Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har montert uteantenne og får inn det meste av politi osv klart, til og med Ålesund som er over fjellet et godt stykke fra meg.

Men..

Hører alle flyene veldig tydelig, nesten for tydelig..

Men andre veien er det dønn stille, hører ikke et ord fra dem, ikke control, ikke når fly snakker eller noe..

Hva i alle dagen kan være galt

Har en Bearcat 9000XLT tror jeg den het.

Skrevet

Flynettet er basert på "line of sight". Mest sannsynlig hører du flymaskinene godt fordi de er i luften. Får du inn fly som står på bakken?

Politi, AMK etc. sambandet er bygget opp av utallige repeatere, noe flynettet ikke er, ikke nok repeatere iallefall.

Mest sannsynlig vil du ikke kunne få inn f.eks Stavanger kontroll om du ikke har "line of sight" til senderen.

Skrevet
Mest sannsynlig hører du flymaskinene godt fordi de er i luften. Får du inn fly som står på bakken?

Nei, men under FLG hadde jeg med scanneren og da tok jeg inn alt på den vanlige uttreksantennen.

vil du ikke kunne få inn f.eks Stavanger kontroll om du ikke har "line of sight" til senderen.

Stemmer, får bare inn flyene på frekvensen, får også inn oceanic fly, dvs kun flyene som rapporterer posisjonene osv.

Skrevet

Er nok fordi radiosenderene til de forskjellige kontrollsentralene/tårnene er for langt unna eller befinner seg bak en ås eller et fjell i forhold til deg.

Oi, jeg var visst ikke først der... :P

Men i hvertfall, på FLG så var vi jo rett ved flyplassen - alt som hindret radiobølger da var veggene på hotellet ;) På Gardermoen området er det jo også temmelig lang sikt i alle retninger ;)

Skrevet

Har samme problemet selv til tider. Jeg bor rett ved en av senderene de bruker på to av Oslo Kontrolls sektorer, men i og med at de har flere sendere de kan benytte på hver sektor, så går jeg fra å høre ATC 5/5 når de bruker den som jeg kan se her jeg bor, til å ikke høre de i det hele tatt når de bytter til en av de andre senderene, som ikke nødvendigvis er plassert så langt unna, men som jeg ikke har mulighet til fysisk å se her jeg bor.

Skrevet
Stor nok til at du får line of sight. grin

Tror det er på tide at du tar deg en flytur og møter oss på Vigra Ivar, kanskje du får se litt av terrenget også, særlig når du tar med meg og Werner på en liten fly/fototur (hint hint)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...