Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Det er sikkert mange her inne som har hørt om UbiSofts "DRM" (Digital Rights Management). UbiSoft mener dette er den beste måten tilgjengelig for å stoppe kopibeskyttelse. Selv mener jeg UbiSoft gjennom måten DRM fungerer på faktisk oppmunter selv de som har kjøpt produktet lovlig til å benytte seg av filer som kommer fra "pirat-industrien".

La meg forklare:

UbiSoft sin DRM fungerer slik at du er nødt til å være tilkoblet internet når du spiller. Det spiller ingen rolle om du spiller i en "offline" modus, selv det minste tap av nettforbindelse får spillet til å gå i pause-modus, noe som gjør spillet ubrukelig det øyeblikket nettet forsvinner. Samtidig gjøres brukerne av spillet avhengig av at UbiSoft sine egne servere fungerer som de skal, og det har allerede skjedd at spillere som har kjøpt spill fra UbiSoft gjennom 100% lovlige kanaler har blitt ute av stand til å bruke spillet.

Selv har jeg vurdert Silent Hunter 5. Det ser ut til å være et interressant spill. Men det øyeblikket jeg fant ut av hvordan UbiSoft sitt DRM-system fungerer var konklusjonen at "nei, skal det være slik vil jeg ikke ha spillet". Jeg har overhodet intet ønske om å bli bundet av tillgang til internett. Jeg har selv opplevd at Internett "forsvinner" i både tide og utide (som om det ikke var irriterende nok midt i en VATSIM-flight), og det at jeg skal være avhengig av Internett for å spille noe som i essens er et "offline" spill er jeg ikke villig til å gå med på.

Har jeg vurdert en piratkopi? Tja, tanken har i alle fall slått meg, men enn så lenge har jeg holdt meg for god. Det virker likevel noe ironisk at de som sitter med en piratkopi skal ha en bedre og mer stabil tilgang til spillet enn det som er tilfellet for dem som har kjøpt det lovlig....

Skrevet

Er ikke bare Ubisoft som har det.

EA Games har det og på sin Command & Conquer 4. DET var grunn nok til å ikke kjøpe spillet, selv om det har fått slakt og dårlige terninger.

Håper inderlig at ikke Crysis 2 kommer med denne søpla. Har gledet meg lenge til dette spillet, men det kan se ut som om jeg ikke blir å kjøpe det.

Skrevet
Har jeg vurdert en piratkopi? Tja, tanken har i alle fall slått meg, men enn så lenge har jeg holdt meg for god. Det virker likevel noe ironisk at de som sitter med en piratkopi skal ha en bedre og mer stabil tilgang til spillet enn det som er tilfellet for dem som har kjøpt det lovlig....

Det oppsummerer ganske greit problemstillingen med det meste av kopibeskyttelse og DRM.

De som lider er de reelle kundene, enten det er snakk om musikk, film, programvare, eller spill. Mens de får tredd over seg en masse kunstige begrensninger, får installert skjult malware, kaster bort masse tid på feilende aktiveringsrutiner, eller som i dette tilfellet blir kastet ut av spillet fordi de er en av mange med ustabil nett-tilgang, lever piratene i sus og dus. De står fritt til velge formater og avspillere for lyd/bilde, har full kontroll over hva som blir installert og kan spille spill uten å installere noe som helst, slipper å stå fast med aktiveringsrutiner, og kan bruke progamvare offline, selv om de er offline...

Så ja, det er absolutt ironisk, og det burde være et tankekors. Men samtidig er det også et voldsomt dilemma, og en hårfin vanskelig balansegang og finne mellomtingen mellom noe som kan bidra til å øke antall betalende brukere, eller å plage de så sterkt at de avstår.

Personlig syns jeg Ubisofts DRM modell er å gå for langt, men det syns jeg når sant skal sies også at andre løsninger, som Sonys ECP, StarForce, SecuROM, eller HDCP er, eller var.

Ironisk nok så mistenker jeg at dette nye DRM systemet tildels er en konsekvens av den massive kritikken av bla de over nevne DRM-systemene. Sony fikk som fortjent kjørt seg voldsomt etter malware-skandalen med ECP, og i nyere tid kan det virke som søksmålet mot EA games for deres implementering av SecuROM, i spillet SPORE, skapte økt bevissthet. Og sannsynligvis i en slags protest, et enormt antall ulovlige nedlastninger.

Ved å nå flytte elendigheten over på egne servere trenger de ikke lenger å installere skjult potensiell skadelig programvare på våre maskiner, og den delen av kritikken blir dermed løst. Siden det meste av programvare er lisensbasert kan de slippe unna med det uten nye søksmål. Vi eier ingenting, men har betalt for en rett til å bruke, med en masse begrensninger de fritt kan legge inn så lenge det er dekket av liten skrift i EULA.

Men det løser ikke det grunnleggende problemet, at man behandler sine betalende kunder på en svært dårlig måte. Det beste du kan gjøre er vel å la vær å kjøpe det.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …