Medlem Pål Kasnes Skrevet 25. april 2010 Premium Medlem Skrevet 25. april 2010 Ser det følger med simulatorkabel. Da laster du ned denne FMS, og trener litt der på vindfulle dager. Tror den du valgte er helt grei å begynne med. Så får du se om det er noe du liker å drive med videre. Da begynner pengene å rulle Pål Siter
Einar Kristiansen Skrevet 25. april 2010 Skrevet 25. april 2010 Ola. Gleder meg til en liten raport når du har fått luftet krabaten for første gang Siter
Ola Haldor Voll Skrevet 4. mai 2010 Forfatter Skrevet 4. mai 2010 Den lå på postkontoret en uke uten at jeg visste om det.. Fantastisk at de har slutta med pakkelapp. :whistle: Har fått det i hus og lader batteriet. Har fått prøvd kontrollen en tur i X-Plane, både med RC helikopter og fly, og litt større doninger.. Morro å lande en 737 med RC kontroll. :grin: Venter iherdig på at batteriet skal bli fulladet.. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.