Tom Knudsen Skrevet 23. april 2010 Skrevet 23. april 2010 Har montert uteantenne og får inn det meste av politi osv klart, til og med Ålesund som er over fjellet et godt stykke fra meg. Men.. Hører alle flyene veldig tydelig, nesten for tydelig.. Men andre veien er det dønn stille, hører ikke et ord fra dem, ikke control, ikke når fly snakker eller noe.. Hva i alle dagen kan være galt Har en Bearcat 9000XLT tror jeg den het. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 23. april 2010 Skrevet 23. april 2010 Flynettet er basert på "line of sight". Mest sannsynlig hører du flymaskinene godt fordi de er i luften. Får du inn fly som står på bakken? Politi, AMK etc. sambandet er bygget opp av utallige repeatere, noe flynettet ikke er, ikke nok repeatere iallefall. Mest sannsynlig vil du ikke kunne få inn f.eks Stavanger kontroll om du ikke har "line of sight" til senderen. Siter
Tom Knudsen Skrevet 23. april 2010 Forfatter Skrevet 23. april 2010 Mest sannsynlig hører du flymaskinene godt fordi de er i luften. Får du inn fly som står på bakken? Nei, men under FLG hadde jeg med scanneren og da tok jeg inn alt på den vanlige uttreksantennen. vil du ikke kunne få inn f.eks Stavanger kontroll om du ikke har "line of sight" til senderen. Stemmer, får bare inn flyene på frekvensen, får også inn oceanic fly, dvs kun flyene som rapporterer posisjonene osv. Siter
Even Rognlien Skrevet 23. april 2010 Skrevet 23. april 2010 Er nok fordi radiosenderene til de forskjellige kontrollsentralene/tårnene er for langt unna eller befinner seg bak en ås eller et fjell i forhold til deg. Oi, jeg var visst ikke først der... Men i hvertfall, på FLG så var vi jo rett ved flyplassen - alt som hindret radiobølger da var veggene på hotellet På Gardermoen området er det jo også temmelig lang sikt i alle retninger Siter
Tom Knudsen Skrevet 23. april 2010 Forfatter Skrevet 23. april 2010 Merkelig og jævla kjedelig, hvor stor antenne må jeg evt ha da. Siter
Even Rognlien Skrevet 23. april 2010 Skrevet 23. april 2010 En som går over åstoppen tenker jeg... Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 23. april 2010 Skrevet 23. april 2010 Stor nok til at du får line of sight. :grin: Du får montere antennen på en fjelltopp å trekke kabel derifra! :grin: Siter
Daniel Larsen Skrevet 23. april 2010 Skrevet 23. april 2010 Har samme problemet selv til tider. Jeg bor rett ved en av senderene de bruker på to av Oslo Kontrolls sektorer, men i og med at de har flere sendere de kan benytte på hver sektor, så går jeg fra å høre ATC 5/5 når de bruker den som jeg kan se her jeg bor, til å ikke høre de i det hele tatt når de bytter til en av de andre senderene, som ikke nødvendigvis er plassert så langt unna, men som jeg ikke har mulighet til fysisk å se her jeg bor. Siter
Tom Knudsen Skrevet 23. april 2010 Forfatter Skrevet 23. april 2010 Stor nok til at du får line of sight. grin Tror det er på tide at du tar deg en flytur og møter oss på Vigra Ivar, kanskje du får se litt av terrenget også, særlig når du tar med meg og Werner på en liten fly/fototur (hint hint) Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 23. april 2010 Skrevet 23. april 2010 Jeg er med på den, så snart jeg har gjort ferdig min utdanning i USA. Vi har en avtale på den der! Siter
Magnus F. Meese Skrevet 23. april 2010 Skrevet 23. april 2010 Du får dette innom informasjonsskranken i Molde også, da Ivar Du får flytte til Molde da, Tom. Her hører jeg Vigra ca 4/5 fra inne i huset, mens AFIS'n hører jeg vagt om jeg stiller meg på taket :crazy: Siter
Tom Knudsen Skrevet 24. april 2010 Forfatter Skrevet 24. april 2010 Jeg er med på den, så snart jeg har gjort ferdig min utdanning i USA. wink Vi har en avtale på den der! Flott Ivar, ser frem til det.. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.