Emil Topstad Skrevet 21. april 2010 Skrevet 21. april 2010 Jeg har lenge tenkt på det, men når jeg leser denne linken så syntes jeg det er nødvendig og sette inn tiltak! Jeg har lurt ganske mange ganger på hvorfor polititet i Norge ikke har med seg tjenestevåpen når de er ute i tjeneste :crazy: Polititet i Norge må da være de eneste i verden som ikke har med seg våpen på alle oppdrag.. Så om det faktisk hadde vært sånn, hadde det KANSKJE, uten at jeg vet noe om det, vært en større kjangse for at denne polititmannen ikke hadde omkommet i tjenest. Syntes andre her det er en dum idè at politiet skal ha med seg pistol ut? Siter
Even Moe Egenes Skrevet 21. april 2010 Skrevet 21. april 2010 Har ikke hver politibil med seg håndvåpen? Siter
Kristian-Mikkelborg Skrevet 21. april 2010 Skrevet 21. april 2010 Jeg trodde de hadde det låst i bilen, just in case.. Men ser jo ikke sånn ut, på den nyheten der.. Er enig med deg, de burde ha det. Egensikkerhet.. Siter
Karl Mathias Moberg Skrevet 21. april 2010 Skrevet 21. april 2010 Jeg har lurt ganske mange ganger på hvorfor polititet i Norge ikke har med seg tjenestevåpen når de er ute i tjeneste Polititet i Norge må da være de eneste i verden som ikke har med seg våpen på alle oppdrag.. Vi er nok det, men det fører jo til at det er egentlig VELDIG lite problemer med våpen i Norge sammenlignet med f.eks. Sverige. Det finnes dog innlåst i bilen hvis jeg ikke husker feil. Bottom line: Jeg synes faktisk ikke at de skal ha det med til vanlig. Siter
Emil Topstad Skrevet 21. april 2010 Forfatter Skrevet 21. april 2010 Det hjelper jo veldig lite om de har våpen i bilene sine da.. Poenget er å ha det med seg, dessuten får de faktisk ikke bruke våpe om de ikke skaffer godkjenning fra en eller annen.. :crazy: Siter
A L Skrevet 21. april 2010 Skrevet 21. april 2010 Norge har strenge regler for håndvåpen, spesielt blandt politi. De eneste politibilene i Norge som har våpen i bilen er innsatslederne. (med mindre det har skjedd noen endringer det siste året). Hva man syns om det kan man jo diskutere, men selvfølgelig er det tragisk at tjenestemenn skal bli drept på jobb! Vet jo ingenting om denne saken, men noen ganger er det ikke sikkert at han hadde overlevd med våpen på seg. Desverre. Er utover det veldig enig med Mathias at politi i tjeneste har ingen behov for håndvåpen på seg. Siter
JM Skrevet 21. april 2010 Skrevet 21. april 2010 Jeg vil ikke begynne å diskutere dette temaet på dette tidspunktet, men vil bare si at mine tanker går til de pårørende, og mine kolleger i Mo i Rana. Forferdelig trist Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 21. april 2010 Skrevet 21. april 2010 Slik situasjonen har utviklet seg de siste årene - stiller jeg meg uten tvil spørrende til hvorfor håndvåpen/sjokkpistol ikke bæres på kropp til enhver tid. Hvor mange tjenestemenn må falle før man ser at man må være beredt på å handle, når som helst, hvor som helst. Det hjelper lite at håndvåpnet ligger låst inn i kjøretøyet når politibetjentene ikke vent hva som venter på innsiden av døren, ei heller hvordan situasjonen utarter seg. Siter
Mathias Kjærstad Skrevet 21. april 2010 Skrevet 21. april 2010 Amen Ivar! Til de andre som ikke er enige, skjønner ikke hvorfor dere er i mot og gjøre samfunnet tryggere. Siter
