Tom Knudsen Skrevet 16. april 2010 Skrevet 16. april 2010 Hei, har kjøpt meg ny scanner antenne, en såkallet superscan antenne. http://radiosalg.com/index.php?main_page=product_info&products_id=138 Har fått med koax kabel 10m, pv og bnc plug Men, mitt spørsmål lyder som følger Hvordan monterer jeg koax kabelen på bnc pluggen og hvordan skal den sitte på pv pluggen som skal inn i selve antenna. Har noen bilder av dette eller en flott guide? PS. Det er ikke samme koax kabel som er til tv, men flertrådet innertråd. Siter
Even Rognlien Skrevet 16. april 2010 Skrevet 16. april 2010 Her har du nok en fin guide for a montere BNC-pluggen på kabelen http://www.solidsealing.com/technical/documents/NS10551.pdf Siter
Tom Knudsen Skrevet 16. april 2010 Forfatter Skrevet 16. april 2010 Ikke samme BNC plugg og trolig ikke samme kabel Kabelen er RG58CX Siter
Jan Hugo Magnussen Skrevet 16. april 2010 Skrevet 16. april 2010 Det største problemet jeg har, er å se hvor akkurat denne antennen er super... Det at den har hele 4 radialer, sukk, betyr bare at det er en Gp antenne. (Ground plane). Hvilken frekvens en antenne kan ta inn, er avhengig av bølgelengden, med høyere frekvens så må antennen være kortere. Så det at dem kan påstå at antennen er super på frekvenser fra 500 KHz til 1500 MHz, er for meg uforståelig! Skal du ha en SUPER antenne for en viss frekvens, så må den bygges spesielt for akkurat den frekensen, og ikke et helt frekvens bånd som går fra lang bølge til kort bølge! Men til det du ønsket svaret på: Dem sier at den bruker pluggen: UHF SO-239 , som for meg er helt ukjent. Men etter å ha studert bildene av det ustyret som dem selger, ser ut som en N-plugg. Så det du trenger er en overgang fra en N-plugg til BNC, som bør finnes hos f.eks Elfa, eller andre som driver med radio utstyr. Slike plugger bør ikke koste så mye over en 50 lapp. Edit: skrivefeil Siter
Tom Knudsen Skrevet 16. april 2010 Forfatter Skrevet 16. april 2010 Før du begir deg ut på kritiker siden av det å kommentere poster bør du kanskje lese prologen. Jeg har utstyret jeg trenger så målet er for meg kjent men også ukjent side det er første gang jeg gjør dette. Trenger heller ikke utfyllende kommentar om antennen er bra eller dårlig, da den antatt så langt er langt bedre en den trekk ut saken jeg allerede har. Denne får forøvrig bare inn den lokale taxien og flyene når de kun er rett over meg og da bare flyet men ikke flyplassen. Så... Jeg har altså fått: 1. Stykk antenne (hvor en god den er) 2. 10m RG58CX kabel 3. To stykk BNC plugger (han tror jeg) - Definerer den ene pluggen er en med klemme hylse og løs inner plugg - Definer den andre pluggen som fast med skrue på siden for å feste kabel og da med fast innerplugg 4. PL et eller annet plugg som skal på antennen Til punkt 4 Det jeg gjorde (sikkert ikke rett) Jeg avisolerte kabelen, dro isoleringstrådene bakover, fjernet avisoleringen på neste slik at alle innertrådene ble synelig, tvinnet disse sammen og tredde denne gjennom pluggen slik at de kom kant i kant med tuppen. Loddet så fast innertråden til selve pluggen og tapet resten av isoleringstrådene som jeg i stad brettet bakover til kablen, tredde så til slutt pluggen inn i antennen og skrudde fast. Ikke vært noe aktivetet på scanneren enda, så jeg vet ikke om noe fungerer slik det er.. Tips anyone? PS.. Sånne plugger fikk jeg med http://radiosalg.com/index.php?main_page=product_info&products_id=77 http://radiosalg.com/index.php?main_page=product_info&cPath=6&products_id=85 Siste fant jeg ikke... NB.. Takker for alle innspill uansett.. Siter
Even Ericsson Skrevet 16. april 2010 Skrevet 16. april 2010 Vet ikke helt om jeg forstod deg rett, men du koblet altså senterlederen i coax kabelen til senterpinnen i kontakten, men ikke skjermen i kablen til selve ytterhylsen på pluggen? Uansett, senterleder skal til senterpinnen i pluggen. Og skjermen i kabelen skal til hylsen på selve pluggen. Kommer litt an på hvilken plugg type du har hvordan det skal settes sammen (krympekontakt, lodde eller skrukontakt). Pass og på at du ikke har kontakt mellom senterpinne og ytterhylsen på kontakten, da virker det veldig dårlig edit: Du kan kikke her feks: http://www.l-com.com/content/Coaxial-Cabling-Tutorial.html Siter
Tore Stabell Kuloe Skrevet 16. april 2010 Skrevet 16. april 2010 SO-239 er hunnversjonen av PL-259. PL259 er heldivis relativt lett å lodde. BNC-plugg som skal i radio-enden av kabelen er mye mer pirkete og fæl å lodde, derfor foreslår jeg at du lodder en PL259 i begge ender, og så kjøper en overgang til BNC. Men du bor kanskje cirka 500 kilometer fra ELFA slik at det i disse aske-tider tar veldig lang tid å få en slik i posten? Hr. Rognlien viser til en pdf med henvisning til lodding av BNC, men du sier "ikke samme plugg som jeg har", har du ikke BNC i den ene enden allikevel? Regner med at du skal lytte til alle mulige frekvenser, og ikke bare flybåndet. For en hjemmelaget, gratis dipolantenne er mye bedre enn antennen du har kjøpt, hvis du bare ville høre flybånd. Men som sagt, å lodde 259 kan "alle" klare, mens BNC er litt mer mikro-arbeid. Men det er jo ikke mer rocket-science enn å få innerlederen fra kabelen ned i hullet i BNC-kontakten i radioen, og skjermen festet/tapet stramt rundt metallet i pluggen rundt.. Siter
Even Rognlien Skrevet 16. april 2010 Skrevet 16. april 2010 Isoleringstrådene MÅ være i kontakt med selve hylsteret på pluggene. Hvis ikke får du ikke inn en skit. Lederen i midten har du nok koblet riktig. Ellers er det nok veldig lite å høre på luftbåndet akkurat nå :grin: Edit: Legger ved denne... http://forums.radioreference.com/antennas-coax-forum/137059-building-airband-antenna.html Siter
Tom Knudsen Skrevet 16. april 2010 Forfatter Skrevet 16. april 2010 Tror jeg koblet riktig nå, hører i alle fall politi osv, men er forsatt usikker på om antennen var bedre en den jeg hadde eller om været har noe å si her på sunnmøre. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.