Eivin Stensø Skrevet 21. april 2010 Skrevet 21. april 2010 Til de andre som ikke er enige, skjønner ikke hvorfor dere er i mot og gjøre samfunnet tryggere. Det er et argument at våpen fører til mer våpen men slik situasjonen har blitt jeg er enig. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 21. april 2010 Skrevet 21. april 2010 Bruk av våpen, fører til bruk av mer våpen, men her er det tross alt de kriminelle som leder an. Det handler om egensikkerhet og muligheten til å forsvare seg, ikke om hvem som har det største og kraftigste våpenet. Våpen vil dukke opp når man minst venter det, man vet aldri hva man går inn i. Å ha ett håndvåpen innenfor rekkevidde for å handle der og da er faktisk forskjellen mellom liv og død, noe vi desverre fikk bekreftet i dag. Siter
Magnus F. Meese Skrevet 22. april 2010 Skrevet 22. april 2010 Jeg blir ikke enig i meg selv om jeg syns at bevæpning av norsk politi er en bra ting eller ikke. Jeg er dog helt for at politiet skal få lov til å bære elektrosjokkpistol, og eventuelt en beholder med pepperspray. Jeg tror filosofien om at "bringer vi pistoler, bringer de maskinpistoler" stemmer veldig greit, og det er dette, samt ikke-korrekt bruk av skytevåpen, som gjør at jeg betviler det hele. Det å ta livet av et menneske er farlig lett gjort med et lett rykk i avtrekkeren. Jeg er heller ikke sikker på om jeg mener at situasjonen i dag krever at politiet blir bevæpnet. Ta denne situajsonen for eksempel: Denne konstabelen ble knivstukket. Den kvinnelige partneren var i nærheten. Hadde hun hatt en elektrosjokkpistol ville gjerningsmannen trolig vært pågrepet nå. Hadde hun hatt en pistol ville gjerningsmannen trolig vært død eller innlagt med skuddskader. Det er en vanskelig sak både politisk og moralsk, en sak jeg ikke helt greier å velge side i. (For de som finner det interessant, så er Politiets våpeninstruks lagt ut på nett. Den later dog til å være av 1989, så om det er denne som følges i dag, vet jeg ikke. Hentet fra politiportalen.no) Siter
H O Skrevet 22. april 2010 Skrevet 22. april 2010 Jeg er overbevist om at mordraten i USA er 8 ganger så høy som i Norge på grunn av og ikke på tross av at politiet bærer våpen i alle sammenhenger. ( link ) Jeg forstår at den enkelte politimann kanskje føler seg tryggere i øyeblikket med våpen på kroppen, men er samfunnet tryggere av den grunn? Siter
Geir G Skrevet 22. april 2010 Skrevet 22. april 2010 Stiller meg litt bak Otneim her. Målet er trossalt ikke å drepe en politimann, de vil bare komme seg unna. Om de blir truet med skytevåpen, må de forsvare seg med tilsvarende. En ond sirkelig som jeg vil tro er lite ønskelig. Her er det snakk om en mentalt ustabil person, så saken blir litt annerledes. Om det hadde hjulpet med våpen er usikker. Ser for meg oppskriften: "Politimann skjøt mentalpasient" Siter
Mathias Kjærstad Skrevet 22. april 2010 Skrevet 22. april 2010 Jeg er overbevist om at mordraten i USA er 8 ganger så høy som i Norge på grunn av og ikke på tross av at politiet bærer våpen i alle sammenhenger. ( link ) Jeg forstår at den enkelte politimann kanskje føler seg tryggere i øyeblikket med våpen på kroppen, men er samfunnet tryggere av den grunn? Ja, egentlig. Men, det er vel som alltid noe negativt med det, våpen fører til mer våpen osv... Sammenligne Norge med USA blir vel kanskje litt feil, siden kriminalitet er det mye mer av USA, men jeg skjønner hva du mener. MEN, når det går liv av en politimann, som akkurat prøver og gjør samfunnet vårt tryggere., som KANSKJE kunne spart hvis han hadde hatt våpen på seg, da er jeg ikke i tvil. Politimenn burde bære våpen, pronto. Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 22. april 2010 Skrevet 22. april 2010 Ikke enig med Otneim i det hele tatt. Våpenlovene i USA er veldig forskjellig fra Norge, og det å kunne besitte skytevåpen er så og si betraktet som en "menneskerett", og våpen er tilsvarende veldig lett tilgjengelig. Dersom det ikke var så lett å få fatt i våpen ville nok mordraten i USA sunket betraktelig. Når det er sagt, så vil jo de litt mer hardbarkede kriminelle fortsette å skaffe våpen på lugubert vis uansett om Politiet bærer våpen eller ikke Siter
Kjell-Erik_Aarsheim Skrevet 22. april 2010 Skrevet 22. april 2010 Målet er trossalt ikke å drepe en politimann, de vil bare komme seg unna. Om de blir truet med skytevåpen, må de forsvare seg med tilsvarende. Noen som husker ranet mot postens brevsentral?, Nokas? Her stilte de kriminelle opp tungt bevæpnet med AG3 etc - og dette på tross av at de VET at norsk politi ikke er bevæpnet under normal tjeneste og at det kan ta tid å få en "væpningsordre" og godkjenning til å gå inn med våpen. Når så først skjer så vet de kriminelle også at politiet kommer inn i situasjonen med tjenestepistoler/revolver (og sammneliknet med AG3 blir det som en liten sprettert) - og det er først når Delta kommer inn i bildet at man får MP5 og slikt fra politiets side, men de rekker jo sjelden frem i tide i slike situasjoner....Nå er jo forsåvidt dette "ekstremtilfelller" men tror noen av dere at dersom politiet normalt hadde vært bevæpnet i norge, så ville de kriminelle her stilt opp med enda tyngre skyts? Eller at disse situasjonene hadde utartet anderledes?? Jeg tror det faktum at norsk politi ikke er bevæpnet gjør at de kriminelle bruker lette/tunge våpen som en slags "avskrekking" overfor både publikum og for at politiet IKKE skal tørre å gripe inn før det er for sent å stoppe dem, og det verste er at selv lowlife-kriminelle lett kan komme seg unna en tjenestemann eller to eller tre - fordi det er bare å dra opp en kniv eller en pistol og true litt..... da er jo politiet brått maktesløse og må tilkalle væpnet hjelp....men før den kommer er jo noen enten skadet, drept eller scumbag'en har stukket av.... Nei, jeg mener det er på tide å få tjenestevåpnene ut av bilene, og festet til kroppen på enhver tjenestemann som er ute på gata eller i oppdrag. Dagens kriminelle er dessverre ikke av den mere "snille" typen man ser i TV-serier som Heartbeat på NRK... og jeg tror ikke at et væpnet politi vil føre til at de kriminelle drar med seg flere eller tyngre våpen enn hva vi allerede idag ser at de er istand til. Siter
H O Skrevet 22. april 2010 Skrevet 22. april 2010 Ikke enig med Otneim i det hele tatt. Våpenlovene i USA er veldig forskjellig fra Norge, og det å kunne besitte skytevåpen er så og si betraktet som en "menneskerett", og våpen er tilsvarende veldig lett tilgjengelig. Dersom det ikke var så lett å få fatt i våpen ville nok mordraten i USA sunket betraktelig. Selvsagt, det går ikke an å sammenligne Norge og USA. I USA kan ikke politiet slutte å gå med våpen og håpe at skurkene også slutter. Til det er skytevåpen en alt for viktig del av samfunnet, og du har helt rett når du sier at det blir sett på som en fundamental rett å bevæpne seg. Det jeg mente var at når de fleste tjenestemenn i Norge går uten våpen, så bidrar det til å senke "temperaturen" ute på gaten. Selvsagt er det tragisk for alle når en politimann blir drept i tjeneste, men er det selvsagt at færre politimenn vil bli drept dersom de bevæpner seg? Jeg er utrolig stolt av at Norge er blant verdens minst voldelige land samtidig som politiet ikke har skytevåpen med seg over alt. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.